Telefonlyssning SR (felanmälan på rim)

När jag öppnar appen, SR, i min mobil ,
klickar mig fram,till något, av edra utmärkta program, i någon fil.
Sätter mig i bilen,
startar o lyssnar o håller mig till filen,
med bilen, då är livets gång alldeles alldeles bra!

Jag kör min bil i sakta gång,
och kanske lyssnar på vacker musik, ett högintressant samhällsprogram, eller, varför inte tidig lördag morgon med fåglarnas sång.
Efter ett tag är jag mätt på information och underhåll,
behöver inte vidare samhällelig koll.
Den förbannade filen,
ligger kvar, i bilen.
Var gång jag kör,
startar de gamla programmen o i högsta grad stör.

kan nu någon av eder, till mig beskriva hur man skall förfara,
för att bara,
utan vanheder, få stopp
i denna plopp!

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Vad har du för anläggning i din bil? Jag har sett liknande problem tidigare, och lösningen på problemet brukar variera från fall till fall.

    Annika Webbmaster
  • hej Annika.

    detta har ju inte att göra med vad det är för anläggning i bilen. de som skapat det här vid SR har inte riktigt klart för sig.
    men, som svar, det är en modern Audi A6 med Bluetooth o inget konstigt med det. som jämförelse kan sägas att om jag lyssnar på ex.vis youtube så sker inte samma sak. det är SR som inte kan. ge mig lösningen

    mvh jan stålhem

  • Tack, men det finns mer jag vill veta!
    Som vad själva telefonen kan heta:
    Galaxy, Moto, Nexus, Xperia?
    En okänd modell från en flygplats cafeteria?
    Eller en Iphone? Men 6 eller SE?
    Att veta allt det ligger i vårt intresse!

    Så, är det Ios eller Anderoid?
    Har felet pågått en längre tid?

    Självfallet vill vi få bukt med det här.
    Att lyssna ska inte ge såna besvär.

    Annika Webbmaster
  • hej Annika

    en Iphone 5s Ios. det har varit nu någon vecka. Har haft problemet tidigare men lyckades få bort SR-programmet ur telefonen. fråga mig inte hur.
    det som är knepigt med ert "system" är att det inte finns "ta-bort", "avsluta" funktion. varför inte då-da? Man känner sig ju påhoppad av SR och fast i smeten!!

    mvh jan stålhem

  • Har du exempel på någon app
    som har en tydlig avstängningsknapp?
    I och med att appar inte ska stängas ned,
    så brukar sådana ej finnas med.
    De allra flesta appar, som Sveriges Radio Play,
    är inaktiva när de inte används utav dej.

    Vid problem med en app, som nästan gör dig galen,
    så kan du dock stänga ned den enligt manualen:
    Apples manual för Iphone: Växla mellan appar

    Jag tycker att det verkar finnas relativt många som har olika typer av problem med Ios och Audis Bluetooth-system. Signaturen Makkansson i denna tråd skriver:
    Jag har inte alls så stora problem som det pratas om i denna tråden. Däremot är det för mig väldigt random vad som händer när man startar bilen. Telefonen hittas av bilen i 99% av fallen, men ibland börjar den spela musik automatiskt, ibland gör den det inte. Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera, bör det vara automatisk uppspelning varje gång? Beror det på vad man spelade upp när man stängde av bilen eller vad man har gjort med telefonen mellan bilfärderna?

    Just detta att telefonen spelar upp automatiskt utan att han aktivt har bett om det, låter ju väldigt likt ditt fel ...

    Annika Webbmaster
  • Det är inte appen som ska stängas av. det är att stänga av just den fil, eller program, man lyssnat på så att den inte med automatik startar utan "att man bett om det" som personens ord du refererar till. för övrigt är inte det han beskriver relevant eller i samband med detta problem.
    Skyll nu inte på audi för det är hos SR som problemet uppstår. varför är det inte så ,vid andra stationer man lyssnar på ?.. Ni är ju experter på det digitala o det gör mig bekymrad att ni inte kan klara ut detta.
    Varför kan jag inte i telefonen ta bort det program från SR jag nyss lyssnat på.?? det är ju där problemet finns o det har inte med bilen att göra samma sak uppstår i datorn

    mvh jan stålhem

  • I den här tråden verkar det vara rätt många som har liknande problem (inte just med vår app, men det är samma musikspelare som vår app använder som går igång av sig själv):
    Is there a way to stop my iPhone from automatically playing music every time I hook it up to charge in my car?

    Och här finns det några förslag på lösningar:
    How to stop the Music app from auto-playing in your car

    Annika Webbmaster
  • Det finns ofta en inställning i Bluetooth-anläggningar som heter autoplay.

    Kan du hitta den, så inaktivera den inställningen!

    Annika Webbmaster
  • Hur gick det med denna besvärliga grej?
    Fanns det en koppling till autoplay?

    Appen ska spela - när du vill lyssna,
    men inte i onödan. Då ska den tystna.

    Hör av dig igen ifall felet består,
    för då vill vi felsöka, som du förstår!

    Annika Webbmaster
  • hej igen, Annika Webbmaster!

    du är duktig i rimmandets område.

    mitt eget nödrim gick ju fram. har nu bytt bil pga SR .
    vågade inte ha kvar den andra då det ljöd musik o tal lite hur som helst!

    ska prova i den nya bilen då jag återhämtat mig o ber att få återkomma

    mvh jan stålhem

  • Oj, det var nog den mest extrema åtgärd någon av våra lyssnare har rapporterat om hittills! (En lyssnare med wifi-problem sa att han skulle byta lägenhet, men då var ju inte bara vår app han hade problem med.)

    Det hade kanske varit lite billigare att avinstallera appen... Om det blir problem även med din nya bil och vår app, så vill jag gärna hjälpa dig att hitta ett sätt att lyssna som fungerar bättre, för att byta bil är ju en rätt komplicerad historia ...

    Hoppas att du är nöjd med den nya bilen!

    Annika Webbmaster