Kärringvälde i P2

Varför måste dessa feminister, vilka uppenbarligen är överrepresenterade på SR, bedriva sin propaganda också i P2. Driva fram likgiltiga kvinnliga tonsättare, hymla över kvinnliga tonsättares svårigheter. Och varför måste dessa kvinnliga programledare orera om kramar, kaffe och pepparkakor och dra in lyssnaren i en äckligt gullig kanelbullevärld, som Eskilsdotter gör, när man lyssna på musik

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Bra att du hör av dig med dina synpunkter, istället för att bara vara missnöjd och sluta lyssna.

    Syftet med detta forum är att ge support på Sveriges Radios webbtjänster. Ofta försöker vi svara även på andra saker om det går snabbt och enkelt, men din fråga är rätt komplicerad och om du inte är nöjd med svaret, så är det bättre att rikta din fråga till P2:s kanalansvariga, Elle-Kari Höjeberg, elle-kari.hojeberg@sverigesradio.se:
    Kontakta P2

    Men eftersom jag tror att jag kan svara på en del av dina funderingar, och tycker att frågan är intressant försöker jag besvara den så gott jag kan.

    Sveriges Radios uppdrag regleras i vårt sändningstillstånd. I detta uppdrag ingår bland annat att spegla hela landet och variationen i befolkningen utifrån ett jämställdhetsperspektiv och att fördjupa, utveckla och vidga kulturutbudet.
    Om Sveriges Radios uppdrag

    Detta uppdrag ska genomsyra all vår programverksamhet, inklusive P2:s. Självfallet ska detta inte ske på bekostnad av den musikaliska kvaliteten, men det har jag inte märkt av. Du får gärna komma med konkreta exempel när du tycker att musiken vi spelat varit av likgiltiga kvinnliga tonsättare, för det finns tillräckligt mycket musik av såväl kvinnor som män som berör och som vi bör spela istället för ointressant smörja.

    Själv har jag ofta blivit förvånad över att få stifta bekantskap med kvinnliga tonsättare och deras verk som håller väldigt hög klass, men som har gått under min radar tills de har lyfts upp av P2. Amy Beach, Fanny Hensel (Mendelssohn) och Elfrida Andrée är tre sådana bekantskaper. Att då inte bara få ta del av deras verk, utan även få veta mer om kompositörerna, är något jag uppskattar. Jag vill lära mig mer och är nyfiken. (Nyfikenheten gäller självfallet även manliga kompositörer!)

    När det gäller dessa kvinnliga kompositörer är det oftast relevant att berätta om de svårigheter som uppstått just för att de var kvinnor. Det är inte att hymla över kvinnliga tonsättares svårigheter, utan en realitet som det vore konstigt att inte ta upp.

    När det gäller det tilltal som Pernilla Eskilsdotter har, så är smaken olika (tack och lov!). Uppenbarligen finns det många som, liksom jag, uppskattar Pernilla Eskilsdotters programledarskap, men du gör det inte.

    När Klassisk morgon fick utmärkelsen Årets morgonprogram på Radiogalan 2015, var just tilltalet och publikkontakten en del av motiveringen:
    I nära publikkontakt och med ett intresseväckande tilltal lotsas lyssnaren in i den klassiska musikens värld. Klassisk morgon i P2 är folkbildande och underhållande radio i morgonstunden.
    Klassisk morgon årets morgonprogram

    Pernilla Eskilsdotter har även fått Sveriges Radios språkpris, och motiveringen då var att hon med tonsäkert språk sätter ord på känslor och upplevelser och öppnar dörrar till en värld av klassisk musik.
    Pernilla får Sveriges Radios språkpris

    Elle-Kari Höjeberg och Pernilla Eskilsdotter får del av detta. Återkom gärna med exempel på tonsättare som du tycker har fått plats endast på grund av sitt kön och där det musikaliska uttrycket inte har hållit den kvalitet du brukar förvänta dig av P2. Världen är full av bra musik som vi ju förstås bör lyfta fram istället!

    Och om musikvalet och/eller programledaren i just Klassisk Morgon ger dig för jobbiga vibbar av äckligt gullig kanelbullevärld (målande uttryck!), så kanske du kan lyssna på webbkanalen P2 Klassiskt, som sänder utan prat mellan verken dygnet runt:
    P2 Klassiskt – webbkanal.

    Annika Webbmaster
  • Jag instämmer helt i Jan Wibergs synpunkter.
  • Tack!

    Eftersom Jan aldrig återkom, kanske du kan hjälpa mig med exempel på verk vi släppt igenom av likgiltiga kvinnliga tonsättare!

    Som jag skrev ovan så finns det tillräckligt mycket musik av såväl kvinnor som män som berör och som vi bör spela istället för ointressant smörja, och jag vill gärna ge konstruktiv återkoppling till redaktionen.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jan kanske uttryckte sig lite väl polemisk men i sak håller jag med.

    Mitt minne är tyvärr inte så gott att jag kommer ihåg några namn utöver de ovan nämnda men jag tycker att det har pratats oproportionerligt mycket om missförstådda kvinnliga tonsättare på senare tid. Visst hade kvinnor förr det ganska motigt inom många yrken, däribland tonsättarens, och visst skall man spela deras verk men man behöver ju inte hålla på och älta det mest hela tiden. Det är väl bara att spela det man tycker är bra, vare sig det är skrivet av en man eller en kvinna. Av det jag hört spelas som är skrivet av kvinnor är dock mycket ganska slätstruket. Definitivt inga Bach eller Beethoven men några stycken har jag hört som håller rätt bra kvalitet.

    Vad gäller programledare så har jag precis som Jan svårt för den hurtfriska Pernilla Eskilsdotter. Samma sak gäller den där engelsmannen eller vad han är som jag hört ett par gånger. Stänger av direkt.

    Sedan kan man ju undra vad för intresse lyssnarna kan ha av att veta att någon dam i Säffle har sjungit ett visst stycke i någon kör och därför vill höra detsamma i radion. Tala i stället om vad stycket heter, vem som komponerat och vem som framför det samt berätta gärna lite om styckets tillkomst eller liknande.

    Brukar av dessa anledningar i bilen numera bara lyssna på eftermiddagarna men tyvärr är det då samiska nyheter e. d. i större delen av landet. Jag har haft tur som bor i Uppsala där man för det mesta fått in "P2 musik" från Stockholm. Tyvärr har det ändrats de senaste dagarna då ni ändrat kanal-id för "P2 musik" till bara "P2". Detta betyder att så fort uppsala-sändaren tas emot bättre än stockholms-sändaren så förbyts musiken i utrikiskt prat för att efter nästa gathörn återgå till musik. Bara att stänga av radion.

    Vore också bra om ni kunde ge era radiopratare en kurs i uttalsregler för de språk som talas i de stora kompositörsländerna. Jag har hört de mest komiska uttal av kända kompositörers namn och annat. Ofta uttalar man enligt engelska uttalsregler trots att namnet är tyskt, franskt eller ryskt. Tyvärr sviker mig minnet även här så jag kan inte ge exempel. Ofta lyssnar man i bilen och man kan ju inte stanna bara för att skriva upp vem som sagt vilken tokighet. (Jag tror inte att Pernilla hör till de stora syndarna här.)

  • Tack för att du förtydligade kritiken, Anders!

    Jag har skickat din återkoppling till P2:s Elle-Kari Höjeberg.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster