Missad feature i uppdateringen

I Min lista, Spela alla, listanbspelas ej. Endast ett progrsm spelas, inte hela listan som tidigare. Sen senaste uppdateringen.

Kommentarer

  • Hej Teresa!

    Är detta den vanliga versionen av appen, eller en beta-version?
    Annika Webbmaster
  • Beta. Plus att klicka-vidare-till-nästa-program-pil, höger och vänster saknas, dock inte på alla program. Ser inget samband på vilka. Samma att vissa program går att svajpa förbi till nästa, höger eller vänster, men inte alla. När inte, måste klicka bakåt till lista för att välja nästa eller annat program ur listan.
  • Tack!

    Jag har uppmärksammat utvecklarna på detta, och om det är fel vi kan återskapa, så behöver vi ordna det innan vi släpper den här versionen! Om inte, utan felet verkar drabba just din mobil, så behöver vi förstås felsöka vad det beror på och hur du ska slippa det.

    Vad är det för mobil?
    Annika Webbmaster
  • Bara för att vara helt säker:
    Visst klickar du på knappen spela alla?

    Tills den här versionen har listan automatiskt gått vidare till nästa avsnitt även om man inte klickar där, vilket många lyssnare ogillat, så för att listan ska bete sig som en lista, krävs nu att du verkligen klickar på den knappen!

    De andra sakerna du observerat har jag inte riktigt hunnit fundera över än. Kan du ge exempel på "karuseller" där det går att svajpa respektive där det inte går?
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag trycker på Spela alla. (Jag använder appen nattetid för att kunna sova och för mig var det perfekt att denna feature fanns för då går programmen utan avbrott; annars vaknar jag av tystnden när programmet tagit slut.) Jag får återkomma om när det går att svajpa resp. "nästa"-knappen för jag hittar inte det just nu. Detta var också en feature som fanns förut som jag nu saknar för det var behändigt om jag nu ändå hade vaknat att svajpa förbi avslutet och gå vidare till nästa program (jag lyssnar oftast på Spanarna som har musik på slutet). Denna feature har oavsett försvunnit till största delen, den också.
  • Jag har en samsung s8, android.
  • Hej Annika, inatt valde jag att lyssna på Nedladdat i stället för Min lista, där finns numera också Spela alla, den funkade bra, jag kunde lyssna hela natten, programmen fortsatte spela efter varandra, till och med utan att krascha, ett problem jag haft med Min lista, minst tio kraschar natten innan och samma mängd kraschar natten dessförinnan (samma plats, samma uppkoppling, alla förutsättningar var desamma). Dessutom funkar svajpfunktionen för välja-nästa-program. I Nedladdat syns fem knapp-val i stället för tre (som i Min lista) när du befinner dig i den förstorade programvyn: gå-till-program-före, gå-tillbaka-femton-sekunder, spela, gå-fram-femton-sekunder, gå-till-nästa-program. Så här såg Min lista ut innan uppdateringen.
    Jag hoppas att Nedladdat fortsätter att ha dessa features, det är bra.
  • Häromdagen skrev jag att Nedladdat funkade bra. Gjorde en uppdatering. Nu funksr inte den heller. Väljer Spela alla men endast ett avsnitt spelas.
  • Lyssningshistorik har aldrig funkat sen jag råkade få betaversion i en uppdatering. Hade ju varit bra att kunna återgå till ett program jag börjat lyssna på via den vägen.
  • Tack för att du beskriver detta så tydligt! Vi har inte lyckats återskapa det, och hade inte heller fått in andra felbeskrivningar, förrän igår, när Linus (Samsung S10+) rapporterade in samma fel:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/spela-alla-fungerar-inte/

    Jag ska läsa på och funderar över om det kan finnas någon Samsung-inställning som krockar med vår funktion.

    En post i våra listor ska se ut så här:

    Gör den det hos dig, eller är det mer så här?

    Annika Webbmaster
  • I Nedladdat har jag översta alternativet (fem knappval). I Min lista har jag nedersta alternativet (tre knappval) MEN om jag sveper med fingret över skärmen så ändras vyn till en med fem knappval och då kan jag svajpa vidare. Dock spelar det ingen större roll, jag upplever Min lista som instabil, Nedladdat fungerar bättre. Men om jag ändå är hemma och har wifi vill jag helst använda Min lista.
  • Nu har faktiskt den automatiska uppspelning funkat på både Min lista och Nedladdat.
  • Glädjande, men det känns oroande att det varit problem som vi inte förstår.

    Finns det någon skillnad mellan när det fungerar eller inte, till exempel att Bluetooth-lurar eller -högtalare varit inblandade när det blivit problem?

    Att felet uppstår över wifi har jag förstått, men har du fått det även över mobilnätet?

    En av de utvecklare som undersöker felet vill få en tydligare bild av dina "krascher". Är det hela appen som stängs ned eller är den öppen men "har frusit"? Eller är det "bara" själva avsnittet som tystnar oönskat?

    Berätta mer! I och med att vi inte kan återskapa detta, är vi enormt tacksamma över din om Linus hjälp att felsöka!
    Annika Webbmaster
  • En tanke:

    Avsnitten på din lista som inte får samma knappval ... Kan det vara en skillnad som beror på om du startat med att trycka på play-knappen på det översta avsnittet, eller om du startat genom att trycka på spela alla ovanför det översta avsnittet?

    Själv har jag ibland tryckt på den "vanliga play-knappen", helt enkelt för att jag är van att starta avsnitt så, och då är det inte en spellista med kontinuerlig uppspelning, utan en samling utvalda avsnitt ... (Vilket ibland är just vad jag vill ha, så jag är glad över att det finns olika sätt att starta ljuden!)

    Annika Webbmaster
  • Jag vet att jag frågat samma fråga tidigare, men i och med att det skulle förklara felet, så tjatar jag lite ...

    Ber om ursäkt för tjatet.
    Annika Webbmaster
  • Nej, jag använder verkligen Spela alla. Jag gillar verkligen att ni infört denna feature eftersom jag då inte behöver drabbas av tystnaden som väcker mig om jag har somnat. Den vanliga playknappen använder jag bara om jag pausat men har jag en gång startat med Spela alla så har den automatiska uppspelning funkat ändå. MEN det är ändå väldigt sällan som jag pausar, så ni kan bortse från det, kag använder Spela alla.
    Ja, det är glädjande att det funkade idag men märkligt att det varit fel tidigare. Jag känner mig inte övertygad att problemen är över... Att jag kan ändra vyn i Min lista genom att dra fingret är ju inte heller direkt självklart att man gör. Vyn med fem knappval borde finnas från början.

  • Krascherna upplever jag att de sker både via wifi och mobilnät. Har enbart använt hörlur i manuella utgången, ingen bt.
    Med krasch menar jag att först börjar ljudet hacka, mer och mer och en fryser appen. Det går ganska fort. Jag har lärt mig att det inte är någon mening att vänta, jag tvångsstoppar och startar om appen.

    Det är helt okej att du frågar, fråga gärna igen om det är något jag missat att svara på.
  • Det finns en del lite udda batterisparande funktioner i Samsung, och dessa funktioner ställer till med problem för vår app.

    Jag börjar med en inställning för att undanta Play-appen från att sättas i doze-läge (ett läge som begränsar vad appen får göra i bakgrunden när mobilen är stilla). Denna inställning finns i alla nyare Android-mobiler, men Samsung har gömt den på ett ställe där det är svårt att hitta.

    Jag hoppas att du kan hitta denna inställning:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och se till att appen inte är optimerad
    9. Starta om telefonen
    Om det inte gick att hitta, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag gjorde ovanstående inställning och det har funkat sem dess. (Dock har även Nedladdat varit väldigt instabilt och kraschat.) Nu gjorde jag en ny uppdatering och då försvann Spela-alla-funktionen igen, dvs jag har tryckt på Spela-alla men endast ett avsnitt spelas.
  • Appen är fortfarande instabil och kraschar. Som nu, jag lyssnar på radio och surfar samtidigt, då börjar det hacka. Är det för atr det är betaversionen?
  • Hej Teresa,

    det är i nuläget inte på grund av betaversionen eftersom det är samma version som är publicerad för både beta-användare och andra användare. En annan fundering är om det kan vara batterinställningarna som spökar? Både Samsung och Android har inställningar där appar dödas i bakgrunden och ibland behöver man slå av dem för att Play ska funka bra. På en Samsung borde kan kunna långtrycka på Play-ikonen, klicka på Appinfo -> Batteri. Där kan man slå på "Tillåt bakgrundsaktivitet" och se om det står att Play är optimerad för batterinanvändning eller inte. Prova att ändra dessa inställningar och se om det slutar hacka.
  • Hej, jag har uppdaterat appen och nu hackar den inte men när jag spelar min lista med Spela alla så spelar den inte nästa avsnitt.

    Jag ändrade inställningarna i somras för samsung enligt tidigare instruktioner längre upp i tråden. Det borde väl räcka? Inställningarna har inte ändrats.

    Vad menar du med Play? Menar du Sveriges Radios app? Lite förvirrande att kalla den för Play.

    Om det är samma version för alla så skulle jag vilja passa på att gå ur betatestningen. Kan ni ordna så att jag inte behöver uppdatera med betaversioner i framtiden? Det har varit alldeles för mycket problem och jag vill verkligen bara ha en stabil version som hjälper mig att sova på nätterna.
  • Hej igen, nu har jag uppdaterat igen, Spela alla fungerar nu men nu hackar den och kraschar igen.

    Gör görna en uppdatering också där jag kan gå ur betaprogrammet, jag vill inte ha fler betaversioner.
  • Det börjar hacka om man tittar på andra appar samtidigt men även om man tittar i samma app, alltså till exempel lägger till nya program från Spanarna till Min lista. Börjar ljudet hacka så är det körr sen, bilden fryser, det går inte trycka på knappar, bara stänga appen, starta om.

    Är detta den officiella versionen som gör så också?
  • Hej Teresa!

    Felet drabbar även utan beta
    Tyvärr tror jag inte att det hjälper att gå ut betan, för det problem du har, verkar vara samma som det som drabbar andra (även med " produktionsversionen" av appen) med just Android 9 och Samsung-enheter.

    Vi felsöker. I den här tråden har vi gjort "mest felsökningar" och där har jag svarat mer utförligt på vad vi tror att det beror på, vad vi försöker göra för att lösa det och vilka inställningar ni med dessa Samsung-enheter ska kika på:
    Hackar, låser sig (appen, Samsung, Android 9)

    Gå ur betan
    Hur du går ur betan står här:
    https://support.google.com/googleplay/answer/7003180?hl=sv (mellanrubriken "Lämna ett betaprogram")

    Den här delen av den texten kan du strunta i:
    Om du vill använda produktionsversionen av en app måste du lämna betaprogrammet, avinstallera appen och installera om produktionsversionen.

    I vårt fall är det den version som nu är beta som vi håller på att "rulla ut" skarpt, så att ominstallera appen gör ingen skillnad (men kanske kan påverka felet i och med att du får hem appen "fräscht från grunden").

    Sveriges Radio Play
    Jag ber om ursäkt över att vi förvirrade saker extra genom att referera till appen Sveriges Radio Play som Play. Och över att du har så många problem med appen.

    Vi försöker verkligen lösa detta, men om du vill få tips på alternativa sätt att lyssna tills vi löst problemen, så finns det ett par. Dessa är mina förstahandsalternativ:
    1. Lyssna från sverigesradio.se med webbläsaren
    2. Använd appen Lyssna! som enbart innehåller vårt innehåll, men inte är utvecklade av oss själva
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej, nu funkar inte Spela alla, igen, inte på Min lista och inte på Mina nedladdningar. Uppdaterade igår.
    Har inte gått ur beta än men tack för informationen om hur, jag har bara inte hunnit läsa igenom den än.
    Mvh Teresa A
  • Vi får kolla på det!

    Ytterligare en lyssnare har skrivit om felet, så det är inte något som är fel "bara hos dig", på gott och ont. Det är ju trist att ni är fler som drabbas, men att felet är på vår sida gör att du inte behöver lägga tid på felsökning!

    Tack för att du snabbt rapporterade in detta.
    Annika Webbmaster
  • Eller ... Jag missförstod den andra felanmälan - den gäller ett annat listproblem och Iphone.

    Jag återkommer om detta. Förlåt min otydlighet här!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Stoppar det efter allra första avsnittets slut, eller lägger den av att spela listan vid något annat tillfälle (mitt i ett avsnitt, efter ett par avsnitt ...)?
    Annika Webbmaster
  • Det är efter att ett avsnitt tagit slut som det inte spelas upp något mer avsnitt automatiskt.
    (Inte mitt i eller efter ett par avsnitt.)
    (Och jag har använt mig av Spela alla (inte bara play-knappen).)
  • Tack!

    Vi har inte lyckats återskapa det. En teori är att detta fel kan vara ett symptom på samma fel som får appen att hacka och frysa (och att det alltså liksom fryser just mellan objekten i listan) - men i så fall borde appen inte svara korrekt när du manuellt startar nästa avsnitt i listan.

    Visst kan du gå vidare i listan manuellt, det är "bara" att automatiskt gå vidare som hänger sig?

    Konstig fråga (med anledning av en likartad bugg på Iphone):
    Ingår Ekot eller Ekonomiekot bland avsnitten i dina respektive spellistor?

    Annika Webbmaster
  • Jag kan gå vidare manuellt i listan, ja.

    Jag har varken ekot eller ekonominyheterna, varken i Min lista eller i Nedladdat. (I stort sett bara Spanarna.)

    Jag skulle förresten vilja begära en ny feature: att avsnitt sorteras in i årtal, som program som Spanarna eller Stil, som pågått i flera år, det skulle vara lättare att söka bakåt om de var mappade i årtal, så man inte behöver scrolla i en evighet för att söka från ett visst årtal.

  • Hej, nu på morgonen har funktionen Spela alla fungerat när jag lyssnat på Nedladdat.

    Jag har inte gjort något annorlunda sen igår.
  • Märkligt, men bra!

    Hur har det gått sedan i lördags?
    Annika Webbmaster
  • Även Min lista har spelat upp automatiskt.

    Men appen är väldigt instabil. Det räcker att mitt alarm (väckarklockan) går på så börjar det hacka och sen dör appen.
  • Tack för den pusselbiten, som jag hoppas bidrar till att vi kan förbättra stabiliteten.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Egentligen kanske jag skulle starta en ny tråd om instabiliteten nu men jag kan ju passa på att börja med att berätta att Starta alla har fungerat bra, sist den krånglade var när jag uppdaterat Sveriges radios app men dagen efter fick jag en uppdatering till min telefons operativsystem och när jag uppdaterat den också så funkade det bra igen. Brukar ni uppdatera appen i samband med att operativssystemen uppdateras? Det verkar som det funkade bra i alla fall.

    Men, appen har varit väldigt ostabil, och det var den innan senaste appuppdateringen också. Jag hade hoppats att uppdateringen skulle hjälpa men det gjorde det inte. Jag brukar ju lyssna genom Spela alla när jag vaknar tidigt på morgonen för att kunna somna om, och inte vakna så fort ett program tar slut, och i den motto har appen fungerat: så länge jag inte gör nåt så fungerar appen.

    Men, som nu i morse, jag lyssnade på ett gammalt avsnitt av Spanarna och Hakelius pratade om något intressant, och jag tar upp telefonen för att titta på avsnittsvyn, och då började det hacka. Jag hade i princip inte gjort någonting, endast öppnat telefonen och tittat på vyn. Så känsligt är det.
    Jag stoppade appen och den här gången startade faktiskt det program jag senast lyssnat på, där jag var, men så är det inte alltid. Det kan bli det näst senaste program jag lyssnat på ibland, ibland startas samma program jag lyssnat på men tidigare in på programmet, så att jag får höra samma sekvens av programmet igen.

    Annars brukar appen svaja varje dag när min väckarklocka går igång. Det är alltså min telefons egen väckarklocka jag menar då. Har aldrig testat SR-appens timer. Det går nån minut sen är det kört.

    Det händer att jag lyssnar på dagtid också, med vanlig play-funktion, även då händer det ofta att appen börjar hacka och att jag får stoppa appen och starta om den. När jag som nu i morse, startade om appen och faktiskt hamnade på samma ställe som jag slutat på, då kunde jag å andra sidan inte starta med Spela alla, men jag kunde åtminstone få fortsätta lyssna där jag var.

    Är detta ett problem som ni känner igen?

  • Vi känner till att det finns problem med stabiliteten, främst relaterat till att telefonen avslutar appen när "resurser behövs på annat håll" (som ditt väcknings-scenario), vilket är något vi försöker åtgärda.

    Möjligen finns det även saker du själv kan göra för att minska risken för avbrott. Detta tror jag att du redan har gjort, annars skulle du nog ha haft större problem, men kolla gärna!
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    Ett annat tips är jag mindre säker på hur effektivt det är, men under Enhetsvård, väljer du Batteri och klickar på trepunktsmenyn för inställningar. På sajten "Don't kill my app" rekommenderar de att man slår av alla reglage för Samsung utom aviseringar. Om någon av dessa inställningar var påslagen innan, så testa att slå av och se om det gör någon skillnad - och berätta för oss!

    Jag ser till att de kolleger som arbetar med detta läser igenom de scenarier du beskrivit, eftersom de är så väl beskrivna. Det kanske kan hjälpa oss att identifiera ytterligare några av de problem-områden vi behöver åtgärda.

    För att förenkla för dem, och se till att jag inte missförstått, så sammanfattar jag de olika tillfällen appen fått problem:
    1. Spela alla fungerade med telefonen stilla och skärmen släckt, men när du ville se avsnittsinformationen av för det avsnitt du lyssnade på, började det hacka. Efter att manuellt ha avslutat appen, kunde du starta den och återta lyssningen på rätt ställe. Vid andra avbrott har appen inte "kommit ihåg" rätt position, och du har fått ett tidigare program (eller rätt program, men fel position i programmet)
    2. Om appen är igång när telefonens inbyggda väckningsfunktion startar, får appen regelmässigt problem efter någon minut
    3. Liknande problem kan även uppstå till synes "oprovocerat", vid vanlig lyssning dagtid.
    Stort tack för så tydliga beskrivningar!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har inte testat det där med Don't kill my apps än, men tack för tipset.

    I morse lade jag märke till något intressant. Jag brukar nämligen välja Spela alla, sedan svajpa förbi några avsnitt (eftersom jag har lyssnat på de första och inte orkar/vill ta bort från listan). Jag kom ihåg bilden på avsnittet, eftersom det är ganska ovanligt att bara en "spanare" finns med (jag lyssnar ju på Spanarna för att kunna sova) och när jag tog upp telefonen i morse för att snooza telefonens egna alarm såg jag att samma bild syntes på skärmen men funktionen Spela alla hade fungerat hela den tid jag använt den, flera avsnitt har spelats utan problem. Sedan hackade ljudet som vanligt.

    Det avsnitt jag hade startat på, dess avsnittsbild låg alltså kvar, hade fryst fast, trots att ett annat avsnitt spelades.
    Det försvann dock fort och sedan hackade ljudet.

    Denna gång spelades inte det avsnitt jag lyssnade på sist upp, utan något annat avsnitt.