"Sveriges Radio-appar" kan innehålla propaganda

Detta inlägg kom ursprungligen som svar i en tråd om ett problem som drabbat Sveriges Radios Windows 10-app. Frågan är viktig, men ska inte stjäla fokus från felsökningen, så den blir en egen tråd!
Webbmaster-Annika

Problemet är att Sveriges radio är för lata för att koda sina egna saker, så dom har lagt över det ansvaret på random människor. Inte heller kan dom garantera att allt folk hör via Sveriges radio appen som är installerad via Windows store är ifrån Sveriges radio.
Author av appen kan alltså lägga in vilka ljudspår som helst. T.ex propaganda för Islam, Ryssland, USA eller något annat dylikt.

Rekommenderat är att inte använda appen helt enkelt.

Kommentarer

  • Detta är en väldigt viktig fråga som jag gärna för en dialog om så långt min kompetens och ansvar tillåter mig (samt skickar vidare till kolleger med annan kompetens och större ansvar för vårt innehåll och våra tekniska plattformar vid behov).

    Är dessa synpunkter korrekt uppfattade?
    1. I en tid när källkritik blir allt viktigare (och desinformation allt mer förfinad) måste det vara tydligt att det är Sveriges Radio som är avsändaren av vårt innehåll
    2. Detta är inte fallet med appen RadioStorm som jag länkade till i ursprungstråden
    3. Du menar även att vi inte heller kan garantera att innehållet i Windows-appen Sveriges Radio som vi själva ger ut är vårt eget och att vi har lagt ut ansvaret för detta på "random människor"

    Förstod jag kritiken rätt? Om inte, hjälp oss att förstå, för annars kan vi inte ta till oss där det är befogat och bemöta där vi tycker att det är lite orättvis kritik - och det vill vi ju kunna!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag skulle gärna vilja ge ett bättre svar, och vill därför veta om jag uppfattade din kritik korrekt!
    Annika Webbmaster