Metadata

Varför inte? En lösning var på gång  januari-19. Håkan Lövling

Kommentarer

  • Hej Håkan!

    Den lösning som jag då hoppades på, kom aldrig i mål och min analys är att inget av våra "ordinarie utvecklingsteam" (de som gör apparna, sajten, våra röststyrda tjänster etc) känner riktigt ansvar och ägandeskap för frågan.

    Men självfallet finns det någon på Sveriges Radio som ansvarar även för att detta ska lösas, eller som kan fatta ett beslut om att vi inte löser det, och ansvara för det. Under slutet av sommaren skrev jag till den person jag trodde hade detta ansvar:

    Jag är webbmaster och arbetar som en slags länk mellan lyssnare och utvecklare, framförallt genom att hjälpa lyssnare i vårt supportforum, https://kundo.se/org/sverigesradio/

    Jag vill ta reda på vem som äger frågan om metadata i Sveriges Radios direktströmmade kanaler (Icecast). Det gäller alltså den information om framförallt låtar – men även om program – som syns i displayen på exempelvis VLC och webbradiomottagare som bygger på Tunein.
    Denna typ av metadata har tidigare hämtats via IcecastMetadataService, en funktion som försvann vid en API-förändring i januari 2018 ”och snart skulle återställas”.

    Jag tror att det finns två viktiga skäl till att vi inte har återställt den, trots att det (om jag är rätt informerad) är en rätt enkel sak att utveckla och tjänsten efterfrågas av både lyssnare och kolleger, inte minst musikläggarna.
    • De planer som har funnits har varit för ambitiösa och försökt baka ihop Icecast-strömmarnas behov med metadata i RDS och HLS, där det är mycket mer komplext
    • Inget av de ordinarie utvecklingsteamen (app-teamet, sr.se med flera) har ett behov av tjänsten, eftersom våra egna plattformar hämtar motsvarande information via API:t
    Jag vill alltså ta reda på vem som ansvarar för hur våra kanaler presenteras på externa plattformar och därmed har ett intresse för en välfungerande metadata-service, så att jag kan hjälpa denna kollega att förstå behovet och göra en klok prioritering. Om han eller hon då beslutar att vi inte ska lägga utvecklingstid på tjänsten, är det förstås trist men bättre än idag. Jag tror nämligen inte att vi har tagit ett sådant beslut, utan att den som ansvarar för tjänsten inte ens känner till problemet – och det vill jag ändra på
    Svaret blev att den kollegan inte hade någon kunskap om frågan.

    Jag har därefter letat upp en annan kollega, som efter en kort orientering från min sida har förstått att detta är ett problem och ska försöka ta tag i det, men då behöver ett underlag.

    Jag har lovat att hjälpa honom med det, men eftersom jag helt enkelt inte har haft tillgång till pålitlig statistik förrän igår (och inte vet när jag kommer att hinna sammanställa denna) har han inte fått detta underlag än.

    Just nu ligger alltså bollen hos mig. Där kommer den inte att ligga kvar så länge, men i och med att jag arbetar med teknisk support direkt mot lyssnare, har jag svårt att veta när jag kommer att hinna lägga tid på detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar Annika och lycka till i byråkratin.
    Håkan Lövling
  • Återkom gärna om ett par veckor och fråga hur det gått!

    Även om jag har frågan på min "att göra-lista", så knuffas den ned ideligen av mer akuta saker. Rent teoretiskt vet att ni som saknar låtinformation finns därute, men det blir det mer påtagligt när ni skriver hit.

    Problemet är nog inte i första hand byråkrati, utan att det inte är våra egna plattformar som påverkas, och därför är få kolleger som är medvetna om problemet.
    (Och att vi som sitter på den kunskapen har misslyckats med att förmedla den, delvis för att även vi i huvudsak arbetar med andra frågor.)
    Annika Webbmaster