Spelaren lade av (FELKOD: manifestLoadError)

Hej.
Fick detta plötsligt innan lunch och radion tystnade:
⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError)

Funkar fortfarande inte. Är det fel på min sida eller er?

mvh
/Johan

Kommentarer

  • Hej
    Vilken webbläsare och operativsystem har du?
    Fungerar den om du försöker använda den i inkognitoläge?

    mvh
  • Samma här
  • Tjena.
    Ubuntu 18-04
    Chrome 80.0.3987.132

    Samma problem i Inkognito.
  • Och samma fel i Firefox.
  • Hej!

    Felet beror med största sannolikhet på en teknisk förändring hos oss (som naturligtvis inte skulle märkas - egentligen!). Vi försöker förstå varför några lyssnare får dessa problem.

    Var i världen befinner ni er? Har någon av er möjlighet att koppla upp er på mer än ett sätt och kan se om det gör skillnad? (Exempelvis genom wifi respektive mobilnätet, eller genom eventuellt VPN.)

    Kan ni lyssna här?
    mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.
    mini.se.se funkar, kör på den så länge, tack för tipset.

    Jag sitter i Sverige med på företags-VPN (Ericsson) så vet inte exakt vad ni ser för localtion men troligtvis detta:
    • City: Taby
    • State: Stockholms lan
    • Country: Sweden

  • testade radio jönköping fungerar inte får samma felkod FELKOD: manifestLoadError

    men mini sr/se funkar
  • Tack!

    Johan:
    Den förändring vi har gjort rör något som heter CDN, som är ett nätverk där vårt innehåll distribueras över olika lokala servrar. CDN-problem är därför oftast geografiskt begränsade. Ni är ett par som rapporterat in problem, men inte så många att jag tror att det blivit fel över hela Stockholmsregionen (eller ens över hela Täby).

    Mer sannolikt är att felet drabbar lyssnare som (ser ut att vara) i ett land där vi inte har fullt så många lyssnare ...

    Jag kan bakom kulisserna se den IP-adress du använde för att skriva hit och om det är något som skiljer sig radikalt från Täby (Saudi eller så - men multinationella företag är det ibland en helt annan IP än vad man tänkt sig), så ser jag till att både du och mina kolleger får veta det!
    Annika Webbmaster
  • Stockholmskt IP ... (Bra, då stryker jag den felkällan.)
    Annika Webbmaster
  • Hej samma haer. Testat i Edge och Chrome. Sitter i Schweiz och precis vad som helst kan gaa fel paa distans. Men det verkar vara andra paa naermre haall som ocksaa har samma problem. Det har fungerat att spela inspelade program. Minispelaren fungerar.
  • Hej
    Har ni någon form av brandvägg / antivirus / antimalware etc?

    mvh
  • Funkar utan vpn på annan dator
  • Får samma här på Microsoft Edge 85 i Windows 10 Version 1909 och med vanliga Microsoft Defender som antivirus. Jag surfar just nu från Blekinge och gick till iplocation.net för att se vem jag framstår som, och även där rapporteras min ort. Däremot noterar jag på den sidan att i raden för proxy visas en IP för någonstans i USA (Incapsula) och något jag undrar om vår svenska internetleverantör Office IT Sydost använder bakom kulisserna, vet inte var det kommer ifrån...

    Ingenting annat annars än en wifi-router Huawei WS5200 med standardinställningar mellan mig och Internet som "brandvägg" utöver Windows vanliga, men däremot använder jag Always On VPN om det spelar roll.

    Ska se vad jag får när jag kommer hem från Bahnhof!
  • Tack!

    Vi felsöker självfallet för fulla muggar och skruvar på det vi kan.

    mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler) fungerar förhoppningsvis för alla er som drabbats
    Annika Webbmaster
  • Är det fler med Bahnhof som drabbats av problem?
    Annika Webbmaster
  • Obs, kanske gick mitt svar att misstolka, jag vet inte om jag på Bahnhof har problem än, utan det är var jag surfar från hemifrån. Just nu har jag bara mina problem här på jobbet med ovan nämnda ISP.
  • Aha, det är ju en helt annan sak.

    Det är lite svårt att få en tydlig bild än, vilket i sig betyder att felet inte är geografiskt begränsat eller endast drabbar lyssnare som arbetar på företag med exceptionella säkerhetslösningar eller så.

    Vi lägger pussel med de bitar vi ser (både här och i loggarna), men det drösar in mer pusselbitar hela tiden.
    Annika Webbmaster
  • Hej Karolina
    Nice try :-) Sveriges Radio har ALLTID fungerat tidigare baade paa kontoret och hemma. Paa datorn med VPN och paa datorn utan. Det ar sedan ni uppgraderade som problemen uppstod.
  • Hej,

    För kännedom.
    Jag har också problem i stort sett hela dagen, när jag lyssnar på SR P1 via Sonoshögtalarna, helt plötsligt får jag annat ljud från ett annat SR P1 program som sannolikt sänts tidigare. Mycket märkligt, Låter som CDN problem i mina öron :-) . Använder jag däremot tunneln.com och lyssnar på SR P1 därigenom, så fungerar det OK.

    Med Vänlig Hälsning, Einar (Som lyssnar via operatören Bouygues i Paris)
  • I och med bytet så är CDN-domänen https://sr-live-cdn.vz.teliacdn.com/ - skulle ni kunna testa om ni kan gå till tex https://sr-live-cdn.vz.teliacdn.com/pool3/p4stockholm/p4stockholm.isml/p4stockholm-audio=48000-250203370.ts (fungerar det laddas det ner eller öppnas en liten fil med massa bokstäver. Det är bara några sekunder ljudfil.)

    mvh
  • Einar, vi tror att även Sonos-problemet är relaterat till vår CDN-förändring, men inte riktigt är samma fel.

    Jag vill därför locka över dig till denna tråd:
    p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund
    Annika Webbmaster
  • Sara Magdalena:
    Vi utgår från att det är vår förändring som ger er problem, men vill ju förstå vari problemen ligger!

    De flesta lyssnare har int fått samma fel som det ni rapporterar här.
    Annika Webbmaster
  • Karolina,
    den URLen gillar inte brandväggen på mitt företag alls :-/
  • Inser att det kan vara fel exakt varsomhelst i kedjan! Jag trodde foerst att det var paa min sida men testade saa gott jag kunde, jag menar jag sitter inte i Sverige och det aer maanga hopp paa vaegen daer det kan gaa fel.

    Men som sagt, jag tror felet ligger hos er.
  • Det är inte en frågan om att söka efter vem som är skyldig, utan hur vi kan lösa det så snabbt som möjligt.

    Vi har gjort en förändring i hur ljudströmmarna skickas ut. Vårt nya sätt blockeras hos en del lyssnare, i synnerhet (men inte enbart) hos lyssnare som sitter på större företag.

    På mini.sr.se (vår sajt för enklare mobiler) går ljudet en annan väg, som inte blockeras.
    Annika Webbmaster
  • @johan:
    En kollega till dig, Tony som fysiskt befinner sig i Lund, har samma problem.

    Annika Webbmaster
  • @Annika Webbmaster - nej, det var inte saa jag menade. Mer att jag hade foersoekt att goera en felsoekning paa min sida innan rapport till er. Om det hade varit mitt foeretag som gjort en aendring saa hade en kontakt med er inte kunnat loesa naagra problem.
  • Om det hade varit mitt foeretag som gjort en aendring saa hade en kontakt med er inte kunnat loesa naagra problem.

    Då är jag med! Och jag uppskattar att du kollat. Förändringen är det vi som har gjort.

    Om du vill hjälpa oss att ringa in felet ytterligare, så är detta av intresse för oss:
    • Uppstår felet på samma dator och samma wifi, men utan VPN?
    • Får kolleger med andra uppkopplingar (t ex inne på kontoret, över VPN på annan ort) samma fel?
    • Heter företaget Ericsson? (I och med att ett par av er som drabbats arbetar där, kommer vi att försöka hitta någon på Ericsson att felsöka ihop med, och ju tydligare bild vi då har, desto bättre!)

    Annika Webbmaster
  • @Annika, jag tror det kan bero på detta:

    Sorry, sr-live-cdn.vz.teliacdn.com has been blocked because of security related matters.
    If you need access to this site for Ericsson Business reasons, please click on "report an incorrect block" below.
    If the block is because of "Newly Seen" domain it will generally be automatically allowed within 1-3 days.

    Om nu nu bytte till denna domän idag vill säga.

    Mvh
    /Johan
  • Jag testar i morgon igen och ser om det löst sig, annars kan jag testa att skicka en request att whitelista denna URL (om du håller med om det kan vara problemet).
  • Jag håller med. Karolina (med i tråden) och övriga kolleger (som läser här men inte skriver) vet mer än jag om detta, så jag vill kolla om det är just https://sr-live-cdn.vz.teliacdn.com/ som bör white-listas, eller om det bör vara mer.

    Vi har nämligen mer innehåll än live-ljud som kommer att byta till samma CDN, och jag vet inte om det då är samma domän.
    Annika Webbmaster
  • @Annika
    Som sagt jag har testat på 2 olika datorer, en med VPN och en utan. Båda uppvisar samma problem. Fram tills idag har det fungerat utan problem på båda datorerna oavsett var jag befunnit mig.
    Nej, mitt företag heter inte Ericson.

  • (Skrivet innan jag hunnit ta till mig Sara Magdalenas senaste svar, återkommer om det i morgon!)

    Vi tror att det bör fungera bättre nu.

    Vi har inte löst problemet utan tillfälligt styrt om trafiken.

    De företag vi identifierar som blockerar vår nya lösning kommer att behöva släppa in vår trafik och vi ska göra vad vi kan för att det ska nå fram till dem som konfigurerar era brandväggar.

    Var det någon som fick felet med ⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError) på en privat uppkoppling, eller har samtliga som skrivit här haft det på arbetsplatsen (via VPN eller inne på föertaget)?

    Felet där ljudet skuttar bakåt i tre timmar (utan att ni bett om det) är ett annat. Vi felsöker det för Sonos här:
    p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund

    På dator felsöker vi samma symptom (men om det är exakt samma fel vet vi inte) här:
    Avbrott och "gammal ljudström" på webben
    Annika Webbmaster
  • Annika, kan bekräfta att det funkar för mig nu igen.

  • Nu funkar det igen! Jag har privat uppkoppling (mobilt tele2)
  • Jag kom precis på att mitt jobb som jag skrev från tidigare idag och hade problem med detta, ju nog routar allt genom OpenDNS för att säkra trafiken. Och att jag i andra sammanhang haft viss eftersläpning på någon dag där, där OpenDNS blockerat domänen om den varit "ny" av säkerhetsskäl. Men att det löst sig efter några dagar. Hmm, undrar om det kan röra sig om någon underdomän på CDN som varit för ny här... Men det är bara något som slog mig...
  • vpn, funkar igen
  • Godmorgon! Kan tyvärr meddela att hos mig kvarstår problemet. Eller rättare sagt, sidan visar en ny och spännande felkod: ManifestLoadTimeout.
  • Fast skam den som ger sig. Vad ni än gjorde igår så går det bra idag.

  • Hej
    Nu använder vi det nya CDN:et igen, men nu med vår egen domän istället för teliacdn.com.
    Meddela gärna hur det fungerar nu.

    mvh
  • Karolina, snurrar på bra. Laddade om sidan och och inga problem att reconnecta.

    Måste ge lite cred för bra respons på detta också. Bra och snabb kommunikation!

    Mvh
    /Johan
  • Tack!
    Är det någon av er som fortfarande har problem?
    Annika Webbmaster
  • Gjort samma test som igår - allt fungerar fint. TACK!
  • Det låter bra!

    Tack för återkoppling. Blockeringsproblemet är löst, men det fel Einar rapporterade in ovan, där ljudströmmen i vår Sonos-app ger gammalt innehåll, återstår att fixa:
    p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund

    Annika Webbmaster
  • Fungerar även fint härifrån nu. :-)
  • Det fungerar utmärkt! Tack för bra hantering och bemötande =)
  • Så skönt att höra.

    Tack för er hjälp att lösa detta!
    Annika Webbmaster