App för Ubuntu Touch

Hej,

Jag har försökt lyssna på SR via min Ubuntu Touch (Meizu MX4 Ubuntu Edition) men lyckas inte få det att fungera. Det närmaste jag lyckas komma är denna enkla men fungerande app för NRKs kanaler: http://www.elvelangs-it.no/nrkradio

Finns det några planer för en liknande app från Sveriges Radio? Om inte, känner ni till någon app (för Ubuntu Touch) som klarar de format som SR tillhandahåller. Det verkar inte fungera i appen "uRadio".

Kommentarer

  • Hej!

    Roligt med en för mig okänd plattform. Svaret på om vi har någon app, kanske framgår av att jag som webbmaster inte kommit i kontakt med Ubuntu Touch innan 😉

    Däremot hyser jag stort hopp om att vi på något vis ska få det att fungera även hos dig!

    Vilken / vilka webbläsare har du? Finns det någon Firefox-variant och Chromium?

    Jag behöver veta om våra servrar "förstår" att du använder Ubuntu Touch. Gå hit:
    http://sverigesradio.se/sida/support/

    Kopiera in användarinformationen (minus IP) hit till forumet, så fortsätter vi därifrån.

    Annika Webbmaster
  • Finns det något app-bibliotek för UT?

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Servern verkar inte "förstå" att det är Ubuntu Touch utan tycks tro att det är Android. Så här ser det ut:

    Operativsystem: Android
    Version: 4.4
    Webbläsare: Unknown
    Version: Unknown
    Spelare: html5
    Flash: Ej installerat
    Cookies: Aktiverat
    Javascript: Aktiverat

    Firefox och Chromium finns inte ännu, men är under utveckling/anpassning och lär komma så småningom. Dock funkar det faktiskt att lyssna på streamade direktsändningar från SR i webbläsaren, så problemet är inte akut. Det var mest så att jag ville uppmärksamma er på att denna nya plattform är på gång och när jag såg att det redan finns en app för norsk radio så tänkte jag att det kanske vore ganska enkelt att göra motsvarande för SR.

    Det finns en "App Store" i telefonen och där kallas den helt enkelt "Ubuntu-förrådet" och det var där jag hittade appen för NRK. Jag vet faktiskt inte riktigt hur man hittar detta förråd med en webbläsare i en vanlig dator.

    Ubuntu Touch kan inte sägas vara en bred plattform idag, men befinner sig i ett ganska intensivt utvecklingsskede. Syftet är att bygga en plattform som fungerar både på små datorer (mobiler) och lite större (PC) och där programmen automatiskt anpassar sig efter den skärmstorlek mm som de för tillfället har tillgång till. Detta kallas "convergence" och förhoppningsvis ska en första "färdig" version av denna konvergerade plattform finnas tillgänglig i slutet av 2015 (eller i början av 2016). Man kan alltså inte kräva av SR att ni ska supporta plattformen redan idag, men om ni vill ligga lite i framkant så är det definitivt dags att titta på den. Ett ställe att börja på kan vara: http://www.ubuntu.com/phone

    /Staffan

  • Tack!

    Rent generellt är det här med olika appar något vi är restriktiva med för små plattformar. Det är bättre att lägga våra resurser på att få hemsidan att verkligen vara plattformsoberoende. Och där tar vi gärna emot din hjälp att få det att fungera bättre på Ubuntu Touch!

    Firefox 39, Ubuntu?
    Är det din Meizu MX4 du skrev hit med, eller en "vanlig Ubuntu-dator"? (Det är andra gången idag som jag refererar till Ubuntu som något slags mainstream-os, vilket är lite absurt, för det är en försvinnande liten del av våra användare som har detta.) Eller är det någon annan Linux-version? Som moderator i detta forum kan jag se lite teknisk info om de inskickade inläggen, och dina ser ut att vara skrivna på "Firefox 39, Ubuntu", men just Linuxvarianter blir ofta feltolkade.

    Om det var Meizu MX4 du skrev med, undrar jag varför webbläsaren tolkades som Firefox. Om det inte var det, så skriv gärna något från den, för det vore intressant att se om forumet också ser detta som Android, eller om deras tolkning är annorlunda!

    Convergence
    I och med Windows 10, som också är tänkt att fungera både på desktop och mobila enheter, kommer vi absolut att behöva ta detta tänkande med convergence med i beräkningen. Oavsett hur stort eller litet Ubuntu Touch blir, lär Windows 10 bli lite större 😉

    Men det betyder inte att vi måste bygga appar, utan att vi måste säkra vår webbplats och erbjuda fungerande alternativ.

    Allmänna appar?
    I dag hinner jag inte botanisera bland de olika appar som redan finns för Ubuntu Touch, men jag vill gärna förstå detta bättre, så jag kommer att återkomma!

    Om det finns någon app för poddcast, så kan du nå våra program den vägen:
    Hur gör man för att lyssna på eller ladda ner poddradio?

    Finns VLC? Där kan du spela våra direktlänkar.

    Två företag som har stora utvecklingsavdelningar och där det därför är större chans än hos oss att det kommer (eller redan finns) appar för Ubuntu Touch, är Tunein (direktlyssning och många av våra poddar) och Spotify (poddar).

    Appar med "bara oss"
    Jag tror som sagt att vi inte har några planer på att utveckla en dedikerad UT-app, men eftersom det är ett operativsystem som säkert tilltalar många kluriga utvecklare och vi har ett öppet API som lämpar sig bra för app-utveckling, hoppas jag att det ändå kan dyka upp indie-appar med vårt innehåll 😀 (Sådana finns för Ios, Android, Chrome på desktop och Windows Phone.)

    Och nu till hemsidan
    Troligen ligger problemet med att det inte fungerar just i all vi inte förstår vad du har för telefon, och försöker ge dig något Android-anpassat.

    Det i sin tur kan bero på att din webbläsare ger oss en falsk useragent, för att det är bättre att webbplatser tror att det handlar om Android och ger en mobilanpassad sida, än att webbplatsen tror att det är Ubuntu på desktop. Om din webbläsare har någon inställning där du kan välja mellan "datorversion" och "mobilversion", så vill jag veta om det fungerar bättre hos oss med "datorversion". (Det brukar vara mobilversionen som skickar med en missvisande useragent.)

    Vad är det som inte fungerar, egentligen?
    Du skrev att direktlyssningen fungerar och det är ju bra! Men kanske finns det mer innehåll som fungerar? Vi kartlägger det här:
    Testsida för våra olika ljud

    Testa de två efterhandslyssnings-länkarna nederst i den artikeln, en i nedladdningsbar MP3 och en i AAC. Kan du ladda ned via webbläsaren och lyssna den vägen? Kan du spela MP3-länken direkt i vår spelare? Kan du lyssna på AAC direkt i vår spelare?

    Får du något felmeddelande där det inte fungerar? Vilket?

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bra på denna plattform också!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och tack för att du intresserar dig för Ubuntu Touch!

    Jag förstår att ni inte vill skapa en massa appar som kan bli svåra att underhålla i längden och håller helt och hållet med om att det första man bör göra är att se till att webbplatsens alla sidor och funktioner fungerar enligt standard så att alla plattformar får en "fair chance" så länge de själva följer öppna standarder. Själva grundproblemet var att jag i förstone tyckte att det var mycket enklare att lyssna på NRK än på SR eftersom deras app (som nog egentligen bara är en html5-sida i appförpackning) gjorde det extremt enkelt att växla mellan kanalerna. Nu har jag faktiskt hittat en motsvarande sida hos er (http://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx) och därmed kan problemet sägas vara löst. Jag sätter ett bokmärke på den sidan och så har jag i princip en "app" för SR också!

    Även om grundproblemet är löst, så kan jag väl ändå passa på att svara på dina övriga frågor. Till att börja med kan jag säga att som du misstänkte svarade jag inte från telefonen (med dess pyttelilla tangentbord) utan från en dator med "mainstream OS" och Firefox. Det är faktiskt LinuxMint 17.2, men den bygger på Ubuntu så det är inte alls fel att den behandlas som en ubuntudator av er server. På den datorn verkar alla era länkar och format fungera. Jag har visserligen inte testat alla länkar, men rätt många och alla olika typer som jag har upptäckt.

    Mobilen med UT är lite mer begränsad. I och för sig har den en vanlig mainstream Ubuntu i botten så man kan installera nästan vad man vill. Jag har inte testat att installera VLC, men jag tror att det i och för sig skulle gå men den skulle nog inte synas i den grafiska miljön eftersom det inte finns någon "konvergent" version av den än (det kommer förhoppningsvis).

    Jag vet inte riktigt vad den inbyggda generiska webbpläsaren har för ursprung, men den körs i en "chrome-sandbox" och verkar väl vara släkt med Chromium. Den identifierar sig som "Mozilla/5.0 (Linux; Ubuntu 14.04 like Android 4.4) AppleWebKit/537.36 Chromium/35.0.1870.2 Mobile Safari/537.36". Det verkar som om den försöker gardera sig mot att bli diskriminerad av webbplatser som bara accepterar vissa webbläsare. Det är lätt att förstå att er server tycker sig se en "Android 4.4" om den letar specifikt efter den strängen. Jag skickar ett kort svar från mobilen också så kan du se hur det ser ut (detta ganska långa svar skriver jag på min tangentbordsförsedda mainstream-dator).

    Det allra mesta verkar faktiskt fungera även i UT, med undantag för filer med ändelsen ".m3u". Sådana filer laddas ned och sedan misslyckas mediaspelaren med att öppna dem. Jag har försökt döpa om dem till namn med mer kända ändelser, men det fungerar inte. Däremot kan de spelas upp i den större datorn, så problemet är kanske bara en ofullkomlighet hos den inbyggda mediaspelaren i UT (i så fall lär det väl lösa sig med tiden).

    Förutom streamat ljud, fungerar även nedladdade podcasts (.mp3 från SR och .ogg från ubuntupodcast.org) i UT.

    Både "Medieormenpodden" (MP3) och "Hur kommer man..." (AAC) fungerar i mobilen.

    På det hela taget verkar det alltså som om sverigesradio.se är ganska väl anpassad för UT och andra standardbaserade plattformar, vilket är mycket positivt. Jag har dock ett par förslag:

    1. Gör det möjligt att skriva in kortare URLer. På mobilens minimala tangentbord skulle jag hellre skriva "sr.se/sida/allakanaler.aspx" än "sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx". Nu gör jag så att jag först går till "sr.se" och sedan fyller jag på den URL som visas.

    2. Fixa till servrarnas identifiering av webbläsare och plattformar så att de känner igen UT (och andra Linuxplattformar om så behövs). Annars kommer ni kanske att fortsätta att räkna alla besök från UT som Androidbesök och inte se någon anledning att ta hänsyn till UT och andra mindre vanliga plattformar vid framtida utvecklingsprioriteringar... 😉 Jag skickar som sagt strax ett kort meddelande från UT så att du kan se hur den identifierar sig.

    Mvh
    Staffan

  • Den här korta texten skriver jag på en mobil med operativsystemet Ubuntu Touch så att ni kan se hur en sådan manick identifierar sig.

  • Annika skrev:
    > Finns det något app-bibliotek för UT?

    Här finns en sida som ger en uppfattning om vad som finns i Ubuntu Store. Det officiella förrådet syns bara från mobilen.

  • Jag höll nästan på att glömma det ursprungliga problemet. Det är ju nu klarlagt att det går bra att lyssna på SR i Ubuntu Touch, på några olika sätt. Det som jag inte har lyckats med är att hitta några ljudströmmar som fungerar med de olika radioappar som jag har provat på UT. Det är förvisso inte nödvändigt att gå via en app, men det har den fördelen att om man inte enbart vill lyssna på SR utan kanske vill växla mellan t ex NRK, BBC och SR, så kan det vara praktiskt att ha alla kanaler samlade på ett ställe (t ex i en app).

    Problemet tycks vara att strömmar av typen ".m3u" inte fungerar i mediaspelaren i UT. Detta är förmodligen ett övergående problem som kommer att lösa sig när plattformen och dess applikationer blir mer färdiga, men jag undrar ändå om det kan finnas någon lösning fram tills dess.

    Det finns bevisligen ett antal strömmar som fungerar i UT, men de som jag har hittat på Sveriges Radios webbplats fungerar inte. Strömmar av denna typ fungerar alltså inte:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-mp3.m3u
    (jag har testat fler än denna, men kanske inte alla som finns)

    Ni kanske har andra strömmade format som jag inte har hittat? Här är några exempel på strömmar som fungerar (de finns med som exempel i ett par av apparna):
    http://lyd.nrk.no/nrk_radio_p1_ostlandssendinge...
    http://lyd.nrk.no/nrk_radio_p2_mp3_m
    http://lyd.nrk.no/nrk_radio_p3_mp3_m
    http://lyd.nrk.no/nrk_radio_mp3_mp3_m
    http://lyd.nrk.no/nrk_radio_p13_mp3_m
    http://lyd.nrk.no/nrk_radio_p3_urort_mp3_m
    http://lyd.nrk.no/nrk_radio_folkemusikk_mp3_m
    http://194.169.201.177:8085/liveser.mp3
    http://livestreaming.esradio.fm/stream64.mp3
    http://icy3.abacast.com:80/foxnewsradio-foxnews...
    http://37.59.37.201:8005/live
    http://mp3channels.webradio.antenne.de/antenne

    Har SR några strömmar som till sitt format liknar någon av ovanstående och därför skulle vara värda att testa?

  • Hej
    Klistrar du in länkarna som de är i dina exempel?
    Eller klickar du på M3U eller XSPF på http://lyd.nrk.no/ ?
    Dessa är ju textfiler med diverse information, där själva ljudlänken är en del.
    http://http-live.sr.se/p3-mp3-64 kanske fungerar för din del t.ex.?
    Mvh

  • Hej Janne!

    Tack för det tipset, det var precis den typen av länkar som jag letade efter!

    Finns det någonstans en förteckning över länkar av den typen, eller en konstruktionsregel? Man inser lätt att man kan byta ut "p3" mot t ex "p1" och jag har testat att det fungerar, men hur konstruerar man kanaler som P4 Sthlm och P5 Sthlm?

    De exempel som jag klistrade in ovan hade jag hämtat direkt från två olika appar ("NrkRadio" respektive "uRadio"). Jag öppnade deras bifogade kanallistor i en texteditor och klippte & klistrade. Apparna har ett grafiskt gränssnitt där man kan lägga in nya kanaler som t ex http://http-live.sr.se/p3-mp3-64 men jag tyckte att det var enklare att använda en texteditor eftersom konfigurationerna ligger i vanliga textfiler. På det sättet kunde jag kopiera flera länkar på en gång istället för en i taget.

    Jag har inte gått via de olika radiostationernas webbplatser (som http://lyd.nrk.no/) utan har bara testat att de nämnda URLarna fungerade i respektive app.

  • Hej
    Det är bara att ladda ner valfri m3ulänk (högerklick, spara som) från m3u-direktlänksamlingen på
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...
    och fortsätta klippa o klistra.
    http://http-live.sr.se/p5sthlm-mp3-64 t.ex. om 64 känns som en bra ljudkvalitet
    och
    http://http-live.sr.se/p4stockholm-mp3-64
    osv
    Mvh

  • Perfekt! Då vet jag hur jag ska hitta länkarna och nu går det förträffligt att lyssna på SR i en app på Ubuntu Touch. Tack.

    En finess som man får om man väljer en av de norska kanalerna, är att man även ser textinformation om det program som strömmas för tillfället. Det görs med hjälp av en rad i konfigurationsfilen som ser ut t ex som den här:

    nowPlayingUrl: "http://v8.psapi.nrk.no/channels/p1_oslo_akershu..."

    eller den här:

    nowPlayingUrl: "http://v8.psapi.nrk.no/channels/folkemusikk/liv..."

    Erbjuder SR något motsvarande?

  • Hej
    Känner inte helt igen syntaxen men du skulle kunna prova vad som händer med dessa två för P4 Stockholm:
    http://api.sr.se/api/v2/playlists/rightnow?chan...
    resp
    http://api.sr.se/api/v2/scheduledepisodes?chann...
    Mvh

  • Jag har nu testat båda varianterna, men tyvärr står det bara "No info about current track..." på skärmen så det är tydligen inte riktigt rätt format, även om det såg lovande ut. Nåväl, det är inte hela världen, huvudsaken är ju ändå att det kommer rätt ljud. Tack för hjälpen!

  • Bara för kännedom, så identifierar sig din Ubuntu Touch så här i detta forum (som alltså inte hänger samman med Sveriges Radios tekniska miljö):
    Webbläsare: Chromium 35.0.1870
    Där finns sedan ett informations-i och klickar jag på det så förtydligas webbläsaren, med _Mozilla/5.0 (Linux; Ubuntu 14.04 like Android 4.4) AppleWebKit/537.36 Chromium/35.0.1870.2 Mobile Safari/537.36_

    Operativsystem: Android 4.4

    Motsvarande för din dator är:

    Webbläsare: Firefox 39.0, _Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:39.0) Gecko/20100101 Firefox/39.0_

    Operativsystem: Ubuntu

    När det gäller appar, gissade jag rätt när jag skrev att Tunein och Spotify brukar dyka upp snabbt på nya plattformar:
    TuneIn radio unofficial webapp

    Spotify Unofficial

    Obs att det i båda fallen rör sig om indie-appar som skapats av utvecklare som jag gissar är fristående från företaget som appen hämtar innehållet från.

    Även den NRK-app du refererade till ovan, tycks vara en indie-app som inte NRK själva skapat. Ett företag som heter Elvelangs IT ligger bakom den.

    Som sagt, vi har ett öppet API och om det dyker upp appar för Ubuntu Touch som bygger på detta, så är det trevligt, men möjligheten att ta del av vårt innehåll ska inte stå och falla med appar.

    Annika Webbmaster
  • Hej

    Har inte orkat läsa hela inlägget, men jag använder uRadio i Ubuntu förådet och lägger sedan in alla kanaler manuellt i den så har jag alla SR kanaler + andra på ett ställe.

    Kör BQ e4.5

    /lars

  • Det låter som ett bra sätt! Tack för tipset, Lars.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Lars!

    Om du har fått problem med kanalerna i Uradio, så beror det på att den bygger på våra Ogg Vorbis-strömmar, som vi tyvärr har släckt ned för drygt en vecka sedan.

    Jag har försökt nå utvecklaren för att påtala detta, men har inte lyckats ännu.

    En diskussion om varför Ogg vorbis har försvunnit, finns här (där det var en annan lyssnare som skrev om Uradio och jag då kom att tänka på dig):
    Värdet av att använda Ogg

    Annika Webbmaster
  • Uppföljning av förra inlägget:
    Mikael Hermansson, som ligger bakom Uradio, har nu kontaktat oss. Han skriver att det kommer en uppdatering inom nån vecka som löser de problem som uppstod i och med att vi bytt format.

    Håll utkik i Jolla store!

    Annika Webbmaster