Uppspelningshastighet i Play-appen

Hej! Har ni funderat på att införa en spela snabbare-funktion (1,5x & 2x) i SR Play-appen? Som det ser ut nu måste jag lyssna via andra program för att kunna spela era utmärkta program snabbare för att hinna med fler.

Kommentarer

  • Ja, det har vi funderat på, men inta beslutat om vi ska genomföra ännu.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre och bra att du har kommit fram till att det går att lösa med hjälp av andra appar ...

    Gott nytt år!

    Annika Webbmaster
  • Hur går det då?
    Är ju ordentligt mycket besvärligare via andra appar så för mig gör det att jag lyssnar mindre på SR än jag annars skulle göra (både för att jag hinner mindre och då jag föredrar andra poddar med högre fart, Storytell t.ex)
    /Torbjörn
  • Vi har inga planer på att lägga till denna funktion just nu, däremot vill jag hjälpa dig att hitta en app som inte är svår att använda.

    Kika gärna på Pocket Casts, som finns beskriven här:
    Surfa.se: Uppgradera ditt podcastlyssnande

    Pocket Casts ger dig möjlighet att spela upp avsnitt i mellan 0,5 till 3 gånger normal hastighet. Du kan också välja att låta appen automatiskt ta bort långa tystnader i podcast-avsnitt.

    Våra producenter, som lägger ned mycket möda för att få berättartempot att bli på ett visst sätt, är nog inte helt glada över att lyssnare vill ta bort talande tystnader och snabba på programmen, men vi på Sveriges Radio gör ju inte radio för vår egen skull, utan på uppdrag av er lyssnare, så det får vi tåla!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Har precis haft en diskussion om detta med er support.
    I helgen tex så laddade ni inte upp helgens talare i Almedalen. Då är det ju inte så lätt att säga att vi skall använda andra appar när dom inte går att ladda ner på flera dagar. De talen kunde jag ladda ner i Overcast som jag anser är den mest överlägsna pod-appen.

    https://overcast.fm

    När jag nu fått svar så rekommenderas att jag skall gå via websidan, vilket då inte har möjlighet att ändra hastigheten. Youtube och många andra "webspelare" har den möjligheten.

    Vill att ni implementerar hastighetskontroll på både webben och appen, det är ju ändå vi som lyssnar som får bestämma vilket tempo vi vill ha, eller?

    Ditt resonemang om att producenterna lagt ner "mycket möda" för att få det på ett visst sätt är ju nästan lika smart som att säga att om jag målar en abstrakt målning som jag tycker ser ut som en apelsin så får inte några andra tolka det på något annat sätt.

    Nej, häng med in i 2000-talet och fixa till denna enkla lösning för att få mera nöjda lyssnare.

    /Uffe
  • Hej Uffe
    Vi har valt andra funktioner att prioritera än detta. Andra funktioner än det som brukar betecknas som funktioner i en podcast-app. Vi kommer inte inte kolla på detta inom en överskådlig framtid har jag fått veta.
    Allt det vi prioriterar och bygger kring appen presenteras här:
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4282&grupp=16907
    vår utvecklingsblogg.
    Det större senaste projektet är Morgonens viktigaste nyhetsrubriker i en spellista signerad Ekot (för att ge ett exempel på projekt som prioriteras)
  • Jag skulle också vilja ha möjlighet att välja uppspelningshastighet.
  • Tack!

    Jag påminner app-teamet om detta önskemål, och hör hur de ser på det idag!
    Annika Webbmaster
  • Tack, kan du skicka feedback på detta när du får svar?
    /Uffe
  • Jag har märkt upp det så att jag ska komma ihåg att göra det, men hör gärna av dig ifall du inte hört något om en vecka!

    Min förhandsgissning (grundad på att jag vet en del om hur app-teamets vår ser ut och hur vi resonerade förra gången jag frågade), är att vi tyvärr inte har möjlighet att bygga in detta den närmaste tiden, så om funktionen är väldigt viktig, vill jag gärna tipsa dig om någon bra alternativ app - men jag lovar att stämma av med ansvariga!
    Annika Webbmaster
  • Jag behöver inte funktionen längre då jag följde tipset om Pocket Cast som funkar superbra. Där prenumererar jag på de SR-program jag vill höra och de spelas upp efter varandra blandat med andra bra poddar utan att jag behöver göra någonting 😀
    Nu återstår bara att hitta en liknande lösning för rapport för det är bra långtråkigt...

  • Tack, och lycka till med Rapport-problemet, där jag tyvärr inte har några råd på lut ...

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, jag skulle ju höra av mig efter en vecka, men tänkte ge er lite mer tid framförallt med tanke på alla de miljarder er koncern nu erhåller så kanske det har förändrat ert arbetsätt och tankegångar vad gäller att tillmötesgå önskemål från vi som "ägare" betalar verksamheten.

    Vad är status på frågan om att kunna reglera hastigheten på stream från SR?

    Om status fortfarande är negativt så skulle det vara intressant att få höra en mer utvecklad förklaring till varför det inte går, när som sagt "alla andra" som har streaming har denna funktion

    Mvh
    /Uffe
  • Hej igen!

    Att välja vad vi lägger resurserna borde inte påverkas av att vi har en ny finansiering av Public Service. Nu är detta verkligen fel forum för att prata finansiering, men på vår hemsida står det att de medel som Sveriges Radio får 2019 är lika stora som de skulle ha varit om radio- och tv-avgiften hade funnits kvar. Hur det blir från 2020, då det nya sändningstillståndet ska börja gälla, är ännu inte bestämt.

    Jag hör med app-teamet hur det ser ut i kristallkulan, och om det ännu inte finns några konturer av annan uppspelningshastighet, så försöker jag förklara hur vi resonerat!

    Men jag ställer mig lite frågande till att alla som streamar skulle ha denna funktion. Jag gjorde några stickprov hos andra som gör radio:
    • NRK radio - finner inte funktionen
    • UR Play - finner inte funktionen
    • Yle - finner inte funktionen
    • BBC Sounds - finner inte funktionen
    • RadioPlay - finner inte funktionen
    Så mitt intryck (med reservation för att jag inte lagt ned speciellt lång tid på att leta) är att funktionen är vanlig i podd-appar, men inte i appar som skapas av radiobolag.
    Annika Webbmaster
  • Jag vill också gärna ha snabbare uppspelning.
    Knappar som stegar + - 10%.

  • Hej igen!

    Om ni använder vår Iphone-app, så har vi nu infört flexibel hastighet där ni kan välja hastighet från 0,5 x den normala upp till 2 x den normala. Funktionen hittar ni i nedre vänstra hörnet när ni har startat ett avsnitt.

    Hör av dig om du behöver en tydligare beskrivning.

    Jag tror att vi kommer att införa något liknande även för Android-appen och kanske även för webbspelaren, men vet inte när.
    Annika Webbmaster
  • mmm ...vore ju bra även på Android kan man tycka....

    Är det så att om ni gör det på 'webbspelaren' så kommer alla åt det?

  • Är det så att om ni gör det på 'webbspelaren' så kommer alla åt det?
    Jag förstod inte riktigt frågan. Alla som använder webbsidan kommer åt det, men det som görs på webbplatsen fungerar inte per automatik i Android-appen, på Sonos-tjänsten eller andra plattformar vi har tjänster för.

    Däremot bör det vara möjligt att hitta någon podcast-app där funktionen finns, som Pocket Cast, en app jag tipsade om i början av tråden (för två och ett halvt år sedan).
    Annika Webbmaster
  • Härligt! Lite drygt tre år sedan vi började efterfråga detta!
    Skall testas direkt!
  • Yay! Jag har tyvärr en modernare telefon, så jag får vänta tills ni inför det i Android-appen också. Den som väntar på något gott 😀

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.