Webbradio
Hej, får följande meddelande när jag skall lyssna, har aldrig fått det tidigare ?? ⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError)
Följ inlägget
0
följare
Felet beror med största sannolikhet på en teknisk förändring hos oss. Vi försöker förstå varför några lyssnare drabbas.
Var i världen befinner ni er? Har någon av er möjlighet att koppla upp er på mer än ett sätt och kan se om det gör skillnad? (Exempelvis genom wifi respektive mobilnätet, eller genom eventuellt VPN.)
Kan ni lyssna här?
mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler)
Jag använder dator och Google Chrome. mini.sr.se funkar bra.
Fungerar mini.sr.se för dina behov tills vidare, eller vill du lyssna på innehåll du inte kan nå den vägen? (Den är ju väldigt nedslimmad jämfört med vår vanliga hemsida.)
Ytterligare en fråga till dig, Tony:
Arbetar du på ett företag vars huvudkontor finns i ett annat land? Var i så fall?
Den förändring vi har gjort rör något som heter CDN, som är ett nätverk där vårt innehåll distribueras över olika lokala servrar. CDN-problem är därför oftast geografiskt begränsade. Ni är ett par som rapporterat in problem, men inte så många att jag tror att det blivit fel över hela Skåne (eller ens över hela Lund).
Men om du arbetar på ett multinationellt företag, så kan du få vårt innehåll via någon helt annan plats än Lund. Det skulle alltså kunna ha blivit problem i den del av nätverket som har hand om exempelvis Japan eller Spanien, det vill säga ett geografiskt område där vi inte har så många lyssnare - och i så fall är det bra att vi vet det, så att vi felsöker rätt del av detta system!
Vi har vårt huvudkontor i Kista.
/Tony
Vi hoppas att vi snart ringat in varför det blir problem hos vissa lyssnare.
Nu blev jag nyfiken på om det är sajten som blockeras eller datorn som blockerar ... Om du har tid, så får du gärna testa att spela en kanal via telefonen och sajten (inte appen) över samma wifi. Här når du alla kanaler:
https://sverigesradio.se/kanaler
Telefonen fixar det men inte datorn och det är samma wifi... märkligt...
Går mobilen över ett "Ericsson-nät" eller jobbar du hemma över ett Ericsson-VPN med datorn, medan mobilen ansluter över samma "fysiska uppkoppling", ditt privata wifi, men inte via Ericsson?
Din kollega Johan (och många andra drabbade, för detta är på intet vis specifikt för Ericsson) har rapporterat in problemet här:
Spelaren lade av (FELKOD: manifestLoadError)
Antingen nätverken, eller någon säkerhetslösning som är annorlunda konfigurerad på mobiler / desktop?
Just nu ska det tillfälligt fungera, men egentligen är felet inte löst, så vi återkommer under kontorstid!
mvh Nicklas