Vad använder ni för cookieteknik - helt omöjliga att få bort!

Detta forum är det enda jag ännu inte provat för att få svar. Läs blogginlägget. Eftersom jag troligen inte får länka här, kopierar jag det i sin helhet. Det är ju jag som har skrivit det.

\\\\\\\\\\\\\\\
28 maj 2016
Alldeles nyss fick jag ett intressant tips: Sveriges Radio använder numer någon sorts cookie som inte går att ta bort, i alla fall inte enligt deras egna instruktioner.

Jag provade detta på följande sätt:

Min webbläsare är inställd på att radera cookies vid avslut, och tredjepartscookies tillåts inte alls. Dessutom har jag ett tillägg som tar bort LSO:er, så kallade ”supercookies” eller ”flashcookies”. Jag har också en anonymitetstjänst.

Jag besökte sverigesradio.se och fick upp Stockholm som lokal station. Det har den alltid återgått till förut, även efter att jag ändrat den till någon annan lokal kanal – eftersom jag som sagt raderar cookies vid avslut.

Jag ställde om den till Jönköping, stängde webbläsaren så att cookies och LSO:er raderades, startade om anonymitetstjänsten så att jag fick en annan IP-adress, och öppnade webbläsaren och besökte åter sverigesradio.se.

Den stod kvar på Jönköping.

I informationslisten om cookies – som jag för övrigt inte tryckt ”godkänn” på – finns en länk till en sida, där det tydligt beskrivs att en cookie är en textfil som skickas – det handlar alltså om en klassisk cookie, ingenting nyare – och att aggregerad, icke-personlig information används för statistik. Där står också hur man gör för att radera cookies – någonting som min webbläsare är inställd för att göra automatiskt.

Trots detta finns alltså någon sorts cookie kvar, som medförde att SR kunde spåra min tidigare användning av sajten, någonting som möjliggör en noggrann profilering om det får fortgå något hundratal besök. Så noggrann att identifiering av mig inte är svårt överhuvudtaget. Jag vet förstås inte om SR använder informationen på det sättet, men när man inte vet det, måste man ju förutsätta att det är så – better safe than sorry. Det är inte osannolikt att inte ens SR själva vet, om de tagit in tredjepartstjänster – som det talades om på SVT:s nyheter för några veckor sedan att många tidningar gör.

Jag skulle helt enkelt kunna mejla detta till SR, men mina tidigare erfarenheter säger mig att de inte prioriterar personlig integritet, och sannolikt skulle ignorera mejlet helt. Därför publicerar jag det, så får SR gärna kommentera här under eller på sin egen sajt, vad de egentligen använder för slags kakor, hur man blir av med dem, och om de tänker fortsätta med det.

//////////////////////////////////////////

PS: Jag har tillfälligt slagit på tredjepartscookies nu, för att kunna posta här. De var inte på när jag provade.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Antimon555 och tack för att du rapporterade in detta!

    Det har nyligen skett flera förändringar i vår webbmiljö, och vi som arbetar med supporten hänger inte riktigt med hela tiden. Tyvärr speglas detta i en del av de hjälptexter som finns. När det gäller sidan om cookies, så ser jag omgående till att skriva något kort om att vi har en annan teknik.

    Vi har till stor del tagit bort traditionella cookies och ersatt dem med en teknik som heter localForage:
    GitHub: localForage

    Här är en lite mer generell sida som förklarar skillnaden mellan vanliga cookies och HTML 5 web storage, (vilket localForage är):
    technobytz: Cookies vs HTML 5 web storage-Comparison

    Hur du raderar sådan data ser lite olika ut i olika webbläsare. Självfallet bör vi förklara hur detta fungerar, i alla fall för de större webbläsarna, så vi får återkomma om det!

    Jag, som är administratör i detta forum, ser vilken webbläsare och vilket operativsystem du använde när du skrev hit. Om det är samma som du använde på sverigesradio.se vet jag inte, men om det är det, så kan du få tips på hur du tydligare får reda på vilka sajter som lagrar data lokalt hos dig, och hur du kan förhindra detta:
    Mozilla Support: Can a website store data for offline use without asking?

    Tråkigt att du har dålig erfarenhet av hur vi på Sveriges Radio prioriterar frågor som rör personlig integritet. Om du inte fick svar på frågor tidigare, så ställ dem gärna igen (här, eller skriv till webmaster@sverigesradio.se), för vi vill vara öppna med hur vi tänker kring detta! Det är självfallet viktigt att vi, som ska granska andra, tål att bli granskade.

    Tack så mycket för att du uppmärksammade detta. Jag vill återkomma med mer information framöver, men om jag skulle missa det, så påminn mig gärna!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag uppdaterat denna sida (och mest bara skrivit att den kommer att uppdateras ytterligare framöver):
    Så använder Sveriges Radio "cookies"

    Tack för att du uppmärksammade oss på detta problem!

    Annika Webbmaster
  • Jag har hållit på och bråkat med HTML5 för video, och då använde jag den sista versionen av IceWeasel, och om jag förstod rätt, har den inte HTML5 alls. Nu har det uppdaterats till Firefox. Då hade jag dessutom BetterPrivacy, och jag tror att den skulle ta HTML5-kakor också.

    Jag installerade just Foundstone HTML5 Local Storage Explorer. Den hittar inga objekt alls. Jag provade Clear All, men Jönköping står fortfarande kvar.

    Går jag in i inställningar>avancerat>nätverk, står under "nedkopplad lagring av webbinnehåll och användardata" "Programcachen använder nu 0 byte diskutrymme". Ingenting i listan.

    Det finns helt enkelt ingen HTML5-data här. Ändå står Jönköping och det program jag senast lyssnat på kvar! Som sagt: Cookies och Flash-LSO rensas, IP-adress byts, nu har jag också installerat ett program som ändrar "browser fingerprint", dvs stödda typsnitt, webbläsartyp, etc, som kan ge ledtrådar till identifiering. I skrivande stund står den på Opera i Windows 7 32. Det kan ju du se om den funkar!

    Vad du skriver om SR och personlig integritet, ursäkta rakt-på-påpekandet, men det är ju bara trams och floskler. I era program skrapar ni de översta centimeterna av den milsdjupa kvicksanden av integritetskränkningar och -risker som växer varje år, och försöker man påpeka något i de få kommentarsfält ni har kvar, blir det omedelbart borttaget. Mejl i ämnet ignoreras till 95%, det senaste besvarades att ni anställt någon ny för just sådana frågor, sedan dess har jag inte hört en enda sådan fråga på P4, som står på på mitt jobb hela dagarna.

  • Fortfarande inget svar...

  • Hej igen!

    Browser fingerprint verkar fungera i detta forum. Det står Webbläsare: Opera 30.0.1835.

    Jag vet inte vilket eller vilka kommentarsfält det är dina kommentarer raderats från, eller på vilka grunder, så det är svårt att bemöta det på ett konstruktivt vis.

    Vi i detta forum, som just handlar om webbfrågor, bör nog vara rätt ställe att skicka den här typen av frågor till, så gör gärna det. Att du bedömer att våra svar är tomma floskler, är tråkigt, och visar att vi har en bit kvar innan vi är så trovärdiga och öppna som vi borde vara.

    Här finns tips på hur du rensar data:
    How to clear Web Storage in your browser of choice

    Artikeln om våra cookies är omskriven.

    Tack för att du har tagit upp detta problem!

    Annika Webbmaster
  • Jag har ju den ställd på att radera all historik vid avslut.

    Nu körde jag EXAKT som de skrev, med ctrl+shift+del, all historik, och allting ikryssat. Den hamnar fortfarande på Jönköping och det senaste jag lyssnade på.

    Er nya artikel om cookies försöker ju få en att tro att alla inställningar, såsom aktuellt ljud, volym och position i ljudet lagras lokalt, och att det inte finns någon unik identifierare som lagras. Är det verkligen sant? Även om det är det, ger ju bara dessa tre faktorer er en god idé om vem som har återvänt. Det finns ju knappast mer än en dator som först slutar spela med, och nästa gång börjar spela med, t.ex. volym 73%, lunchnyheterna för Östergötland den 3 september och position 04:43...

    Ni borde åtminstone skriva i den artikeln hur man tar bort det. Om ni ens vet det själva - jag har ju inte lyckats hittills trots att jag följt instruktionerna precis.

  • Inget svar på senaste inlägget än, och därmed vet jag fortfarande inte hur man får bort dessa extrasupercookies.

    Som sagt, jag har raderat helt efter instruktion, och det är fortfarande kvar!

  • Hej
    Vi får återkomma till denna fråga när semesterperioden är över.
    Mvh

  • Hej igen och förlåt att det har dröjt!

    Hur har det gått? Är Jönköping och det program du lyssnade på fortfarande kvar?

    Vi vet ännu inte varför detta sparats, trots alla de åtgärder du gjort för att radera informationen, och vi vill förstå det! Vi har inte lyckats återskapa problemet, men har tyvärr inte heller gjort systematiska försök förrän nu.

    Vi har heller inte fått andra felanmälningar om problem kring detta, men det beror säkert delvis på att det är ovanligt med det integritetsmedvetande som du har.

    Som sagt försöker vi förstå varför informationen finns kvar. En av webbutvecklarna har satt av tid för just din fråga. Vi webbmastrar och alla webbutvecklare ska inom kort få en utbildning i hur den lokala informationslagringen ser ut och var det går att se / radera detta i de vanligaste plattformarna.

    Utan att ännu ha stämt av med webbutvecklaren som felsöker, så är min misstanke att informationen har lagrats på ytterligare något ställe lokalt hos dig. Min magkänsla säger att det inte är i Firefox, utan i någon typ av tilläggsprogram eller insticksmodul som du har använt både när du först besökte oss och som du har fortsatt att använda. Det kanske inte är ett problem i sig, bara du och vi är medvetna om det!

    Vilket tillägg det i så fall är, ligger alltså både i ditt eget och vårt intresse att förstå, så jag hoppas att du kan testa ett par olika saker!

    Det första jag undrar är hur det blir om du går till sverigesradio.se med alla tillägg avslagna. Se här:
    Mozilla support: Felsäkert läge

    Jag skulle tro att det enklaste vore att inaktivera alla tillägg. Om P4 Stockholm därefter är din lokala kanal och P3 finns inläst i spelaren (vilket är default för den som inte besökt oss tidigare), har vi konstaterat att det var där de magiska kakorna gömde sig, och då kan du sedan slå på tilläggen ett efter ett för att ringa in gömstället!

    Till sist:
    Du skrev i första inlägget:
    Eftersom jag troligen inte får länka här...

    Vi har inget emot relevanta länkar och det går bra att länka till det aktuella blogginlägget! Vi har bara missat att göra det tidigare:
    Integritetsnytt: Sveriges Radio använder ”magiska” cookies som inte kan tas bort

    Återkom och hjälp oss att förstå detta med våra magiska kakor, för även om vi har dem där för att vi tror att de är till mer nytta än skada, så ska dessa kakor gå att radera utan att det är så svårt som det har blivit här!

    Tack på förhand för hjälp.

    Annika Webbmaster
  • Ja, det är fortfarande Jönköping och senaste programmet. Jag vill inte inaktivera Random Agent Spoofer, för den bråkar med inställningarna i Firefox när man gör det, men eftersom problemet fanns innan jag installerade den, och det ju är ett program för att undvika spårning, så tror jag inte att den är problemet.

    Jag inaktiverade alla tillägg utom den under "Tillägg", hade inga förutom standard under "Utseende", inaktiverade alla under "Insticksmoduler", alla under "Ordlistor", alla under "Språk", och hade inga under "Tjänster", och startade om Firefox.

    Gick in på sverigesradio.se, Jönköping och senaste program var kvar.

  • Vi är fler som ser samma lustigheter som Antimon rapporterar om och vi bevakar utvecklingen i denna tråd. Problemet återskapas lätt. Tilläggen är inte orsaken.

  • Antimon55:
    Tack för test att slå av tillägg, och för att du berättade att du behöll just RAS. Det underlättar när vi försöker återskapa felet. Om RAS installerades efter ditt besök hos oss, håller jag helt med om att den inte är direkt misstänkt.

    Säg till om jag frågar om saker som du inte vill svara på i ett öppet forum, för då får vi hitta ett annat sätt att kommunicera!

    Anonymous:
    Tack! Även om det inte är kul att ni är flera som drabbas, ökar det förstås möjligheten att förstå vad som är felet.

    Att det är någon utöver Antimon55 som har drabbats framgår redan av att anledningen till att hen skrev hit, var att någon tipsat om våra besvärliga cookies.

    Båda:

    Här fann jag något som kanske är relevant? Det verkar som om verktyg som liknar Foundstone HTML5 Local Storage Explorer inte är tillförlitliga i alla lägen när det gäller localForage.

    Extensions like Firestorage Plus! and simplesession are NOT reliable when looking for data being set with localForage!!! The key (pun intended) is to use the Firefox built-in Inspector.

    I could NOT find this in my FF after adding extensions, but I had the FF Dev Edition, ran that, enabled the Storage tool in config options, and bam, there they ALL were!! Hope this helps someone else out.

    I "believe" that if you set data on a different page/file, those extensions wont see these values, only the orginial file/page's getItem data.

    Stackoverflow: localForage setItem/getItem unreliable in Firefox / FireStorage Plus

    Har någon av er möjlighet att köra FF i utvecklarläge och se om det går att hitta (och rensa bort) data som gått under radarn för Foundstone HTML5 Local Storage Explorer?

    Om det är här problemet ligger och vilka omständigheter som i så fall krävs för att problemet ska uppstå, behöver vi absolut förstå, så att vi vet om det finns något vi kan göra för att det inte ska uppstå.

    Ni borde åtminstone skriva i den artikeln hur man tar bort det. Om ni ens vet det själva - jag har ju inte lyckats hittills trots att jag följt instruktionerna precis.

    Ja det borde vi.

    Återkom och berätta om detta var till hjälp!

    Annika Webbmaster
  • PS från mitt förra inlägg: Jag körde också ctrl+shift+del och raderade allt.

    Ja, där ligger någonting, jag fick leta lite men här hittade jag dem: gå in på sverigesradio.se, ta menyn i Firefox: Verktyg>Webbutvecklare>Inspekterare, om inte fliken Lagring finns, tryck på kugghjulet och bocka i "Lagring", klicka på fliken Lagring, gå på Indexerad DB> http://sverigesradio.se> under "Player" finns bl.a. ett ID-nummer som överensstämmer med ett stycke i adressen till programmet, och under "user-state" finns "localChannel" med värdet 203. Jag antar att 203 betyder Jönköping...

    Jag lyckas inte ta bort värdena här, och jag tycker inte att man ska behöva använda så "avancerade" saker som ett webbutvecklarverktyg för att ta bort cookies. Det ska vem som helst kunna göra. Men det borde väl egentligen vara en fråga för Mozilla snarare än er - och jag tror att Mozilla skulle lyssna mer på Sveriges Radios synpunkter än på någon slumpmässig anonym integritetsbloggares...

    Men om ni hittar ett sätt att få bort dem att skriva i er info om cookies, vore det förstås också bra.

    Jag ska dels leta om det finns insticksprogram för att ta bort detta, dels skriva ett blogginlägg - det får bli på engelska, för jag hittade i alla fall ingenting om dessa lömska kakor när jag sökte på nätet i början av den här konversationen, och det är ju inte bara svenskar som vill få bort kakor.

    Dessa används säkert på mängder av hemsidor, och skulle ju precis lika gärna kunna innehålla en GUID istället för som hos er - program, tid, station, m.m.

    Jag är positivt, och mycket, överraskad att ni faktiskt lagt ned tid på detta. Jag förväntade mig att det bara skulle viftas bort och ignoreras som vanligt - särskilt av ett nyhetsmedia, som ju alla konsekvent ignorerar den här sortens frågor i rapporteringen. Och ursäkta återigen rakt-på-påpekandet, men det är ju sant.

  • Åh, så skönt att det gick att finna de gömda filerna. Det borde absolut inte vara så här svårt. Tack för att du visat oss detta problem!

    Jag utgår från att samma manöver fungerar hos dig, Anonymous. Hör av dig annars!

    Uppenbarligen är det inte ett enstaka verktyg som har problem att hitta filerna, eftersom Firestorage Plus!, simplesession och Foundstone HTML5 Local Storage Explorer alla får samma problem.

    Men om ni hittar ett sätt att få bort dem att skriva i er info om cookies, vore det förstås också bra.

    Hittar vi det inte, behöver vi ju skriva om det också! Hela texten om cookies ska formuleras om, men innan vi gör det, måste vi förstå problemet bättre själva.

    Problemet här är ju inte bara att inställningarna var svåra (om än inte helt omöjliga) att radera, utan även att de lagrades till att börja med. Om detta är ett generellt problem med localForage i Firefox, vet vi ännu inte. Vi vet heller inte vilka versioner av Firefox det gäller och om det uppstår på alla operativsystem.

    Så först får vi kartlägga vidare. Min kollega utvecklaren har börjat kolla på detta, men han är sjuk idag. Han fortsätter att kika på det.

    Jag förväntade mig att det bara skulle viftas bort och ignoreras som vanligt

    Som sagt, du får gärna ge exempel där du inte har blivit tagen på allvar. Att vi inte alltid kan svara snabbt och bra på komplicerade frågor (vilket integritetsfrågor ofta tenderar att bli) betyder inte att vi ska vifta bort dem.

    ... nyhetsmedia, som ju alla konsekvent ignorerar den här sortens frågor i rapporteringen

    Jag tror att du delvis underskattar oss. Frågor om integritet och säkerhet är något som (i alla fall delar av) Sveriges Radio behöver förstå. Hur värnar vi våra uppgiftslämnares anonymitet? Hur skyddar vi oss själva? Och hur gör en journarlist som behöver arbeta under täckmantel? I synnerhet på grävande redaktioner är detta frågor som diskuteras löpande.

    Ur rent folkbildnings-syfte borde vi kunna öka medvetenheten om integritet och säkerhet hos våra lyssnare. Idag finns det väldigt många som gladeligen säljer ut sig själva och sina vänner på Facebook för nöjet att få veta vilken karaktär i Tintin de skulle ha trevligast ihop med på en dejt. Det finns lyssnare som använder obskyra webbläsare som "magiskt verkar ha installerats av sig själva" utan att fundera över vad den som har utvecklat webbläsaren mer kan vara ute efter.

    Medieormen, vårt forum för debatt om journalistisk utveckling, är en redaktion som tar upp ämnet:
    Så röjer Facebook dina källor

    Snart kommer en podd därifrån där vi pratar om personalisering av våra tjänster (vilket är något vi arbetar för att införa) och om detta är förenligt med lyssnares behov av att värna sin integritet.

    Ett annat exempel på att vi inte är helt ointresserade av integritetsfrågor, är Ekots avslöjande om Stockholmspolisens olagliga kvinnoregister.

    Jag ska dels leta om det finns insticksprogram för att ta bort detta, dels skriva ett blogginlägg - det får bli på engelska, för jag hittade i alla fall ingenting om dessa lömska kakor när jag sökte på nätet i början av den här konversationen, och det är ju inte bara svenskar som vill få bort kakor.

    Bra! Jag har hittat en del info på nätet, men inte så mycket om att de går under radarn för verktyg som Foundstone HTML5 Local Storage Explorer.

    Som sagt, tack för hjälp att identifiera detta problem!

    Annika Webbmaster
  • PS:
    Om du finner ett enklare sätt att radera våra lokalt lagrade inställningsfiler, så hör av dig så att vi kan göra vad vi kan för att sprida det tipset till andra lyssnare!

    PPS:
    Om du finner andra sajter som (försöker) lagra information lokalt på liknande vis, men där insticksprogrammen fångar upp det antingen när sessionen avbryts eller finner filerna i efterhand och gör att du kan radera dem, så vill vi förstås kika på dem och se om vi kan lära oss något av dessa exempel.

    Annika Webbmaster
  • PPPS:
    Slarvigt läst av mig.

    Jag trodde att du hade lyckats radera filerna. Du har alltså funnit dem, men inte kunnat radera dem? Eller har du lyckats göra det vid det här laget?

    Om inte, verkar det saknas möjlighet att radera dem, eller får du något besked om att du inte har behörighet att ändra i den mappen? Eller något annat?

    Annika Webbmaster
  • Min kollega webbutvecklaren och jag har nu tittat närmare på detta. Inte heller han kunde radera filerna via "inspekteraren" i Firefox (48.0.2 på Windows), däremot går detta i motsvarande läge i Chrome.

    Radera lagrade filer
    Vad som däremot fungerar, är detta:

    1. Gå via Tools -> Page Info
    2. Klicka på ikonen Permissions
    3. Scrolla ned till Maintain Offline Storage, där du kan tömma lagrade filer (Clear Storage)

    Hindra att data lagras från en viss sida
    Via Page info, på samma ställe som ovan alltså, kan du bocka ur Use Default, och istället välja mellan Always ask, Allow eller Block.

    Hindra att data lagras från en alla sidor
    Jag utgår från att du redan använder dig av inställningen tell me when a website asks to store data for offline use (Preferences -> Advanced -> Network).

    Även om du har detta påslaget har Firefox inte gjort fel som lagrade våra inställningsfiler utan att meddela dig. Denna inställning frågar nämligen per default endast för data som överstiger 50 MB.

    På Mozillas supportsida står det:

    Firefox will store small amounts (less than 50 MB) of data without asking for permission.

    * offline-apps.allow_by_default;true
    * offline-apps.quota.warn;51200
    You can toggle the offline-apps.allow_by_default pref to false to make Firefox ask.
    Firefox not honoring "Offline Web Content And User Data" settings

    Berätta gärna om det är någon av dessa inställningar som du inte får att fungera. Även om det förmodligen är en fråga för Mozillas support, är jag nyfiken!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen.

    Nej, precis - jag ser att det finns, men jag hittar ingenting att klicka på för att ta bort det. Delete-knappen händer det ingenting när jag trycker på.

    Som sagt, du får gärna ge exempel där du inte har blivit tagen på allvar. Att vi inte alltid kan svara snabbt och bra på komplicerade frågor (vilket integritetsfrågor ofta tenderar att bli) betyder inte att vi ska vifta bort dem.

    Med "er" menar jag alltså Sveriges Radio generellt, och inte specifikt ni som håller på med hemsidan. Jag har tipsat er om massor av saker, en del lokalt från en annan dator, och det vill jag för min anonymitets skull inte skriva om från den här - särskilt inte offentligt, en del har jag tipsat via era mejlrutor på hemsidan, och en del via mejl. Gemensamt är att jag i bästa fall får ett slött svar, men oftast bara automatsvar, och sedan hörs frågan aldrig av mera, vare sig i min mejl, på er sida eller i radio. Jag förstår att det är trångt i etertiden, men integritetsfrågor hörs det sällan om, och det jag har tipsat om är oftast mycket allvarliga sådana i jämförelse med de få ni brukar prata om. I era kommentarsfält blir jag mycket ofta bortcensurerad när det gäller integritet och/eller yttrandefrihet, trots att jag följer era kommentarsregler till punkt och pricka.

    När jag tittar i min mejlutkorg, ser jag att senast jag mejlade er - förutom om dessa cookies, som ju inte gav svar alls förrän jag skrev på detta forum - var i april, om ett ansiktsigenkänningssystem kopplat till Facebooks ryska motsvarighet, som får Passenger Name Record, som ni pratade om då, att blekna i jämförelse. Jag tänker inte länka eller nämna skribenten här, för varje gång jag gjort det i era kommentarsfält, har kommentaren tagits bort.

    Går jag vidare bakåt, var det lite tips och kommentarer till enskilda journalister, och även en förfrågan om en journalist kunde vidarebefordra ett meddelande till sin anonyma källa - samtliga obesvarade - men sedan var det i augusti förra året som jag tipsade om att Microsoft installerar uppdateringar som möjliggör att de kan spionera i datorer med Windows 7 och 8, i tillägg till det mer kända spioneriet i Windows 10. Det är inte klarlagt om dessa uppdateringar endast är förberedande eller faktiskt aktiva.

    Jag har tipsat om mer än så, men genom era mejlrutor, och då sparas det ju inte i utkorgen, och jag kan inte komma ihåg allt...

    Jag tror att du delvis underskattar oss. Frågor om integritet och säkerhet är något som (i alla fall delar av) Sveriges Radio behöver förstå. Hur värnar vi våra uppgiftslämnares anonymitet? Hur skyddar vi oss själva? Och hur gör en journarlist som behöver arbeta under täckmantel?

    Då har ni verkligen begränsat det till de personer som behöver veta. Rapporteringen i radio berör inte en miljondel av alla problem på detta område, och objektivitet och neutralitet flyger ut genom fönstret när övervakningsivrare och digitaliseringsförespråkare får stå oemotsagda.

    Ur rent folkbildnings-syfte borde vi kunna öka medvetenheten om integritet och säkerhet hos våra lyssnare. Idag finns det väldigt många som gladeligen säljer ut sig själva och sina vänner på Facebook för nöjet att få veta vilken karaktär i Tintin de skulle ha trevligast ihop med på en dejt.

    Ja - varför gör ni inte det? Istället gör ni reklam för Facebook i Public Service. "Gå in på Facebook och kommentera det ena och det andra..."

    Medieormen, vårt forum för debatt om journalistisk utveckling, är en redaktion som tar upp ämnet:

    Tack, det ska jag lyssna på.

    Snart kommer en podd därifrån där vi pratar om personalisering av våra tjänster (vilket är något vi arbetar för att införa) och om detta är förenligt med lyssnares behov av att värna sin integritet.

    Ja, svaret på frågan - alltså det svar som ni vill att folk ska tycka är rätt - är ju tydligen redan klart, eftersom ni "arbetar för att införa" det. Cyniskt av mig? Kanske, men det verkar ju vara så det fungerar...

    Jag skulle starkt avråda, dels på grund av integriteten, men också på grund av filterbubblan, ett fenomen som polariserar debatten och samhället.

    *Ett annat exempel på att vi inte är helt ointresserade av integritetsfrågor, är Ekots avslöjande om Stockholmspolisens olagliga kvinnoregister. *

    Ja, detta är lite annorlunda, men när ni rapporterade om romregistret gjorde jag en facepalm. Varför är det värre att registrera samma data för just romer, än att registrera den för ALLA, ur vilket den är lätt sökbar för vilken folkgrupp man vill, inklusive romer? Jag pratar förstås om FRA m.fl.

    *Radera lagrade filer
    Vad som däremot fungerar, är detta:

    Gå via Tools -> Page Info
    Klicka på ikonen Permissions
    Scrolla ned till Maintain Offline Storage, där du kan tömma lagrade filer (Clear Storage)

    *

    Tack! Äntligen borta! På svenska blir det Verktyg > Sidinfo, Rättigheter, Lagra för nedkopplat läge, Rensa lagring.

    Man kan nästan tro att de gömt knappen där avsiktligt, istället för att ha den i fliken Sekretess i Inställningar. Men det verkar ju inte vara tänkt för det här ändamålet eftersom det heter "Lagra för nedkopplat läge"...

    Även om du har detta påslaget har Firefox inte gjort fel som lagrade våra inställningsfiler utan att meddela dig. Denna inställning frågar nämligen per default endast för data som överstiger 50 MB.

    Ja, det beror ju på vad man menar med "fel". Eftersom detta används för spårning, tycker ju jag att det borde gälla oavsett datamängd, vara lätt att överskåda och rensa, och ligga under fliken "sekretess"...

    Som sagt, Mozilla skulle lyssna mer på Sveriges Radio än på någon anonym småbloggare som knappt någon känner till. Det är ingen idé att jag ens försöker.

    Bästa svaret
  • Medieormen-länken verkade vara enbart text... Detta blir lite off-topic, och hade tagits i kommentarsfält där om det hade funnits ett, men någonting jag har funderat på när det gäller sådana krypterade telefon- och chattprogram som nämns, är att de körs på Android eller iOS, som ju är utvecklade av Google och Apple - två av Snowden utpekade företag, och i alla fall Google är ju ökända i detta sammanhang. Kan man lita på att inte operativsystemet ligger och registrerar tangenttryckningar, mikrofon och högtalare, och skickar det till dem, och därmed till NSA? Android är visserligen Open Source, men enligt Wikipedia har det ofta "proprietary components". Och har den öppna källkoden granskats noga efter sådana saker? iOS är inte öppet alls. Och andra appar? De går visserligen att stänga, men det måste ju både journalisten och källan tänka på.

    Android har ju någon "Ok, Google"-funktion som använder mikrofonen och laddar upp till deras servrar för röstkommandoanalys. Perfekt för Google/NSA att bara lägga till en instruktion att det även ska ladda upp medan ett krypterat telefonprogram används...

    Men det kanske bara är paranoia, jag är ju inte programmerare så jag vet inte hur det där funkar i detalj.

  • Hej,
    Vill bara skriva in och informera om att även jag, som änvänder mozilla firefox helt utan add ons har samma super cookie-problem där ett program jag lyssnade på för 4 månader sedan ligger kvar i fältet längst upp varje gång jag öppnar SR-sajten (vilket ärligt talat är ungefär var fjärde månad).

    Även jag har inställningen att radera cookies varje gång jag stänger ner programmet, så det är intressant att det finns varianter som inte går att ta bort.

    (Jag har sett att BBCs iplayer har liknande settings, men där kan man välja bort dem via en inställning på deras sajt. Kan inte skärmdumpa då jag inte är i England just nu.)

    Ser fram emot en lösning jag med.

  • Tillägg: Jag testade att använda Firefox Troubleshooting information för att leta rätt på min Firefox profil i Biblioteket.
    Där fanns en mapp som heter: Storage.
    I den ligger mapparna Default, Permanent och Temporary.
    I Default fanns http+++sverigesradio.se.
    I den fanns en mapp och en fil med samma namn, 10 siffror följt av sr.files.

    Jag slängde http+++sverigesradio.se och tömde papperskorgen innan jag startade om Firefox. Nu syns inte gamla programfilen längre längst upp utan jag fick P3 live som förslag.

    Däremot har det dykt upp en ny http+++sverigesradio.se mapp...
    Så det är en städningsvariant men inte någon lösning, tycker iaf jag.

  • Hej Eva (svar till Antimon55 nedan)!

    Det här är en lång tråd och det gör att det är svårt att hitta svaret, men högre upp i tråden har jag först berättat hur man gör, men med engelsk version av Firefox, och sedan har Antimon55 bekräftat att detta fungerar och förtydligat vad samma inställningar heter på svenska.

    Jag har nu markerat Antimon55s svar som Bästa svar, så att andra som letar efter en lösning snabbare ska se det.

    På svenska blir det Verktyg > Sidinfo, Rättigheter, Lagra för nedkopplat läge, Rensa lagring.

    Det är alltså det enklaste sättet att radera de lokalt lagrade inställningarna. Att de ens lagras hos besökare som har inställningen tell me when a website asks to store data for offline use (Preferences -> Advanced -> Network) beror på att den inställning endast frågar vid data som överstiger 50 MB.

    På Mozillas supportsida står det:

    Firefox will store small amounts (less than 50 MB) of data without asking for permission.

    * offline-apps.allow_by_default;true
    * offline-apps.quota.warn;51200
    You can toggle the offline-apps.allow_by_default pref to false to make Firefox ask.
    Firefox not honoring "Offline Web Content And User Data" settings

    Hoppas att detta var till hjälp! Hör av dig annars.

    Annika Webbmaster
  • Gemensamt är att jag i bästa fall får ett slött svar, men oftast bara automatsvar, och sedan hörs frågan aldrig av mera, vare sig i min mejl, på er sida eller i radio. Jag förstår att det är trångt i etertiden, men integritetsfrågor hörs det sällan om, och det jag har tipsat om är oftast mycket allvarliga sådana i jämförelse med de få ni brukar prata om. I era kommentarsfält blir jag mycket ofta bortcensurerad när det gäller integritet och/eller yttrandefrihet, trots att jag följer era kommentarsregler till punkt och pricka.

    Hur redaktioner svarar och vilka nyhetstips mina kolleger väljer att gå vidare med, är lite bortom min uppgift att gå vidare med, men att du blir bortcensurerad ur kommentarsfält är något som jag vill se över. Vi ska inte ta bort kommentarer eller inlägg utan att ha stöd för det i våra kommentarsregler, och vi bör dessutom vara tydliga med varför vi väljer att ta bort inlägg eller kommentarer.

    När detta sker får du gärna tipsa mig på adressen webmaster@sverigesradio.se, så att jag kan se om jag förstår varför dina kommentarer försvunnit och hjälpa mina kolleger att bli tydligare i sin moderering inte radera inlägg utan att det är befogat. Och om jag håller med kollegerna och det du har skrivit faktiskt är off topic eller på annat vis mot reglerna, så behöver du få en bättre förklaring än vad du tycks ha fått hittills. Att bara bli bortviftad är inte okej.

    Ja - varför gör ni inte det?

    Vi försöker påtala riskerna med tester. Här är ett exempel:
    Testerna på Facebook lurar dig

    Istället gör ni reklam för Facebook i Public Service. "Gå in på Facebook och kommentera det ena och det andra..."

    Sociala medier är ett sätt att finnas där publiken finns och just Facebook är ofta ett bra forum för att kunna föra en dialog. Det är också ett verktyg för att kunna skapa bättre journalistik. På det hela taget tror jag (liksom Sveriges Radios ledning, just vad jag tror är ju inte relevant) att vår närvaro på Facebook och i andra sociala medier kan tillföra mer värde än vad det skapar problem.

    (Det forum vi just nu skriver i är också en del av vår närvaro i sociala medier. Jag hoppas och tror att vi webbmastrar hjälper till att göra Sveriges Radio bättre genom att just försöka föra en öppen dialog med lyssnare.)

    Jag skulle starkt avråda, dels på grund av integriteten, men också på grund av filterbubblan, ett fenomen som polariserar debatten och samhället.

    Jag med, se här:
    Filtrera nyheter på framsidan
    Och det är inte dit vår personalisering syftar. Snarare ska den bli en hjälp att få lyssnare att upptäcka delar av vårt utbud som vi tror kan intressera, men i kanaler som den lyssnaren inte brukar lyssna på. Ungefär. Jag är inte riktigt insatt i personaliseringsprojektet, men hyser stort förtroende för de kolleger som arbetar med frågorna.

    Detta blir lite off-topic, och hade tagits i kommentarsfält där om det hade funnits ett, men någonting jag har funderat på ...

    OK, jag har framfört detta till Medieormens Cecilia Djurberg. Vare sig hon eller jag har nog något bra svar på om det går att lita fullt ut på att mobilerna inte skickar data dit vi inte vill. Min reflektion är att även om ingen ännu kanske har granskat alla komponenter med denna frågeställning, så skulle det bli ett sådant ramaskri den dag någon avslöjade att telefonerna bar sig åt på det viset. Jag har svårt att tro att de två stora företagen skulle våga riskera en sådan bad will.

    Men det kanske bara är paranoia, jag är ju inte programmerare så jag vet inte hur det där funkar i detalj.

    Jag är inte heller programmerare och kan därför inte svara på om det finns någon som helst grund för din oro eller inte.

    Det borde ju finnas några mer nischade sidor där detta diskuteras. Hur går diskussionerna där?

    Annika Webbmaster
  • *Hur redaktioner svarar och vilka nyhetstips mina kolleger väljer att gå vidare med, är lite bortom min uppgift att gå vidare med, men att du blir bortcensurerad ur kommentarsfält är något som jag vill se över. Vi ska inte ta bort kommentarer eller inlägg utan att ha stöd för det i våra kommentarsregler, och vi bör dessutom vara tydliga med varför vi väljer att ta bort inlägg eller kommentarer.

    När detta sker får du gärna tipsa mig på adressen webmaster@sverigesradio.se, så att jag kan se om jag förstår varför dina kommentarer försvunnit och hjälpa mina kolleger att bli tydligare i sin moderering inte radera inlägg utan att det är befogat. Och om jag håller med kollegerna och det du har skrivit faktiskt är off topic eller på annat vis mot reglerna, så behöver du få en bättre förklaring än vad du tycks ha fått hittills. Att bara bli bortviftad är inte okej.*

    Ja, förlåt för att det, som sagt, var off topic, men du är den enda inom SR som jag överhuvudtaget på något sätt kunnat föra en dubbelriktad kommunikation med.

    Jag kommer inte ihåg om jag kontaktat webmaster eller respektive redaktion varje gång, men Karlavagnen såg jag att jag kontaktat. När det går på radio finns ingen webmaster på plats, och den gången fick jag inte något svar alls. Jag uppskattar att jag mejlat till er om sådant 3-4 gånger och kanske fått svar en gång, men de flesta gånger är många år sedan.

    Att bli "bortviftad" utan svar är regel och inte undantag när kommentarer tas bort.

    Vi försöker påtala riskerna med tester. Här är ett exempel:
    Testerna på Facebook lurar dig

    Risken med tester? Riskerna med själva Facebook då? Att de samlar data om position, intressen, likes, vänner, kontakter, m.m. Det "godkänner" folk utan att ha någon aning vare sig om att det sker eller att det används för att dra mycket långtgående slutsatser om dem, inklusive, men mycket långt ifrån endast, åsiktsregistrering och registrering av etnicitet, sexuell läggning, religion, m.m. m.m.

    Sociala medier är ett sätt att finnas där publiken finns och just Facebook är ofta ett bra forum för att kunna föra en dialog.

    Ja, det är väl dit ni tvingar folk när ni tar bort kommentarsfälten överallt och uppmanar alla att kommentera på sociala medier istället.

    (Det forum vi just nu skriver i är också en del av vår närvaro i sociala medier. Jag hoppas och tror att vi webbmastrar hjälper till att göra Sveriges Radio bättre genom att just försöka föra en öppen dialog med lyssnare.)

    Det kan man kanske kalla det, men för integriteten är det en milsvid skillnad mellan detta och Facebook. Facebook är inte heller öppet för utomstående. Ska man hårdra det, tvingar ni lyssnarna att godkänna Facebooks villkor för att få framföra en åsikt.

    På det hela taget tror jag (liksom Sveriges Radios ledning, just vad jag tror är ju inte relevant) att vår närvaro på Facebook och i andra sociala medier kan tillföra mer värde än vad det skapar problem.

    Det är möjligt, även om jag inte tror det, men ni varnar för risker ett par gånger om året, och då väldigt sparsamt, medan ni aktivt rekommenderar radiolyssnarna att gå dit flera gånger per timme, varje dag, året runt. Som ni mycket väl vet, formar det radiolyssnarnas uppfattning om hur viktig respektive punkt är...

    Jag med, se här:
    Filtrera nyheter på framsidan
    Och det är inte dit vår personalisering syftar. Snarare ska den bli en hjälp att få lyssnare att upptäcka delar av vårt utbud som vi tror kan intressera, men i kanaler som den lyssnaren inte brukar lyssna på. Ungefär. Jag är inte riktigt insatt i personaliseringsprojektet, men hyser stort förtroende för de kolleger som arbetar med frågorna.

    Bra, men jag tycker att det låter som försköning och omskrivning av precis samma sak. Jag tror att personalisering är en dålig idé oavsett hur det görs.

    OK, jag har framfört detta till Medieormens Cecilia Djurberg. Vare sig hon eller jag har nog något bra svar på om det går att lita fullt ut på att mobilerna inte skickar data dit vi inte vill. Min reflektion är att även om ingen ännu kanske har granskat alla komponenter med denna frågeställning, så skulle det bli ett sådant ramaskri den dag någon avslöjade att telefonerna bar sig åt på det viset. Jag har svårt att tro att de två stora företagen skulle våga riskera en sådan bad will.

    Vad gäller iPhone har det genom Snowden redan kommit fram att NSA kan spionera genom kamera och mikrofon, och även om det - som jag förstod det - handlar om utvalda telefoner, finns ju inga hinder för att det skulle ske i större skala, förutom telefonens batteritid. Och om det bara är aktivt vid samtal skulle det ju inte märkas.

    Det behöver inte vara frivilligt heller, de amerikanska myndigheterna kan ju tvinga företagen att hålla tyst. Men särskilt när det gäller Google tror jag att de har svårt att hålla fingrarna ur syltburken själva heller.

    *Jag är inte heller programmerare och kan därför inte svara på om det finns någon som helst grund för din oro eller inte.

    Det borde ju finnas några mer nischade sidor där detta diskuteras. Hur går diskussionerna där?*

    Jag har inte hittat till några så nischade sidor, men både common sense och liknande saker som diskuterats av andra integritetsbloggare säger att om inte operativsystemet går att lita på, spelar det ingen roll hur väl krypterat och skyddat det man kör i det är.

    Apropå sådant, hörde jag på P1 häromdagen om någon som inte verkade ha säkerhetstänket med sig, trots att hon trodde det - de lade telefonen i mikrovågsugnen under det hemliga samtalet. Som jag tolkar det var det för att mikron skulle innesluta radiovågorna så att telefonen inte kunde fungera som spionmikrofon. Om jag vore hacker åt t.ex. NSA skulle jag naturligtvis se till att telefonen lagrar inspelningen om den inte har mottagning, och skickar iväg den så fort mottagningen kommit tillbaka. Det ser jag som helt självklart att de som faktiskt gör sådant har tänkt på.

  • PS: Ja, det skulle bli ramaskri den dagen det avslöjades att telefonerna bar sig åt så. Men efter några månader skulle det verka som om ingenting hänt, de allra flesta ha glömt bort det. Inte ens Snowden har ju gjort någon enorm förändring. Folk kör Windows och mejlar okrypterat, pratar i telefon om allt, tror inte att de har något att dölja, bryr sig inte. Varför skulle detta lilla tillägg, som dessutom många inte förstår (kryp-te-rat? vad betyder det?), göra någon skillnad alls?

  • Hej igen!

    Jag har verkligen tänkt återkomma, men det väller in "riktiga" supportfrågor som gjort att jag inte hunnit lägga tid på ett vettigt svar i detta, synnerligen viktiga, off topic-ämne.

    Så jag tar det kort:
    Ja, förlåt för att det, som sagt, var off topic, men du är den enda inom SR som jag överhuvudtaget på något sätt kunnat föra en dubbelriktad kommunikation med.

    Det är oroande och något jag för vidare till delar av mina kolleger som arbetar med dialog. (Att vi kan lyssna på våra lyssnare är helt avgörande för att vi ska behålla en hög trovärdighet.)

    Som sagt så vill jag att du hör av dig till webmaster@sverigesradio.se om du framöver blir bortviftad eller censurerad. Vi är oftast tre personer som svarar på den adressen, så förtydliga gärna att det är Annika som vill att du hör av dig (även om mina kolleger Janne och Jesper också är intresserade av en fungerande dialog med våra lyssnare så är ju jag mer insatt i bakgrunden).

    Tack för intressanta synpunkter om säkerhet, publikdialog och lagrade inställningar som var väl gömda! Både det som var off topic och det som hör till mitt jobb har varit intressant att reflektera kring.

    Jag låser tråden här.

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.