Inget ljud från Sveriges Radio (Sagem Web Tuner 500)

Jag har två olika s k Internetradio, + ett par datorer, uppkopplade på samma LAN. Jag har brukat kunna lyssna på SR:s Play-kanaler i vilken som, men sedan ett par månader får jag inte fram ett pip i en av mina Internetradio. I de andra burkarna fungerar det. Även den felande (Sagem Web Tuner 500) ser ut som den hittar och ansluter till adressen, men inget ljud kommer. Lika för alla SR Play-kanaler. Jag har testat med andra kanaler som enligt listan i vTuner verkar streama på samma sätt (MP3 192K) och de fungerar. Vad har ni ändrat som orsakar detta? Vad kan jag göra för att få ljud?

Kommentarer

  • Hej Sten och tack för att du rapporterade in detta!

    Jag bytte rubrik på inlägget, så att det ska bli enklare för andra med just Sagem Web Tuner 500 att hitta hit. Vi har nämligen relativt nyligen fått in en liknande felanmälan om just våra kanaler på samma plattform, och jag har på känn att det kan vara någon förändring vi har gjort hos oss som just Sagem-mottagaren är känslig för, men som inte tycks ställa till det på speciellt många andra plattformar.

    Har du möjlighet att ringa in lite mer precist när du upptäckte felet? Det finns en specifik förändring hos oss som jag tänker på som kanske kan sammanfalla i tid, och gör den det är det där vi ska koncentrera felsökningen till att börja med.

    I den andra tråden försökte jag beskriva hur man manuellt kan lägga till egna kanaler genom att skapa ett konto på Vtuner. För felsökningen vore det intressant att se om det hjälper, så jag kopierar in detta (med kanalen P4 Plus som exempel) även här:

    Det går att lägga in kanalerna i din Sagem på två olika sätt. Dels kan du leta upp dem i den centrala databas, V-tuner, som redan finns tillgänglig i radion. Den länk till P4 Plus som jag hittar i databasen V-tuner fungerar hos mig. Att söka upp kanalerna på nytt och se ifall det gör någon skillnad, är den första åtgärd jag skulle testa.

    Jag har kikat i manualen för din radiomottagare för att se hur du letar upp dem:
    Sagem: My Web Tuner 500 (bruksanvisning på engelska)

    Detta står under punkt 3.1 på sidan 28 och framåt.

    Om det inte gör någon skillnad, så kan du själv manuellt lägga in kanalerna. Fördelen är att du då kan använda andra länkar än dem som finns i den centrala databasen.

    Punkt 3.2 på sidan 33 handlar om hur du skapar ett konto på Vtuner, vilket du först behöver göra. Därefter kan du lägga till egna kanallänkar på det vis som står beskrivet på sidan punkt 3.2.3, sidan 37.

    Du ska då fylla i ett par fält, och det är två av dessa som är extra viktiga att få rätt, medan de andra är mest för din egen skull, så att du kan hitta din nyinlagda kanal. De viktiga fälten är Station URL (själva länken) och
    Type (som berättar för radiomottagaren vilken typ av länk detta är).

    Testa med en länk till P4 Plus som har samma innehåll men lite lägre kvalitet än den version som finns inlagd i "stora databasen". Det vore intressant att se ifall den lägre kvaliteten fungerar bättre!

    Du kan i så fall lägga in denna länk som Station URL:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-mp3.m3u

    Under Type väljer du MP3.

    Återkom och berätta hur det fungerar! Ge även gärna något exempel på kanaler som du kan lyssna på, så får jag se ifall vi ser någon skillnad i exempelvis hur metadata ligger med, trots att formatet och bitrate är samma som hos oss (MP3/192 kbps).
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Fint att få konkret svar, tack!
    Tidigare har jag givetvis gjort flera försök att söka upp kanalen på nytt och ansluta, men det har inte fungerat. Dessvärre kan jag inte vara så precis om tidpunkten när det slutade fungera för mig. Det var minst en månad sedan, kanske två?
    Jag har i dag följt anvisningarna och lagt in P4 Plus som egen kanal i V Tuner med den adress jag fick. Det gick bra och fungerar när jag ansluter med PC från sagem.vtuner.com. men med Sagem Web Tuner går det inte!
    Jag gjorde nu några ytterligare observationer, se manualen punkt 3.1, screenshot 9, på sid 31. När allt är ”hälsosamt” skall man ha 5 lodräta stolpar i nedre högra hörnet på displayen och den vågräta stapeln, som visar buffertens ”fyllnad”, bör vara helt eller nästan helt fylld. När jag ansluter till P4 Plus, som det ligger i V Tuners databas, får jag upp fyra stolpar, inget i buffertindikeringen och inget ljud. När jag ansluter till P4 Plus på ”nya” sättet fladdrar de lodräta stolparna mellan 1 och 3, men låser inte. Inget i buffertindikeringen och inget ljud. Felsökning enligt manualens appendix gör inte mig något klokare.
    Några andra svenska kanaler med MP3 192K jag anslutit till och som fungerar:
    Country Rocks Radio
    Dansbandskanalen
    Guldkanalen 60-tal
    Går det att komma längre med detta?
  • Just nu är jag tom på idéer om vad som kan vara fel, men din iakttagelse om "buffertindikatorn" är intressant, så vi får fortsätta att experimentera.

    Olika sätt att buffra
    Olika enheter har olika metoder för buffert och det är möjligt att Sagem Web Tuner inte kan spela upp något förrän bufferten är fylld på ett visst sätt. Detta sätt kan sedan antingen vara kopplat till att spelaren vill läsa in si och så mycket data. I så fall har en hög bitrate större möjlighet att snabbt fylla bufferten och få igång ljudet. Det finns också en möjlighet att spelaren inte vill starta förrän den läst in si och så många sekunders ljudström. I så fall har en låg bitrate större möjlighet att snabbt fylla bufferten.

    Här verkar det som om den lägre bitraten, 128 kbps, buffrar sämre (fladdrar mellan 1 och 3) än 192 kbps (går upp till 4). I så fall skulle en ännu lägre kvalitet, 64 kbps, ge ännu sämre buffring, vilket du kan testa genom att lägga in denna länk:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-lo-mp3.m3u
    (P4 Plus, 64 kbps MP3)

    Om den länken knappt fladdrar upp till ett, så vet vi att lösningen i alla fall inte är att testa lägre bitrate ...

    Länk utan .m3u
    Jag har en alternativ länk till kanalens ljudström, som du gärna får testa (här i 192 kbps):
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi.mp3

    Som du kan se, slutar denna länk med .mp3 istället för med .m3u. Det finns vissa plattformar, till exempel PlayStation, som kräver den typen av länkar för att fungera.
    När M3U och PLS inte fungerar (till exempel i PS3)

    Sagem har dock inte haft problem med M3U-länkar förut, så om den länken skulle fungera blir det till att försöka förstå vad vi eller Sagem kan ha ändrat!

    Återkom och berätta hur det fungerar med lägre bitrate respektive med länk utan M3U.
    Annika Webbmaster
  • Tack för de nya tipsen, som jag nu haft möjlighet lägga in och testa. Båda de nya länkarna, liksom den i V Tuners databas och den alternativa jag tidigare fått, fungerar utan problem i min PC med Windows Media Player. Men inte heller de nya alternativen fungerar i Sagem Web Tuner.
    Länken med 64 kbps MP3 ser i displayen ut på samma sätt som den första alternativa länken jag fick, dvs 1-3 fladdrande stolpar och inget i indikatorn för fyllnadsgrad i bufferten.
    Länken utan .m3u ser i displayen ut på samma sätt som den i V Tuners databas, dvs 4 stolpar och inget i indikatorn. Och tyst tyst.
    Du skrev i senaste kommentaren "... Sagem kan ha ändrat!". Det kan jag kommentera med att det inte någon gång har funnits någon uppdatering till web tunerns firmware att ladda hem.
    Det här var tydligen en riktig nöt!!☺
      /Sten Svensson
  • Hej igen!

    Visst kvarstår felet?

    Vi har ärligt talat inga direkta idéer om vad vi ska felsöka och tyvärr är ett fel som två lyssnare har rapporterat in inte något vi kan prioritera speciellt högt.

    Några till saker att testa, hoppas jag dock att jag kan skaka fram!

    Vilka kanaler är det du helst vill kunna lyssna på?
    Annika Webbmaster
  • Status är fortfarande oförändrat - ingen av SR:s kanaler bjuder något annat än tystnad!
    Mitt intresse här handlar bara om P4Plus, andra kanaler kan jag lyssna på med radiomottagare.
    Och jag är fortfarande tacksam om jag kan få tips som leder till resultat.
    /Sten Svensson
  • Jag är glad om jag kan ge dig tips, så det är väl bara att fortsätta att testa med olika versioner av våra länkar.

    Hur går det med denna?
    http://http-live.sr.se/srextra17-mp3-192

    Får du ljud? Jag är nyfiken jag med!
    Annika Webbmaster
  • Även denna adress gav fullständig tystnad. Och i displayen visades 4 fasta stolpar och ingen indikering att det fyllde i bufferten.
    Dessvärre....
    /Sten Svensson
  • Så synd, jag som försökte tjuvkoppla förbi "Topsy", ett system som potentiellt skulle ha kunnat vara det som krånglat!

    Å andra sidan gör det förstås att jag kan sluta blänga snett på stackars Topsy, eftersom det inte verkar vara det systemet som skapar problemen.

    Topsy har för övrigt indirekt fått sitt namn efter Gustaf "Topsy" Lindblom, som i sin tur är uppkallad efter en förrymd cirkus-elefant:
    Gustaf "Topsy" Lindblom (Wikipedia)

    Och det gjorde ju inte ditt problem vare sig mindre eller större.

    Jag har inte givit upp helt ännu. I manualen på sidan 38 står hur du kan dela musik från datorn till Sagem-enheten. Är det något du har fått att fungera? I så fall kanske du kan spela och dela den vägen?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har nu gjort en förändring i våra ljudströmmar, som kanske skulle kunna göra att det fungerar bättre hos er med Sagem Web Tuner. Tasta gärna och berätta ifall det är någon skillnad!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej, hej!
    Jo jag upptäckte faktiskt för ett par dagar sedan (bara för att testa det jag egentligen gett upp) att det nu fungerade. Både den väg man länkas till från V-tuner och ett par av de alternativa vägar jag tidigare fick anvisning på. Dock fungerade inte alla adresserna.
    Men under tiden har jag hunnit köpa ytterligare en Internetradio för att få tillgång till programmen den enkla vägen - som den klassiska radion, bara att trycka på en knapp!
    Fint att det fungerar igen med apparater som förväntas vara generellt användbara. Fint också att ni haft problemet kvar i någon tankevrå, inte släppt det helt!
    Tack för mig!
  • Åh, så intressant!

    Tyvärr är det som hjälpt dig egentligen en försämring för de flesta av våra lyssnare, eftersom vi av olika skäl stängt av ljudströmmarnas inbyggda låtinformation.

    Denna låtinformation är något jag har misstänkt kunde bidra till felet, och även om du har en annan lösning idag, så känns det bra att få bekräftat att problemet verkligen hängde samman med metadata.

    Tack för att du berättade att det åter fungerar!
    Annika Webbmaster