Spelaren lade av (FELKOD: manifestLoadError)
Hej.
Fick detta plötsligt innan lunch och radion tystnade:
⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError)
Funkar fortfarande inte. Är det fel på min sida eller er?
mvh
/Johan
Fick detta plötsligt innan lunch och radion tystnade:
⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError)
Funkar fortfarande inte. Är det fel på min sida eller er?
mvh
/Johan
Följ inlägget
0
följare
Vilken webbläsare och operativsystem har du?
Fungerar den om du försöker använda den i inkognitoläge?
mvh
Ubuntu 18-04
Chrome 80.0.3987.132
Samma problem i Inkognito.
Felet beror med största sannolikhet på en teknisk förändring hos oss (som naturligtvis inte skulle märkas - egentligen!). Vi försöker förstå varför några lyssnare får dessa problem.
Var i världen befinner ni er? Har någon av er möjlighet att koppla upp er på mer än ett sätt och kan se om det gör skillnad? (Exempelvis genom wifi respektive mobilnätet, eller genom eventuellt VPN.)
Kan ni lyssna här?
mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler)
mini.se.se funkar, kör på den så länge, tack för tipset.
Jag sitter i Sverige med på företags-VPN (Ericsson) så vet inte exakt vad ni ser för localtion men troligtvis detta:
men mini sr/se funkar
Johan:
Den förändring vi har gjort rör något som heter CDN, som är ett nätverk där vårt innehåll distribueras över olika lokala servrar. CDN-problem är därför oftast geografiskt begränsade. Ni är ett par som rapporterat in problem, men inte så många att jag tror att det blivit fel över hela Stockholmsregionen (eller ens över hela Täby).
Mer sannolikt är att felet drabbar lyssnare som (ser ut att vara) i ett land där vi inte har fullt så många lyssnare ...
Jag kan bakom kulisserna se den IP-adress du använde för att skriva hit och om det är något som skiljer sig radikalt från Täby (Saudi eller så - men multinationella företag är det ibland en helt annan IP än vad man tänkt sig), så ser jag till att både du och mina kolleger får veta det!
Har ni någon form av brandvägg / antivirus / antimalware etc?
mvh
Ingenting annat annars än en wifi-router Huawei WS5200 med standardinställningar mellan mig och Internet som "brandvägg" utöver Windows vanliga, men däremot använder jag Always On VPN om det spelar roll.
Ska se vad jag får när jag kommer hem från Bahnhof!
Vi felsöker självfallet för fulla muggar och skruvar på det vi kan.
mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler) fungerar förhoppningsvis för alla er som drabbats
Det är lite svårt att få en tydlig bild än, vilket i sig betyder att felet inte är geografiskt begränsat eller endast drabbar lyssnare som arbetar på företag med exceptionella säkerhetslösningar eller så.
Vi lägger pussel med de bitar vi ser (både här och i loggarna), men det drösar in mer pusselbitar hela tiden.
Nice try :-) Sveriges Radio har ALLTID fungerat tidigare baade paa kontoret och hemma. Paa datorn med VPN och paa datorn utan. Det ar sedan ni uppgraderade som problemen uppstod.
För kännedom.
Jag har också problem i stort sett hela dagen, när jag lyssnar på SR P1 via Sonoshögtalarna, helt plötsligt får jag annat ljud från ett annat SR P1 program som sannolikt sänts tidigare. Mycket märkligt, Låter som CDN problem i mina öron :-) . Använder jag däremot tunneln.com och lyssnar på SR P1 därigenom, så fungerar det OK.
Med Vänlig Hälsning, Einar (Som lyssnar via operatören Bouygues i Paris)
mvh
Jag vill därför locka över dig till denna tråd:
p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund
Vi utgår från att det är vår förändring som ger er problem, men vill ju förstå vari problemen ligger!
De flesta lyssnare har int fått samma fel som det ni rapporterar här.
den URLen gillar inte brandväggen på mitt företag alls :-/
Men som sagt, jag tror felet ligger hos er.
Vi har gjort en förändring i hur ljudströmmarna skickas ut. Vårt nya sätt blockeras hos en del lyssnare, i synnerhet (men inte enbart) hos lyssnare som sitter på större företag.
På mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler) går ljudet en annan väg, som inte blockeras.
En kollega till dig, Tony som fysiskt befinner sig i Lund, har samma problem.
Då är jag med! Och jag uppskattar att du kollat. Förändringen är det vi som har gjort.
Om du vill hjälpa oss att ringa in felet ytterligare, så är detta av intresse för oss:
Sorry, sr-live-cdn.vz.teliacdn.com has been blocked because of security related matters.
If you need access to this site for Ericsson Business reasons, please click on "report an incorrect block" below.
If the block is because of "Newly Seen" domain it will generally be automatically allowed within 1-3 days.
Om nu nu bytte till denna domän idag vill säga.
Mvh
/Johan
Vi har nämligen mer innehåll än live-ljud som kommer att byta till samma CDN, och jag vet inte om det då är samma domän.
Som sagt jag har testat på 2 olika datorer, en med VPN och en utan. Båda uppvisar samma problem. Fram tills idag har det fungerat utan problem på båda datorerna oavsett var jag befunnit mig.
Nej, mitt företag heter inte Ericson.
Vi tror att det bör fungera bättre nu.
Vi har inte löst problemet utan tillfälligt styrt om trafiken.
De företag vi identifierar som blockerar vår nya lösning kommer att behöva släppa in vår trafik och vi ska göra vad vi kan för att det ska nå fram till dem som konfigurerar era brandväggar.
Var det någon som fick felet med ⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError) på en privat uppkoppling, eller har samtliga som skrivit här haft det på arbetsplatsen (via VPN eller inne på föertaget)?
Felet där ljudet skuttar bakåt i tre timmar (utan att ni bett om det) är ett annat. Vi felsöker det för Sonos här:
p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund
På dator felsöker vi samma symptom (men om det är exakt samma fel vet vi inte) här:
Avbrott och "gammal ljudström" på webben
Nu använder vi det nya CDN:et igen, men nu med vår egen domän istället för teliacdn.com.
Meddela gärna hur det fungerar nu.
mvh
Måste ge lite cred för bra respons på detta också. Bra och snabb kommunikation!
Mvh
/Johan
Är det någon av er som fortfarande har problem?
Tack för återkoppling. Blockeringsproblemet är löst, men det fel Einar rapporterade in ovan, där ljudströmmen i vår Sonos-app ger gammalt innehåll, återstår att fixa:
p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund
Tack för er hjälp att lösa detta!