Landskap

Har skrivit till er för många år sedan om landskaps/porträtt.

Har haft mycket nöje av era program men varför måste jag hålla i min IPad alt. vinkla huvet 90 grader för att läsa app. sidan.
Jag har en gammal Samsung som funkar klockrent landskap eller porträtt. Ni uppdaterar och uppdaterar och det är pushnotiser hit och dit men att vika upp Ipaden i sitt fodral och läsa igenom eran sida verkar vara ett olösligt problem. Varför?

Kommentarer

  • Hej Berra!

    Det är en bra fråga!

    Appen är egentligen skapad för Iphone (och för Ipad rekommenderas i första hand vår hemsida), men som du ju vet, går det utmärkt att lyssna även med Ipad. Att anpassa appen för att fungera bättre även på Ipad går förstås, men skulle kosta pengar.

    Vi förstår behovet
    Vi webbmastrar har rollen som "lyssnarnas röst" gentemot app-utvecklarna och är tydliga med att möjligheten att rotera till landskapsläge vore en stor förbättring för Ipad-användarna. Framförallt brukar jag framföra argumentet att många som vill använda vår app inte ens hittar den, eftersom det inte är helt tydligt hur man gör för att leta upp Iphone-appar när man använder Ipad.

    Detta i kombination med att många som använder Ipad "har lite lägre IT-mognad" (just för att det är en plattform som är enkel att använda), gör att jag gärna skulle se att vi kunde göra det så enkelt som möjligt för Ipad-besökare!

    Hur bestämmer vi vad vi ska utveckla?
    Samtidigt har jag själv inga direkta synpunkter på om detta är något vi ska lägga resurser på eller inte. Eftersom vi är finansierade med lyssnarnas pengar, är det viktigt att vi använder våra medel klokt och det är min kollega Daniel Boo som fattar den typen av beslut (i samråd med bland annat oss webbmastrar), eftersom han är produktägare.

    Jag vill förklara hur Daniel (och vi som försöker hjälpa honom att fatta väl underbyggda beslut) prioriterar nya funktioner.

    Vad vi väljer att utveckla har att göra med flera saker:
    • strategiska beslut (vilket inte är aktuellt här)
    • juridiska krav (inte aktuellt)
    • vilka tekniska plattformar våra lyssnare använder (surfplattor är mindre än en fjärdedel så vanliga som mobiler, men bland plattorna är Ipad absolut störst)
    • vilka behov en viss förändring uppfyller (detta önskemål förenklar lyssningen, men inte är avgörande för att kunna lyssna),
    • om förändringen är enkel och därmed billig eller komplicerad och dyr (i det här fallet relativt dyr)
    • hur tydliga önskemål vi får från er lyssnare (där ni är väldigt tydliga, och jag tror att vi förstår behovet)
    Så, jag kommer att fortsätta att "tjata" om detta önskemål, men samtidigt kommer jag att stötta Daniel och app-teamet om de gör andra prioriteringar, för jag vet att de är välinformerade och kunniga och att det finns tankar bakom vad vi väljer att göra och vad vi tvingas välja bort ...

    Jag hoppas att det var svar på frågan varför vi gör en massa uppdateringar, men än så länge inte har löst just detta problem!
    Annika Webbmaster
  • Ni kan ju själva se. Gammal Samsung eller nyare IPad. Jag är inte i behov av en massa push notiser utan vill bara använda min nyare iPad som bilden visar.
  • Tack för dessa tydliga bilder!

    Jag förstår att det är frustrerande att våra bilder och texten är på fel ledd, men oftast är väl vår app inget du egentligen behöver titta på? Finns det något tillfälle där porträttläget hindrar dig från att lyssna?
    Annika Webbmaster