Gamla Vetenskapsnyheter i Google Home

(Detta skrevs ursprungligen i en annan tråd.)

Hej igen, Janne!

En fråga gällande Vetenskapsradion och er integration med Google Home. Det verkar som att det råder en ordentlig försening i publiceringen dit. Ber jag Google Home ”Spela Vetenskapsradion” idag kl. 07:50 så spelar den upp gårdagens nyheter från Vetenskapsradion. Är detta en känd bugg för er?

Allt gott,

Kommentarer

  • Hej Jacob!

    Janne är numera pensionerad, så jag svarar ... Och mitt svar blir att jag får undersöka! Den ska ju spela upp senaste poddfilen, och Vetenskapsradion har en sådan om dagen, sändningen 6.34.

    På webben publiceras en automatiskt inspelad version i princip direkt efter sändning, klockan 6.39, men den versionen har ofta problem med att den kapas i förtid eller har "slask" i början på grund av att verkligheten och tablån inte stämmer överens ... (Vilket är ett problem i sig som andra lyssnare har rapporterat.)

    Den nedladdningsbara podden är snyggare klippt, men i gengäld kommer den inte ut lika snabbt. Det verkar vara lite olika tid för när den publiceras, vilket säkert har flera orsaker, men under veckan har det varit vid dessa tider:
    • måndag: klockan 6.51
    • tisdag: klockan 7.19
    • onsdag: klockan 6.54
    • torsdag: klockan 8.57 (!)
    Så Google Home gav dig alltså det senaste (podd-)avsnittet. Att det nyare ännu inte fanns tillgängligt, är inte på grund av en bugg i Google Home-tjänsten, men likväl ett problem!

    Sju av de tio senaste poddarna har publicerats innan klockan sju, så för det mesta verkar det gå snabbt att lägga ut programmet, men att det oftast fungerar duger inte, så jag tar reda på vad vi behöver förändra för att minska problemet!
    Annika Webbmaster