Tillgänglighet - Spela alla-knappen och VoiceOver + fråga om tillgänglighetstester

När man använder SR Play appen ihop med IOS inbyggda talsyntes VoiceOver och går in på Nyheter och klickar på "Spela alla"-knappen så säger VoiceOver bara "Knapp". Troligtvis har utvecklarna glömt att associera en text med knappen.
Fixa detta, och snälla jag ber er igen och igen att utföra tillgänglighetstester innan ni släpper nya versioner så att vi använder slipper felrapportera så mycket.

Kommentarer

  • Tack! Jag ska träffa app-teamet på måndag och höra hur det går med tillgänglighetsbuggarna och hur det kommer sig att vi haft så pass många sådana i Ios den senaste tiden.

    Jag har själv slutat beta-testa våra appar och vet inte hur detta går till numera, men jag hör med utvecklarna om de vill ha hjälp att rekrytera betatestare bland de många synskadade lyssnare som vi har kontakt med via forumet. Engagerade lyssnare som använder appen ihop med Voice over i vardagen är förstås bättre än konsulter eller vi själva på att hitta många typer av fel.

    Jag tar även reda på hur vårt samarbete med tillgänglighetskonsulterna fungerar. Tidigare vet jag att konsulterna gjorde stora undersökningar men rätt glest i tid. Det var ett bra arbetssätt när appen utvecklades mer språngvis, men om vi har kvar detta trots att vi utvecklar appen med små steg och oftare, så är det ju inte idealt ...

    Tack alltså för både felanmälan och att du fick mig att fundera över orsaken till att vi missar en del saker vi hade kunnat fånga upp.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Detta ska vara rättat till nästa release.

    Jag ber om ursäkt över att det dröjt. Utvecklarna och jag har talat förbi varandra och de har, när jag har talat om detta fel som du först rapporterade in den 17 november, utgått från att jag avsåg det VMA-fel som du rapporterade in den 13 november.

    När det gäller bättre tillgänglighetstester, så kommer vi att förtydliga testerna vi genomför innan releaser. Det vi förändrar i appen ska testas så att det har bibehållet stöd i VoiceOver (och i TalkBack för Android).

    Förhoppningsvis kommer rena missar som att en knapp inte har rätt text att därmed fångas upp. Det finns dock andra typer av fel som vi riskerar att missa, exempelvis det fel du upptäckte där en spela-knapp spelade upp avsnittet om rubriken var enradig, medan den felaktigt öppnade avsnitts-sidan om rubriken var längre:
    Tillänglighet: Spela-knappen på Nya avsnitt -sidan fungerar olika för olika avsnitt -VoiceOver

    När det gäller beta-tester och att det vore bra med betatestare som använder olika former av hjälpmedel, så var det länge sedan vi hade någon beta av Ios-appen. (På Android sker det löpande och vem som helst kan anmäla sig som betatestare. Jag kommer att bli bättre på att tipsa engagerade lyssnare med TalkBack om detta.)

    Skulle vi släppa en ny betaversion av Ios-appen framöver, kommer vi att behöva rekrytera helt nya testare. I sådana fall kommer vi säkert att fråga er som kontaktat oss om hur appen fungerar med VoiceOver, eftersom det är något vi behöver hjälp att testa.
    Annika Webbmaster
  • Jag skrev att detta är rättat till nästa release, men den versionen väntar redan på Apples godkännande.

    Vid näst-nästa version av Play-appen ska det dock vara rätt!
    Annika Webbmaster