Vilken utrustning behövs för att lyssna på P4 Plus?

Min mor har varken smart-phone eller dator som lämpar sig för att lyssna på webradio/P4 Plus. Finns det några fristående radioapparater som hon skulle kunna köpa? Vad ska hon i så fall fråga efter när hon går till varuhuset?

Kommentarer

  • Hej Gunnar!

    Det går att lyssna även med mobiltelefoner som inte är smarphones, med adressen mini.sr.se, men det kanske inte heller är aktuellt?

    Hon ska nog fråga efter en enkel Internetradio och gärna be om hjälp redan i affären med att få en begriplig manual för hur hon ställer in de kanaler hon är mest intresserad av. Det är bra om hon då är tydlig med att hon inte har tillgång till andra datorer eller smartphones.

    Många äldre som jag känner och som saknar tidigare datorvana tycker annars att surfplatta har varit ett bra hjälpmedel. En sådan kan hon både ha för att lyssna på P4 Plus, men även använda den till annat. (Jag frågade precis en kvinna på 80+ i min närhet vad hon använder sin surfplatta till, och hon sa att den framför allt är en uppslagsbok "i korsordssammanhang, eller om jag har fått en ny medicin jag vill veta mer om, till exempel".)

    Om du hjälper din mor att skapa en genväg från surfplattan till P4 Plus hemsida, tror jag att den är ungefär lika enkel att använda som en Internetradio.

    Hur priserna ligger för den ena eller den andra produkten har jag ingen aning om.

    Annika Webbmaster
  • Har tidigare kuñnat lyssna på p4 plus på ipradio halmstad. Det fungera inte nu?
  • Hej Kjell!

    Berätta vad det är för modell på din radio, så försöker vi hjälpa dig att lösa problemet med P4 Plus.

    Fungerar andra kanaler fortfarande?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Återkommer med mer information. Jag använder Sagem My web Tuner 500 under två års tid. Har inte kunnat lyssna på P4 plus på ett halv år, tidigare perfekt, har undersökt olika inställningar, använder fiber. Kan inte lyssna på några SR sändningar, undantag tydligen i närradio. Jag använder i dag min läsplatta för att lyssna på P4 plus, det fungera men är en nödlösning.
    Tack för hjälp
    Kjell Janson
  • Tack!

    Jag kan komma att gå in på specifika inställningar i din mottagare, men jag börjar faktiskt i en annan ände. Och där gissar jag ett par saker. Om jag gissat fel, så rätta mig, för den hjälp du får utgår från dessa gissningar!

    Visst är det så att du hittar våra kanaler i din radio, men att dessa inte fungerar?
    (Om du inte kan finna dem, så hör av dig!)

    Får du då någon typ av felmeddelande i din display? Vilket?

    Är det helt tyst, eller kan du lyssna men får ett hackande ljud eller avbrott?

    Kan felet ha uppstått i samband med att du ändrat något med din uppkoppling, t ex att du fick fiber installerat?

    Om du kan hitta kanalerna fast du inte får något ljud, tror jag att det finns något i din uppkoppling som blockerar de ljudströmmar som My web Tuner vill använda. (I läsplattan används en annan typ av ljudström som inte blockaras.)

    Om mina antagenden stämmer, så skulle du få problem även med att lyssna på den här länken i en webbläsare på en dator, mobil eller surfplatta som är kopplad mot samma nätverk:
    P4 Plus:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp3.m3u

    När du klickar på den länken, ska ett "spelarprogram" (till exempel den inbyggda spelaren i din surfplatta) öppnas och P4 Plus ska spelas upp. Om det är det fel jag tror, så kommer ett spelarprogram att öppnas, men du kommer inte att kunna lyssna. I bästa fall får du ett felmeddelande, som ger oss ledning till vad som är fel, men även utan ett sådant kan vi gå vidare.

    Ifall den länken fungerar över samma nätverk som du använder till radion, så är det inte det fel jag tänkt mig.

    Sammanfattar mina frågor:
    1. Hittar du kanalerna i My web Tuner?
    2. Är det helt tyst?
    3. Får du något felmeddelande? Vilket i så fall?
    4. Kan du spela upp länken ovan i en dator, mobil eller surfplatta på samma nätverk? Om inte, får du något felmeddelande?
    Återkom med svar på frågorna, så hoppas jag att vi kan få igång P4 Plus och andra kanaler även i din radio!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika!
    Jag har testat länken på datorn som är på samma nätverk som Sagem. På datorn kommer det ljud. Kanalerna SR finns på Sagem, och signalen verka vara OK, och men inget ljud.
    Tacksam Kjell
  • Bra, då vet vi att det inte verkar vara något i själva routern som blockarar ljudströmmarna!

    Det går att lägga in kanalerna i din Sagem på två olika sätt. Dels kan du leta upp dem i den centrala databas, V-tuner, som redan finns tillgänglig i radion. Den länk till P4 Plua som jag hittar i databasen V-tuner fungerar. Att söka upp kanalerna på nytt och se ifall det gör någon skillnad, är den första åtgärd jag skulle testa.

    Jag har kikat i manualen för din radiomottagare för att se hur du letar upp dem:
    Sagem: My Web Tuner 500 (bruksanvisning på engelska)

    Detta står under punkt 3.1 på sidan 28 och framåt.

    Om det inte gör någon skillnad, så kan du själv manuellt lägga in kanalerna. Fördelen är att du då kan använda andra länkar än dem som finns i den centrala databasen.

    Punkt 3.2 på sidan 33 handlar om hur du skapar ett konto på Vtuner, vilket du först behöver göra. Därefter kan du lägga till egna kanallänkar på det vis som står beskrivet på sidan punkt 3.2.3, sidan 37.

    Du ska då fylla i ett par fält, och det är två av dessa som är extra viktiga att få rätt, medan de andra är mest för din egen skull, så att du kan hitta din nyinlagda kanal. De viktiga fälten är Station URL (själva länken) och
    Type (som berättar för radiomottagaren vilken typ av länk detta är).

    Testa med en länk till P4 Plus som har samma innehåll men lite lägre kvalitet än den version som finns inlagd i "stora databasen". Det vore intressant att se ifall den lägre kvaliteten fungerar bättre!

    Du kan i så fall lägga in denna länk som Station URL:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-mp3.m3u

    Under Type väljer du MP3.

    Återkom och berätta hur det fungerar!

    Om inte heller detta fungerar, så är jag intresserad av att veta vilken närradiostation det är du kan lyssna på, för att förstå skillnaden mellan den och P4 Plus!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Har det varit möjligt att undersöka detta?

    Vi har fått in en liknande felanmälan från en annan lyssnare som har samma typ av anläggning:
    Inget ljud från Sveriges Radio (Sagem Web Tuner 500)

    Det verkar som om det är något problem med just våra ljudströmmar i just den radion, men vad det problemet beror på, vet vi ännu inte.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Kjell!

    Vi har nu gjort en förändring i våra ljudströmmar, som kanske skulle kunna göra att det fungerar bättre hos er med Sagem Web Tuner. Testa gärna och berätta ifall det är någon skillnad.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster