Radion play stänger av sig gång på gång. Både direktsänt och play tex lyssningshistorik.

Har startat om appen, kört på nät och mobildata. Nät ska vara ok. Mobildata verkar fungera lite bättre men även där händer det. Har en Samsung galaxy 8.

Kommentarer

  • Hej Ingmari!

    Det som sker är troligen att din telefon vill spara batteri genom att sätta alla appar som hamnar i bakgrunden i ett slags viloläge. Där kan du skydda de appar "som ska fungera även med skärmen släkt" (som ljud-appar) genom att ändra i telefonens inställningar.

    Exakt vilken inställning det är hos dig vet jag inte, men börja med att stänga av appenergiövervakning under enhetsunderhåll:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet nere till vänster
    4. Slå av Appenergiövervakning för Sveriges Radio Play
    Lyssnaren Maria, som hade liknande problem med Samsung s9, skrev att hon var tvungen att starta om telefonen för att det skulle funka:
    Slutar strömma i viloläge (Samsung)

    Hör av dig och berätta om detta gick att följa - och om det i så fall påverkar problemet. Om inte, så finns det några andra inställningar som också kan påverka vår app som vi i så fall får kika på ...

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Tack för snabbt svar. Jag har tidigare startat om mobilen flera gånger utan att det har hjälpt. Min inställning på appar i viloläge inkl SR play var alla inaktiva och drog 0%. Batteriet alltid välladdat när det händer att sändningen bryts. Hände även P1 alldeles nyss. Jag har nu iåter inaktiverat SR helt på "viloläge" och får observera om det hjälper. Återkommer annars. Vänliga hälsningar och God Jul o Gott nytt År om vi inte "hörs.
  • Hej igen. Radion fungerade ok i natt. På morgonen pausade jag ett program i sändning för att fortsätta lyssna lite senare. Att fortsätta lyssna gick bra. Men sedan gick det inte att få bort det pausade programmet och den ruta man ska klicka på. Under tiden när pausat program är kvar så stannar och tystnar direktsändning om och om igen. Startar om mobilen men läget är oförändrat och pausat program är kvar trots att jag lyssnat klart. Går inte att få bort. Går upprepade gånger till direkt som anges i fältet. Hjälper inte. Provar att lyssna via SR.se men då bara hackar och avbryts allt hela tiden. Brukar inte vara problem där. Kollar energibesparing som visat sig ha slagit på av sig självt, dock 0%. Skumt! Just nu besvär och tar lång tid att få fram program men så här det varit en tid efter en uppdatering för ett tag sedan. Hoppas denna info kan hjälpa. Tack så länge för hjälpen! Vänliga hälsningar.
  • Hej!

    Appenergiövervakning
    Hittade du den inställning som heter Appenergiövervakning och gjorde ett undantag för Sveriges Radio Play så att vår app inte övervakas? (Omstarten skulle alltså ske för att den inställningen ska aktiveras ordentligt!)

    Batteri-optimering

    Om det inte har hjälpt, så ska du även testa detta att slå av battri-optiering för Sveriges Radio Play. Den här länken går till en engelskspråkig sida, där ett företag som heter Nine tipsar om hur man gör motsvarande inställning för deras app. Hoppas att du kan följa den trots att du har en svensk telefon och det är vår app du ska "av-optimera"!
    How to turn off battery optimization on the Samsung Galaxy Android 6, 7 and 8 devices

    Lycka till och god jul!
    Annika Webbmaster