Webbradio

Hej, får följande meddelande när jag skall lyssna, har aldrig fått det tidigare ?? ⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError)

Kommentarer

  • Jag får samma problem...
  • Hej!

    Felet beror med största sannolikhet på en teknisk förändring hos oss. Vi försöker förstå varför några lyssnare drabbas.

    Var i världen befinner ni er? Har någon av er möjlighet att koppla upp er på mer än ett sätt och kan se om det gör skillnad? (Exempelvis genom wifi respektive mobilnätet, eller genom eventuellt VPN.)

    Kan ni lyssna här?
    mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler)
    Annika Webbmaster
  • Jag befinner mig i Lund/Skåne.

    Jag använder dator och Google Chrome. mini.sr.se funkar bra.

  • Jag kan dessvärre inte ändra uppkoppling för datorn, då jag är på jobbet.
  • Tack.

    Fungerar mini.sr.se för dina behov tills vidare, eller vill du lyssna på innehåll du inte kan nå den vägen? (Den är ju väldigt nedslimmad jämfört med vår vanliga hemsida.)
    Annika Webbmaster
  • Den funkar tillsvidare, tack!
  • Bra!

    Ytterligare en fråga till dig, Tony:

    Arbetar du på ett företag vars huvudkontor finns i ett annat land? Var i så fall?

    Den förändring vi har gjort rör något som heter CDN, som är ett nätverk där vårt innehåll distribueras över olika lokala servrar. CDN-problem är därför oftast geografiskt begränsade. Ni är ett par som rapporterat in problem, men inte så många att jag tror att det blivit fel över hela Skåne (eller ens över hela Lund).

    Men om du arbetar på ett multinationellt företag, så kan du få vårt innehåll via någon helt annan plats än Lund. Det skulle alltså kunna ha blivit problem i den del av nätverket som har hand om exempelvis Japan eller Spanien, det vill säga ett geografiskt område där vi inte har så många lyssnare - och i så fall är det bra att vi vet det, så att vi felsöker rätt del av detta system!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Vi har vårt huvudkontor i Kista.
    /Tony
  • Min telefon som är kopplat till samma Wifi-nätverk som min dator funkar med er app.
  • Om det är Ericsson, så vill jag veta det (på grund av att annan lyssnare med samma fel arbetar där), annars behöver du inte berätta mer om jobbet.

    Vi hoppas att vi snart ringat in varför det blir problem hos vissa lyssnare.
    Annika Webbmaster
  • Intressant med appen för övrigt! Ljudströmmarna, om du lyssnar direkt,  går över samma CDN.

    Nu blev jag nyfiken på om det är sajten som blockeras eller datorn som blockerar ... Om du har tid, så får du gärna testa att spela en kanal via telefonen och sajten (inte appen) över samma wifi. Här når du alla kanaler:
    https://sverigesradio.se/kanaler
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag jobbar på Ericsson.

    Telefonen fixar det men inte datorn och det är samma wifi... märkligt...
  • Wow, det var väldigt intressant information. Tack snälla!

    Går mobilen över ett "Ericsson-nät" eller jobbar du hemma över ett Ericsson-VPN med datorn, medan mobilen ansluter över samma "fysiska uppkoppling", ditt privata wifi, men inte via Ericsson?

    Din kollega Johan (och många andra drabbade, för detta är på intet vis specifikt för Ericsson) har rapporterat in problemet här:
    Spelaren lade av (FELKOD: manifestLoadError)
    Annika Webbmaster
  • Jag sitter på kontoret i Lund och är uppkopplad på Ericssons wifi där.Telefonen är en företagsmobil och också uppkopplad till Ericssons wifi. Dock såg jag precis att det är två olika wifi-nätverk, båda Ericsson, men två olika namn... så det verkar ha att göra med det wifi-nätverket som datorerna är uppkopplade till.
  • Bra iakttagelse.

    Antingen nätverken, eller någon säkerhetslösning som är annorlunda konfigurerad på mobiler / desktop?
    Annika Webbmaster
  • Kan du kan nog vara bra att koppla in er IT-support, så att vi, Telia (som vi samarbetar med för CDN:et) och Ericsson kan felsöka ihop.
    Annika Webbmaster
  • jag ska se vad jag kan göra
  • Tack.

    Just nu ska det tillfälligt fungera, men egentligen är felet inte löst, så vi återkommer under kontorstid!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Det var jag som ställde frågan från början. Jag arbetar hemifrån via en VPN klient. Jag bor i Karlshamn. Nu verkar det fungera. Tack för hjälpen :-)
    mvh Nicklas
  • Tack själva!
    Annika Webbmaster