Ipad: Nedladdade avsnitt ger felkod 6, -1009, -1009

Hej, har problem med att spela upp vissa nedladdade avsnitt offline. Har Ipad, iOS 9.3.5. Får ett felmeddelade, infogat nedan. Det gäller inte alla sändningar, för mig har problemet varit ekot 1645 och 1745. Kollade just lunchekot och det ar samma problem. Morgonekot fungerar dock fint (kollade just morgonekot fran idag 27/11 kl 09.00, inga problem). Har provat med flygläge men det gör ingen skillnad.

Kommentarer

  • Oj, det där behöver vi förstå!

    Felmeddelandet tyder ju på att appen inte försöker spela upp ett nedladdat avsnitt, utan försöker strömma det.

    Är avsnittet verkligen nedladdat? Gå in under Min sida i appens nederkant och välj sedan Nedladdat. Ligger gårdagens Eko kvart i fem, alltså det avsnitt vi ser på din bild, där? Får du samma felmeddelande om du försöker starta avsnittet off line från den vyn?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jo det är nedladdat. Bilden jag skickade är från nedladdatmenyn. Skickar ytterligare bilder, tagna alldeles nyss,.för att illustrera. Om det är så att det visar som nedladdat men nedladdningen egentligen inte fungerat, vet jag inte. Har försökt att vänta extra länge, efter att nedladdningen visar som "klar", men det verkar inte hjälpa. Allt ser exakt samma ut som när det fungerar som det ska. T ex, när jag laddat ner Morgonekot, vilket alltid fungerar, även nu i morse. Det konstiga är att det fungerar fint för flera program (Morgonekot, Snedtänkt, Det Politiska Spelet, m.m, m.m) men inte för vissa andra sändningar. Exakt vilka sändningar som problemet omfattar vet jag inte, har märkt det ang just vissa ekosändningar, men det kan ju vara mer utbrett än så.

    Det infogade bilderna är tagna alldeles nyss, direkt efter varandra. Det är efter att jag klickat på "Dagens Eko" nedan som felmeddelandet längre ner kommer upp.

  • Tack!

    Står det, som här, Nedladdat så ska det vara nedladdat. Om nedladdningen inte fullbordats (exempelvis för att vi på Sveriges Radio har fått starta om en server under tiden du hämtar filen), så kan det stå Laddar ned...

    Jag ska dels ta mig en funderare och se om jag ser något mönster kring vilka program det är som drabbats och dels (förstås) konferera med app-utvecklarna!

    Felet har jag inte sett förr, däremot samma felmeddelande i andra sammanhang, när lyssnare har velat lyssna uppkopplat, men inte har kunnat:
    Felkod : 6, -1009, -1009

    Jag lägger till felkoden i rubriken, så att eventuella andra med samma fel kan hitta hit enklare!

    När märkte du problemet första gången? Vi uppdaterar appen kontinuerligt och har gjort en del arbeten kring nyheter i övrigt den senaste tiden, och om vi kan ringa in när felet uppstod, kanske det hjälper oss att förstå var felet finns!
    Annika Webbmaster
  • Hej, och tack själv!

    Det är nog ett par månader sedan jag upptäckte det första gången men eftersom det mestadels fungerar så har jag inte tänkt så mycket på det. Men jag har uppdaterat appen minst två gånger sedan jag märkte det första gången.

    Har precis nyss kollat igen med sändningar från idag (28/11):
    Ekot 12.00 (10 min): Fungerar
    Lunchekot: Fungerar ej
    Ekot 13.00 (2 min): Fungerar

    Hälsningar Anders
  • Hej igen

    Problemet verkar kvarstå. I morse laddade jag ned Morgonekot kl 0700 - fungerade inte. Morgonekot kl 0800 däremot fungerade fint.
  • Hej igen!

    Vår teori:
    Felet har på något vis att göra med att vi, på vissa nyhetssändningar (just de längre som exempelvis Lunchekot), har två olika varianter: MP3 och AAC.

    Av något skäl tappar appen bort att det är den ena av varianterna du laddat hem och försöker ge dig den andra.

    Detta skulle kunna ske om du först laddar hem en sändning i MP3, sedan råkar starta sändningen strömmat (inte från nedladdat) i AAC. Men jag tycker att det möjligen skulle kunna förlara om felet uppstod någon gång i månaden.

    Ett annat scenario som skulle kunna ge liknande fel vore om du är snabb med att ladda hem sändningarna, och får en version som är automatiskt inspelad från tablån, och redaktionen sedan i efterhand lägger ut en ny version av samma sändning, där de "korrigerat för att verkligheten inte stämmer med tablån", så de kanske klipper bort "slask" i början eller lägger till fjorton sekunder i slutet. I det läget skulle den ljudfil du laddat hem kanske inte "kännas igen" av appen.

    Jag vet inte i vilken mån Ekot gör så, men det är möjligt att detta förfarande blivit mer rutin som ett led i vårat förändringsarbete kring nyheterna.

    Det kan nog finnas fler förklaringar till hur detta uppstår. Och alla utmynnar i att appen behöver hantera detta tydligare.

    Om du ofta har behov av att kunna lyssna off line, tycker jag att du ska använda en annan app tills vi löst detta. Med en podcast-app kommer du inte att kunna ladda hem alla Ekosändningar, eftersom de vi endast erbjuder som AAC-filer saknas. Men de sändningar du kan ladda hem är de längre och just de jag misstänker att problemet gäller.

    Tack för att du hjälpt oss att se detta förbättringsområde!
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Stort tack för dina svar svar och för att ni tittar pa detta! Kan inte påminna mig att det varierat vad som fungerar och inte fungerar. Vissa sändningar fungerar alltid (t ex Morgonekot 0800) och andra aldrig (t ex Ekot 1645 och 1745). Jag startar hela tiden uppspelningsförsöken från Nedladdat, och det är inte så att det händer när jag laddat ner alldeles nyupplagda sändningar; det kan ibland handla om några timmar efteråt.

    Hälsningar Anders

  • Hej igen Anders!

    Jag är nyfiken på hur det har gått. Kvarstår felet? Och har du i så fall sett någon tydligare mönster?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Tack for mail! Har just kollat och problemet med med ipaden kvarstar. Laddade ned ekot 1645 och 1745 och far exakt samma resultat, samma felmeddelande. Vet inte om jag har upptackt nagot tydligare monster, skickade en del exempel pa vad som fungerar och inte fungerar for ett tag sedan.

    Har just kollat nagra program fran idag (20/3):
    Lunchekot fungerar inte (det har jag for mig att det gjort tidigare)
    Dagens Dikt fungerar
    Ekot nyheter 1725 (1 minut) fungerar
    Men jag tror inte det gar att dra slutsatsen att det ar enbart langre program/storre filer som inte fungerar, Senaste Godmorgon Varlden t ex fungerar utmarkt.

    Att jag inte hort av mig beror pa att jag skaffat en androidtelefon och pa den fungerar det utmarkt – dubbelkollade just for samma ekosandningar.

    Halsningar
    Anders

  • Tillagg med rattelse:  Lunchekot har haft problem aven tidigare.

    Halsningar
    Anders
  • Hej igen!

    Nu har vi äntligen förstått var felet ligger:
    Om man trycker på play-knapparna i nedladdatskärmen funkar alla avsnitt hur bra som helst, men om man går in på avsnittet först och försöker trycka på play därinne försöker appen för vissa program, som Ekot, att göra ett anrop som inte går fram.
    Så tipset tills vi har fixat detta är att trycka direkt på Play-knappen när du är i vyn "Nedladdat". (Hör av dig om du behöver en tydligare beskrivning.)
    Tack för att du hjälpt oss att förstå detta fel!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag får samma meddelande när kag försöker lyssna utanför nätverket där jag vill använd sim-kort. Det gäller även vid nerladdat material.
  • Hej Helene! Har du testat det tips jag gav ovan om att försöka spela upp det nedladdade programmet från vyn "nedladdat" och Play-knappen i den vyn?

    Om det ger samma fel, så ge exempel på nedladdade program där detta fel uppstår.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Anders:
    Detta fel är nu åtgärdat. Tack för att du fick oss att undersöka det!

    Helene:
    Har du fortfarande problem? I så fall kanske du har slagit av mobildata för appen, vilket ger samma felkod:
    Felkod : 6, -1009, -1009
    Annika Webbmaster
  • Jag märkte att det plötsligt fungerade utan att jag har gjort något. Tack för återkopplingen!
    Mvh//Helene