Landskap

När kommer ni att erbjuda landskaps läge på eran app?

Kommentarer

  • Hej Berra!

    Tyvärr har jag inget tydligare svar på denna fråga än vad jag har haft när du har varit i kontakt med oss förut.

    Jag förstår att det är frustrerande att våra bilder och texten är på fel ledd, men oftast är väl vår app inget du egentligen behöver titta på? Finns det något tillfälle där porträttläget hindrar dig från att lyssna? Och kan det i så fall lösas genom att du använder Safari och vår sajt sverigesradio.se som ju fungerar bra i landskapsläge på Ipad?

    Om inte, berätta vad det är som gör att sverigesradio.se inte är ett alternativ för dig. Ju bättre vi förstår behovet, desto klokare kan vi prioritera i vilken ordning vi utvecklar olika förbättringar!
    Annika Webbmaster
  • Ja men hej igen och tack för att ni orkar med mitt "tjat".
    Jag tänker så här. Jag går och köper en Ipad för att jag gillar Ios och upplägget. Köper sedan ett fodral som jag kan ha och ställa den på ett bord för svt play sr play eller liknand. Jag har nu även börjat "läsa" böcker på storytel som numera finns i landskap. Sen tar jag med den till min mamma dement och gillar att lyssna på radio. Vad kan då bli bättre än att lyssna när man vill på det man vill när man vill.
    Ska försöka visa henne hur det funkar och det ser ganska eller rättare sagt när man ställer den på bordet och hon skall leta bland era program med huvudet på sne...........
    Det är för henne och alla andra äldre som jag tycker att ni borde anpassa er app till Brukarna alltså som politiker kallar oss när vi bli äldre.
    Jag har pratat med folk på Apple Store om fenomenet och dom förklarar med ett litet flin att dom har väl varit lata och kör en Iphone app till Ipad.

    Så för sista gången gör om gör rätt.

    Mvh Sven-Bertil Storm

  • Tack, det var ett väldigt bra svar som tydligt svarar på det jag undrar över:
    1. Hur stort hinder är det att text och bild blir på fel ledd?
      För din dementa mor är det ett stort hinder, och det blir svårare för dig när du ska hjälpa henne.
    2. Är vår hemsida, som fungerar i landskapsläge, ett alternativ?
      Om det ska vara ett alternativ, så krävs bra genvägar, så att det i princip bara är att trycka på en ikon, så kommer din mor till den kanal eller det program du vill hjälpa henne att hitta.

    Jag framför detta till de kolleger som arbetar med appen.

    Om du berättar vad det är för program eller kanaler du vill hjälpa din mor att hitta till, så kan jag ge tydliga beskrivningar till hur du hittar dit. Skulle du ha nytta av en knapp (genväg från skrivbordet) som gör att din mor direkt kommer till en sida där hon kan lyssna på alla våra kanaler? Eller är det bättre med en genväg till en speciell kanal - kanske musikkanalen P4 Plus?

    Se gärna hur den sidan ser ut på paddan i landskapsläge (och lyssna!), och om du tror att det kan vara en bra idé, så hjälper jag dig gärna med hur du skapar en ikon som leder dit!
    https://sverigesradio.se/p4plus

    Jag har pratat med folk på Apple Store om fenomenet och dom förklarar med ett litet flin att dom har väl varit lata och kör en Iphone app till Ipad.

    Att det ligger till på det viset har vi väl förklarat tidigare? Till exempel i våras:
    Appen är egentligen skapad för Iphone (och för Ipad rekommenderas i första hand vår hemsida), men som du ju vet, går det utmärkt att lyssna även med Ipad. Att anpassa appen för att fungera bättre även på Ipad går förstås, men skulle kosta pengar.

    Även då frågade jag om det finns något tillfälle där porträttläget hindrar dig från att lyssna, men fick inget svar.

    Det svar du gav nu hjälper oss att förstå behovet bättre, så tack för att du tog dig tid, och tack för att du vill hjälpa din mamma att få ett så rikt liv det går, när minnet sviktar. Just musik har varit viktigt för en dement kvinna i min egen närhet - och för mig, eftersom det var något vi kunde mötas över när hon inte längre mindes vem jag var.
    Annika Webbmaster