Play + Huawei (Honor 8) fung ej utan uppkoppling

Så fort man släcker skärmen el den slocknar av sig själv stannar uppspelning med Huawei honor 8
Har ej mobil data. Då jag är ansluten via wifi går den att starta om alt stannar inte alls. Går ej att starta om då jag inte har uppkoppling

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Att kanaler och strömmade ljudfiler inte spelas över mobilnätet om du inte tillåter appen att använda mobildata, låter ju som ett förväntat beteende. Jag utgår därför från att detta sker när du lyssnar på tidigare nedladdade filer, som förstås ska gå att lyssna på (och att starta) utan uppkoppling.

    När det gäller att vår app inte kan spelas i bakgrunden, så undrar jag ifall du tillåter appen att visa notiser på låsskärmen? Gå till Inställningar > Ljud och aviseringar. Där kan du bestämma vilket innehåll som får visas på din låsskärm. Se till att vår app får visa aviseringar där!

    Det finns även funktioner för att spara batteri som kan döda appar. Vår app ska inte ha "batterioptimering" ibockat.
    Använda batterioptimering (gäller Android 8, men liknande finns på Android 7)

    Återkom och berätta om detta hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Hej Björn!

    Hur gick det för dig? En lyssnare med Huawei P9 har rapporterat in problem som liknar det du beskriver, och om mina tips (eller något du kommit fram till på annat vis) var till hjälp, så är det mycket välkommet!

    Om du fortfarande har problem själv, så se gärna om några av de tips Jon har fått hittills kan hjälpa dig, trots att de inte har hjälpt honom:
    Uppspelning avbryts

    Tack på förhand för eventuell hjälp att hjälpa Jon att lyssna utan avbrott!

    Annika Webbmaster
  • Hej!  Jag har provat en mängd varianter enl dina råd med samma resultat, dvs det fungerar inte, så jag har slutat lyssna på srplay.
    Avgränsningen är väldigt tydlig: har man inte nätkontakt uppstår problem, har man nätkontakt fungerar appen. Eftersom jag INTE har mobildata hjälper det inte att göra inställningar som ger appen möjlighet att använda just mobildata. När jag sitter hemma via wifi fungerar appen. Det märks tydligt att den kopplar upp sig (eller försöker koppla upp sig) även när jag lyssnar på offlinematerial. Era programmerare kräver att appen har nätåtkomst åtminstone under någon sekund, bl.a. för att presentera alla direktlyssningar man kan göra. (förklarar dock inte låsskärmen)
    Så steg 1 för era programmerare är att kontrollera när appen söker kontakt,och låta användaren göra valet om man vill bli uppkopplad eller ej, istället för att det ska vara tvingande, med följd att den blir oanvändbar för det som den primärt är till för dvs ladda ned och lyssna på program. Har försökt att starta nedladdat material innan jag går hemifrån och då kan man lyssna åtminstone 15 minuter innan appen tvärt slutar fungera.
  • Tack!

    Jag tror att vi behöver bryta ned detta i två olika problem. Det ena rör att du inte kan starta appen utan uppkoppling, medan det andra handlar om avbrott

    Fungerar inte off line
    Det ska gå att lyssna off line. Att det inte gör det, får mig att misstänka att du har någon typ av app som rensar data, som Clean Master, CCleaner eller liknande. Denna typ av "rensa data-appar" är verkligen inget jag rekommenderar för Android:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé

    Om appens cacheminne är tomt, vilket kan ske ifall du antingen har raderar data eller har uppdaterat appen och saknat uppkoppling när du startar appen första gången efter uppdateringen, så kan den inte starta korrekt.

    Appen försöker koppla upp sig även vid nedladdat innehåll
    Du har rätt, appen försöker nämligen hämta den bild som hör till ett visst program. Men det försöket påverkar inte möjligheten att spela upp ljudet, så om appen inte lyckas koppla upp sig, ger den en generell bild istället.

    Det uppkopplingsförsök som du ser, handlar alltså inte om att appen försöker strömma avsnittet trots att det redan är nedladdat (om du inte har en äldre version av appen - för vi hade en bugg i somras där det tyvärr hände att appen i vissa lägen strömmade ett avsnitt trots att det redan fanns nedladdat, men den buggen är löst).

    Avbrotten efter 15 minuter + vid låsskärm
    Avbrotten låter som om de beror på att appen inte får spela i bakgrunden. Notis-inställningar och batterisparande inställningar i själva telefonen är de vanligaste orsakerna, men detta har du ju kollat upp. Om du har någon "rensnings-app", skulle även detta problem kunna bero på den.

    Har du ingen app som rensar data?
    Om du inte har någon dylik app, så behöver jag lusläsa din telefon-manual och se om det finns någon sådan funktion i telefonens grundutbud - och hur du i så fall ska ändra inställningarna så att du slipper problem.

    Jon, med en annan Huawei modell och lite liknande problem när det gäller avbrott, har ingen specifik "rensnings-app". Jag har bett honom att se ifall även han får problem att lyssna utan uppkoppling. (Det är ju ett problem som endast lyssnare som försöker lyssna utan uppkoppling kommer att märka, så om det är ett vanligt problem hos lyssnare med Huawei-telefoner på grund av grundinställningar i telefonen, så kan det mycket väl ha gått under vår radar.)

    Hoppas att vi kan få ordning på detta snart!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi nu funnit en specifik Huawei-inställning som kanske kan ligga bakom dina problem:
    Huawei has built in a "feature" called Protected Apps, that can be accessed from the phone settings (Battery Manager > Protected Apps). This allows elected apps to keep running after the screen is turned off.
    https://stackoverflow.com/questions/31638986/protected-apps-setting-on-huawei-phones-and-how-to-handle-it

    I en svenskspråkig meny bör det bli Avancerade inställningar > Batterihanterare> Skyddade appar. Hittar du den inställningen i din telefon? Se i sådana fall till att Sveriges Radio Play är med bland de skyddade apparna!
    Annika Webbmaster
  • Jag missade:
    Eftersom jag INTE har mobildata hjälper det inte att göra inställningar som ger appen möjlighet att använda just mobildata

    Har du testat? Jag funderar över om Huaweis egen inställning för detta, Hantering av datatrafik > Nätverksanslutna appar > Enbart wifi, skulle kunna medföra att vår app inte tillåts att slutföra något viktigt steg (t ex känna av om mobildata tillåts eller ej på vanligt vis). Eftersom du inte har mobildata, medför det ju i alla fall ingen ökad dataförbrukning att ändra inställningen där!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har en Fairphone (Android) med samma problem. Gick in som beskrivet under batterihantering och klickade bort "optimerad batterianvändning" för att få det att fungera. Jisses, det funkar! ♥️
  • *för SRplay.
  • Så skönt!

    I Fairphone finns inte de många special-inställningarna som gör det extra snårigt att lösa den här typen av problem. Det de har, är de inställningar som "ingår i Android". Och en sådan inställning är att systemet stänger ned appar som ligger i bakgrunden för att spara batteri - om man inte slår av optimeringen för appen!

    Gott nytt år
    Annika Webbmaster