Turid en vikingasaga

Hej!
Vi har lyssnat på Turid, en vikingasaga. Vi lyssnade fram till igår och har hört 4 delar. Idag när jag skulle ta fram nästa del så står det att det inte går att lyssna på förrän den 23 december. Inga sådana restriktioner fanns igår.... Hur gör vi i vår klass om vi vill fortsätta lyssna?

Kommentarer

  • Jag ber mina kolleger på som arbetar med vårt innehåll för barn och ungdomar att svara på detta!

    Vad jag kan se är det fyra delar ute nu, och del fem sänds söndag den 23 december:
    Kommande avsnitt: Drama för unga
    Annika Webbmaster
  • Hej Christina, vad kul att ni lyssnar i klassen! Det stämmer att del 5 sänds i radio först den 23 december, men planen är att de ska komma ut på hemsidan och i Play långt tidigare än så. Del 5 och 6 är på väg att bli klara redan nu till helgen, så med lite tur kan ni lyssna på dem på måndag. Trevlig helg så länge 😀

  • Åh, så bra!

    Hoppas att er klass snart får höra fortsättningen, Christina!

    Har du sett att det till alla avsnitt finns diskussionsfrågor att prata om ihop med din klass? Här är frågorna till senaste avsnittet:
    Diskussionsfrågor till Turid del 4

    Serien är förstås spännande även utan detta stöd, men för många pedagoger tror jag att det kan vara givande att snegla på de frågorna och få inspiration till ämnen som man kan ta upp med klassen.
    Annika Webbmaster
  • Tack för era svar!
    Vi ser med spänning fram emot att få fortsätta lyssna🙌🏻
    // Christina
  • Vart hittar jag diskussionsfrågor till alla avsnitten av Turid?

  • Hej Frida!

    Länkar till alla diskussionsfrågor finns på denna sida:
    Om Turid – en vikingasaga i åtta delar

    Länkarna ligger under rubriken relaterat i artikelns nederdel, och du ser inte alla på en gång, utan behöver klicka på en pil för att bläddra i "karusellen" med relaterade sidor.

    På denna bild har jag lagt in "pilar som pekar på pilarna". Hoppas att du hittar dem nu!

    Annika Webbmaster
  • Tusen tack!! Detta blir säkerligen bra som underlag för mina lektioner!!!
    Jag undrar vidare, finns diskussionsfrågor till CHANS också?
    När jag hittar realterat om Chans finns inga frågor tyvärr....

    MVH
    Frida
  • Inte vad jag vet (men jag hör med Barnradion)!

    Däremot passar jag på att berätta att årets julkalender har en lärarhandledning med kopplingar till Lgr 11, med användbara sammanfattningar och diskussionsfrågor för varje avsnitt, samt en färgläggningsbild att skriva ut.

    En annan lärare letade efter den igår, så jag länkar till vad jag svarade henne:
    Material PDF till Tonje i Glimmerdalen (julkalendern)
    Annika Webbmaster
  • Hej, det här med lärarhandledning är rätt så nytt för oss på Barnradion. Vi tycker att det är fantastiskt att våra program används i skolan på olika sätt, men det ingår inte riktigt i vårt uppdrag att ta fram lärarhandledningar till våra radioserier. Men eftersom vi märker att det efterfrågas, och eftersom vi har väldigt insatta och duktiga producenter så har vi testat att ta fram tex diskussionsfrågor till ett par produktioner i år. Vi får utvärdera och se om det är något vi ska fortsätta med.

    Så till de flesta av våra produktioner finns det tyvärr inte frågor/lärarhandledning. Det gäller tex CHANS.

    Hoppas att ni vill lyssna ändå!

    Och som Annika skrev, till årets julkalender finns en matig lärarhandledning 😀
  • Hej igen!

    Jag vill tipsa om att vi nu sänder Mårten Melins efterfrågade serie Som trolleri igen, med lärarhandledning. Ni kan lyssna på alla delarna här:
    Som trolleri!

    Lärarhandledningen hittar ni här:
    Drama i skolan

    Hoppas att detta kan vara något för era elever!
    Annika Webbmaster