Uppspelning börjar ibland på fel ställe efter uppdatering av Androidappen

Efter den senaste uppdateringen av Androidappen (20.2.1, 5590), har jag fått problem med att uppspelningen av program som jag pausat ibland börjar på fel ställe. Exempelvis hade jag nyss pausat det senaste avsnittet av God morgon världen ungefär i mitten, men när jag startade igen hoppade uppspelningen plötsligt till en dryg minut från slutet. För det mesta fungerar det som det ska, men inte alltid. Jag kan inte se något mönster i när det blir fel. Är detta ett känt bekymmer?

För övrigt är det också irriterande att headsetsgenvägen för att spola tillbaka har ändrats så att den går till början av ett avsnitt i stället för att som tidigare hoppa 15 sekunder. Knappen i appen för att hoppa 15 sekunder fungerar som den ska, men om jag trycker/sveper på mina hörlurar, hamnar jag i början. Detta är nog dock samma problem som rapporterats i https://kundo.se/org/sverigesradio/d/problem-med-headsets/.

Kommentarer

  • Hej.

    Lyssnar du live via appen eller lyssnar du på ett "gammalt" avsnitt?

    / App-teamet
  • Det handlar inte om direktsändningar, utan om "gamla" avsnitt som jag lagt in i "Min lista".

  • Albert, felet med att appen inte startar på rätt ställe behöver vi felsöka vidare. Jag är tyvärr osäker på om jag sett fler felanmälningar om detta. Några felrapporter där appen slarvar bort tiden har jag sett, men det har gällt direktlyssning på kanal. Jag vet inte om det är en annan del av samma bugg, eller två separata fel som liknar varandra ...

    Vi har gjort en stor teknisk förändring av appen, ett byte av själva ljudspelaren. De barnsjukdomar som detta för med sig försöker vi lösa så snart vi kan, men just vid större förändringar är det till en början lite svårt att urskilja de olika felen klart.

    Om du ser något mönster. är vi självfallet intresserade.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Albert: Hoppar den alltid framåt, som i exemplet med GMV, där du pauserat i mitten av avsnittet men appen återstartade lyssningen nära slutet, eller gör appen även misstag "åt andra hållet", så att lyssningen återtas tidigare än där du pauserat?

    Sker det endast vid spellistor, som Min lista?
    Annika Webbmaster
  • Jag använder nästan alltid "Min lista" när jag lyssnar (dock använder jag aldrig funktionen "Spela alla"). Därför är jag osäker på om felet uppstår även i andra sammanhang.

    Den hoppar alltid framåt. Efter vad jag kan minnas brukar det alltid vara mellan en och två minuter från slutet. Möjligen kan det vara så att det alltid är runt 1 minut och 40 [-läs 14, se senare inlägg / Annika-] sekunder från slutet, men det är jag osäker på.När jag öppnar appen innan jag satt igång uppspelningen, ser den ut att stå på rätt ställe i visningen av hur långt jag lyssnat hittills och hur mycket som återstår, men den hoppar till slutet så fort jag klickar på play de gånger då felet uppstår.

    Felet verkar inte uppstå när jag pausat och bara en liten stund efteråt sätter igång igen, utan det verkar krävas att jag har haft den pausad en längre tid. Jag tror att jag alltid har haft hörlurarna avstängda de gånger då felet uppstått, men det är väldigt sällan jag har hörlurarna aktiverade och uppspelningen pausad under en längre tid, så jag vet inte om det finns något samband. Det kan också nämnas att jag har två olika hörlurar, men att det inte verkar spela någon roll om jag använder samma hörlurar som tidigare eller det andra paret när jag återupptar uppspelningen. Det verkar inte heller spela någon roll om jag pausat uppspelningen genom att trycka på knappen i appen eller genom att stänga av hörlurarna.

    Felet verkar varken uppstå oftare eller mer sällan nu än tidigare. Jag har inte fört några anteckningar om hur ofta det sker, men kanske runt 20 procent av gångerna eller så, även om det är en väldigt grov uppskattning.
  • En komplettering till föregående svar. Felet kan tydligen uppstå även om det gått en kort tid sedan pausen. Nyss satt jag på en buss och lyssnade på https://sverigesradio.se/avsnitt/1459276. När jag hade kommit ungefär 25 minuter in i programmet, pausade jag genom att stänga av hörlurarna, eftersom jag snart skulle gå av bussen. Några minuter senare hade jag gått av bussen och satt på mig mitt andra par hörlurar. När jag tryckte på playknappen, hoppade uppspelningen till slutet av avsnittet med cirka 1 minut och 15 sekunder kvar.
  • Tack för tydlig beskrivning. Är detta en Huawei-enhet? Felet får mig att tänka på ett problem vi försöker förstå som har med vår app plus Huawei och Bluetooth att göra.
    Annika Webbmaster
  • Nej, det är en Pixel 3A. Mina hörlurar är för övrigt Bose NC 700 och Jabra 75T (vanliga versionen, inte Active-versionen), om nu det skulle vara av betydelse.
  • Tack!

    Det kanske är samma fel ändå, men egentligen inte relaterat till Huawei, utan till något annat. Pixel är i så fall en önskedröm att felsöka, i och med att det är så pass "rent".

    Vilken version av Android? Det fel jag tycker liknar ditt har jag sett på Android 10 (plus någon med okänd version).
    Annika Webbmaster
  • Se bifogad bild. Bilden påminner mig om att jag glömt att installera säkerhetsuppdateringarna för mars. Det ska jag göra i kväll. Det verkar det väl osannolikt att de uppdateringarna skulle påverka detta fel, men jag kan förstås meddela om felet kvarstår efter att jag gjort det.

  • Efter att ha installerat de senaste säkerhetsuppdateringarna, har jag nu nedanstående version. Föga förvånande verkar det inte ha påverkat felet. Tidigare i dag råkade jag ut för det igen. Den här gången hände det utan att jag stängt av hörlurarna, så kanske var min tidigare teori om samband med det felaktig.

    Vad som hände den här gången var att jag hade lyssnat kanske en minut på ett program med Jabra 75T-hörlurarna. Av misstag hade jag glömt att stänga av hörlurarnas hear-through-funktion. Jag pausade (med hörlursknappen, tror jag) och stängde av hear-through-funktionen. Därefter använde jag en annan app i kanske en minut (inget ljud från den). När jag sedan öppnade SR Play och tryckte på play i appen, hoppade uppspelningen till 1 minut och 14 sekunder från slutet. Det är möjligt att det alltid är så långt från slutet som den hoppar. Tidigare skrev jag 1 minut och 40 sekunder, men jag tror att det var jag som mindes fel.

  • Jag vet inte om detta är av intresse, men för ett litet tag sedan hade jag börjat lyssna på ett program och pausat genom att stänga av hörlurarna. När jag nu skulle sätta igång det igen, glömde jag att sätta på hörlurarna igen först. När jag startade uppspelningen utan hörlurar hoppade den ändå till 1 minut och 14 sekunder från slutet. Tydligen kan felet alltså uppstå även när hörlurarna inte är igång vid återstarten av uppspelningen.
  • Tack. Jag vet inte heller om det är av intresse. Det jag hakar upp mig på är det distinkta, men ovanliga mönstret: konsekvent en minut och fjorton sekunder från slutet.

    Det är ett så specifikt mönster att det finns en förklaring - men vilken vet jag inte. Kan vi ha något uppdelat i 75-sekunders-segment?

    Jag hör med kollegerna som jobbar med Android-appen!
    Annika Webbmaster
  • Ser nu att Play 20.3.4.5599 är på väg ut till våra lyssnare. Kolla om det märks någon skillnad på detta fel!
    Annika Webbmaster
  • Nyss upplevde jag problemet även version 20.3.4 (5599), så uppdateringen verkar inte ha åtgärdat det, tyvärr.

    Tack för tipset om Lyssnaappen. I nuläget tror jag dock att jag fortsätter med SR-appen. Jag har börjat vänja mig vid att i förväg kontrollera hur långt uppspelningen kommit varje gång jag återstartar ett avsnitt. Då går det någorlunda smidigt att spola tillbaka till rätt ställe.
  • Jag hade inget större hopp om att den nya versionen skulle göra skillnad, så det är bara att kavla upp ärmarna och försöka förstå vad som går snett.

    Det vore intressant att förstå om 1 minut och 14 sekunder motsvarar "en tidsenhet" (och i så fall mer troligt 75 sekunder än 74) eller "en mängd data".

    Det kanske du kan ta reda på? Om du i vanliga fall lyssnar på något av de program vi erbjuder som podd, är dessa alltid i 128 kbps och 75 sekunder motsvarar då 9600 kb, eller 9,6 Mb.

    Mer om kvaliteter här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Om du istället lyssnar på ett program vi inte erbjuder som podd, som Text och musik med Eric Schüldt eller P3:s Utvalda musikmixar, eller väljer versionen "med musik" om det finns ett sådant val, får du en annan bitrate: 32, 96 eller 192 kbps. Vilken du får beror på vilken ljudkvalitet du valt i appen under Min sida -> Inställningar och hjälp. Datamängden 9,6 Mb motsvarar då 5 minuter för valet "lite", 1 minut och 40 sekunder (det du skrev den 27 februari!) för valet "lagom" och 50 sekunder för valet "mycket".

    Att sänka ljudkvaliteten till "lite" och testa att återskapa felet med ett program vi inte erbjuder som nedladdning, skulle tydligast resultat. Om du får samma fel, men markören landar fem minuter från slutet, är det datamängden som avgör. Om du får samma fel och det fortfarande är 1 minut 14 sekunder, är det tiden som avgör.

    Hoppas att det gick att följa mitt resonemang här. Om inte, fråga. Och om du vill testa, men är osäker på om ett visst avsnitt funkar för att återskapa felet, så stäm av med mig! (En ledtråd är att de avsnitt som går att ladda hem från hemsidan nästan alltid blir 128 kbps i appen, medan de du inte kan ladda hem där varierar beroende på dina inställningar. Att även dessa avsnitt går att ladda hem i appen gör det ju lite svårare att själv se skillnaden.)
    Annika Webbmaster
  • Ah, det där kan jag testa. Exempelvis "Andliga sånger" verkar inte gå att ladda ner från webbplatsen (men kan dock laddas ner i appen). Är det alltså ett program där jag kan testa genom att ändra ljudkvaliteten för efterhandslyssning och nedladdade avsnitt till "lite"?
  • Ja, Andliga sånger är just ett sådant program!

    Förutom alternativen att kvaliteten:
    a) påverkar tiden (—> datamängden är det centrala)
    b) inte påverkar tiden (—> dessa 75 sekunder är det centrala)
    finns ett tredje alternativ:
    c) felet går ej att återskapa på den här typen av ljudfiler

    Oavsett resultat, är det intressant.

    Jag kom på att jag har missat stt fråga om felet uppstår oavsett om du laddar hemljudet innan eller om du strömmar från våra servrar.

    Jag har också missat att berätta att en kollega (f. ö. produktägaren för mobil-appen) har en Pixel-lur med Android 10. Han kommer att försöka återskapa felet, men verkar inte ha "stött på det spontant".

    Om han inte kan återskapa det, kommer jag att återkomma med en del detaljfrågor, men du har ju redan varit väldigt tydlig med ett par scenarier där felet uppstår och de beskrivningarna utgår han från.
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnar nästan alltid med avsnitten nedladdade i appen, så felet har definitivt uppstått i de fallen. Jag är osäker på om det även har uppstått vid strömning utan föregående nedladdning, men jag kan försöka att lyssna på det sättet i större utsträckning framöver för att undersöka saken.

    Som sagt uppstår ju felet långt ifrån alltid, så det är lite svårt att återskapa det på beställning, men hittills har det ju fortsatt att då och då dyka upp för min del.
  • Tack! Min kollega med Pixel-telefonen tar del av detta, så att han har så goda möjligheter som möjligt att återskapa felet.

    Kommer du på något mer mönster, så är det bara att hojta till!
    Annika Webbmaster
  • Jag kan rapportera tillbaka lite. Sedan jag skrev i tråden senast, har jag nästan bara lyssnat med strömning utan föregående nedladdning. Ett tag trodde jag att det medförde att problemet försvann eftersom det inte visade sig på rätt lång tid.

    I lördags inträffade det dock igen när jag lyssnade på något avsnitt av Vetenskapsradion Nyheter (https://sverigesradio.se/avsnitt/1467592, tror jag). Till min förvåning hoppade uppspelningen till ca 1 minut och 30 sekunder från slutet (missade att anteckna det exakta). Därefter har det hänt två gånger till: dels i går morse när jag lyssnade på God morgon världen, dels i gårkväll när jag lyssnade på Nordegren och Epstein. Dessa två gånger hoppade uppspelningen dock "som vanligt" till 1 minut och 14 sekunder från slutet.

    Än så länge har jag enbart lyssnat med alla kvalitetsinställningar på "mycket". Jag ska testa att sänka dem för att se om det gör någon skillnad. Var det alltså så att den skillnaden i så fall enbart borde märkas i "Andliga sånger" och andra program som inte går att ladda ner från webbplatsen?
  • Hej!

    Hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Problemet fortsätter att dyka upp ungefär lika frekvent som tidigare. Tyvärr har jag ännu inte hunnit med att testa att byta uppspelningskvalitet. Problemet är att jag normalt i princip bara lyssnar på program som går att ladda ner på datorn, och efter vad jag förstod skulle ju testet med sänkt kvalitet inte fungera på dem. Vid något tillfälle när jag hinner ska jag försöka att testa lite mer aktivt på sådana program som inte går att ladda ner, men det har inte blivit av än. Jag återkommer här när jag testat.

    I någon annan tråd läste jag att det snart ska komma en ny version. När jag fått den, ska jag förstås också rapportera om problemet kvarstår eller inte.

  • App-teamet hälsar att de nu har förstått vad felet beror på. De skriver även:
    Buggen kommer nog inte lösas omgående men bör trilla in så småningom.
    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Det var roligt att höra. Tack så mycket för att ni tagit er tid att undersöka det hela så noggrant. Naturligtvis förstår jag att det kan ta ett tag innan problemet löses, särskilt nu med tanke på virusproblematiken. Jag har vant mig vid att alltid kontrollera hur långt jag kommit innan jag återstartar uppspelningen, så det är inga problem att leva med att det är så här ett tag.

    I och med att de förstått vad problemet beror på, undrar jag om det finns något jag kan göra (alternativt undvika att göra) för att komma runt problemet i väntan på en lösning (bortsett från att använda den där alternativa privatutvecklade appen som du tidigare nämnt). Jag tycker att det verkar lite märkligt att felet efter vad jag förstår inte drabbat särskilt många andra, men det kanske inte handlar om någon inställningsfråga eller liknande, utan om att felet bara uppstår på viss hårdvara eller på vissa Androidversioner?
  • Bra fråga. Så här skriver en av Android-utvecklarna:
    Buggen uppstår när ett ljud varit pausat i 15 minuter och sedan återupptas. Det enklaste sättet är nog att svepa bort appen och starta den på nytt innan ljudet startas igen. Annars ska det gå att spela ett annat ljud för att sedan återgå till det man vill lyssna på.
    Annika Webbmaster
  • Jag har stött på den här buggen även när ljudet varit pausat i kortare tid än 15 minuter (se mina inlägg från den 28/2 och 14/3), men det kan kanske ändå på något sätt hänga ihop med den förklaring som utvecklarna hittat. Jag ska i alla fall testa om förslagen på hur man kan komma runt problemet fungerar och får sedan vänta tålmodigt på att den någon gång i framtiden åtgärdas. Återigen tack för all hjälp hittills.
  • Hej igen!

    I senaste versionen av appen, 20.5.3.5607 ingår bland annat:
    Fix för att ljudet hoppade till slutet när man återupptog lyssning på avsnitt
    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket! Det gick snabbare än väntat. Hittills verkar det hela mycket riktigt fungera nu.