Problem att ladda ner på min android tel över wifi uv

Kan inte ladda ned poddar över wifi men ok på mobilnätet.android telefon

Kommentarer

  • Hej Leif!

    Vad händer? Får du något felmeddelande?

    Vad är det för telefon?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag kom att tänka på att en annan lyssnare har noterat samma sak för någon vecka sedan. Han har en Sony med Android 7.0. Är det samma för dig?

    Eftersom problemet är ovanligt, vill jag hitta gemensamma nämnare!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Jag kollade mobilen. Har Android 8.0.0.

    Jag har alltså problemet sedan något halvår tillbaka.

    För att spara surfkapacitet på mobilen vill jag ladda ner poddar via WiFi. Jag har två möjligheter, antingen via hot spot på min surfplatta eller via WiFi routern på kontoret. Båda fungerar annars alldeles utmärkt, men just nedladdning av SR:s poddar går inte alls.

    Jag lyssnar också ofta på BBC. Kollade just att ladda ner en pod där via WiFi. Fungerade utmärkt. Men när jag försökte nu igen med en SR pod vägrar den att ladda ner. (0 kB nedladdat). Måste vara något i SRs app som blockerar WiFi nedladdning.

    Hoppas på en lösning.

    MBH / Leif

  • Är det en Sony-enhet?
    Annika Webbmaster
  • Ja en Sony Xperia X Compact / Leif
  • Ok!

    "Nedladdat" eller "laddar ner"?
    Gå in under Min sida i appens nederkant och välj Nedladdat. Är de avsnitt som du försökt ladda hem över wifi den senaste tiden då markerade som nedladdade eller står det Laddar ner vid dem?

    Och vad står det vid avsnitt du försökt ladda hem över mobilnätet?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, När jag laddar över mobilnätet står det efter några sekunder Nedladdat, när jag vill ladda ner via Wifi står det Laddar ner (även ett dygn senare; 0kB)

  • Hej, Har ni definierat det här problemet nu ?
  • Hej igen!

    Vi vet fortfarande inte vad felet beror på, men den andra lyssnaren som hade ett liknande fel, har rapporterat att detta plötsligt har försvunnit.

    Varför det blev så vet jag inte, och jag vågar tyvärr inte utgå från att det är likadant hos dig, även om jag förstås håller tummarna för det.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tyvärr kvarstår problemet. Testade just. Eftersom jag inte har samma problem på BBCs poddar borde problemet ligga i er app och inte i inställningarna i min telefon.
    Ser fram emot en lösning.

    MBH / Leif
  • Ok ...

    Se gärna hur det går att ladda hem våra poddar från hemsidan eller från någon poddcast-app.

    Vår Play-app använder sig av telefonens inbyggda Download Manager. Hittar du en app som heter så? Kan du se om den har några inställningar som verkar relevanta för problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har exakt samma problem, också sedan några månader tillbaka. Har en Sony XZ1 och Android 9, men hade problemet redan med version 8.

    Mvh/ Lilian
  • Hej!

    Tråkigt att även du har problem. Är det alltså problem över wifi, men inte över mobilnätet även för dig, Lilian?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Ja - problem över wifi enbart. I går kväll kom jag på en metod jag inte testat och avaktiverade min F-Secure Freedom. Då gick det utmärkt att ladda ner program. Idag fick jag en uppdatering av Freedom, och efter att nyss installerat den så går det bra att ladda ner igen- även när den är aktiverad.
    Kan kanske ge någon ledtråd till problemet, men nu är i alla fall jag nöjd igen :-)
    /Lilian

  • Tack, intressant!

    Har ni andra F-Secure Freedom?
    Annika Webbmaster
  • Jag har ett liknade problem på min Android telefon (Google Pixel 2 med Android 9 och för närvarande version 19.2.4.5520 av appen).

    När jag klickar på ladda ner på ett avsnitt jag vill ladda ner så står det bara "Laddar ner" i listan av nerladdade filer. Inne på själva avsnittets sida står det bara "Avbryt" och den cirukulära progress-bar:en runt stopp knappen fylls inte alls. Jag får inte heller någon notifikation som visar att filen håller på att laddas ner som jag har för mig att jag har fått i tidigare versioner av appen när allt fungerade.

    Det ser helt enkelt ut som att appen aldrig börjar att ladda ner filen.

    Till skillnad från de övriga som rapporterat liknade problem så har jag samma problem både på wifi och på mobilt nätverk. Ibland händer det att avsnittet lyckas laddas ner efter några timmar, oftast då det redan är försent och jag har lyssnat på hela avsnittet utan att ladda ner det.

    Jag har inte F-Secure Freedom och inte heller några slags "cleaner" appar på min telefon.
  • Hej!

    Först vill jag be om ursäkt över att du aldrig fick svar, Niklas. Om ditt problem kvarstår vill jag verkligen försöka förstå vad det är som händer.

    Har du kvar något avsnitt som du laddat hem innan problemet uppstod? Går det i så fall att lyssna på även utan uppkoppling (exempelvis i flygplansläge)?

    Lillian, har det fortsatt att fungera med F-Secure Freedom påslaget sedan den uppdatering du fick i slutet av februari?

    Leif, hur har det gått för dig?

    Annika Webbmaster
  • Även jag ber om ursäkt för sent svar då jag var bortrest över påsklovet. För tillfället har jag inte kvar problemet. Det verkar komma och gå lite till och från utan att jag uppdaterar appen till en nyare version.

    När jag har problemet så:
    * Går det inte att ladda ner filer, själva nerladdningen börjar aldrig / eller efter en väldigt lång tid (flera timmar efter att jag startat den).
    * fungerar det fint att lyssna på andra filer jag laddat ner, även utan nätverksuppkoppling.
    * fungerar det fint att lyssna på program som jag inte har laddat ner (dvs nätverksuppkopplingen för SR play fungerar fint)
    * hjälper det inte att sätta telefonen i flygläge och sedan slå på nätverket igen.

    Jag återkommer i den här tråden om jag stöter på problemet igen.
  • Det verkar komma och gå lite till och från utan att jag uppdaterar appen till en nyare version.

    Det finns säkert något mönster, men vilket? Kan det vara kopplat till ett visst program hos oss, så att försök att ladda hem exempelvis Godmorgon Världen vid "fel tillfälle" (när den automatiskt inspelade versionen ersätts av en snyggare hopklippt podd) skapar problem?

    Jag återkommer i den här tråden om jag stöter på problemet igen.

    Gör så!

    När felet uppstod, över vilken typ av uppkoppling och med vilka avsnitt är de parametrar vi vill veta - men förmodligen är det något vi inte ens kommit på att undersöka som utgör skillnaden mellan när det fungerar och när felet visar sig!

    Hoppas att vi inte hörs igen! (En avslutning som alltså inte är otrevligt menad ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Också ledsen för sent svar men det funkar fortfarande fint hos mig.

    Vänliga hälsningar
    Lilian
  • Tack för att du bekräftade att problemet upphört helt. Skönt!

    Trevlig helg.
    Annika Webbmaster