Tillänglighet: Spela-knappen på Nya avsnitt -sidan fungerar olika för olika avsnitt -VoiceOver

Jag är synskadad och använder VoiceOver för att navigera i SR Play appen.N
"Nya avsnitt"-sidan är bra för att hitta nya avsnitt på favoritprogram, men jag har länge stört mig på att "Spela avsnitt"-knappen fungerar olika för olika avsnitt. Nu tror jag att jag har hittat buggen.

På "Nya avsnitt"-sidan finns det två knappar för varje avsnitt.
- "Spela avsnitt" (till vänster) som direkt börjar spela avsnittet
- "Öppna avsnitt" som öppnaravsnittets sida.

När jag ska spela ett avsnitt och klickar på "Spela avsnitt"-knappen till vänster så beter sig appen olika för olika avsnitt.Ibland funkar det bra och avsnittet börjar spelas. Men ofta så öppnas avsnittets sida trots att jag klickat på "Spela avsnitt".Det är otroligt störande och nu har jag förstått att det är en bugg i appen.

Idag testade jag metodiskt och det går att upprepa igen och igen. Av 10 avsnitt som jag testade så var det bara 2 avsnitt som direkt börjar spelas, och gör jag om testet så är det samma avsnitt som fungerar. Om jag sedan stänger av VoiceOver så fungerar alla 10 avsnitt bra.
Appen tror alltså att jag klickar på "Öppna avsnitt" istället för "Spela avsnitt" för vissa avsnitt om jag har VoiceOver på.

Ett samband jag ser är att program med rubriker som inte radbryter alltid verkar fungera, endast i undantagsfall så funkar program med titlar som radbryter.
Min misstanke är att långa rubriker får "Öppna avsnitt"-knappen att blir för stor så att när jag klickar på "Spela avsnitt" så uppfattar appen det som att jag klickar på "Öppna avsnitt".

Ni borde själva kunna återskapa detta genom att gå till "Nya avsnitt" och sedan aktivera VoiceOver. Med VoiceOver på så klickar man först en gång för att välja "Spela avsnitt"-knappen och sedna klickar man två gånger för att aktivera knappen.

Kommentarer

  • Tack för detta!

    Jag ser till att kollegerna som arbetar med dettadrar nytta av att du lagt tid på denna ambitiösa felsökning.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Detta gick att återskapa och vi är på väg att lösa det.

    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster