Morgonens nyheter från Ekot

Var har denna trevliga del i SR Play-appen tagit vägen? Den kom och försvann! Så praktiskt att nyheterna var uppdelade ifall man ville dela en specifik nyhet, men att allt spelades som en enda lång sändning.

Kommentarer

  • Hej
    Trevligt att du uppskattar denna tjänst som ännu är i testfas. Den visas varje morgon under några timmar. Nu senare på förmiddagen får man gå in på http://sverigesradio.se/ för att följa nyhetsutvecklingen.
    Mvh
  • Tack för ditt svar, Janne.

    1. Vilken tid läggs detta ut?
    2. Vilken tid tas detta bort?
    3. Uppdateras innehållet kontinuerligt under morgonen eller är det samma innehåll hela tiden?
    4. En sista fråga gällande Vetenskapsradion: Nyhetessändningen är ofta klippt så att sista sekunderna försvinner. Varför är det så? Händer aldrig med något annat program.
  • Hej igen
    Jag får återkomma kring detaljer kring fråga 1-3.
    Vad gäller punkt 4 tror jag säkert det gäller fler program än detta. Inspelningen till webben styrs här automatiskt utifrån exakt tidpunkter i tablån. Men i radiosändningen kan programmet ha flytande start- och stopptid av olika skäl. En intervjuperson talar lite för länge t.ex. Ibland korrigeras då tiderna manuellt, men inte alltid. Just vetenskapsradion brukar göra en manuellt ihopsatt poddversion av nyheterna dagens första sändning 06:34.
    Där får du allt utan avhugget slut.
    Mvh
  • Och här kompletteringen:
    • ”Morgonens nyheter från Ekot” publiceras kl.06.30 varje morgon
    • …och avpubliceras kl.09 varje morgon.
    • Det är Ekots nattredaktion som publicerar innehållet och därefter uppdaterar morgonjouren i det fall de tycker att det är nödvändigt beroende på nyhetsläget. Det kan alltså hända att inget ändras om innehållet anses aktuellt. Klassisk nyhetsvärdering med andra ord.
    Mvh

  • Tusen tack för detta!
  • Jag flyttade din senaste fråga till ett nytt inlägg med egen rubrik, eftersom detta problem säkert är något som andra reagerar över och en ny rubrik gör det lättare att finna!
    Gamla Vetenskapsnyheter i Google Home
    Annika Webbmaster