Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Appen i Windows 10 fungerar ej efter uppdatering

Efter den senaste uppdateringen från Windows 10 så fungerar inte Sveriges Radio app från Windows store. Har ominstallerat den men det hjälper ej. Lösning tack.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Anders och tack för att du rapporterade in detta!

    Alternativa sätt att lyssna tills felet är löst
    Du kan antingen lyssna i webbläsaren via sverigesradio.se eller testa en app som heter RadioStorm och som jag vet att många lyssnare är väldigt nöjda med:
    Ladda hem RadioStorm

    Det är inte vi själva som skapat RadioStorm-appen, utan en duktig privatperson, men programmen du hör är helt och hållet våra!

    Vi vill felsöka
    Du är den första som rapporterat in detta problem, och vi vill gärna förstå vad det är som händer!
    • Går appen inte längre att öppna, eller startar den, men får problem när du ska lyssna?
    • Får du något felmeddelande?
    • Gäller detta dator eller mobil?
    • Vet du vad det var som uppdaterades när felet uppstod?
    Tack på förhand för hjälp att få en bättre förståelse för felet!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för återkoppling.
    Jag är medveten om att det går att lyssna via webben.
    Däremot så var jag inte medveten om att det var ett program skapat av en privatperson och inte av Sveriges Radio, något förvånad må jag säga. Torde vara en självklarhet att sådant sköts av SR för att kunna nå ut till befolkningen på ett modernt sätt.

    För att besvara dina frågor så lyder följande.
    1: Appen startar men dör/crashar vid splashscreen. Det är alltså ett par tre sekunder in i laddningen. Inget direkt felmeddelande, har dock inte kollat några loggar heller.

    2: Det gäller dator, läs spec nedan.

    3: Det var senaste uppdateringar till Windows 10 pro x64 versionen.

    Host Name:                 DESKTOP-LAPTOP
    OS Name:                   Microsoft Windows 10 Pro N
    OS Version:                10.0.17134 N/A Build 17134
    OS Manufacturer:           Microsoft Corporation
    OS Configuration:          Standalone Workstation
    OS Build Type:             Multiprocessor Free
    Registered Owner:          Windows-anv„ndare
    Registered Organization:  
    Product ID:                00331-60000-00000-AA199
    Original Install Date:     2018-05-04, 10:46:03
    System Boot Time:          2018-05-16, 12:05:02
    System Manufacturer:       Hewlett-Packard
    System Model:              HP ProBook 450 G0
    System Type:               x64-based PC
    Processor(s):              1 Processor(s) Installed.
                               [01]: Intel64 Family 6 Model 58 Stepping 9 GenuineIntel ~2601 Mhz
    BIOS Version:              Hewlett-Packard 68IRF Ver. F.68, 2018-02-13
    Windows Directory:         C:\WINDOWS
    System Directory:          C:\WINDOWS\system32
    Boot Device:               \Device\HarddiskVolume1
    System Locale:             sv;Svenska
    Input Locale:              sv;Svenska
    Time Zone:                 (UTC+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien
    Total Physical Memory:     12ÿ137 MB
    Available Physical Memory: 6ÿ330 MB
    Virtual Memory: Max Size:  13ÿ993 MB
    Virtual Memory: Available: 6ÿ530 MB
    Virtual Memory: In Use:    7ÿ463 MB
    Page File Location(s):     C:\pagefile.sys
    Domain:                    WORKGROUP
    Logon Server:              \\DESKTOP-LAPTOP
    Hotfix(s):                 2 Hotfix(s) Installed.
                               [01]: KB4103729
                               [02]: KB4103721
    Network Card(s):           4 NIC(s) Installed.
                               [01]: TAP-Windows Adapter V9
                                     Connection Name: Ethernet 2
                                     Status:          Media disconnected
                               [02]: Ralink RT3290 802.11bgn Wi-Fi Adapter
                                     Connection Name: Wi-Fi
                                     Status:          Media disconnected
                               [03]: Realtek PCIe GBE Family Controller
                                     Connection Name: Ethernet
                                     DHCP Enabled:    Yes
                                     DHCP Server:     192.168.1.1
                                     IP address(es)
                                     [01]: 192.168.1.105
                                     [02]: fe80::445:89e4:c180:9866
                               [04]: Bluetooth Device (Personal Area Network)
                                     Connection Name: Bluetooth-n„tverksanslutning
                                     Status:          Media disconnected
    Hyper-V Requirements:      VM Monitor Mode Extensions: Yes
                               Virtualization Enabled In Firmware: No
                               Second Level Address Translation: Yes
                               Data Execution Prevention Available: Yes



    Anders
  • Anders
  • Tack!
    Har alla andra appar fungerat som vanligt efter uppdateringen? Om någon annan app har fått liknande problem, så är det en värdefull ledtråd när vi felsöker!

    Att nå ut på ett modernt sätt

    Torde vara en självklarhet att sådant sköts av SR för att kunna nå ut till befolkningen på ett modernt sätt.

    Jag förstår det argumentet. Även om vår egen app inte fungerar (vilket du än så länge är ensam om att rapportera), så finns webben som är ett väl fungerande sätt att nå ut till befolkningen. De flesta med Windows 10 lyssnar den vägen.

    Det finns dessutom många olika appar som kan användas för att lyssna på Sveriges Radio. Förutom vår egen app, så finns det möjlighet att använda exempelvis Tunein (för poddar och direktlyssning - efterhandslyssning på musikprogram finns inte med).

    Appen RadioStorm, som jag tipsade om ovan och varmt rekommenderar, är dock ett mycket bra exempel på en app som utvecklats av en privatperson (Per-Erik Kristensson) som har använt vårt öppna AP. På många vis är RadioStorm en bättre och mer genomarbetad app än den vi själva har tagit fram. Läs till exempel vad en annan lyssnare har skrivit i forumet:
    Förbättringsförslag till UWP-appen (SR-appen för Windowsplattformar)

    Att erbjuda ett öppet API är, tycker jag, ett väldigt bra sätt att göra vårt innehåll tillgängligt för alla. Det gör att andra utvecklare kan bygga tjänster med vårt innehåll. Läs gärna mer om det här:
    Sveriges Radios öppna API
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Alla andra appar verkar fungera som dom ska. Det är bara SR som jag stött på problem med.

    Ett öppet API är en väldigt bra sak, transparens och dynamik. Utan öppen API och en svåråtkommlig support ger ett starkt intryck av ett väldigt slutet företag eller organisation/myndighet. Så det är mycket värdefullt. Ändock tycker jag att man skall tillhandahålla något eget.

    MVH
    Anders
    Anders
  • Sveriges Radios värdegrund består av fyra ord. Vi strävar efter att vara oberoende, nyskapande, öppna och trovärdiga. Ett öppet API tycker jag är viktigt i sammanhanget. Och nu talar jag lite i egen sak eftersom jag arbetar med support, men jag hoppas och tror att vår support också är tillgänglig och trovärdig. Och som ett led i att vara öppen och trovärdig, vill jag berätta hur det ser ut.

    Windows-appens förvaltning går på sparlåga
    Vi undersöker det fel du rapporterar in, men kan tyvärr inte att lägga speciellt mycket tid på felsökning. Om utvecklarna inte ser något uppenbart fel, eller om de ser ett fel, men det är komplicerat att åtgärda och/eller endast drabbar en bråkdel av lyssnarna, så skulle jag tro att vi inte kommer att lösa problemet. Om vi däremot ser ett fel som antingen är allvarligt eller väldigt lätt att åtgärda, så lägger vi tid på det.

    Anledningen är att vi inte har något team som förvaltar denna app. Den utvecklades inom ett tillfälligt projekt i fjol, ett projekt där vi tog fram flera bra appar för "andra plattformar", där andra innebär att "inte Android eller Ios". (På Android och Ios finns appen Sveriges Radio Play med många användare, en app som vidareutvecklas och förvaltas aktivt.)

    Många appar snabbt
    Fördelen med att ta fram flera appar för olika plattformar under kort tid är att det var effektivt. Även om olika plattformar har sina förutsättningar, så är det mycket både i logik och i kod som går att överföra mellan plattformarna. Det innebär att nya lyssnargrupper kan nå oss enklare än innan. Vi har lärt oss mycket.

    Men som bekant uppgraderas teknik, både innanför och utanför Sveriges Radio och buggar uppstår förr eller senare. Då märks nackdelen. Det finns ingen aktiv förvaltning av alla dessa nya appar. När det uppstår problem eller när lyssnare (eller vi själva) kommer med förbättringsförslag, så finns det inga avsatta resurser för att ta hand om det, och om utvecklare ska lägga tid på felsökning och uppgradering, så får de lånas in från andra projekt.

    Och eftersom jag inte kan lova att vi kommer att kunna åtgärda det fel du rapporterat in, är det extra viktigt att berätta att det finns andra sätt att ta del av vårt innehåll.

    Jag håller förstås tummarna för att det är något väldigt enkelt som vi löser, men hoppas att du har förståelse för att vi, trots din tydliga felrapport, kanske inte kan lösa problemet.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag vet inte om det har gjorts något för att få appen att funka igen, eller om det var det faktum att en ominstallation samt windows media future pack behövdes installeras. Men appen är då igång nu igen.

    MVH
    Anders
    Anders Eriksson
  • Vi har inte gjort någon förändring som bör påverka, så jag tror att det var dina åtgärder som gjorde susen!

    Jag markerar det inlägget som "bästa svaret", så att det går snabbt för andra att hitta det, ifall det är någon annan har fått liknande problem. Tack för att du återkopplade!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem!

    Åtgärdade problemet för någon månad sedan med att återläsa en backup av mitt system. Mkt annan felsökning innan dess. Av och ominstallationer av appen och andra program. Inget hjälpte. Till sista gjorde jag som sagt en återläsning av mitt system. Nu har jag fått felet igen och det uppstod inte direkt efter en uppdatering, utan efter en omstart. Skulle tro att en uppd låg och väntade med att ersätta någon fil eller att implementera en registry ändring som slog till efter omstart. Läste ovan inlägg och ser att Anders gjort en komplette ominstallation för att fixa felet - det inget för mig!! Finns det någon logg man kan läsa, något som berättar vad som händer när appen skall starta?
    Timothy Wissler
  • Har du installerat Windows media feature pack?
    Anders
  • Anders - nej det går inte att installera det paketet på Win10 Pro v1803

    Jag ser en liknelse med ovan dator hos Anders, även jag har en HP. Jag har installerat de tillägg som HP har på sin support. Dvs diverse system tillägg etc
    Timothy Wissler
  • ...det jag kunde göra var att avinstallera Windows Media Player och sedan lägga till igen. Ibland hjälper det att göra på detta vis, någon DLL eller kan ha blivit fel. Fast det hjälpte inte som sagt 🙁
    Timothy Wissler
  • Det finns en media feature pack för varje Windows version. Om du inte kan installera den så försöker du med fel version.

    Du kan även hitta loggar om du skriver eventvwr.msc i windowsbutton+r
    Anders
  • Tack - om du orkar kolla (kanske någon på SR gör det med tiden)

    - System

      - Provider

       [ Name]  Application Error
     
      - EventID 1000

       [ Qualifiers]  0
     
       Level 2
     
       Task 100
     
       Keywords 0x80000000000000
     
      - TimeCreated

       [ SystemTime]  2018-09-05T11:16:40.741120200Z
     
       EventRecordID 12042
     
       Channel Application
     
       Computer IS-W026.is.local
     
       Security
     

    - EventData

       PlayX.exe
       1.0.0.0
       5a0598ad
       Windows.UI.Xaml.dll
       10.0.17134.81
       4f4899f8
       c000027b
       00000000006a4e02
       23b4
       01d44509eb3dae74
       C:\Program Files\WindowsApps\SverigesRadio.SverigesRadio_1.5.0.0_x64__p28f9hjpdkk90\PlayX.exe
       C:\Windows\System32\Windows.UI.Xaml.dll
       83225f7e-90be-4ef9-a720-006aadd04551
       SverigesRadio.SverigesRadio_1.5.0.0_x64__p28f9hjpdkk90
       App



    + System

      - Provider

       [ Name]  Windows Error Reporting
     
      - EventID 1001

       [ Qualifiers]  0
     
       Level 4
     
       Task 0
     
       Keywords 0x80000000000000
     
      - TimeCreated

       [ SystemTime]  2018-09-05T11:16:41.844751800Z
     
       EventRecordID 12043
     
       Channel Application
     
       Computer IS-W026.is.local
     
       Security
     

    - EventData

       1573174701725099563
       5
       MoAppCrash
       Not available
       0
       SverigesRadio.SverigesRadio_1.5.0.0_x64__p28f9hjpdkk90
       praid:App
       1.0.0.0
       5a0598ad
       combase.dll
       10.0.17134.112
       fad18dc5
       80040153
       0000000000010de0
       
       \\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER79D9.tmp.mdmp \\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER7A67.tmp.WERInternalMetadata.xml \\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER7A77.tmp.xml \\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER7A75.tmp.csv \\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WER7A86.tmp.txt
       C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportArchive\AppCrash_SverigesRadio.Sv_587d46a3d312c42a8112a4d8f42eac7bc8e05fa0_1e90b230_143a7dc1
       
       0
       83225f7e-90be-4ef9-a720-006aadd04551
       268435456
       9ba84972af8dc6bb45d50a0e61f4a62b
       0


    Timothy Wissler
  • Anders, tack för den hjälp du hittills givit Timothy!

    Timothy:
    Den hjälp du får av Anders är troligtvis mer initierad än den vi kan ge, men vi läser förstås!

    Visst får du samma fel som Anders ovan? Alltså att appen startar men dör/crashar ett par tre sekunder in i laddningen? Intressant att det uppstod först efter omstart ... Var det första omstarten efter uppdateringen?

    Du har inte märkt av att andra medieappar beter sig konstigt?

    Tills detta är löst, vill jag försäkra mig om att du kan ta del av vårt innehåll från sajten (sverigesradio.se) eller andra appar, exempelvis RadioStorm som jag tipsade om ovan. Att ta reda på om andra tjänster som delvis bygger på samma kod också kraschar eller på annat sätt beter sig konstigt är förstås också bra för att ringa in felet!

    Visst är det "vanliga Win 10 pro" detta gäller, inte "Win 10 N pro"?
    Annika Webbmaster
  • Anders senaste svar var väldigt intressant och innehåller viktiga frågor om trovärdighet och vikten av en tydlig avsändare av information. För att inte stjäla fokus från felsökningen här, har jag brutit ut den frågan till en ny tråd och svarar där:
    "Sveriges Radio-appar" kan innehålla propaganda

    Här ägnar vi oss fortfarande åt att lösa Timothys tekniska problem!
    Annika Webbmaster
  • Jo jag kör Windows 10 Pro (utan N), version 1803, build 17134.254
    Lite mitt problem att ringa in problemet är att jag inte startar om datorn dagligen, kanske en gång i veckan. Vissa patcher etc fr MS behöver ingen omstart direkt. Sedan en måndag när jag startade datorn ville appen inte fungera, dvs jag kan inte avgöra exakt när felet smög sig in i min Win10. Mitt förslag är att de som utvecklat appen tar en titt på de loggar jag publicerade tidigare (två i samma meddelande). Mitt argument att endast använda den äkta SR appen är ju att den finns i Windows Store och bör vara kvalitetssäkrad.
    Timothy Wissler
  • och jo det funkar att lyssna via browser, i mitt fall Chrome!
    Timothy Wissler
  • Jo jag kör Windows 10 Pro (utan N), version 1803, build 17134.254

    Tack!

    I N-versionerna krävs separat installation av Media Feature Pack, men hos dig "ska" WMP fungera efter en uppgradering. Det är därför fullt möjligt att det fel Anders hade inte har ett jota med ditt att göra.

    Du skrev att du förra gången detta hände hade gjort en hel del åtgärder, bland annat av och ominstallationer av appen och andra program. Har du testat detta även denna gång? (Det är förstås supportens tråkigaste råd, nästan så att det är lite pinsamt att fråga, men skälet till att detta är ett så vanligt råd är att det ju så ofta hjälper!)

    Alltså:
    1. Avinstallera vår app
    2. Starta om datorn
    3. Ladda hem appen på nytt från Windows Store och nyinstallera
    I synnerhet när det gäller udda fel med DLL-filer, borde det hjälpa att ominstallera appen från scratch.

    Mitt argument att endast använda den äkta SR appen är ju att den finns i Windows Store och bör vara kvalitetssäkrad.

    Anders menade (i det inlägg jag brutit ut till en egen tråd) att någon oberoende skulle kunna styra informationen i vår app.

    Jag förmodar att han fick den uppfattningen på grund av att jag ovan var otydlig när jag skrev att Windows appen skapades inom ett tillfälligt projekt och inte har lika aktiv förvaltning som apparna för exempelvis Iphone och Android. Ägandeskapet är dock helt och hållet vårt. Ett tillfälligt projekt innebär inte att "lägga över ansvaret på random människor", utan vi ansvarar helt klart för den appen!

    Det hoppas jag att vi kan reda ut i den andra tråden, liksom en del närliggande ämnen som verkligen är viktiga (men inte för att lösa ditt problem).
    Annika Webbmaster
  • Hej, jo jag har testat det mesta och med ett förflutet inom support och drift vet jag vikt av att testa ett och annat innan man ber om hjälp. Det jag också vet är att om man publicerar en app eller system så kan det vara si och så med förvaltningen. pengarna skall och måste även räcka till den biten. Dvs nu när det strular måste någon kunna produkten och få resurser att avhjälpa. Skulle tro det finns fler med problemet, fast de kanske bara ger upp och använder SR direkt via www. Jag önskar slippa detta, det finns klara fördelar med att lyssna via separat app som den som nu inte fungerar. Så snälla, be någon läsa de loggar jag bifogat - kan jag göra annat för att vara behjälplig?
    Timothy Wissler
  • Så snälla, be någon läsa de loggar jag bifogat - kan jag göra annat för att vara behjälplig?

    Vi har bett de kolleger som skapade appen att kolla på din fel-logg. En utvecklare (som inte har arbetat med utveckling av appen, däremot med det API den använder) har tidigare kollat på loggarna, utan att se något uppenbart.

    För närvarande är ni endast två personer som rapporterat in något liknande. Anders (som även rapporterade vid användar-recensionerna den 15 maj) och du. Det utesluter inte att felet ligger hos oss, men gör mig övertygad om att om vi har ett fel, så krävs det speciella omständigheter för att det ska visa sig, och att detta alltså inte drabbat så många lyssnare.

    Skulle tro det finns fler med problemet, fast de kanske bara ger upp och använder SR direkt via www.

    Det är helt klart ett rimligt antagande. Det är självfallet så att antalet felrapporter inte är direkt proportionellt mot antalet fel och att problematiska plattformar används i lägre grad än sådana som fungerar som de ska.

    Men en viss indikation på hur allvarligt ett problem är, tror jag att vi kan få genom att se hur många som felanmält. I fjol hade vi ett par fel som drabbat alla lyssnare på en viss plattform, så att de inte kunde lyssna. Det märktes på antalet kommentarer i forumet, som här, där det syns en tydlig puckel i antalet kommentarer mot slutet av oktober:



    I det exempel vi ser på bilden är det besökare med kombinationen Sonos + Telia + direktlyssning på kanal som hade problem. Alltså en rätt liten del av våra lyssnare. Att problemen var allvarliga och uppkom plötsligt är förstås något som ger hög andel felanmälningar.

    Men även en app som kraschar skulle ge hög andel inrapporterade fel av samma skäl. Det är allvarligt och det kommer från en dag till en annan.

    Två felrapporter är två för mycket, och vi vill förstå vad era fel beror på. I Anders fall löste han problemet helt själv genom att installera rätt codecs, något vi på Sveriges Radio borde ha tänkt på ifall vi hade noterat att han använder Windows N (som alltså är som vanliga Windows, minus Windows Media Player och relaterade funktioner - och som väldigt få av våra lyssnare använder, så vår erfarenhet av Win-N-problem är begränsad).

    I ditt fall är det något annat fel. Jag hoppas att vi kommer fram till vad, men så länge det inte kommit in fler felrapporter och inget syns i våra egna loggar, kan jag inte garantera att vi kommer att lyckas.

    Ungefär så ligger det till.
    Annika Webbmaster
  • Hur har det gått?

    Jag skrev för snart en månad sedan:
    För närvarande är ni endast två personer som rapporterat in något liknande ...

    Nu är ni tre. Den tredje är a som får krasch med samma app, men på Windows Phone:
    Omedelbar krasch på Windows phone

    Om appens krasch på a:s Windows Phone har samma bakomliggande faktorer som kraschen som drabbat Timothys dator vet jag inte ännu. Vi fann aldrig orsaken för Timothys problem, vilket förstås är frustrerande. (Kraschen på Anders dator var ett Windows N-specifikt problem, som av allt att döma inte är relaterad till de andra app-krascherna. Det gör den inte mindre jobbig när den inträffade, men det är begripligt på ett annat vis!)
    Annika Webbmaster
  • För övrigt bör förstås appen hantera problemet Anders hade på ett bättre sätt än att krascha, så även om vi förstår varför det blev fel, betyder det inte att vi kan luta oss tillbaka och vara nöjde med hur appen fungerar i en sådan situation. Varje krasch är en krasch för mycket!
    Annika Webbmaster
  • Har inte testat mer än att jag lagt in alla de uppdateringar Microsoft och HP släppt. Inget hjälper! Vad jag mins från denna tråd är att den andra Win10 användaren även han har en HP burk. Kaaanske en konflikt av något slag...
    Timothy Wissler
  •  även han har en HP burk

    Absolut en viktig iakttagelse som vi har dokumenterat.

    Om den kan ha någon gemensam teknik med den senast drabbades Lumia 640? Vet inte alls.

    Inget hjälper!

    Så tråkigt. Ibland kan ju någon uppdatering eller släppt cache rättat till problem ...

    och jo det funkar att lyssna via browser, i mitt fall Chrome!

    Hur tycker du att det fungerar jämfört med appen? Finns det något med appen som du saknar?

    Som sagt finns det ju fler sätt att lyssna. Med risk för att bli tjatig, så är RadioStorm är en app där utvecklaren, Per-Erik Kristensson, är seriös och väldigt intresserad av att det ska fungera bra hos lyssnare. Han har besökt Sveriges Radio och berättat om sin app för våra utvecklare.

    Även om det är en klok strategi att endast ladda hem appar från företag man litar på, så är RadioStorm en app jag personligen vågar gå i god för.

    Om det nu är någon funktion som saknas på sajten och råkar finnas i den appen, alltså ...
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.