Sluta spamma VMA om varenda jävla villabrand i Sverige

Varför i helvete tror ni att man vill ha VMA varenda jävla dag om någon brand i andra änden av landet?! Det är INTE ett viktigt meddelande till hela Sveriges befolkning att en villa brinner i Bjuv eller en lagerlokal i Åsele eller i fiskebod i fiskebäckskil.

Styr VMA på geolocation om det inte är en nationell angelägenhet! Eller låt mig åtminstone stänga av funktionen utanför en viss radie.

Och sluta för i helvete att upprepa rubriken i meddelandet. Det blir dubbelt i notisen! "Viktigt meddelande till allmänheten i vemfanbryrsigs kommun: viktigt meddelande till allmänheten i vemfanbryrsigs kommun, det brinner i en soptunna...".

VMA är viktiga saker, och det ska tas på allvar, både från er och från allmänheten. Men när ni ständigt spammar om detta gör ni att man slutar ta era VMA på allvar. Potentiellt missar man den gången det är ett viktigt meddelande på riktigt! I mitt fall har er jakt på extra klick till Gävleborgs P4-sändning tvingar mig att stänga av en eventuellt livsräddande funktion.

Jag läste i en annan tråd på ämnet att ni motiverade detta vansinniga beslut med att alla "VMA" går ut nationellt med att man kanske reser iväg ibland eller känner någon på den drabbade orten som man kan varna eftersom ingen vettig människa lyssnar på fm-bandet längre. Men trot eller ej, men jag känner inte folk i varenda jävla håla som jag kan ringa och varna om att gubben Nilsson försökte släcka frityrbranden med fredagsgroggen!

Jag vet inte hur ni jobbar på Sveriges radio, men ni kanske skickar sms till alla anställda på alla orter i Sverige när exempelvis någon glömt diska ur sin kaffekopp? Det kan ju vara bra utifall att ni är på Besök på en annan redaktion i Sverige, menar jag. Om inte annat så att ni andra kan ringa och påminna Gösta i Umeå om koppen är odiskad. Förstår ni nu hur dumt och irriterande det är?

Är vi överrens om detta nu? Ser ni till att skicka ut en snabb fix för att välja vilken ort man vill ha VMA för i väntan på era utvecklare tar fram en funktion som styr VMA på geolocation? Bra.

Kommentarer

  • Oj, det var svidande kritik som dessutom var välformulerad. (Svordomarna kan gärna tas bort för effektivare dialog. Det finns läsare som stör sig på sådana och då inte tar till sig det du vill få sagt. Bara ett tips.)

    Stort tack för att du tog dig tid att skriva detta!

    Det var dock både kritik som träffar rätt och kritik som skjuter utanför målet. Jag börjar med det jag håller med dig om och berättar vad som händer på den punkten, så reder jag ut det andra sen.

    Irrelevanta VMA:n uppfattas som spam

    Du och andra lyssnare tycker att det är irriterande med VMA som inte berör er direkt. Där finns önskemål om geolocation och/eller möjlighet att välja region.

    Detta går inte idag. För ungefär en månad sedan lovade jag andra lyssnare att se om detta är något vi kan ändra:
    VMA i mina valda områden (svaret 2017-08-22)

    Jag har tagit reda på att det inte finns några juridiska hinder. Sveriges Radios åtagande om att sända VMA över hela riket gäller endast i FM, så i appen kan vi göra mer riktade utskick.

    Och vi förstår poängen med att det är bättre att nå färre lyssnare men med relevant information, än att folk stänger av tjänsten helt, så att vi inte når folk den gång det är skarpt läge där de befinner sig.

    Ska vi genomföra denna förbättring?
    Det vet vi inte. Vi behöver ta reda på om vi bör lägga utvecklingsresurser på detta.

    Du har uppfattat det helt rätt. Geolocation är rätt komplext (läs dyrt), men det är inte lika svårt att ordna en funktion där lyssnare kan ställa in vilken eller vilka regioner som är relevanta. Vi gör ju detta redan när det gäller vilken eller vilka P4-kanaler som får skicka push-notiser. Den utvecklingen av apparna skulle kunna ske snabbt och utan speciellt stora kostnader.

    Men det tillkommer ett utvecklingsområde. Systemen som vi skickar ut VMA med har inget som helst stöd för att separera dem geografiskt, vilket gör att det krävs utvecklingsarbete i det ledet. Hur stora förändringarna är och om det är motiverat att använda licenspengarna till denna förbättring, är helt enkelt något vi just nu håller på att ta reda på.

    Även om vi skulle besluta att genomföra detta, är det inget som kommer att gå snabbt.

    Är vi överrens om detta nu? Ser ni till att skicka ut en snabb fix för att välja vilken ort man vill ha VMA för i väntan på era utvecklare tar fram en funktion som styr VMA på geolocation? Bra.

    Nej, vi är inte överens. Snabb fix blir det inte. Vi är dock helt med på att det vore en bra sak att införa.

    En annan potentiellt livsräddande funktion

    Eftersom ingen (snabb) fix kommer och VMA-funktionen som sådan är något du gärna vill ha om rätt saker och där du är, vill jag tipsa dig om en annan tjänst:
    Från och med den 1 juli 2017 kan SOS Alarm skicka ut lokaliseringsbaserade varnings-sms vid ett VMA (Viktigt meddelande till allmänheten). Detta enligt en lagändring i lagen om elektronisk kommunikation som gick igenom den 10 maj 2017.
    SOS Alarm om Viktigt meddelande via sms

    Aktivera sms-tjänsten! Om det då skulle komma ett relevant VMA, är det den lokala P4-kanalen som gäller för information. Skulle du av någon anledning inte veta vilken P4-kanal det är, så ser du VMA i appen (liksom på sverigesradio.se) med vidare länk till rätt kanal för lyssning, även om du inte tar emot push-notiser längre.

    Är vi överens om detta?

    De dubbla rubrikerna

    Jag får se över detta och återkommer så att det blir rätt, men jag tror att vissa telefonmodeller inte visar rubriken i pusharna, och att vi därför har valt att hellre ge dubbel information.

    Kan vi undvika det, är det ju toppen, inte bara för att det ser fult ut, utan för att vi vill vara effektiva. Den lilla yta vi har fått tillåtelse att informera på ska vi inte fylla med upprepningar - om vi kan undvika.

    Som sagt, jag ser över vad detta beror på och vad vi kan göra för att bli bättre!

    Vi bestämmer inte över VMA:n
    Nu över till de områden där jag tycker att kritiken antingen är obefogad, eller felriktad. Det första är att det verkar som om du tror att det är vi på Sveriges Radio som bestämmer vilka bränder (eller odiskade kaffekoppar) som är så viktiga för allmänheten att de förtjänar ett VMA.

    Så fungerar det inte. Det är en strikt reglerad process som styr detta. De som kan begära att vi sänder varningsmeddelanden är:
    • Räddningschef/räddningsledare för kommunal räddningstjänst
      Olyckshändelser eller överhängande fara för olyckshändelser (giftig brandrök, utsläpp av kemikalier, explosionsrisk)
    • Räddningsledare för statlig räddningstjänst och Strålsäkerhetsmyndigheten
      Räddningstjänst och rådgivning vid utsläpp av radioaktiva ämnen
    • Polismyndighet
      Grov störning av allmän ordning eller svår brottslighet, som innebär fara
    • Smittskyddsläkare
      Överhängande fara för spridning av allvarlig smittsam sjukdom
    • Anläggningar med farlig verksamhet, enligt 2 kap, 4 §, Lagen om skydd mot olyckor
      Utsläpp av giftiga eller skadliga ämnen i mark, vatten och luft, vid risk för ras, skred och dammbrott.
    • SOS Alarm
      Vid allvarliga störningar i alarmeringsfunktionen, till exempel vid blockering av 112-numret
    Det finns några fler aktörer som får begära att vi sänder informationsmeddelanden. Den som bestämt sig för att begära sändning av meddelande tar kontakt med regional SOS-central, som förmedlar kontakt till Sveriges Radios sändningsledning. När vi på Sveriges Radio får en sådan begäran är det vår plikt att sända det i alla FM-kanaler. Vi kan alltså inte säga att "men, den där branden är väl inget att varna för".

    Här kan du läsa mer om det:
    Begära sändning av VMA

    Gubben Nilsson är oskyldig

    Jag vill bestämt dementera att något av de VMA du har tagit emot har berott på att gubben Nilsson försökte släcka frityrbranden med fredagsgroggen.

    I september har vi skickat två stycken VMA:n
    1. Nässjö: Brand med giftig rök i återvinningsanläggning (skickad 27/9 18:53)
    2. Vellinge: Brand i en fastighet med kraftig rökutveckling (skickad 27/9 23:22)
    För att en odiskad kaffekopp ska leda till åtgärder, behöver det alltså röra sig om extraordinärt kaffe, så att polismyndighet eller smittskyddsläkare bedömer att det är samhällsfarligt.

    Vi håller tummarna för att gubben Nilsson låter bli att släcka frityrbränder med groggen även i kväll. Även villabränder kan leda till VMA:n, även om det är ovanligt.

    Jag återkommer om dubbel-informationen, när jag vet vad det beror på.

    Tack för att du vill att vi gör rätt. Det vill vi med.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Rätt ska vara rätt!
    Jag påstod att vi hade haft två VMA i september (Vellinge och Nässjö), vilket jag skrev för att jag i vårt interna system endast fann dessa två.

    Men personer med bättre minne och större insikt än jag har påpekat att vi har haft fler. Inget tyder dock på att gubben Nilsson varit inblandad och inga odiskade kaffekoppar har kunnat sättas i samband med något av fallen.

    Jag och de andra webbmastrarna behöver ta reda på hur vi bäst ser vilka VMA:n som appen har skickat ut. Tack för att du fick mig att upptäcka det problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag lovade ju att återkomma om de där dubbla rubrikerna...

    Det står tydligen i en beskrivning att det är så vi ska göra, för att det finns någon telefon som inte visar rubriker ...

    Och det är ju hel-fel på minst två sätt:
    1. Dels är det riktigt illa att ge alla en sämre service åt alla, för att lösa ett problem som finns på ett fåtal telefoner. Där lovar jag att jag inte ger mig förrän vi ändrar på arbetssättet. Vi får hålla koll på vilka operativsystem eller telefonmodeller det är som inte ser rubriken, och skapa ett undantag för just de modellerna, där rubriken upprepas i ingressen hos just dem.
    2. Om det nu är en riktlinje, så har den följts högst inkonsekvent. Ifall vi har arbetsbeskrivningar som inte följs eller som finns i olika parallella versioner där någon gör si och en annan gör så, så betyder det att något är fel. Bättre och tydligare manual kan behövas. Det ser vi också över.
    Jag vet inte hur många kolleger det är som skriver denna typ av puffar och därmed inte hur lång tid det kommer att ta innan vi slipper se den här typen av dubbel-information, men jag ska göra vad jag kan för att vi snabbt blir bättre på den punkten.

    Tack för att du fick oss att kika på det!
    Annika Webbmaster
  • Norah som skrev hit om öl och dans:
    Jag raderar dina inlägg, för de har inte med denna fråga att göra.

    God fortsättning!
    Annika Webbmaster
  • Norah, jag ber dig att sluta skriva om detta ämne i en tråd som handlar om något helt annat.

    Eftersom du fortsätter ändå, skapar jag en helt ny tråd till dig, där du får skriva av dig utan att ta fokus från en viktig fråga!

    Skriv här istället:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/mans-nilsson-dubbelgangare-i-skara/
    Måns Nilsson, dubbelgångare i Skara?
    Annika Webbmaster
  • Har något nytt om geografisk begränsning av VMA dykt upp?

    Om ni löser att alla VMA skickas ut till appen med en geografisk tagg (ungefärlig GPS-position räcker) så håller ju appen lätt själv reda på var man är. Det räcker ju med ett fix avstånd att alltid kolla med vid VMAutskick. Den biten är ju inte dyr alls att ta fram. Ja all utveckling kostar pengar men du skrev att just geolocation skulle vara speciellt dyrt?

    För det är väldigt irriterande med VMA när de inte berör mig.
  • Hej! Vi har inget nytt angående det här, men förslaget är framfört.
  • Tack för ert stora engagemang i frågan och att ni tar den på allvar trots trådskaparens attityd. Jag håller dock med om att VMA funktionen endast är användbar om den ger lokalt relevant information. Jag har svårt att tänka mig att någon behåller funktionen påslagen i dagsläget. Om det är en fråga om att allokera resurser så lägger jag min röst på just denna funktion. Tack för en i övrigt utomstående app som jag inte går utan.
  • Tack Karl!

    Jag tycker att trådskaparen visar på ett engagemang och en formuleringsglädje, som gör inlägget extra läsvärt, även om jag själv hade uttryckt mig annorlunda.

    I sak har ni rätt, oavsett hur det uttrycks. Det borde kunna gå att justera vilka VMA:n man får, för att endast nås av de som är relevanta. Jag hör med app-teamen hur utvecklingen ser ut framöver när det gäller detta!

    Alla med mobiler ska sedan en tid tillbaka kunna få få lokalt riktade VMA:n via sms:
    Varning genom ett sms-meddelande till mobiler som befinner sig i området. Detta sker genom positionering av mobiltelefoner enligt den lagändring som träder i kraft den 1 juli 2017. Det är den aktör som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om tjänsten ska nyttjas.
    SOS-Alarm: Viktigt meddelande till allmänheten

    Och om vi får ett sådant, så ska vi lyssna på den lokala P4-kanalen för mer information!
    Annika Webbmaster
  • Fattar inte varför jag får "Viktigt Meddelande" från orter i hela landet! Är det möjligt att stänga av hela tjänsten? Den intresserar mig inte i detta format
  • Hej
    Om du går till inställningarna i appen så kan du välja bort att få pushnotiser helt och hållet, eller att välja att inte få för just VMA.

    mvh
  • Tack Karolina,
    det var så lätt...(så det blev svårt)!
    Fixat nu.
    //Kenneth
  • Tänkte precis skriva ett klagomål på att man får push/VMA från hela landet, vilket urholkar nyttan med det hela. Men ser att jag inte är den första att irritera mig på detta. Fick t ex nyss ett VMA från Karlstad, själv är och bor jag i Stockholm, m a o är jag helt ointresserad av nån brand i Värmland. Trodde det räckte att ställa in P4 Stockholm som förvald kanal men så enkelt var det ju inte. Lösningen blir väl då tyvärr att stänga av pushnotiser. Återkom gärna när ni löst detta på nåt bättre sätt.
  • Hej
    Familjen blev väckt kl 03 i natt av helt irrelevant vma.
    Visa tydligare hur man stänger av och dölj det ej under andra rubriker.
    Tore Björklund
  • Hej och förlåt att vi väckte er!

    Visst har du sett hur du stänger av detta nu? (Min sida, Inställningar och hjälp, bocka ut pushnotiser helt och hållet, eller att välja att inte få för just VMA.)

    Än så länge finns det bara "allt eller inget" när det gäller VMA, och för er som föredrar "inget", så passar jag på att tipsa om detta:
    VMA via SMS – så funkar det
    Annika Webbmaster