Android 7, Sony: Laddar inte ner

Efter senare uppdateringar laddar inte appen ner det står att den laddar ner men inget händer.
Har Sony med Android 7.0

Kommentarer

  • Aj då!

    Bra att du rapporterade in detta, som skulle kunna bero på lite olika saker.

    Jag vill undersöka detta närmare. Gå in under Min sida i appens nederkant och välj Nedladdat. Är de avsnitt som du försökt ladda hem den senaste tiden då markerade som nedladdade eller står det Laddar ner vid dem?
    Annika Webbmaster
  • Det står laddar ner, men inget händer.
    det gäller "Språket" och "Släktband" har inte provat med något annat.
    Anders
  • Bra, för då har jag en idé om vad som är fel!

    Att det står "laddar ner" och inte "nedladdat" som det borde stå, betyder att processen inte är slutförd. Förmodligen har själva ljudfilerna laddats hem korrekt, men av någon anledning kan appen inte spara metadata om filerna, och "vet" därmed inte om att processen är klar.

    Stäng av Smart Cleaner!
    Det är i alla fall det som har skett hos andra lyssnare med liknande problem, så vi börjar i den änden. Jag har inte felsökt detta på just Sony tidigare, men på andra telefoner har det blivit problem på grund av funktioner som rensar temporär data. I Sony finns det en liknande funktion som heter Smart Cleaner (kanske något annat på svenska?) och verkar rensa bort data utan att lyssnare bett om det.

    Här, under mellanrubriken Memory, beskrivs detta:
    Smart Cleaner /.../ provides free memory in the ROM, by continuously cleaning unnecessary or temporary cache data.
    Maintaining your Xperia X device inside and out

    Varför detta rensande i bästa fall är onödigt och ofta är rent skadligt, tycker jag beskrivs på ett begripligt sätt här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Stäng av den funktionen helt! Om du vill ha den påslagen, så gör ett undantag för vår app:
    Settings> Storage & Memory > Smart Cleaner

    Hoppas att detta går att följa - och att det är överdrivet städande från Smart Cleaner som ligger bakom problemet.

    Återkom och berätta hur det går, för om det inte var Smart Cleaner som orsakade problemet, finns det ett par andra funktioner vi behöver kika på!

    Annika Webbmaster
  • Nej det hjälpte inte med att stänga av Smart Cleaner.
    vid nedladdning syns inte något på cirkeln runt fyrkanten till vänster om Ladda ner.
    går man sen in på Nedladdat, så står det Laddar ner vid programmet, men längre ner står Totalt nedladdat 0 KB.

  • Ok, om Smast Cleaner var på, låter det ändå troligt att det är där problemet låg!

    Du kanske behöver starta om telefonen så att förändringen i Smart Cleaner "slår"? Gör det.

    Försäkra dig om att Smart Cleaner fortfarande är inaktiverat när du startat om. Testa sedan att ladda hem ett avsnitt som du tidigare aldrig har försökt ladda hem, exempelvis senaste Dialekt i P1 (ett program som jag personligen tycker är både bildande och underhållande i likhet med Språket och Släktband).

    Hur går det?
    Annika Webbmaster
  • Fanns någon tidigare verion som jag kan ladda ner?, det fungerade ju tidigar i min telefon
    Anders
  • Hej igen!
    Nedladdningen funger inte på WiFi, bara på telefonen direkt.
    Anders
  • Tack för den återkopplingen!

    En annan lyssnare har rapporterat in liknande problem nyss, så jag tar reda på vad det finns för gemensamma nämnare!

    Har du märkt några andra funktioner som fungerar bättre över mobilnätet än över WiFi?
    Annika Webbmaster
  • Nej det var bara på nedladdningsfunktionen när WiFi var avstängt det kom upp en ruta med val om man ville ladda ner med WiFi eller telefonen.
    Anders
  • Hjälp mig att förstå!

    Menar du att du kan lyssna, men inte ladda hem avsnitt?

    Är det i så fall någon skillnad mellan wifi och mobildata, så att någon av sakerna fungerar bättre på det ena eller det andra?
    Annika Webbmaster
  • Just så kan lyssna via WiFi, men kan inte ladda hem.
    Det är annars ingen skillnad, bara att det går utmärkt att ladda hem via mobildata
    /Anders
  • Nu går det att ladda ner via WiFi igen ??????
    Tack till den som har påverkat detta.
    Anders
  • Att det åter fungerar är faktiskt lika märkligt som att det inte fungerade tidigare - men förstås mycket trevligare!

    Från vår sida har vi inte gjort nån förändring, vad jag och mina kolleger kan komma på ...

    Jag håller tummarna för att det fortsätter att fungera, men i och med att vi inte vet vad som var fel, finns det en risk att felet återkommer. Hör av dig om felet kommer tillbaka.

    Så jag skriver (trots att det låter lite otrevligt):
    "Hoppas att vi slipper höras framöver!"
    Annika Webbmaster