Värdet av att använda Ogg

Hej. Jag är linuxbrukare och har lärt mig hur bra det är att tänka själv. Därför vill jag ge ett förslag: marknadsför fria filformat.
I era texter på sidorna står det inget om sådant utan det är det gamla vanliga proprietära som gäller: mp3 osv. När jag söker svar på supporten skriver ni att intresset för det fria är ljummet. Det är lätt att inse varför om vanligt folk aldrig ens hör talas om sådant som är fritt, gratis och bra. Istället hänvisar SR socialiserande till vad som är kostsamt, ägt, stängt, patenterat och licensierat. Kanske beror det på att patent på mjukvaror och sådant inte gäller i Sverige. Likväl är det liksom obra.
Jag har uteslutande använt Linuxdatorer i mer än tio år, ända sedan jag sanerade bort allt annat. Jag arbetar hela dagarna vid datorerna med text, bild, tryck och allt annat som folk gör med manicken.
För att lyssna på P1, Sameradion, SR Världen etc använder jag RadioTray, ett liiiiitet program som har ett mikroskopiskt fotavtryck i datorn och jag använder ogg-format som går att hitta om man skriver ogg i sökrutan på sr.se. Det bara funkar.
Världen förändras med fria och effektiva synsätt och de som har kunskap nog agerar mot att människor förslavas av dyra lösningar från storföretag som låser fast lyssnare och kunder i instängda konstruktioner till vad som samtidigt finns gratis i överflöd överallt.
Vi läser att Public Service hotas av de kommersiella demonerna. Många ungdomar vill inget veta om världen utanför deras hat-forum.
Filformat är en demokratifråga. Jämför med att Jordens länder gick samman och standardiserade .odt osv som används i exempelvis LibreOffice.
Mitt förslag till SR är således att ni tar ett stabilt policybeslut på vara redaktionellt uppmärksamma när ni skriver på era tekniksidor så att ni konsekvent talar om fria format som självklara och naturliga och möjliga val.
Jag tycker att vi alla ska se det som normalt att vara fri.
Kanske blev det lite långt MEN det handlar om VÄGVAL.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag använder också hellre OGG (och andra öppna format) än MP3 (och andra slutna format). Tråkigt att det formatet inte erbjuds som ett alternativ när man klickar på "LADDA NER" på sverigesradio.se.

  • Hej både Ogg-person och Staffan!

    En gång i världen hade vi inte Ogg vorbis alls, vare sig på direktlyssning eller efterhandslyssning.

    Det var något som många ville att vi skulle ändra på, inte minst i Linux-världen. Här är tre trådar på temat:
    Linuxportalen: Namninsamling/upprop till SR.SE stöd Oggvorbis

    Linuxportalen: ACC+ är bättre än flac och ogg!

    Linuxportalen: Sveriges Radio väljer AAC+ framför Ogg Vorbis?

    När vi sedan bytte teknik på serversidan, tog vi hänsyn till detta önskemål och lade med Ogg vorbis bland våra direktlänkar.

    Ogg-person har rätt. Vi har inte marknadsfört detta speciellt mycket. Om folk har efterfrågat det, så har vi tipsat, både i forumet och via andra kanaler Och ibland tipsar vi om det ändå, utan att någon frågar, framför allt till Linuxanvändare 😀

    Men att vi inte har tipsat om det är en sak. Konstigare är att ni som brinner för fria format inte marknadsför detta själva. Inte alls. Ingenstans. Flera hundra personer tog sig tid att skriva på en namninsamling. Enbart i de trådar jag länkar till ovan, finns ett tiotal väldigt aktiva Ogg vorbis-förespråkare. Jag tycker att det borde finnas någon, någonstans, som (i ett öppet forum) tipsar om detta.

    Vart tog de vägen? Och varför syns de inte i vår besöksstatistik? Ni som lyssnar med dessa strömmar är få. Så få att det i sig skapade den enda bugg jag kan komma ihåg som är kopplad till just Ogg Vorbis, nämligen att det ibland varit helt tomt i bufferten på serversidan, för att ingen lyssnat på en viss kanal under en längre tid. (Vi har löst det problemet.)

    NRK, som Ogg vorbis-vännerna många gånger framförde som ett gott exempel i och med att de erbjöd Ogg vorbis långt innan Sveriges Radio, upphörde i all stillhet med den tjänsten runt 2011. Intresset var för litet. Jag hittar inga upprörda röster om att dessa strömmar upphörde.

    Min tolkning är intresset för öppna format är litet, men jag är öppen för andra tolkningar. Varför tror ni att det är lätt att klaga över att man saknar ett format, men svårt att tipsa om det formatet när det finns på plats?

    Har folk inte vetat om oss? Kanske inte, men de hundratals som brydde sig så mycket att de skrev på protestlistor, borde ju ha vetat. I de större sökmotorerna hamnar vår sida med direktlänkar bland de översta svenskspråkiga sökträffarna för den som söker på "Ogg vorbis". Eftersom frågan engagerade dem då, borde de någon gång under årens lopp ha sökt efter formatet och sett att det fanns.

    Att ingen, utanför forumet vi är i nu, tipsat andra om våra Ogg vorbis-strömmar och att ingen verkar sakna NRK:s ljudströmmar när de försvann, tolkar jag som att intresset är ljummet.

    Nu kan jag förstås ha missat "Stora reddit-tråden om Ogg vorbis" eller något liknande och ser gärna att jag har haft fel på denna punkt. Visa mig gärna det i så fall!

    När det gäller demokratifrågan, så anser jag att det väsentliga ut demokratisk synpunkt är att det ska gå att ta del av vårt innehåll lagligt, utan att låsas till en specifik plattform (inom rimlighetens gräns - min dator från 1991 behöver vi inte ta med i beräkningen). Detta tror jag att vi kan uppnå även utan Ogg vorbis.

    Formaten utvecklas. Jag är väldigt nyfiken på vad som kommer att hända med till exempel Opus) framöver.

    Staffan:
    Om intresset för direktlyssning på Ogg vorbis hade varit större, så hade vi kanske tänkt till en vända här, men vi har inte möjlighet att lägga resurser på hur många format som helst.

    Att erbjuda ett extra format på direktströmmarna har hittills gått att göra mer eller mindre utan extra kostnad (men, som Ogg-person har läst, kan det bli ändringar framöver).

    Att lagra ljudfiler i flera format, är betydligt mer komplicerat, kräver ökat diskutrymme och en ny logik. Vi har valt andra prioriteringar.

    Tack för att ni engagerar er och visar att det finns lyssnare som bryr sig om hur vi agerar. Vi är helt överens om att det finns något väldigt sympatiskt över fria format, men från vår synvinkel är tillgängligheten högre prioriterad.

    Annika Webbmaster
  • Jag hade gladeligen använt och rekommenderat ogg-direktstreamen om den hållit "hög kvalitet". Jag har frågat efter möjligheten att testa andra bitrates än den enda som ligger uppe nu!

  • Tack för återkoppling!

    Mitt kanske i överkant irriterade inlägg ovan grundar sig i att jag har någon slags djupt rotad sympati för Linux-världen, som jag generellt tycker brukar vara bra på att hjälpa varandra och komma med konstruktiva förslag.

    Jag är helt enkelt besviken. De personer som vurmade för att vi skulle använda Ogg vorbis mobiliserade över 500 personer (jag vet inte hur man ser hela listan).

    Vart tog den där hjälpsamheten mellan Linux-brukarna vägen efter det att de hjälpt varandra att skriva på listor och formulera arga mejl till webbmastern? Jag ser inte ett blogginlägg eller en forumtråd (utanför vårt eget supportforum) där någon nämner att vi har Ogg vorbis. Eftersom det var så många som tyckte att det är en viktig fråga, så borde någon ha tipsat någon annan någonstans.

    Och visst, vi på Sveriges Radio marknadsför inte detta fria format heller, men det är inte vi som har önskat formatet och skrivit på listor och mejlbombat webbmastern, av och till med invektiv. (Jag har däremot varit den mejlbombade webbmastern och jag vet att frågan har engagerat.)

    Jag tror inte att det är kvaliteten som hindrat folk från att lyssna. Jag tror istället att det var en viktig symbolfråga, men att de som egentligen väljer att lyssna den vägen är försvinnande få. Även större delen av Linuxvärlden lyssnar på de andra formaten (i den mån de är radiolyssnare). Tillgängligheten är viktigare än om formatet är proprietärt eller inte.

    Men jag är öppen för att det kan finnas andra tolkningar.

    Staffan och Ogg-person, vad tror ni ligger bakom att så många kan engagera sig i formatfrågan när vi saknade Ogg vorbis, men rycker på axlarna när formatet väl infördes? Jag är uppriktigt intresserad!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Väldigt kort skulle man väl kunna tänka sig att MP3 just för tillfället inte är det värsta exemplet på vad proprietära format kan leda till. Det har varit problematiskt, men för tillfället har jag en känsla av att det kan vara lite av ett icke-problem i och med att vissa distributörer av Linux har betalat licenser till Fraunhofer. Det är väl därmed varken särskilt svårt eller olagligt att använda MP3 på Linux. Tror jag, jag har inte kollat upp situationen nyligen.

    På den tiden MP3 inte gick att använda på Linux utan att man antingen köpte en licens eller körde olagligt, var detta ett stort problem. Jag minns själv hur frustrerande det var när SR vid några tillfällen gjorde om sin webbplats med påföljden att det inte längre gick att att lyssna på programmen om man inte hade Windows/Mac. Det löste sig så småningom och nu har det väl inte varit några problem på länge, vad jag vet. Och jag tror egentligen inte att de problem jag råkade ut för egentligen berodde på MP3-formatet utan var nog snarare kopplade till den grafiska spelare som började använda och som verkade vara byggt för slutna operativsystem.

    Jag tor att många följer minsta motståndets lag och eftersom SR numera fungerar bra är det kanske inte så många som gräver så djupt att man hittar OGG-strömmarna. Hade ni gjort på liknande sätt som en del webbplatser gör med cookies, så tror jag att användningen hade blivit större. Om man vid första besöket hade mötts av en pop-up som varnade för att webbplatsen använder ofria format och man sedan hade kunnat välja mellan att läsa och godkänna reglerna för MP3 eller använda OGG direkt, så tror jag att proportionerna hade blivit annorlunda.

    Jag tycker att diskussionen är viktig och återkommer gärna med ett lite utförligare svar senare. Tyvärr har jag dåligt med både tid och bandbredd under den närmaste dryga veckan, så det kan dröja lite.

    /Staffan

  • Tack för den analysen!

    Sveriges Radio har ett snitt på ungefär två samtidiga Ogg vorbis-lyssnare på alla våra kanaler sammantaget. (Jag vet inte om någon av dessa två dessutom kan vara en "spindel".)

    Antalet samtidiga Ogg vorbis-lyssnare har inte varit över tio stycken under den senaste månaden.

    Så, ja, vi är många som tycker att fria format är trevligt på idéplanet, men få som tycker frågan är så pass viktig att det påverkar lyssningsvanorna i praktiken.

    Återkom gärna när du har bättre tid och bandbredd!

    Annika Webbmaster
  • Tack så jättemycket för jättebra svar Annika, verkligen. Jag är definitivt en av användarna från din statistik, The Lone Streamer. Men jag känner några till.

    Till Staffan vill jag svara på frågan att Linuxvärlden normalt hanterar fler format än Windowsvärlden. Sedan många år fungerar allt som inte är begränsat till Windows. Däremot är det lätt att välja bort funktionalitet som irriterar i vardagen.

    Uppgiften för det Fria folket finns där, precis som du skriver Annika. Din statistik förskräcker! Det handlar om att välja bort det som öses över oss som "det som finns" och istället göra det aktiva valet att använda det som "ska finnas". Annars får vi skylla oss själva.

    Bara för att "alla" använder en sak är det inte alltid bra. Vi ska också komma ihåg att media-industrin har förankrat konkurrensfördelar i nästan all lagstiftning världen över.

    Det skulle vara kolossalt intressant att få veta hur mycket användningen av format som mp3 osv kostar Sveriges Radio, medborgarna och svensk media. Eller är det så att sådana avgifter inte är lagliga i Sverige?

    Är kvaliteten på fria format dålig jämfört med stängda? Funkar det inte bra?

    Det skulle också vara fantastiskt att gott få veta om det är något som hindrar användningen av fria format annat än att alla har kommit att använda stängda format och att responsen på just det fenomenet kan kallas för högt prioriterad tillgänglighet.

    En fjärde fundering är: vad skulle kunna vara en påverkande insats från vanligt folk för att styra över till användningen av fria format? Modeskapande?

    Slutligen väcks funderingen om det finns några skrivningar om val av programvara och format i uppdraget till Sveriges Radio, med public service och allt. Om inte kunde det ju vara värt att driva politiskt. Större problem blir det knappast. Ni gör det ju redan.

    Lyssnar på P1 via RadioTray och ser i FF att kundo.se drivs på nginx/linux. Det fungerar!!!

  • Hej igen!

    Det är du som gör att kanalen Sápmi är förhållandevis stor på Ogg 😀

    Vilka kostnaderna är för ett visst format, tror jag är svåra att räkna på. De kostnaderna bakas in i andra kostnader. Och att Ogg vorbis är fritt, är inte samma sak som att det skulle vara gratis. Supporten kostar. Driften kostar.

    Är kvaliteten på fria format dålig jämfört med stängda?

    Nej. Snarare tvärtom! Det öppna format som heter Opus ska vara väldigt bra, ljudmässigt, i synnerhet på låg kvalitet. "Upplevd ljudkvalitet per kb", alltså. Att det går att få bra ljud även med dålig uppkoppling, är viktigt, inte minst för att många av våra lyssnare är mobila.

    Även Ogg Vorbis är bra ljud. En lyssnare skriver:
    Det har ett mjukare och behagligare ljud än MP3 och AAC och man blir inte lyssnigstrött. Det är perfekt när man lyssnar på t.ex. musikprogram i P2. Men vad som låter bäst är förstås subjektivt.
    MP3 & AAC ljudformat? (+ tips om Ogg Vorbis)

    I samma tråd citeras en ljudexpert hos oss och han sa:
    att AAC och systrarna He-AAC V1 och V2 är bättre än MP3 och Ogg är bevisat i ett antal öppna lyssningstester i världen

    MP3 är nog allmänt känt som ett format som har den stora fördelen att det fungerar "överallt", men nackdelen att det låter rätt illa om vi komprimerar det för hårt. Vår lägsta kvalitet i AAC ligger på 32 kbps. I MP3 har vi helt enkelt varit tvungna att "chockhöja" till 64 kbps ...

    Funkar det inte bra?
    Där slog du huvudet på spiken. Ogg vorbis fungerar inte i två stora webbläsare, Internet Explorer och Safari. Det skulle exkludera många användare. Även om många Windowsanvändare kan använda alternativa webbläsare, så gäller det inte för alla. Det finns till exempel hjälpmedel för funktionshindrade som enbart fungerar med Internet Explorer. Det finns arbetsplatser och skolor där endast en webbläsare får användas. Och det finns besökare som inte har möjlighet (på grund av teknikrädsla eller att de saknar administratörsrättigheter) att installera alternativ.

    Och på både Mac OS och Ios är Safari väldigt stort.

    Här talar jag enbart om stödet för audio-elementet på webben. Till detta kommer en mängd spelare som använder direktströmmar, både spelare som RadioTray och fysiska internetradioapparater. Många av dessa saknar helt stöd för Ogg vorbis.

    För Opus gäller samma problem, med tillägget att det inte heller fungerar för Chrome i Android.

    MP3 fungerar däremot i princip överallt. Du kan inte sälja en internetradioapparat som inte klarar det formatet.

    AAC fungerar för många, men inte alla. I Firefox (och kloner som Iceweasle) krävs att det finns rätt codec installerat. Där finns det ett påtagligt problem med artt AAC är ett proprietärt format. Vore det fritt, skulle Mozilla stödja det. På Mac finns inte dessa codecs (i alla fall inte i grunden, de kanske går att ladda hem?), så idag låter vi våra Mac-användare få en Flash-spelare som hanterar AAC-formatet.

    Det skulle också vara fantastiskt att gott få veta om det är något som hindrar användningen av fria format annat än att alla har kommit att använda stängda format och att responsen på just det fenomenet kan kallas för högt prioriterad tillgänglighet.

    Nej, det är just det som är problemet. Det är väl lite som att QWERTY-placeringen av tangenter på en skrivmaskin blivit en standard, trots att det finns andra placeringar som vore bättre).

    En fjärde fundering är: vad skulle kunna vara en påverkande insats från vanligt folk för att styra över till användningen av fria format? Modeskapande?

    Kunskap? Att det utvecklas fantastiska tjänster kring formatet? Att det erbjuder något som MP3 inte har (förutom bättre ljud till lägre bitrate)? Jag vet inte 😀

    Slutligen väcks funderingen om det finns några skrivningar om val av programvara och format i uppdraget till Sveriges Radio, med public service och allt.

    Det finns inga sådana formuleringar som jag känner till.

    Större problem blir det knappast. Ni gör det ju redan.

    Ja, idag ja. För att vi kan och det inte skapar något merarbete eller merkostnad. Men vi ska byta teknik och förr eller senare innebär det att de servrar som idag strömmar Ogg vorbis, kommer att tas ur bruk. Och då kommer jag inte att argumentera för att hålla formatet vid liv.

    Jag bifogar fyra bilder, där du kan se hur de två format vi har idag, MP3 och AAC, fungerar på olika plattformar, jämfört med Ogg vorbis och Opus. Källan till detta är Can I use, en fantastisk tjänst om man vill veta mer om vilka format som fungerar var!

    Bifogade filer:

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och tack för intressant information!

    Jag kan i huvudsak hålla med om att "det väsentliga ut demokratisk synpunkt är att det ska gå att ta del av vårt innehåll lagligt, utan att låsas till en specifik plattform", men vill lägga till att fria plattformar inte ska drabbas av större risk eller högre kostnader än proprietära vilket ju var fallet innan vissa linuxdistributioner gjorde MP3 tillgängligt för sina användare. Fortfarande verkar dock rättsläget vara osäkert vilket gör att det känns otryggt att förlita sig på formatet: "Many organizations have claimed ownership of patents related to MP3 decoding or encoding. These claims have led to a number of legal threats and actions from a variety of sources, resulting in uncertainty about which patents must be licensed in order to create MP3 products without committing patent infringement in countries that allow software patents." (Wikipedia). Så länge den största risken/kostnaden ligger på dem som distribuerar ljudfiler/ljudströmmar så kanske vi som lyssnare kan leva med det trots att det inte känns riktigt bra. Men det är i alla fall bra att ni har grundinställningen att det ska gå att ta del av ert innehåll på ett lagligt sätt vilket borgar för att ni kommer att agera om det i Sverige uppstår legala problem med att använda MP3, eller andra format, på Linux eller andra mindre spridda plattformar.

    "Och att Ogg vorbis är fritt, är inte samma sak som att det skulle vara gratis. Supporten kostar. Driften kostar."

    Visst är det så, men om huvudspåret vore Ogg Vorbis så skulle proprietära format sannolikt framstå som betydligt mer dyrbara än de fria (vilka ofta också är fria från licenskostnader, förutom att de är fria i demokratisk mening).

    Det handlar till stor del om på hur lång sikt man ser frågan. Kortsiktigt kan det vara enklast och billigast att bara stödja den idag vanligaste plattformen, men om vi kunde tänka mer långsiktigt så skulle vi kunna skapa en "bättre värld" för alla (utom några patentinnehavare och dagens marknadsdominanter). Tyvärr finns det kanske inte så mycket som talar för särskilt många svenskar idag är beredda att lyfta blicken och lösa detta "fångarnas dilemma", men om det skulle vara några som skulle kunna tänka långsiktigt så borde det kunna vara aktörer inom offentlig sektor och public service. Men förmodligen skulle det krävas en övergripande strategi (och instruktioner till myndigheterna) inom offentlig sektor eftersom det initialt kommer att uppstå merkostnader som belastar pionjärerna.

    Som jag nämnde i ett tidigare inlägg tror jag inte att just MP3-formatet den allra viktigaste symbolfrågan just nu (men det betyder inte att jag vill förringa den). Än viktigare, tycker jag, är de ofantliga summor som offentlig sektor (och andra) år efter år spenderar på andra proprietära produkter som t ex "office-paket". För några användare finns det säkert sakliga skäl till att välja ett specifikt program, men jag är övertygad om att skälet för det stora flertalet är att det känns jobbigt att byta till ett fritt alternativ som LibreOffice. Det är förstås ett i någon mening sakligt skäl eftersom det initial kostar pengar att göra om integreringar med andra system och lösa andra problem, speciellt om man är först ut. Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att någon skulle kunna hävda att det inte vore bättre för de flesta om majoriteten använde öppna format och endast de som verkligen hade nytta av någon specifik funktion valde ett proprietärt system (med åtföljande proprietära format). På 1990-talet framfördes t ex argumentet att Pivot-tabeller fungerade sämre/långsammare i OpenOffice.org än i MS Office och då var det väl helt rimligt att ekonomer och andra som ofta använde Pivot-tabeller, köpte licenser och körde MS Office. Problemet var bara att MS Office var så inkompatibelt med öppna standarder (och även ISO) att man i praktiken tvingade alla som bara ville kunna göra enkel ordbehandling att köpa licenser för att de skulle kunna samverka med dem som hade köpt licens och använde proprietära format. Den pragmatiska inställningen att man bör fortsätta att stödja proprietära format som låser in användarna är förståelig och kanske ursäktlig, men den leder inte till några stora förbättringar på sikt. Som tur är, verkar som om utvecklingen håller på att vända i åtminstone några länder, se t ex det här meddelandet som gäller UK eller det här om Frankrike.

    Ännu värre än Microsofts filformat, som trots allt har blivit lite mindre slutna med åren, och MP3, är en del andra de facto-standarder som t ex Bank-ID. Det finns ingen teknisk anledning till att det inte skulle kunna fungera bra på Linux och under några år fanns det faktiskt tillgängligt (men man valde att göra det så svårinstallerat att bara tekniskt bevandrade personer vågade försöka installera det). Att det inte fungerar nu skylls på att marknaden är för liten. Jag kan lova att "marknaden" hade varit åtminstone lite större om programvaran hade varit lättare att installera för "vanliga linuxanvändare" (jag känner flera som gav upp efter att ha försökt installera den). När sedan myndigheter börjar kräva eller förutsätta att medborgarna använder systemet, uppstår ett demokratiproblem. Antingen måste man köpa ett proprietärt operativsystem som inte lyder under EU-rätten eller också måste man själv lösa de problem som uppstår.

    "Ogg vorbis fungerar inte i två stora webbläsare, Internet Explorer och Safari." Sant och väldigt trist på samma gång. Det är sorgligt att tänka på vilket elände MSIE har ställt till med i webbsammanhang. Tidigare byggdes många webbplatser specifikt för att fungera i just den webbläsarens avvikande tolkning av HTML (och CSS mm) och senare har stora kostnader spenderats på speciella MSIE-anpassningar av webbplatser som i övrigt strävat efter att följa standarder från W3C. Det är lätt att bli bitter när man tänker på de hinder och de kostnader som MSIE har orsakat genom åren.

    Tyvärr är jag nog inte rätt person att förklara den minimala användningen av Ogg Vorbis på SR. Själv använder jag knappt audioströmmar överhuvudtaget eftersom jag tycker att så länge FM-bandet finns så är det ett mycket bättre sätt att distribuera ljud till många. Det bär emot att slösa med bandbredd genom att lyssna på strömmar när samma innehåll finns tillgängligt i etern. Min användning av sr.se (ja, jag vet att det inte heter så längre men det är så mycket enklare att skriva än sverigesradio.se) inskränker sig i stort sett till att i efterhand lyssna på program som jag inte har kunnat lyssna på i realtid. Då skulle jag helst välja ett fritt format, men på sr.se får det ju bli *.mp3 eftersom det inte finns så mycket att välja på.

    På den tiden det var svårt att installera Linux på sin dator och det inte heller var helt enkelt att använda systemet, var nog de flesta linuxanvändare tekniskt intresserade och kunniga personer. En del använde Linux för att det kändes ideologiskt rätt, men fler var nog tilltalade av tekniken, gissar jag. Numera känner jag många som använder Linux utan att vara tekniskt intresserade. De använder Linux för att det är enkelt och tillförlitligt, fungerar bra på gamla datorer, är förhållandevis säkert eller tilltalande på något annat sätt. För många av dessa personer är det förmodligen näst intill omöjligt att hitta och använda Ogg-strömmarna på sr.se. De klickar nog bara på spelaren utan att reflektera över friare alternativ, tyvärr. Det har faktiskt hänt att även jag har lyssnat med hjälp av den spelare som presenteras automatiskt på sr.se, utan att reflektera över huruvida det kanske finns något mer tilltalande format som man skulle kunna hitta om man letade lite.

    Visst ska jag hjälpa till att sprida information nu när jag känner till att strömmarna finns, men egentligen är det som sagt de nedladdningsbara formaten som jag bryr mig mest om.

  • Tack för många intressanta tankar!

    Det är sorgligt att tänka på vilket elände MSIE har ställt till med i webbsammanhang. Tidigare byggdes många webbplatser specifikt för att fungera i just den webbläsarens avvikande tolkning av HTML (och CSS mm) och senare har stora kostnader spenderats på speciella MSIE-anpassningar av webbplatser som i övrigt strävat efter att följa standarder från W3C. Det är lätt att bli bitter när man tänker på de hinder och de kostnader som MSIE har orsakat genom åren.

    När jag arbetade som "html-originalare" på 90-talet, var just att få samma sidor att i alla fall se hyfsade ut på Netscape Navigator och IE ungefär det jag slet mitt hår med hela dagarna, så den känner jag igen. (Och även om Netscape höll sig närmare W3C, så fanns det en hel del avvikelser även där.)

    Jag känner också en del Linux-användare som inte är så tekniskt intresserade, men det är få. Det är fortfarande ett operativsystem som har en relativt homogen användarbas. Kvinnorna som använder Linux är sällsynta. Den genomsnittliga utbildningsnivån är hög, och många Linuxanvändare är "något inom IT". Det är inte bara fördomar, utan något jag kollat upp (fast nu hittar jag inte källan, och det kan ha ändrat sig något sedan jag senast kikade).

    När det gäller att sprida information om Ogg vorbis, så behöver vi ju inte skapa ett behov som inte verkar finnas (eller vara så utbrett). Hamnar du i en situation när någon pratar om fria format, så tipsa gärna, men i och med att det går att lyssna ändå, så är det ju inte en lika viktig fråga längre.

    Det intressanta är ju att det fanns flera hundra som tyckte att format-frågan var så viktig att de skrev under en namnlista. Att dessa hundratals Ogg-aktivister idag är i genomsnitt två samtidiga lyssnare har förvånat mig.

    Men det är i alla fall bra att ni har grundinställningen att det ska gå att ta del av ert innehåll på ett lagligt sätt vilket borgar för att ni kommer att agera om det i Sverige uppstår legala problem med att använda MP3, eller andra format, på Linux eller andra mindre spridda plattformar.

    Jag har inte mandat att svara på hur Sveriges Radio som företag skulle agera om vi hamnade i en situation där Linux-världen inte längre kan ta del av vårt innehåll, utan bara för hur jag och mina närmaste kolleger skulle göra. Och vi skulle bråka rätt bra.

    Vi får verkligen hoppas att vi slipper se ett sådant scenario.

    FM är bra. (Fast du kan inte höra P2 Världen i FM ...)

    När det gäller efterhandslyssning så vill vi som sagt hålla format- och kvalitetsfloran nere.

    Men här och där har vi undantag. Här har vi till exempel två P2 Dokumentär som du kan ladda hem som Flac, vilket förstås beror på att programmet handlar om ljudkvalitet:
    Vad är det som låter? del 1 (om snålkodning)

    Loudness war - Vad är det som låter? del 2

    Helt klart hörvärda (även i lägre kvalitet, faktiskt)!

    Annika Webbmaster
  • Det intressanta är ju att det fanns flera hundra som tyckte att format-frågan var så viktig att de skrev under en namnlista. Att dessa hundratals Ogg-aktivister idag är i genomsnitt två samtidiga lyssnare har förvånat mig.

    Ja, visst är det förvånande (och tråkigt). Om man antar att det var några hundra som ville kunna lyssna på SR någon gång ibland, så kanske inte ett genomsnitt på två är så dåligt. Men naturligtvis vill man tro att det inte bara var några hundra som var intresserade av att lyssna på SR i ett öppet format utan att de var representanter för många fler som inte hörde av sig.

    Jag tror som sagt att en viktig orsak till "upprördheten" (om det är rätt ord) vid den tiden var att det verkligen var svårare att lyssna på SR på nätet på den tiden. Vid installation av Linux valde många bort proprietära format som MP3 (och DVD-avkodare), antingen av principiella skäl eller för att de var förknippade med godkännandet av luddiga avtal eller ledsagade av hotfulla texter som antydde att användningen kunde vara olaglig i vissa länder. Det gav upphov till en olustig känsla som man slapp om man höll sig till Ogg Vorbis och andra öppna format. Även om man i princip kunde lyssna på program via sr.se, så blev det lite krångligt och var förenat med obehag. Numera verkar som sagt licenstexterna och villkoren ha mjuknat och jag tror att färre upplever dem som hinder än vad som var fallet för 5-10 år sedan. Det finns nog ganska många som hellre skulle lyssna med hjälp av fria format, men eftersom allt "bara funkar" påminns man inte så ofta om att det finns alternativ. Om det vore mer uppenbart att det fanns flera format att välja på kanske fler skulle välja de öppnare och bättre varianterna, men klickar man på t ex "Ljudkvalitet" i spelaren på webbplatsen så ser man bara alternativen "Låg Mellan Hög", inget om MP3, Ogg eller Flac. Förmodligen är det få som tänker på att man kan söka djupare, speciellt om man inte lyssnar via nätet så ofta.

    Här har vi till exempel två P2 Dokumentär som du kan ladda hem som Flac, vilket förstås beror på att programmet handlar om ljudkvalitet:

    Intressanta program med utmärkt ljud! Trevligt att kvalitetsmedvetandet finns kvar på SR även om det var lite pikant att höra att SR som företag inte prioriterar hög ljudkvalitet, som det sades i det andra programmet. Tyvärr kunde man konstatera att flera av de röster som förekom i det första programmet inte heller brydde sig särskilt mycket om ljudkvalitet.

  • Då tror vi ungefär lika 😀

    Annika Webbmaster
  • Kan ni inte bara använda nästlade audiotaggar och prioritera fria format där de stöds och falla tillbaka på proprietära?

  • Tack för förslaget!

    Det kanske skulle kunna fungera, rent tekniskt, men de flesta lyssnare verkar inte tycka att det här är en speciellt viktig fråga. Därmed har jag svårt att se att vi ska lägga utvecklingstid på en tjänst som vi vet kommer att kräva en fallback-lösning för väldigt många besökare.

    Hoppas att du har förståelse för det resonemanget!

    Annika Webbmaster
  • Användarna har nog ingen aning om licensregler och upphovsrätt kring ljudcodecs. De kommer inte märka av det förrän ni är inlåsta i nåt proprietärt som kostar mer och måste skära ned på utbudet pga av det. Det skulle vara att de är så olikvärdiga att det skapar märkbart sämre ljudkvalitet, men så verkar inte vara fallet, förutom kanske i rörande opus.

  • De kommer inte märka av det förrän ni är inlåsta i nåt proprietärt som kostar mer och måste skära ned på utbudet pga av det.

    Den situationen hamnar vi inte i. Vilka format vi använder till vad och varför vi gjort just dessa val är en fråga vi diskuterar både internt och externt. Om licenskostnader skulle dra iväg eller om delar av lyssnarna inte kan ta del av innehållet av rättighetsskäl, så hittar vi lösningar.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu kommer vi troligen till det jag har flaggat för ovan:
    vi ska byta teknik och förr eller senare innebär det att de servrar som idag strömmar Ogg vorbis, kommer att tas ur bruk. Och då kommer jag inte att argumentera för att hålla formatet vid liv

    Antingen sker detta inom det närmaste dygnet, eller under vecka 18.

    Jag tackar er som har lyssnat på oss den vägen, och hoppas att ni fortsätter att lyssna, men med MP3- eller AAC-länkar:
    Direktlänkar

    Annika Webbmaster
  • Jag kan säga att om jag visste att det fanns en Ogg[/Vorbis]-ström så hade jag lyssnat på den varje gång! För närvarande brukar jag behöva titta i <head> för att leta efter <meta name="twitter:player:stream" ...> och använda mig av länken där för att kunna spela upp ljud på något någorlunda smidigt sätt (kan inte i webbläsaren pga jag stänger av osäkra javascript, förfrågningar till tredjepartsresurser m.m.).

    Om alternativet hade lyfts fram så vanliga slutanvändare kan göra valet mellan inlåst/licensbekostat och fritt licensierat så tror jag många fler hade gjort det datamoraliskt riktigare valet.

    Jag har nämligen inte fått reda på något om detta alternativ förrän nu, kanske eftersom jag inte fått för mig att ställa frågan då jag förutsatt att folk som kör IIS som webbserver sällan respekterar fritt licensierade lösningar.

    Hoppas att Ogg och fritt licensierade encoders på era strömmar kommer tillbaka, som Vorbis, FLAC eller OPUS.

  • Det var ju verkligen tråkigt att du fick veta om det just när det ska upphöra.

    Om du vill ha alla våra kanaler på ett ställe, så finns dessa i vårt öppna API.

    Där kan det finnas andra saker som förbättrar tillvaron och som du kan nå utan att behöva javascript:
    Dokumentation för API version 2

    Här når du kanalernas länkar:
    http://api.sr.se/api/v2/channels/

    Om alternativet hade lyfts fram så vanliga slutanvändare kan göra valet mellan inlåst/licensbekostat och fritt licensierat så tror jag många fler hade gjort det datamoraliskt riktigare valet.

    Jag skrev tidigare i denna tråd har vi absolut har marknadsfört detta dåligt, men även de lyssnare som brinner för fria format har del i att formatet inte nådde ut:
    De personer som vurmade för att vi skulle använda Ogg vorbis mobiliserade över 500 personer (jag vet inte hur man ser hela listan).

    Vart tog den där hjälpsamheten mellan Linux-brukarna vägen efter det att de hjälpt varandra att skriva på listor och formulera arga mejl till webbmastern? Jag ser inte ett blogginlägg eller en forumtråd (utanför vårt eget supportforum) där någon nämner att vi har Ogg vorbis. Eftersom det var så många som tyckte att det är en viktig fråga, så borde någon ha tipsat någon annan någonstans.

    Tack för att du berättade att detta är viktigt.

    Annika Webbmaster
  • Jag tycker att det är mycket tråkigt att strömmarna i fritt format försvinner.

    Som jag har skrivit ovan, har jag inte varit någon frekvent användare av dem (men jag har använt de ofria formaten ännu mindre) eftersom jag i första hand lyssnar på radio på det gamla viset (FM-radio).

    Det som jag mest har saknat är nedladdningsbara filer i ogg-format att ta till i de fall då jag har missat någon sändning (jag har sällan tid att lyssna på radio under dagtid på vardagar).

    Jag hoppas att SR åter kommer att erbjuda fria format i framtiden.

  • Sist vi diskuterade detta labbade jag med att sätta upp en rebroadcast i öppet format:
    http://saljut.frykholm.com:8000/p3.opus

    Vi kanske kan ordna nåt själv om inte sveriges radio orkar.

  • Staffan:
    Jag har med punkten "går det att använda öppna format?" i alla diskussioner vi för om ljud. Men de erfarenheter vi har fått från Ogg vorbis-strömmarna gör tyvärr att jag tror att ni som verkligen brinner för detta är en liten skara och vi har inte möjlighet att skapa speciallösningar för er.

    Mikael:
    Mitt näst översta inlägg i denna tråd börjar:
    Mitt kanske i överkant irriterade inlägg ovan grundar sig i att jag har någon slags djupt rotad sympati för Linux-världen, som jag generellt tycker brukar vara bra på att hjälpa varandra och komma med konstruktiva förslag.

    Tack för att du visar att den där hjälpsamma open source-andan finns kvar! Och här kommer jag som en tråkig bromskloss och säger att jag vill stämma av med juristerna hur det ligger till med rättigheter att återutsända våra kanaler.

    Du har frågat redan tidigare:
    Får man vidaresända radioutsäningarna?

    Mitt svar då handlade om att du får använda vårt innehåll, men inte på ett sådant sätt att det skulle kunna skada Sveriges Radios oberoende eller trovärdighet och att vi har ett öppet API som vi vill att det ska byggas tjänster kring och är mer intresserade av att människor kan lyssna än av att få klick på vår sida.

    Allt detta stämmer fortfarande. Ändå blir jag tveksam och vill gärna förankra detta ordentligt innan jag hejar på idén fullt ut. Rent logiskt tycker jag att det inte borde vara någon skillnad juridiskt mellan att skapa en Chrome-app eller en Windows Phone-app som löser ett problem vi själva inte löst, och att tillhandahålla våra kanaler i ett format vi inte erbjuder, men det finns vissa problem med att innehållet inte kommer direkt från oss, och den frågan är viktig för utgivarskapet.

    Jag lovar att så snabbt som möjligt komma med juristernas återkoppling och tycker som sagt att det är tråkigt att vara bromsklossen.

    Tack för att du vill lösa detta!

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tråkigt att ni har tagit bort Ogg Vorbis-ljudströmmarna. Jag lyssnade på dem eftersom jag personligen tycker att det var bättre ljud och att det inte var någon fördröjning på 75 sekunder som det är i PM3 och AAC. Men tyvärr var det för lite intresse och underlag för det. Det marknadsfördes ju inte...

    Ni kanske kan införa ljudströmmar med högre bithastighet i 320 KBps för MP3 och AAC. Ljudkvaliteten bör vara samma på Internet som i DAB+, digitalradio som inte heller har marknadsförts.

    Jag tror att det var en av anledningarna till att regeringen satte stopp för digitalradion i somras eftersom det inte finns något allmänt intresse för det. Det kan ju inte skapas intresse för någon ny teknik när folk inte känner till det...

  • Jag instämmer i att Ogg Vorbis-strömmarna gav bättre ljud även på min hårdvara. Och det har för övrigt Annika (och andra radiomedarbetare) konstaterat tidigare i denna tråd. Men tyvärr är ju hög ljudkvalitet inte är en prioriterad fråga inom SR (vilket framgick av en av länkarna ovan).

    Och jag håller även med om att det verkligen var synd att strömmarna inte marknadsfördes (eller åtminstone var lätta att hitta). Fast "risken" är ju att de då hade blivit så populära att det hade varit svårt spara några timmars arbete genom att lägga ned dem i samband med nästa serverbyte...

  • Mats:
    Tack för dina tankar om detta!

    Det serverbyte som medfört att Ogg vorbis försvunnit, ingår i en ny teknisk webbplattform med högre kapacitet, bättre tillgänglighet och mer stabilitet än dagens plattform. Det projektet är en förutsättning för annat förändringsarbete som vi håller på att genomföra, med annan streamingteknik (HLS och Dash) som bäddar för adaptive streaming och möjlighet att pausera och backa i direktsändning.

    Bättre serverkapacitet och adaptiv streaming, ger förstås extra näring åt frågan om vilka ljudkvaliteter vi ska erbjuda, där det finns många som liksom du efterlyser högre bitrate än idag. Det är inget som ingår i de pågående projekten vad jag har sett. Till att börja med ska vi få de kvaliteter vi har idag att fungera i den nya miljön, men jag lovar att jag kommer att tala mig varm för att dagens 192 kbps inte är ett givet maximum.

    I samband med funktioner som pausera och backa, utgår jag från att vi även kommer att ta ett rejält grepp om hur bufferten ska vara uppbyggd. Hur stor buffert bör finnas på server-nivå? Och hur stor behöver den vara i appen/sajtens spelare? Jag hoppas och tror att det leder till att alla det blir enklare att lyssna "mer direkt än efter 75 sekunder".

    Jag hoppas därför att de två skäl du angivit till att du föredragit Ogg vorbis, bättre ljud och mindre fördröjning, finns med i framtidsplanerna.

    Frågan om DAB är lite off topic här, och som webbmaster är det inget jag har speciellt stor insikt i, men rent principiellt är det klart att tekniska lösningar som vi själva inte marknadsför, har svårt att nå ut.

    Jag håller mig till att bemöta kritiken om att vi marknadsfört Ogg vorbis dåligt:
    Ogg vorbis-strömmar är inget vi själva har kommit på att vi borde ha. Det är lyssnare som har hört av sig. Många. Med brev till webmaster och andra och med trådar i forum. Namninsamlingar.

    Här tycker signaturen mikeher att de tvåtusen personer som skrivit på en lista för Åtminstone ett öppet format i webbutsändningar från SR, SVT och Regeringen är alldeles för få för att påverka:
    Folk bryr sig inte har haft upprop flera gånger men hur många har skrivit på??? 2000 pers??? Som om SR skulle bry sig då?
    Linuxportalen: Sveriges Radio väljer AAC+ framför Ogg Vorbis? (8 februari 2008)

    Mikeher på Linuxportalen hade fel. Vi lyssnade på våra lyssnare och införde Ogg vorbis. Tvåtusen personer tyckte att det var en viktigfråga. Om en tiondel av dessa engagerade lyssnare hade letat, hade de funnit Ogg-strömmarna. Då hade vi haft tvåhundra lyssnare.

    Det skrevs flera inlägg på olika forum om att vi inte hade fria format. Även om det är lättare att engagera sig när man är frustrerad än när man är nöjd, tycker jag att det är så märkligt att ingen av alla de lyssnare som engagerade sig då, kunde skriva något hjälpsamt inlägg till andra vänner av fria format och tipsa om våra strömmar. Det finns inga sådana trådar. Inga blogginlägg. Inget utanför vårt eget supportforum. (Reservation för att jag inte har möjlighet att söka i slutna forum.)

    Att två tusen som skrev på för fria format ledde till tio lyssnare på strömmarna en genomsnittlig månad kan inte bara bero på bristande marknadsföring. Om viktiga saker inte uppmärksammas i fall de inte marknadsförs rätt, är Linux-världen illa ute.

    Jag vill inte tro att det stämmer. Min tolkning är att det faktiskt inte är så många som har tyckt att frågan har varit viktig i praktiken.

    Annika Webbmaster
  • Staffan:
    Här är jag nog lite feltolkad. Att Ogg vorbis låter bättre än MP3 är jag med på.

    När det gäller AAC skulle jag säga att de är rätt jämförbara. Har jag uttryckt mig på annat vis, så berätta var, för då vill jag förtydliga!

    Fast "risken" är ju att de då hade blivit så populära att det hade varit svårt spara några timmars arbete genom att lägga ned dem i samband med nästa serverbyte...

    Det handlar inte om att spara några timmars arbete utan om val av teknisk lösning där de kodare som vi går över till inte har stöd för Ogg vorbis. Vi hade alltså tre alternativ.

    1. Välja den lösning vi tror är bäst för de flesta lyssnare och skippa Ogg vorbis
    2. Hitta en annan kodarlösning som är dyrare eller sämre på andra vis
    3. Ha två separata tekniker, med en egen kodare enbart för Ogg vorbis

    Och, ja, att det endast var tio lyssnare per månad bidrog till att vi valde alternativ 1. Jag ser inte något skäl till att vi ska skapa speciallösningar för att erbjuda ett format som det visserligen var många som efterfrågade, men är ytterst få som har använt.

    Varför få har använt det kan vi fortsätta att argumentera kring, men det blir knappast konstruktivt. Jag är med på att vi inte marknadsfört det speciellt väl, men vet inte om det är vår uppgift. Vi skapar radio. Jag tycker att ansvaret mer bör ligga på alla som efterlyste formatet och ansåg att det var en viktig fråga.

    Om jag brinner för vegankost och tillsammans med femtio kolleger lyckas få Sveriges Radios personalmatsal att servera sådan, då sprider jag det till alla som jag tror är intresserade. Om matsalen sedan slutar servera vegan-alternativet (kanske i samband med att de bygger om köket och det blir för svårt att laga veganmat när vi bara var två kunder per månad), så klagar jag inte över att matsalen har marknadsfört det illa.

    Ifall det var jag och mina veganvänner som hävdade att det fanns ett behov, så har det ju legat rätt mycket på oss att hjälpa andra veganer att hitta dit. Har ingen hittat dit, så beror det antingen på att de inte är intresserade för att de (till skillnad från mig) inte har något större problem med det vanliga vegetariska alternativet, eller för att de inte går till den matsalen. Det skulle också kunna bero på att de inte letar efter veganalternativet och aldrig frågat någon i personalen (eller frågar något som får personalen att ändå spontant tipsa om veganmaten), men även då bör det väl inte lastas matsalens usla skyltning av veganalternativet?

    Ifall det var jag och mina vänner av fria format som hävdade att det fanns ett behov av Ogg vorbis, så har det ju legat rätt mycket på oss att hjälpa andra som uppskattar öppen standard att hitta dit. Har de inte hittat dit, så beror det antingen på att de inte är intresserade för att de (till skillnad från mig) inte har något större problem med den vanliga webbradion, eller för att de inte lyssnar. Det skulle även kunna bero på att de inte hittat Ogg vorbis-strömmarna och aldrig frågar Sveriges Radio (eller frågat något annat som får Sveriges Radio att spontant tipsa om Ogg vorbis). Är det i så fall Sveriges Radio som är dåliga på att visa upp, eller de potentiella Ogg-användarna som är dåliga på att leta?

    Som sagt, att diskutera hur detta skulle ha marknadsförts istället, är inte konstruktivt.

    Annika Webbmaster
  • Citat 2016-04-26 11:58: Om viktiga saker inte uppmärksammas i fall de inte marknadsförs rätt, är Linux-världen illa ute.

    Det handlar nog inte främst om felaktig marknadsföring. Jag har i ett tidigare inlägg försökt visa på att Ogg Vorbis i 110 kbps ABR inte i alla sammanhang ses som en viktig sak.

    Lyssningstestexempel 192 kbps

    Lyssningstestexempel 105 kbps

    Detta är mitt ickekonstruktiva inlägg i frågan! 🙁

  • Hej Annika! Först och främst, tack för att du för denna konversation med oss. Det känns mycket konstruktivt.

    Jag blev nyfiken på: "Det handlar inte om att spara några timmars arbete utan om val av teknisk lösning där de kodare som vi går över till inte har stöd för Ogg vorbis."

    Vilken teknisk plattform/lösning är det som inte stöder Ogg/Vorbis som ni har bytt till? (och vilken använde ni tidigare?).

    Nåja, om vi inte kan få er på SR att leverera fritt licensierade format pga inköp av begränsade, proprietära tjänster så kan vi använda våra gratis, fritt licensierade omkodare för att frigöra strömmarna. I alla fall om Mikael Frykholm här ovan kan få svar på tal om vidareutsändning av materialet är okej (vilket det rimligen borde vara eftersom innehållet inte förändras).

    PS. I restaurangen som slutar servera veganskt kanske man skulle tänkt på att det blir lättare med ett veganskt alternativ framför ett lakto-ovo-vegetariskt, då det inte bara passar veganer utan även mjölk- och äggproteinallergiker m.m. Således blir det en resurseffektivisering eftersom man kan inkludera flera specialkoster på samma meny! En liknelse som går att göra med fördelarna kring tillgängliggörande av strömmar i fritt licensierade mediaformat likaså 😀

  • Annika: En följdfråga. När vi diskuterar det här så är jag nyfiken på om det är en stor teknisk skillnad för er (i utvecklingskostnader m.m.) på liveströmmarna och det arkiverade materialet.

    Personligen lyssnar jag i princip endast på arkiverade strömmar, nyhetsinslag eller program, inte minst för att jag då ofta slipper musikavbrotten. Antingen genom RSS (podcast) eller manuellt klickande på webben. Det är sådana filer åtminstone jag är intresserad av att kunna lyssna på i mina enheter utan fler proprietära algoritmer än nödvändigt.

    Anledningen till att jag frågar är förstås av ren nyfikenhet men även för att flagga om att det kanske är mindre utvecklarkostnad att koda om datat i arkiven till fria format, vilket skulle göra många nöjda, snarare än upprätthålla liveomkodning till dem. Detta förutsätter förstås tillgång till originalljudkällan och inte bara koda om existerande filer, för att inte förlora audiofilernas entusiasm, vilket jag förstår kan vara för tekniskt omständigt.

  • Hej Annika,

    Det jag syftade på när jag skrev att "tyvärr är ju hög ljudkvalitet inte en prioriterad fråga inom SR (vilket framgick av en av länkarna ovan)" var inte bara det du hade skrivit utan i första hand material från andra källor. Till exempel kan man hitta citat som "vi gör inget gällande ljudkvaliteten som riskerar få negativa effekter för de viktigare kriterierna. Ljudkvalitet i sig är inte med bland de 5 styrande kriterierna" (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?progr...). Jag påstår inte att SR struntar i hur det låter, men ljudkvalitet verkar inte vara på "topp 5" bland prioriteringarna. Om inte policyn har ändrats på senare tid.

    Och jag tycker, liksom Mikael ovan, att det vore intressant att veta hur upphandlingen av den nya plattformen har gått till, om det stod något om fria format i kravspecen osv. Jag vet att man sällan hittar en lösning som uppfyller alla krav och önskemål, men det är ändå viktigt att plattformsleverantörer får veta vilka önskemål som finns så att de får en chans att uppfylla dem bättre i sin nästa version av plattformen.

  • Vad ni har svåra (och intressanta) frågor!

    Jag hade hoppats hinna svara innan helgen, men ber att få återkomma.

    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har inte kännt till existensen av ogg vorbis strömmen. Bara lyssnat på den av misstag!:) Jag (och min far) har lyssnat via uradio1 på våra telefoner och nu när den la av sökte jag i källkoden för att förstå vad som hänt, mycket riktigt använde den ogg vorbis och så hittade jag hit! Själv har jag varit ett väldigt litet bidrag i statistiken då jag primärt lyssnar i efterhand, men har många timmar SR-program per vecka som jag följer och får glädje av. Så jag ser mig ändå som en radiokonsument, och det är jag trots att jag använder gnu/linux.;)

    Har läst ikapp diskussionen och blir glad av att se SR så öppna med både diskussion och implementation. Blir förstås ledsen av att det nu tog slut vilket jag fick veta genom att min vanliga internetlyssningsväg inte längre fungerade.

    För ett litet bidrag till diskussionen så reser jag gärna min röst för att 1) konfliktfria/licensfria format ger ett mervärde, men ett som för den oinsatte lyssnare inte märks och 2) bättre ljudkvalitet, både vid hög bitrate (audiofiler) och låg (mobilt bruk) borde kunna lyftas upp ett steg. Jag ser ovan att ni jobbar på punkt 2, mycket bra så!

    Opus är absolut intressant. Lite som "framtiden". Men förstår att ni inte satsar stort på det idag. Jag hoppas den dagen kommer imorgon.:)

    Ogg vorbis har nu i många år varit den smarta vägen för stöd på många plattformar, bra ljudkvalitet och frihet på licenserfronten.

    Jag förstår ert resonemang med det låga lyssnarantalet. Jag tror det hänger lika delar på marknadsföring som behov och tillgänglighet. Alla gånger lyssnat strömmat från er har jag bara sökt på webbsidan, och då fått upp en m3u-fil med mp3-ström. Och accepterat detta då innehållet varit det viktiga. Hade jag vetat att samma ström fanns som ogg hade jag gärna gått över ån efter vatten för i första hand licenserna, andra hand ljudkvaliten.

    Hade ert webbgränssnitt valt ström efter lyssnarens system hade ni nog sett en helt annan bild i statistiken, men det har ni redan konstaterat ovan. Sen är diskussionen om detta levererat ett mervärde, då de flesta som fått en fritt licensierad ström inte hade varken vetat eller märkt skillnaden! Jag ser mervärdet i den där varma känslan en får inombords av fria format och öppna standarder.:)

    Jag ska se om uradio kan patchas till att använda era aktiva strömmar i MP3-format, som den står just nu är det ju tyvärr en oanvändbar app sen ni släckte OGG-tjänsten. Jag blir ännu gladare om den ändringen kan göras igen i framtiden, till en pånyttfödd OGG-, opus- eller annan fri ström! Men tills dess vill jag också lyssna på P1.:)

    Ser fram emot svaret om proxy-strömmar som inte ändrar innehåll utan endast omkodar, hoppas det är en möjlighet! Då kan vi som värnar om ogg visa att vi har en poäng och användarbas utan att det kostar SR något, så har ni argument för andra beslut i framtiden!

  • Hej Jonatan och alla andra!

    Tråkigt att du inte hörde talas om våra Ogg vorbis-strömmar förrän de försvunnit. Och att vi inte känt till att Uradio var en "Sveriges Radio-app" förrän nu. Jag hade inte kikat på den, utan trodde att den var en mer generell radio-app, som Tunein ... Vi vill ju gärna kontakta utvecklare vars tjänster helt bygger på vårt innehåll, när vi gör förändringar som påverkar dem.

    Jag har, vad jag minns endast stött på Uradio en gång tidigare. Den lyssnaren har jag nu kontaktat, så att han vet varför det har blivit problem med appen:
    App för Ubuntu Touch

    Jag har även försökt skriva till utvecklaren. Hans app använde tidigare AAC-strömmarna, så han kanske kan ändra centralt så att varje enskild användare inte behöver patcha appen?

    Jag ville även tipsa om vårt öppna API och om denna diskussionstråd, men de tre epost-adresser jag har hittat har tyvärr studsat. Jag ska försöka kontakta honom via Github. Det är dock inte ett ställe jag tidigare varit inloggad på, så jag behöver höra lite med mina kolleger vilket konto jag kan använda mig av. (Om någon av er redan håller till där, så tipsa gärna utvecklaren om denna tråd, kanske under "issues" på mike7b4/uradio.)

    Återkommer med en sammanställning av de frågor som återstår för oss på Sveriges Radio att besvara i ett eget inlägg nedan.

    Annika Webbmaster
  • Kvar att svara på
    Denna tråd är lång och jag kan ha missat någon fråga, eller tyckt att jag har besvarat den, medan ni inte tycker att jag har gjort det tillfredsställande. Hojta till i så fall. Vi på Sveriges Radio vill vara öppna med varför vi väljer att göra som vi gör med era licenspengar ...

    1. Får Mikael Frykholm koda om våra strömmar?
    Juristerna har ställt kompletterande frågor. De undrar om Mikael använder sig av API:t (ja) på de villkor som vi ställt upp för det (ja, villkoren är väldigt basala och handlar om att inte skada vårt oberoende eller vår trovärdighet) och om han "gör något mer". Det sista är det luriga. Det blir rent tekniskt en återutsändning tror jag. Och hur juridiken fungerar där, är nog inte helt klart.

    Jag är inte så orolig för att Sveriges Radio ska kunna bli lidande. Vår trovärdighet påverkas inte negativt av att vi låter lyssnare ta del av innehållet på ett vis som ni är mer bekväma med. Snarare tvärtom ...

    Däremot skulle Mikael kunna bli lidande om de upphovsrättsliga organisationerna anser att det är en ny utsändning, eller bli stämd för förtalsbrott om vi gör något dumt i sändning, och den sitsen vill jag undvika genom att allt är klart och tydligt. Samtidigt vill jag minnas att NRK löste sin forna Ogg vorbis-streaming genom att ha det som en tjänst hos någon högskola.

    2. Testnisses icke konstruktiva inlägg i frågan är konstruktivt
    Tråden Testnisse länkar till handlar om att vi hade fått ytterligare lyssnare på Ogg vorbis om vi hade erbjudit fler kvaliteter. Högre kvalitet för Testnisses del, men jag kan även tänka mig att lägre kvalitet hade varit önskvärt för en del besökare.

    Och, ja. Så kan det absolut vara. Men jag tror inte att det hade påverkat användandet mer än högst marginellt.

    3. Hade det varit enklare och tydligare, så hade fler valt Ogg vorbis
    Detta är ni många som har påpekat, och det är klart att ni har rätt.

    Vi skapade ljudströmmarna på begäran från en klick lyssnare. Hade denna klick lyssnare blivit större, eller om det hade vuxit fram fler plattformar som, liksom uradio, byggde smarta tjänster kring strömmarna, så hade vi kanske presenterat den bättre.

    På den tid vi hade de för Linux-världen väldigt besvärliga formaten Real audio och Windows media, fick vi massor av önskemål om Ogg vorbis. Jag trodde att det skulle fortsätta på det viset även med MP3 och AAC, för de är proprietära och det var den springande punkten, trodde jag. AAC var verkligen inte ett bra alternativ, var det intryck vi fick när vi förde en dialog med Linux-folk.

    Men tydligen var dessa proprietära format tillräckligt okej för att frågorna om Ogg vorbis skulle tystna ...

    4. Upphandlingen av en ny plattform
    Detta är helt okänd mark för mig ... Och intressant förstås. Jag har inte hunnit kontakta de kolleger som kan svara, men vi tillämpar lagen om offentlig upphandling (LOU) vid upphandlingar av varor och tjänster, så det bör gå att följa rätt väl. Se här:
    Om Sveriges Radio : Upphandlingar

    5. Bryr vi oss om hur vi låter? Är kvalitet viktigt?
    Den frågan återkommer jag också till. Den förtjänar egentligen en egen tråd. (Det finns ett par redan.)

    Som ni ser finns det en del kvar att svara på, och vi återkommer!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag är en ständig radiolyssnare som av och till använder era direktlänkar (när jag vill vara mer aktiv i mitt kanal väljande) oftast är det FM radio som gäller, men då och då lyssnar jag från en android app.
    Nu ikväll sparkade jag igång min M3u fil och VLC fick inte kontakt, nu efter lite sökande fann jag orsaken till mitt problem.
    Det är beklagligt att ni inte sänder OGG längre.
    Jag gillar öppna format, nu ser det ut som jag får luta mig mot ACC standarden, tyvärr.
    Jag har skummat igenom denna tråd nu precis och fastnade vid fallback lösningen, den gillar jag skarp!
    LOU är inte alltid skarp, den är inte skarpare än den som upphandlar/specar tjänsten/varan. Jag hade hoppats att er egen it avdelning utvecklade och driftade er plattform.

    RIP .Ogg

    Jag hoppas diskussionerna om fria ljudformat fortsätter

  • Hej Joel!

    Det är vår egen IT-avdelning som driftar och utvecklar webbplattformen. Hur kompetenta de än är, finns det saker vi behöver upphandla, som fysiska streamingservrar och mjukvara för att koda ljudströmmar.

    Jag har skrivit till Kamrul Islam, upphandlingschef på Sveriges Radio, och frågat var vi kan hitta de aktuella kravspecifikationerna.

    Diskussionerna om fria format kommer absolut att fortsätta, både internt på Sveriges Radio och bland våra lyssnare. Vilka format vi väljer att erbjuda förändras, det vet vi.

    I oktober skrev jag att jag inte hade sett någon diskussion i samband med att norska NRK upphörde med Ogg vorbis runt 2011. Jag hade letat dåligt. Här finns diskussionen:
    NRK, streaming og åpne standarder

    Därifrån finns även en del länkar till relaterade sidor (främst NRK Beta).

    Annika Webbmaster
  • Uppskattar att ni inte sätter dövörat till 😀
    Keep it up!

  • Åter till de fem punkterna + en sjätte från Mikael Nordfeldth, som jag missade i sammanställningen den 2 maj:
    om det är en stor teknisk skillnad för er (i utvecklingskostnader m.m.) på liveströmmarna och det arkiverade materialet (den 26 april)

    1. Får Mikael Frykholm koda om våra strömmar?
    Juristerna vet inte. Inga liknande fall har prövats rättsligt och de säger aldrig ja eller nej utan att vara säkra.

    Mikael Frykholm och alla ni andra får använda er av vårt öppna API på de villkor vi har ställt upp:
    Materialet som tillhandahålls via API får inte användas på ett sådant sätt att det skulle kunna skada Sveriges Radios oberoende eller trovärdighet.

    Jag ser inte att rebroadcast i öppet format bryter mot dessa villkor - men jag har ingen som helst juridisk skolning.

    Jag har bett juristerna att snabbt kontakta oss webbmastrar om de råkar på något fall av återutsändning av våra kanaler som kan ha betydelse för Mikael Frykholms rebroadcast i öppet format. I så fall försöker vi så snabbt vi kan vidarebefordra det till Mikael. Försöker. (Vi kan dock inte garantera att juristerna kommer att komma ihåg detta om två år eller så.)

    Går det att koda om strömmarna så att metadata (kodad i UTF-8) om vilket program och vilken låt som spelas just nu fortsätter att följa med ljudströmmarna? I så fall är detta önskvärt. Utan att vara juridiskt kunnig, gissar jag att ju tydligare det framgår att Sveriges Radio är avsändare, desto mindre blir risken att Mikael kan lastas för eventuella fel vi begår.

    Om Mikael väljer att koda om kanalerna till Opus eller Ogg vorbis, så vill jag vara öppen med att det alternativet finns och kommer att tipsa lyssnare om det, till exempel i detta supportforum. Ju tydligare vi kan vara, desto större är möjligheten att undvika obehagliga överraskningar.

    2. Testnisses icke konstruktiva inlägg i frågan är konstruktivt
    Har redan svarat så gott jag kan

    3. Hade det varit enklare och tydligare, så hade fler valt Ogg vorbis
    Har redan svarat så gott jag kan

    4. Upphandlingen av en ny plattform
    Kamrul Islam, upphandlingschef på Sveriges Radio, svarade snabbt och skrev att Sveriges Radio inte är en offentlig myndighet och därmed inte har skyldighet att dela med sig handlingar, beslut eller underlag.

    Det är med andra ord inte inköpsavdelningen jag ska vända mig till om frågor kring hur vi resonerat, utan till de kolleger som arbetar mer direkt med webbplattformen, vilket jag har gjort och återkommer.

    Staffans delfråga om det stod något om fria format i kravspecen osv kan jag redan nu svara på: ifall en ny kodare har stöd för Ogg vorbis eller inte har inte funnits med bland kraven.

    5. Bryr vi oss om hur vi låter? Är kvalitet viktigt?
    Skjuter upp det svaret lite till.

    6. Skillnader på liveströmmarna och det arkiverade materialet
    Hur stor den tekniska skillnaden är, kan jag inte svara på. Det är inte där skon klämmer. Den viktiga skillnaden är att liveströmmarna är strömmar. De passerar förbi. Det är förstås lite mer komplicerat ju fler format vi sänder. Det krävs mer övervakning. Supporten blir mer komplex. Men det hade till exempel inte blivit högre last om två procent av våra besökare väljer Ogg vorbis i stället för AAC eller MP3. Den totala lyssningen påverkas inte.

    Det är något helt annat att skapa avsnitt och ljudklipp i flera format ... Vi har kanske 35 kanaler där det finns efterhandslyssning (plus en hel del efterhandslyssning av poddar som aldrig sänts i FM).

    Varje nytt format (eller kvalitet) som ska kodas och lagras ökar komplexiteten och behovet av lagringsyta enormt. Även om vi tänker oss att det endast blir ytterligare ett format på alla dessa filer under 30 dagar och att dessa filer sedan autoraderas, är det inte en kostnad och arbetsinsats vi har varit beredda att ta på oss.

    Om det hade visat sig att direktlänkarna med Ogg vorbis blev en succé och det fanns ett enormt sug efter öppna format, hade vi säkert funderat på att även leverera arkiverat material på det viset. Så blev det inte. Jag tror att erfarenheterna från liveströmmarna går att applicera på efterhandslyssning. Efterfrågan är högst marginell.

    Annika Webbmaster
  • Vad bra att jag i slutändan hittade varför jag inte längre kunde lyssna på SR:s ogg-streamar. Jag trodde det berodde på fel i Radiotray. Nu vet jag. Det är synd, men då får jag väl leva med mp3 och hoppas på bättre tider

  • Bra att du sökte efter en förklaring, och fann den!

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • SR ska inte saluföra kommersiella tjänster då fria alternativ finns

  • Hej Björn och förlåt att svaret har dröjt!

    Jag vet nämligen inte riktigt vad vi ska svara på detta. Hela denna tråd handlar ju om varför vi har valt ofria format som MP3 och AAC istället för fria som Ogg Vorbis.

    Förtydliga gärna hur du menar. Ska vi ersätta MP3 och AAC med format som inte fungerar hos en stor del av våra lyssnare? Eller ska vi lägga licensmedlen på att bygga parallella system för att stötta även Ogg vorbis?

    Det är lätt att säga vad vi ska och inte ska göra, och det är svårt att bygga en teknik som uppfyller alla de önskemål våra lyssnare har.

    Vårt mål är att lyssnare ska kunna ta del av vårt innehåll lagligt, utan att låsas till en specifik plattform (inom rimlighetens gräns). Har du problem att ta del av vårt innehåll på grund av de format vi har valt, så berätta mer, så hoppas jag att vi kan hitta lösningar på det problemet!

    Tack för att du berättar vad som är viktigt för dig, och förtydliga gärna, så att du kan få ett bättre svar!

    Annika Webbmaster
  • Jag gjorde en enkel app för min Jolla Mobil kallad uradio i den hade jag länkarna kopplade till sr.se ogg format. För ett tag sen slutade den fungera 🙁 Tänkte inte mer på det eftersom jag ändå mest lyssnar på sr på jobbdatorn (direkt i webbläsaren_ och dessutom trodde det var en uppgradering i telefonen som gjort att det slutade fungera.

    Men idag såg jag att ni sonika tagit bort stödet med vaga argument som att ingen använder det. Med det resonemanget skulle ni likaväl kunna skrotat mp3 och behållt Ogg och ACC. Why? Jo därför i princip alla spelare idag har stöd för ogg också.

    Ogg är åter igen öppen standard och bör vara högst priotitet för en public service radiokanal. Jag har definitivt ingen lust att betala licens pengar på mp3/ACC formaten. Våra licens pengar kan användas till vettigare saker.

    Men tyvärr ser jag samma tendens i andra offentlig verksamhet som skola och sjukvård där pengarna pumpas in i Microsoft och andra stora företag. Detta istället för att små svenska konsult Linux företag skulle kunna göra jobbet minst lika bra. Problemet med dessa små företag är väl att de inte har en gigatisk sälj/lobbyorganisation i ryggen som kan sälja in deras koncept. Men ett modernt land som sverige borde tänka nytt och inte sitta kvar i gamla invanda mönster där inköpare inte är tillräckligt kritiska till storföretagarnas lobbyism.

    Men det är som det är man kan ju hoppas en yngre generation får komma in och röra om i invanda mönster med tiden...

    För övrigt kan jag påpeka att Ogg definitivt finns på fler ställen än vad ni inser.

    Spotify använder Ogg Vorbis. 7digital säljer FLAC formatet vilket är en del av Ogg standarden och fler därtill.

  • Hej Mikael och vad bra att du hittade hit!

    Jag har nämligen försökt kontakta dig, vilken jag har nämnt tidigare i denna tråd. Den 2 maj skrev jag till de tre adresser som jag kunde koppla till dig (en gmail.com, en linux.se och en bahnhof.se). Tråkigt att inget av dessa mejl nådde dig, och extra bra att du hittade hit på egen hand!

    Jag lägger ut det jag då skrev:

    Din spelare uglyradio har tyvärr gått under vår radar, så vi har inte vetat om att den har funnits. Vi har därför inte hört av oss till dig om att vi, i samband med tekniska förändringar, har stängt ned Ogg vorbis-strömmarna. Det är en lyssnare som heter Jonatan Walck som har hört av sig till vårt supportforum och berättade att din spelare har fått problem i och med detta:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/vardet-av-...

    Du får gärna ge delta i den diskussionstråden!

    Jag (som inte är utvecklare) har snabbt kikat i din kod och tycker att det ser ut som om din spelare inte bygger på vårt API, men det kanske redan är något du använder dig av utan att jag förstår det – eller har kikat på och valt att inte använda.

    Jag vill i alla fall tipsa om vårt öppna API, som du gärna får använda för att utveckla din spelare och andra tjänster framöver! Där finns även ett forum för att diskutera just API:et, att lämna förbättringsförslag och påtala problem direkt till Sveriges Radios utvecklare:
    Sveriges Radio: Öppet API

    Jag ser att din spelare tidigare har använt sig av AAC-strömmarna och hoppas att du kan återgå till det formatet.

    Tack för att du vill dela med dig av vårt innehåll!

    Jag har även kontaktat lyssnaren Lars, som tidigare haft kontakt med oss angående din app, och berättat att problemen med Uradio beror på att vi har slutat streama i Ogg vorbis. (Jag hoppas att andra lyssnare som har drabbats, kan ha nåtts av informationen den vägen. Vid en Google-sökning på Uradio Sveriges Radio får i alla fall jag den tråden högt upp i träfflistan.)

    Jag tycker inte att argumentet att få använde Ogg vorbis-strömmarna är speciellt vagt, men om det är något vi behöver förtydliga, så gör jag gärna det!

    Men, kanske viktigare, jag hänger inte med i hur detta resonemang på något vis skulle leda till slutsatsen att vi lika gärna kan skrota MP3 och AAC. Det är någon del av resonemanget där som jag missar, så det får du gärna förklara tydligare!

    i princip alla spelare idag har stöd för ogg också

    "I princip" duger inte för oss. Det finns ett fåtal stora webbläsare som tillsammans står för ungefär en tredjedel av våra lyssnare, där det inte finns stöd för Ogg vorbis, se här:

    Can I Use: Ogg Vorbis audio format

    I väldigt många fristående internetradio-apparater (som Pure, Sangean, Noxon och Radionette), saknas dessutom stöd för Ogg vorbis.

    Att Ogg vorbis är ett bra format och att det används på flera håll, är ingen nyhet för oss. (Förutom Spotify, som ofta tas upp som exempel, tycker jag att det är intressant att det är ett format som används i många stora spel, som Unreal, GTA och Guitar Hero.) Vilka format Spotify använder sig av påverkar inte vårt beslut. Vi behöver tänka på våra lyssnare, och de finns till stor utsträckning på plattformar där Ogg vorbis inte fungerar.

    Som sagt, jag är väldigt glad över att du har hittat hit och ger dig in i diskussionen. Och tack för Uradio, så här i efterhand!

    Annika Webbmaster
  • Till er som har uradio så kommer en uppdatering inom nån vecka håll utkik i jolla store.

    Att jag inte använder sr API är för att appen är gammal och tanken är att appen skulle vara en basic radioapp med så få funktioner som möjligt och dvs endast sr rikskanalerna därav ingen anledning att för API. Men det kanske bli aktuellt i uppdateringen. Dock begränsat med tid för projektet.

  • Åh, så bra! Jag skriver det i den andra tråden här i forumet som din app finns med i.

    Dock begränsat med tid för projektet.

    Det är ju helt naturligt. Jag är så imponerad över alla er som tar er tid och skapar bra tjänster med vårt innehåll, i synnerhet ni som dessutom delar med er av detta till andra lyssnare!

    Apropå det, undrar jag hur det gick för Mikael Frykholm, som ville koda om våra ljudströmmar till ett öppet format, Opus. Om hans omkodning är i gång och stabil, kanske det skulle vara trevligt att bygga Uradio på dessa?

    Som jag skrev den 10 maj:
    Om Mikael väljer att koda om kanalerna till Opus eller Ogg vorbis, så vill jag vara öppen med att det alternativet finns och kommer att tipsa lyssnare om det, till exempel i detta supportforum.

    Jag har inte hört något från Mikael och vet inte om han får aviseringar på det som skrivs i denna tråd, så jag försöker nå honom även via e-post.

    Annika Webbmaster
  • Sedär ja, då kan man ta och gå över helt till sitt Linux nu då:)

    Jag hade missat detta helt.

    Och ja, SR borde gå på öppna alternativ, vara så lite inrutat som möjligt.

    Tack för en extremt intressant tråd.

    mvh

  • För att förtydliga:

    Just nu finns det inte någon tjänst med våra ljudströmmar i ett fritt format, så vitt jag vet. Däremot går det att lyssna på AAC och MP3 i väldigt många Linux-plattformar, med rätt codecs installerade.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Till sailfish/Jolla users uppdaterad uradio med AAC 96kbps finns nu upplagd på Jolla Store. vill ni köra 192kbps så e det bara ändra länkarna manuellt till 192 isf 96. TapAndHold för att ändra.

  • Hej Annika och allihopa
    Vilken bra tråd! <3

    Ville bara medela att Mikael Frykholm har levererat! 😀

    http://radio.tranquillity.se/

    Med Fria Hälsningar,
    Sakrecoer

  • Hej och
    Tack för info
    Mvh

  • Hej,

    Tack för en bra och balanserad tråd, men tråkigt att SR slutat stödja ogg-strömmar.

    Skulle vara intressant om någon med lite lyssnarstatistik ville estimera den samhällskostnad som SRs val av standard orsakar. SR är en såpass stor aktör att ni faktiskt kan vara med och påverka vad som används över tid.

    Varje licens kostar:
    http://mp3licensing.com/royalty/software.html
    http://www.via-corp.com/licensing/aac/licensefe...

    Positivt är i all fall att Mikael Frykholms http://radio.tranquillity.se/ fungerar utmärkt. För er som liksom jag egentligen bara var ute efter url:er:

    http://radio.tranquillity.se/p1.ogg
    http://radio.tranquillity.se/p2.ogg
    http://radio.tranquillity.se/p3.ogg

  • Tack så väldigt mycket, Mikael för servicen och Andreas för att du sprider länkarna!
    Nu kan jag åter igen lägga in ogg-flöden i min radiotuner.
    Synd bara att det behövs sådanna omvägar.
    Man kan visst inte kräva av Mikael att han skapar liknande streamar för alla kanaler, men om jag fick önska något så skulle jag gärna ha alla SR Extra-streamar också för att kunna lyssna när det är dags för Hockeyallsvenskan igen ;-)
    Annars tycker jag precis som Andreas, SR kan och ska påverka. Det kunde kanske till och med vara en tanke att testa nyare fria format som redan är integrerade i webbrowser. Jag syftar förstås till opus: https://sv.wikipedia.org/wiki/Opus_(ljudformat)

  • Hur mycket extra kostar det sr att strömma i ett fritt format? Hela er argumentation går ut på att ni into klarar den utgiften. Berätta!

  • Hej igen och först tack Mikael H för uppdaterad Jolla-app och information om den, tack Mikael F för omkodade strömmar och Sakrecoer för och Andreas för länkar till dem!

    Jag har försökt vara tydlig med hur vi resonerar kring format, men eftersom denna tråd är så lång, är det nog bra att jag tar det igen. Vi behöver leverera ljudströmmar i ett format som fungerar för så många som möjligt av våra lyssnare. Det gör att inget av de fria format som finns är aktuella som huvudformat.

    Tills i våras kunde vi dock, med den teknik vi använde, utan någon merkostnad även koda kanalerna i Ogg vorbis. Vi hade fått sådana önskemål från lyssnare. Förutom många mejl till oss webbmastrar, hade över 500 personer (troligen betydligt fler) skrivit på en namninsamling för att vi skulle erbjuda fria format.

    Så när vi väl (i samband med ett tidigare teknikbyte) kunde leverera Ogg vorbis "liksom i förbifarten" så gjorde vi förstås det. Vi marknadsförde aldrig dessa ljudströmmar aktivt, utan har utgått från att ni som är intresserade av fria format hade varit så engagerade och många att ni skulle hitta länkarna genom att söka på nätet, och att ni, på samma vis som ni var duktiga på att mobilisera folk när formatet saknades, skulle vara bra på att sprida information om att det nu fanns. Uppenbarligen var intresset inte så stort som vi hade fått intryck av, eftersom det var ytterst få lyssnare som använde sig av formatet.

    Sedan bytte vi ljudkodare och den tekniska lösning vi nu använder kan inte längre leverera en Ogg vorbis-ström på samma enkla sätt som innan. Det är klart att vi hade kunnat bygga en separat lösning och leverera fler format än MP3 och AAC (det som Mikael Frykholm nu har gjort), men med tanke på det ringa intresse som funnits för våra tidigare Ogg vorbis-strömmar, är detta inget vi har prioriterat.

    Vi har inte tagit reda på vad det skulle kosta, eftersom vi inte bygger lösningar för att leverera ett ljudformat som snittar på två samtidiga lyssnare. Det är helt enkelt inte tillräckligt viktigt för tillräckligt många lyssnare.

    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Anders Jonssons ett år gamla inlägg om Opus, med efterföljande svar har jag brutit ut till en egen tråd:
    Använd gärna Opus (ljudformat med många fördelar)!

    Även om många av synpunkterna som framkommit i denna Ogg-tråd är relevanta för Opus, är det ju svårt för intresserade att hitta till en dialog kring just Opus när den döljer sig under en Ogg-rubrik ...

    Jag låser den här tråden, men den finns kvar och jag länkar till den i Opus-tråden. Hoppas att detta blir tydligt och hjälper intresserade att hitta frågan!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.