Uppspelning avbryts

Hej,
Har ända sedan jag bytte från iphone till Huawei p9 haft problem med sr play.
När jag spelar (både live och via programlistan) stängs spelaren av (men appen är igång) när skärmen släcks. Inte varje gång, dock. Samma sak när jag själv släcker ner skärmen. Har testat fram och tillbaka för att utröna om någon regelbundenhet finns, men det kan jag inte upptäcka.
Både appen och operativsystemet är av senaste versionen.
Appen finns inte med bland de appar som ska stängas av vid skärmlåsning.
Under batteroptimering står att appen ska ignoreras från detta.
Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta mycket enerverande problem?

Kommentarer

  • Hej Jon!
    Bra felsökt så här långt. Just batterioptimering är en riktigt vanlig källa till att ljud-appar tystnar i bakgrunden.

    Skulle skillnaden annars kunna bero på om du lyssnar över wifi eller mobildata? Se till att vår app får använda mobildata!
    1. Öppna appen Inställningar
    2. Tryck på Nätverk och Internet och sedan Dataanvändning och sedan Databesparing och sedan Obegränsad dataåtkomst.
    3. Aktivera den app eller tjänst som du vill att mobildata ska användas för när datasparläget är aktiverat.
    Android fungerar inte på samma sätt på alla enheter, så det kanske ser lite annorlunda ut hos dig, men jag hoppas att du kan hitta någon liknande inställning.

    Om det inte var mobildata heller så återkom, för då får vi kika på appens rättigheter att visa notifikationer på låsskärmen, en annan sak som kan spöka vid mystiska avbrott ... Fast det tycker jag i så fall borde leda till avbrott varje gång skärmen slocknar, så spontant hade jag gissat på att det har med mobildata att göra.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för hjälpen. Har försökt med mobildata men det har tyvärr inte hjälpt.
    Har samma problem med Acast också, men den tredje ljudappen jag nyttjar, Spotify, fungerar felfritt.
    Är väldigt nära att byta tillbaka till iPhone nu, om det inte går att avhjälpa felet...
  • Ge inte upp en. Vi kommer säkert att kunna lösa det 😀

    Problemet med Android är att det finns så enormt många inställningar (och att dessa ser lite olika ut i olika versioner av Android och i olika telefonmodeller) ... Vilket är en fördel samtidigt, eftersom det går att reglera i detalj hur telefonen beter sig!

    En inställning som jag tycker att du ska titta på är att vår app (och Acast) får visa aviseringar på hemskärmen. Gå in under Inställningar > Notiser > Leta upp Sveriges Radio Play

    Se till att du tillåter notiser och att dessa får visas vid låst skärm.

    Här kan du läsa om aviseringar i appen:
    Ta kontroll över notiserna i din smartphone

    Hör gärna av dig till Acast om detta problem (ifall nu inte notis-inställningar hjälper), för deras supportavdelning är säkert större än vår och kanske direkt vet vad som är problemet i just ditt fall! Om de har något bra tips, så vill vi förstås veta det 😉

    Som sagt, ännu ser jag ingen anledning att ge upp!
    Annika Webbmaster
  • PS: Spotify brukar ofta ha någon form av "gräddfil", som gör att de blir undantagna från "databesparing" och liknande utan att du som lyssnare måste ändra någon inställning!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!
    Har testat med notiserna, men det tycks inte hjälpa. Testade tidigare idag att låta skärmen slocka av sig själv. Första gången stängdes spelaren av efter ca 5 sekunder, nästa försök fortsatte den att spela. Det tycks mig vara helt oregelbundet... suck. Har mejlat acast, men de har ännu inte återkommit.

  • Ok ... Det borde finnas någon skillnad mellan de två gångerna skärmen slocknade och ljudet försvann respektive när du kunde fortsätta att lyssna.

    Var det över wifi eller mobilnät? Var laddaren i vid något av tillfällena? Hörlurar eller inte?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr inte. Kör via 4g, tele2. Ingen laddare i, utan lurar.
  • Ok.

    Låsskärmen
    Syns det någon spelare på din låsskärm? Alltid eller bara ibland?

    Andra appar

    Har du någon app installerad som ska rensa data eller frigöra minne (Clean master, CCleaner eller liknande)?

    Liknande problem i Huawei

    Jag hittade en fråga från en lyssnare med annan modell av Huawei som har lite liknande problem. Han återkom aldrig efter att jag tipsade honom om inställningar för notiser och för batteri-optimering.

    Jag har nu frågat honom hur det har gått:
    Play + Huawei (Honor 8) fung ej utan uppkoppling

    På ett eller annat vis ska vi nog lösa detta 😉

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Nej, jag har inget rensningprogram.
    I fabriksinställningarna syntes inte spelaren vid låst skärm, men den gör det nu.

  • Ok.
    Jag funderar över om Huawei kan ha någon inbyggd sådan funktion? Det tog mig lång tid att inse att vissa inställningar i Samsungs Smart Manager dödade appar i bakgrunden och rensade cache-minne, vilket medförde stora problem med vår app.

    Den andra lyssnaren med liknande problem fast i Huawei Honor 8 kan inte lyssna utan uppkoppling, vilket tyder på minnesrensning. Kan du se om du kan ladda hem ett avsnitt och därefter stänga ned appen. Starta om appen där du saknar uppkoppling (t ex i flygplansläge).

    Detta ska nämligen gå att lyssna utan uppkoppling, och om det inte går, kan det tyda på att någon inställning hos just Huawei rensar bort data som den inte borde rensa bort ... Och i sådana fall ska jag lusläsa manualer och forum för att hitta den skyldiga inställningen. Att rensa bort data i syfte att frigöra RAM-minne eller att spara batteri, är nämligen en riktigt dum idé!
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé

    En liknande inställning finns hos Samsung, vilket höll på att göra mig tokig innan jag förstod att den var orsaken till en massa Samsung-problem ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,Gjorde som du tipsade om och laddade ner ett avsnitt. När skärmen släcks automatiskt stannar spelaren (både när jag fortfarande har appen på skärmen och när jag har Twitter på skärmen), när jag aktivt släcker skärmen fortsätter spelaren ibland.
    Anmärkningsvärt är att när jag sedan ska starta avsnittet igen så tycks spelaren tro att den ska spela avsnittet via uppkoppling (det händer nämligen ingenting). Den spelar först när jag startar avsnittet från fliken Nedladdade program.

  • Anmärkningsvärt är att när jag sedan ska starta avsnittet igen så tycks spelaren tro att den ska spela avsnittet via uppkoppling (det händer nämligen ingenting). Den spelar först när jag startar avsnittet från fliken Nedladdade program.

    Detta är ett problem som vi har haft med vår app, men sedan åtgärdat. Antingen har den buggen återuppstått, eller också kan du bli av med det felet genom att uppdatera appen. Den senaste versionen är 5.6.0. Är det den du har?

    När det gäller avbrotten, så har vi nu funnit en specifik Huawei-inställning som mycket väl kan ligga bakom dina problem:
    Huawei has built in a "feature" called Protected Apps, that can be accessed from the phone settings (Battery Manager > Protected Apps). This allows elected apps to keep running after the screen is turned off.
    https://stackoverflow.com/questions/31638986/protected-apps-setting-on-huawei-phones-and-how-to-handle-it

    I en svenskspråkig meny bör det bli Avancerade inställningar > Batterihanterare> Skyddade appar. Hittar du den inställningen i din telefon? Se i sådana fall till att Sveriges Radio Play är med bland de skyddade apparna!
    Annika Webbmaster
  • Kolla här:
    https://www.youtube.com/watch?v=WUmVhp6oPlE

    Hoppas att det går att följa!

    Annika Webbmaster
  • Tack för bilderna. Du har helt klart senaste versionen, så att det är skillnad mellan att start under nedladdat eller inte, ser vi över!
    Annika Webbmaster
  • Obs! Uppdaterade till senaste versionen idag. När jag igår testade att spela upp nedladdat var med förra versionen.
  • Den information jag hade gäller nog en tidigare modell.

    Är denna manual aktuell?
    Huawei P9, bruksanvisning

    I så fall är det dessa inställningar som är bra att kika på (de kommer i lite konstig ordning, hoppas att det inte rör till det):

    Optimera systemet (sid 172)
    Den här funktionen är påfallande lik de "app-dödare" och rensningsprogram jag sett problem med i andra telefoner. Jag vet inte riktigt vilka "finesser" som finns här under, men inaktivera allt som går att inaktivera, är min spontana tanke! Alltså, låt inte telefonen hålla på och stänga ned och rensa bort saker. Om det finns någon form av schema för hur ofta systemet ska optimeras, så ställ in på "aldrig", eller undanta vår app helt.

    Förhindra att bakgrundsapplikationer kommer åt Internet (sid 171)
    Se till att inga hinder finns för vår app

    Stänga bakgrundsapplikationer när skärmen är låst (sid 170)
    Där tycker jag att du verkar ha gjort det som ska göras. Vår app ska ha växlingsknappen påslagen

    Minska strömförbrukningen (sid 169)
    Vet inte om det är en annan väg till "skyddade appar". Vår app ska skyddas från tvångsavslutning även här.

    Hantera aviseringsbehörigheter (sid 47)
    Ge Sveriges Radio Play rätt att visa aviseringar på låsskärmen och så vidare.

    Gick manualen att följa? Var det i så fall något tips som tillför något nytt?

    Annika Webbmaster
  • Du kanske kan se ifall Spotifys inställningar skiljer sig från Play-appen i något avseende, och i så fall ställa in samma sak i Play som det är hos Spotify?
    Annika Webbmaster