Sortera P1-program efter kategori

Var har ni lagt sidan med P1-program, där de är sorterade under olika rubriker: samhälle, kultur, livsåskådning etc. Hittar inte den längre.

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Om du klickar på "meny" som det finns länk till från alla våra sidor (och som ligger utfälld på startsidan https://sverigesradio.se/ ), finner du en länk som heter Program. Alltså klicka på Meny:

    Välj Program i den meny som du då ser:

    Du kan även skriva in https://sverigesradio.se/program i webbläsaren. Vilket sätt du än väljer, så kommer du till en sida där du antingen kan leta efter programmen per kanal, eller efter alla program i en kategori, som Drama eller Vetenskap/Miljö:

    Fungerar det för dina behov?

    Annika Webbmaster
  • Det går alltså inte längre att sortera fram både kategori och kanal, men våra användartester har visat att de flesta lyssnare föredrar att kunna söka efter till exempel alla vetenskapsprogram, utan att behöva veta om dessa sänds i P1, P3 eller P4.
    Annika Webbmaster
  • Men måste alla användare vara lika? En bra webbsida inser tvärtom att användarna är olika och tänker lite olika, har lite olika vägar i huvudet - och erbjuder därför flera olika sätt att hitta.
    Även om det skulle vara så att 51 % föredrar ett visst sätt, så kan väl det gamla sättet som kanske föredras av 49 % finnas kvar? Det kostar ju inget - alla programmen är ju redan taggade med kategori och kanal.
  • Jag framför ditt förslag till de kolleger som arbetar med sajtens form och funktion.

    Du kan faktiskt få ett sätt att själv sålla ut alla program i en viss kategori från just P1. Sålla först fram alla program i den kategori du är intresserad av, exempelvis alla i kategorin Drama. Den länk du då ser i adressfönstret ser ut så här:
    http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?categoryid=134

    Sedan lägger du in &programid=132 mot slutet av länken, vilket för våra servrar betyder "men det måste vara P1-program". I exemplet med Drama blir länken alltså:
    http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?categoryid=134&programid=132

    På motsvarande vis kan du hitta alla Musik i P1:
    http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?categoryid=5&programid=132
    (tämligen klent utbud, som förväntat i den talade kanalen)

    Eller Samhällsprogram enbart från P1:
    http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?categoryid=7&programid=132

    Det är inte något användarvänligt sätt, men om du har en kategori du ofta återkommer till, går det ju att skapa en genväg med denna typ av länk.

    Som sagt, jag ser till att rätt kolleger får del av din återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har varit i kontakt med kollegerna, som snabbt svarade:
    Fattar jag rätt så vill han ha kategorisering av P1:s program. Vi hade faktiskt kvar detta till förra veckan längst ner på kanalernas start-sidor, och skulle kunna lägga till det igen.
    Tack för input!

    Det var ju ett trevligt besked. När det kan återkomma, kan vi nog inte svara på just nu, däremot.

    Annika Webbmaster
  • Hurra! Jag väntar spänt....
    Fördelen är att man får en överblick, vilket inte är möjligt med de funktioner som finns just nu.
  • Jag håller med Anders Andersson. Den gamla indelningen i kategorier var enklare och mer överskådlig. Bara text och inga onödiga ikoner. Skulle uppskatta om den fanns tillgänglig igen.
  • Tack, jag vidarebefordrar det till kollegerna som arbetar med sajtens form och funktion! (UX-designers är termen för den yrkesgruppen för övrigt, men det begreppet säger ju inte så mycket för de flesta av våra lyssnare.)
    Annika Webbmaster
  • Händer det något? Ni har väl knappast raderat sidan, så det borde gå att publicera den nästan när som helst.

    Vi saknar den stort! Det krävs numera en massa moment för att ta fram samma kunskap som man fick av den tidigare översiktssidan och det slutar ofta med att man endast lyssnar på de gamla inkörda programmen. För att spontanlyssna på ett sällanlyssnat program krävs numera 4 klick, istället för ett. Det krävs alltså betydligt större ansträngning att bryta sig ut från sin filterbubbla - vilket jag utgår från är raka motsatsen till vad ni önskar.
  • Hej Anders!
    Detta är redan framfört till våra utvecklare. Jag kan däremot inte säga hur och om det kommer prioriteras att göras. Hursomhelst är önskemålet framfört igen!
  • Tack!
    Men kan du inte be att de själva svarar på vad som är problemet istället för att du ska sitta som mellanhand.

    När de bara moltiger och inget händer, trots att de för 2 månaders sedan skrev " Vi hade faktiskt kvar detta till förra veckan längst ner på kanalernas start-sidor, och skulle kunna lägga till det igen." så får man lätt uppfattningen att de lätt skulle kunna göra detta  - om de bara iddes, men att de helt enkelt inte ids. Två månader är lite lång tid för att trycka på CtrlZ
  • Hej igen Anders,
    Den sida som du eftersöker är sidan Program numera. Där kan du sortera fram våra program på kategorier, utan hänsyn tagen till vilken kanal programmet går i.
    Du når sidan från menyn på förstasidan.
    http://sverigesradio.se/
    Så om jag förstått det hela rätt så kommer alla program och kategorier samlas på denna sida och att dessa numera inte ligger på respektive kanals förstasida.

  • Hej!

    Sidan Program har ingen möjlighet att sortera efter kanal - det betyder många extramoment ifall jag är intresserad av såväl vetenskap, som livsåskådning, samhälle, djupare nyheter och kulturfrågor - dvs SR höjer murarna runt våra ekokammare och bidrar till att stänga in samhällsvetare och naturvetare i olika filterbubblor. Varför vill ni det?
  • Hej Anders!

    Nog har sidan Program (https://sverigesradio.se/program) möjlighet att sortera efter kanal.

    Ser det inte ut ungefär så här hos dig?

    Om inte, vilken adress (URL) är det då på den sida du besöker?

    Annika Webbmaster
  • Då får jag förtydliga mig: det går inte att sortera på kanal + kategori. Att bara sortera efter kanal blir oöverskådligt.

    Eftersom denna sorteringsfunktion fanns förut (det var den sida man kom till när man klickade på kanal), så är ju programmen redan taggade, så det är ju inget stort extrajobb för er att lägga ut detta även på nätet.

    Det är väl rimligt att SR, som ska vara hela Svenska folkets radio faktiskt ger flera sorteringsalternativ - vi är ju alla olika.

    Hälsningar
    AA

  • Ok, då är jag med.

    Eftersom detta tyvärr inte är något som kollegerna som styr över sajtens form och funktion har valt att lägga tillbaka (ännu) så gör jag vad jag kan för att hjälpa dig enligt den metod jag beskrev i augusti, alltså att besöka sidan https://sverigesradio.se/program och där sortera program efter genre, samt klistra in &programid=132 mot slutet av länken.

    Väl bekomme!

    Annika Webbmaster
  • Länkarna ovan ger dig alltså exakt den funktion du saknar. Men i de flesta fallen är förbättringen mellan att sortera på enbart genre eller att sortera på genre och dessutom "endast P1" marginell.

    Alla program som är taggade med Dokumentär här ger nio träffar, vilket är tämligen överskådligt:
    http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?categoryid=82

    Sållar du ut så att du endast får dokumentärer från P1 försvinner sex av dessa dokumentär-serier:
    http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?categoryid=82&programid=132 (alltså den länk jag gav dig i inlägget ovan)
    Annika Webbmaster
  • Nej det ger inte alls vad jag har beskrivit redan i mitt första inlägg. Förklarar jag så dåligt?

    Jag vill få fram en resultatsida som innehåller samtliga P1-program, sorterade efter genre - inte 11 olika sidor med en genre per sida.

    Och som sagt - programmen är redan taggade sedan förut, sidan är redan färdiglayoutad och färdigbyggd med länkar till respektive program. Ni behöver alltså inte lägga ned jobb för att göra detta - det räcker med att ni åter gör denna sida tillgänglig. Varför är det så svårt att bönhöra den önskan? - det kostar ju er ingenting alls, och ni får en massa nöjda användare istället.
  • Så bra att du förklarade det grundligt!

    Nu har jag förstått, hoppas jag
    Det var inte din förklaring som var dålig, utan jag som var fast i en bild av vad jag trodde att du menade (möjlighet att välja kanal + genre, inte möjligheten att se alla kanalens program sorterade efter genre).

    Här finns P1 från strax innan denna omgörning, där "Våra program-funktionen" finns kvar:
    https://web.archive.org/web/20170801070151/http://sverigesradio.se/p1

    Omöjligt att tillgodose alla önskemål
    Lena Kumlin (högre upp i tråden) och du själv är, mig veterligen, de enda lyssnare som har kontaktat oss med önskemålet om att återgå till hur det var. Det betyder inte att ni är ensamma om att ha detta önskemål, men det indikerar ändå att denna fråga inte är speciellt engagerande för många lyssnare. Just att kunna sortera efter kanal respektive kategori har varit något som våra användarundersökningar visat att de flesta lyssnare är rätt nöjda med. (Och, nej, det handlar inte om 51 procent nöjda och 49 procent missnöjda.)

    Att tillgodose alla önskemål genom att ha sidor "för allt", är inte möjligt, inte ens sidor som vi en gång har haft. Att taggningen av programmen finns färdig, innebär inte att den gamla koden på ett smidigt vis kan integreras i någon befintlig sida.

    Behovet?
    Det är därför jag har försökt ge dig länkar som jag trodde löste ditt behov, men eftersom jag missförstod dig, så har det ju inte varit till någon direkt hjälp. Och det är behovet jag vill förstå, för vilket behov en viss tjänst tillgodoser bidrar till vad vi väljer att utveckla. Dessutom måste vi ta hänsyn till strategiska beslut, vilka tekniska plattformar våra lyssnare använder, om förändringen är enkel (och därmed billig) eller komplicerad (och därmed dyr) och en hel del annat.

    Är det främst att hitta till program du redan känner till, eller att upptäcka nytt innehåll som har blivit svårare/mer omständligt?

    Mer formen än innehållet?
    Tror du att problemet i första hand handlar om uppdelningen i kategorier, eller är det att sidan med "Alla program från P1" är svår att överblicka, där den äldre, mer kompakta versionen går snabbare att ta till sig? Så att det faktiskt inte hjälper att bygga en sida med alla P1-program uppdelat i kategorier med den layout vi har nu, eftersom det (förutom kategorierna) var den mer kompakta listan som ni saknar?

    Både du och Lena skriver att det är rörigt nu:
    Den gamla indelningen i kategorier var enklare och mer överskådlig. Bara text och inga onödiga ikoner. (Lena)

    Fördelen är att man får en överblick, vilket inte är möjligt med de funktioner som finns just nu. (Du)

    Jämför bilderna med samma antal program nedan. Gamla layouten:

    Samma innehåll på det nya viset:

    Jag tror att det är formen (kompaktare lista, mindre information) minst lika mycket som innehållet (alla kategorier från P1 samlat) som ni saknar. Men eftersom jag missförstått er tidigare, så vill jag veta ifall detta stämmer!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Tack för att du försöker förstå, men du verkar inte riktigt ända framme ännu.

    På det tidigare sättet så fanns inte bara Livsåskådningsprogrammen på en sida, utan även Samhälle, Vetenskap, Kultur, Nyheter, Dokumentär, Drama, Humor, Livsstil etc - på EN och SAMMA sida, dvs man fick en snabb och bra överblick över så gott som samtliga potentiellt intressanta program på en enda sida. Vill man idag få en överblick över alla potentiellt intressanta program så finns inte detta. Man kan få alla program som sänds i P1 på en mycket lång och otymplig lista - men då är de sorterade efter vad de råkar börja på för bokstav (om du tänker efter så finns det en anledning till att biblioteken INTE sorterar efter vilken bokstav titeln börjar på, utan först efter stilgrad (barnböcker, ungdomsböcker vuxenböcker) sen ämne, därefter författare), eller så får man öppna 14 olika genrelistor och leta runt.

    Det jag söker (och det gäller även en stor del av min bekantskapskrets, även om få är villiga att göra sig omaket att skriva på denna sida) - är alltså att få en överblick över intressanta program, med en viss stilgrad. De program vi ofta lyssnar på hittar vi till, (även om det numera krävs 4 klick och en massa scrollande, istället för bara ett enda klick), men det vi missar är att kunna botanisera efter nya program som vi inte kände till, eller som vi hade glömt bort.

    Hela SRs utbud är inte rimligt att samla på en enda sida - men det är heller inte nödvändigt. Det räcker gott att samla alla program som sänds på en kanal på en enda sida om man sorterar dem efter genre.

    Kanaluppdelningen är nämligen en mycket bra första-sortering som ger en god indikation på vilken sorts program det handlar om (jfr bibliotekens barn/ungdom/vuxen/lättläst-uppdelning). Du kan likna denna tidigare överblicks-sida vid att botanisera i Nationalencyklopedien eller Forskning och Framsteg, där man leds från det ena uppslagsordet eller artikeln till nästa, med helt olika teman, hoppar över vissa och fastnar för andra -  men alla har samma stilgrad och seriositet. P3 har en helt annan stilgrad, vilken inte intresserar mig, men är högintressant för andra. Programmen Kluvet Land och Tendens har mer gemensamt än t.ex. OBS och Fredag i P3, ändå sorterar ni numera OBS och Fredag i P3 i samma lista, medan Kluvet Land och Tendens hamnar på olika listor, trots att de troligen har betydligt fler gemensamma lyssnare.

    Ska jag döma efter min bekantskapskrets och min arbetsplats så är det samma människor som lyssnar på OBS, Klotet, Kluvet Land, Tendens, Utkantssverige, Filosofiska Rummet etc - men aldrig lyssnar på Fredag i P3, Relationsradion eller Fråga vad du vill i P3. Är det orimligt att dessa människor ska erbjudas en sida som samlar och sorterar upp program med samma stilvärde? Det gick ju som sagt tidigare...
  • Tack vare den gamla sidan hittade jag en ny intressant programserie - De Hemtrevliga - som inte går att hitta genom den nya sidan, men som går att googla fram. Men utan den gamla sidan hade jag aldrig hittat den.
  • Hej!

    Håller fortfarande helt med Anders Andersson att den förra layouten var enklare och mer överskådlig. Det är synd att man i nya genreuppdelningen har samlat alla kanalers program, vilket ger ett rörigt intryck. (Och man måste känna till att man ska klicka ”Program” sen ”Kategori” för att komma dit). Jag skulle önska en separering av genreuppdelningen kanalvis. Det skulle underlätta sökningen även om programmen, som nu, är listade i en rad under varandra, då de i sånt fall skulle bli färre i antal. Och som sagts tidigare; klickar man på en enskild kanal, är listningen där i bokstavsordning, vilket förutsätter att man känner till programtitlarna. Så där blir det svårt att botanisera i P1:s utbud.

    Jag lyssnar mest på P1 och har mina favoritprogram där. För att nu enkelt nå dem, har jag länkat dem till ”Min lista”. Även om man bara kan lista avsnitt där, går det lätt att sedan klicka fram till programserien. Här skulle jag önska att man också kunde lista favoritprogram och inte bara enskilda avsnitt. Och ännu bättre skulle det bli om/när listan kan ligga permanent även efter rensning av cookies!

  • Hittade precis ytterligare ett program via den arkiv-länk du skickade: Besluten som format Sverige. Detta program går inte att hitta genom genre-sökning. Finns varken med på Dokumentär, Samhälle eller Vetenskap/Miljö.

    Den tidigare sidan behövs uppenbarligen.
  • Letade igenom kategorierna och hittade programserien under "Nyheter". Kanske "Samhälle" hade varit en naturligare placering.
  • :-) Ett av programmen heter"Särbeskattningen 1971". Nyheter?

    Det är förvisso bra om SR håller ett arkiv även för gamla nyheter - men då kanske man ska vara lite mindre selektiv. Det hände en del annat år 1971 som förtjänar att rymmas under rubriken nyheter: Kommunreformen, Ångerveckan, Almstriden, Emil i Lönneberga-filmen...