Slutar inte spela

Hej appen fortsätter spela trots att jag pausar eller dödar appen. Har iPhone x senaste iOS. Problemet har jag märkt infinner sig när den är kopplad till bilen. Ljudet går alltså inte att stänga av.

Kommentarer

  • Hej!

    Det låter verkligen som ett jobbigt app-beteende. Hur är mobilen kopplad till bilens ljudanläggning (sladd, Bluetooth eller annat)? Och vad är det för ljudanläggning?

    Jag vill stämma av med Ios-expertisen om de har något bättre svar, men undrar om du kan pausera med hjälp av mobilens kontrollcenter. På Iphone X sveper du nedåt från skärmens övre högra hörn för att nå detta.

    Tryck sedan hårt på, eller håll ned, kortet för ljud i det övre högra hörnet i Kontrollcenter om du snabbt vill pausera eller reglera volymen. Läs mer här:
    Använda och anpassa Kontrollcenter på iPhone, iPad och iPod touch

    Gick det att få stopp på ljudet den vägen?
    Annika Webbmaster
  • Hej pausar jag så kommer ljudet igång igen efter ett par sekunder. Jag är väl förtrogen med iPhone x och dess interface. Ljudet är kopplat via bluetooth.
  • Ok, bra! Annars tänkte jag att det kunde vara det lite annorlunda sättet att tvångsavsluta appar som spelar in.

    Har du spelarkontroller på låsskärmen? Svarar inte ljudet på dessa?
    Annika Webbmaster
  • Det spelar ingen roll hur jag gör. Ljudet återuppstår trots att jag släcker ner appen.
  • Tack. Använder du andra ljudappar där detta fungerar bättre?
    Annika Webbmaster
  • Ja endast problem med et app
  • Bra att det inte drabbat andra ljudappar. Tills detta är löst kanske du kan lyssna på Sveriges Radio via en alternativ app, för ett ljud som startar om utan att du bett om det, är ju ohållbart!

    Enklast kanske är att lyssna via hemsidan, sverigesradio.se, men vill du ha alternativ så finns exempelvis Tunein-appen och en app som heter Replay.

    Fler frågor:
    1. Lyssnar du direkt på en kanal eller i efterhand på avsnitt av program?
    2. Pauseras alltid ljudet, men återstartar? Eller händer det att det inte tystnar alls?
    3. När märkte du detta? Kan du sätta det i samband med någon förändring (uppdatering av appen eller operativsystemet till exempel)?
    4. Händer det även att vår app autostartar, så att den börjar spela det du senast lyssnade på, trots att den var tyst innan du gick in i bilen?
    5. Vad är det för märke på bilens ljudanläggning? (Vet du inte så kan bilmodell vara till hjälp.)

    Ge gärna exempel på ljud-appar där felet inte uppstår, eftersom det kan vara relevant att se vad de gör annorlunda.

    Vi vill förstås förstå vad felet beror på, men har inte kunnat återskapa detta än och du är den första som felanmält just detta.

    Denna tråd är det närmaste jag kan hitta, men här autostartar appen (det jag frågade om under punkt 4), vilket inte är samma sak som att den vägrar att tystna:
    Telefonlyssning SR (felanmälan på rim)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi vill ringa in detta. Om du har möjlighet, skulle jag vilja att du testade om felet går att återskapa med mobilens förinstallerade app Musik, alltså appen med denna ikon:

    Om du brukar använda tjänsten så kan du välja vilken låt som helst, annars är ett album av gruppen U2 inlagt från början och duger fint för att försöka återskapa felet, oavsett om du gillar U2 eller inte ... Du hittar det via alla menyval (spellistor, artister etc).

    Alltså, spela upp en låt från Musik-appen så att det strömmas genom bilens anläggning. Pausera. Håller sig appen tyst, eller startar den som vår Play-app?

    Anledningen till att jag ber dig göra detta test trots att du redan skrivit att andra appar inte har samma problem, är att exempelvis Spotify-appen skiljer sig mer från vår rent tekniskt.

    Om du inte kan återskapa felet i Apples app är det ett tecken på att felet finns i vår Play-app. Men även om felet kan återskapas i Apples egen Musik-app, så vill vi förstås ta reda på hur du och andra lyssnare slipper det. Syftet med testet är alltså inte att "försöka skjuta ifrån oss skulden", utan att förstå problemets natur.

    Tack på förhand för återkoppling!

    Annika Webbmaster