SR-kanaler: "unsupported stream" i Pioneer med TuneIn

Detta inlägg skrevs ursprungligen som en kommentar i en annan tråd, Problem med pioneer vsx-920, men eftersom det rör sig om ett helt annat fel, behöver vi felsöka Ralfs problem separat. En rubrik som kan hjälpa eventuella andra lyssnare med samma fel underlättar, och jag skapade därför en ny tråd.
Webbmaster-Annika

--------------------------------

Hej SR,

Jag har tyvärr upplevt EXAKT samma problem dock värre med min mors Pioneer X-CM66D med integrerad TuneIn Internetradio. Anläggningen är inkopplad på ett 100/100MBs fibernätverk och ALLA kanaler utom SR-kanalerna fungerar perfekt!! För SR-kanalerna får jag felmeddelande direkt som säger "unsupported stream" (detta sker för alla 6 formaten), vilket är märkligt med tanke på att SR funkar perfekt på iPhone/iPad-appen och med Sonos TuneIn som jag själv har.

Jag kommer att kontakta Pioneer också, men finner det ytterst anmärkningsvärt att SR ensamma bland alla andra radiostationer i Sverige och mängder med internationella radiostationer är det enda som inte funkar.

Tacksam för all hjälp jag kan få att lösa detta då min mor har tjocka betongväggar och det är stört omöjligt att få bra signal med antenn.

Mvh,
Ralf Davidsson

Kommentarer

  • Märkligt. Jag har nämligen inte haft problem sedan "sist". Alla SR-kanaler fungerar utan någon som helst störning.
  • Jag lyssnar hemma via Bredbandsbolaget och en ganska dyr nätverksspelare och har inga som helst problem med SR:s utbud, trots högsta tillgängliga ljudkvalitet (AAC192). Blir det trassel är det alltid nätverkstillverkaren som inte är uppdaterad, men som snabbt fixar problemen (Moon).
    Däremot har jag ständiga problem i jobbdatorn med att SRs webbspelare hänger sig där, både i Chrome och IE. Det enda som fungerar då är att öppna en helt ny sida, och inte ens då hjälper det alltid. Kanske detta kan vara en intressant felindikation?
  • Hej Ralf!
    Ditt fel är ett annat, och som du själv skrev värre. Hos din mor fungerar det inte alls, trots försök med flera olika länkar från Tunein.

    Vilken eller vilka kanaler från oss är det du har försökt starta? Det första jag vill kika på är ifall problemet är begränsat till vissa kanaler eller gäller hela vårt utbud. Jag undrar även om det har fungerat i denna Pioneer tidigare. När uppträdde i så fall detta fel?

    Hans:
    Skönt att det fortfarande fungerar! Detta är två helt separata problem, där den gemensamma nämnaren är att enheter från Pioneer är/var drabbade. Har din vsx-920 möjlighet att hämta strömmar från Tunein? Jag ser ingen sådan funktion i manualen.

    Per:
    Först vill jag vara tydlig med att du är min kollega, och att jobbdatorn därmed är en Sveriges Radio-dator. Det felet vill jag att vi felsöker internt, där Helpdesk kan vara rätt instans. (Jag tycker att det verkar som ett minnesproblem.)

    Men vi som arbetar här är ju alla även radiolyssnare, och om våra privata erfarenheter kan bidra till att hjälpa oss att lösa andra lyssnares problem så är det mer än välkommet 😀 Så fortsätt gärna att bidra med din bild av olika problem! Att olika typer av fel ofta är kopplade till nät-leverantören är absolut något vi kan behöva felsöka, även om jag nu till att börja med vill ta reda på mer om vilken eller vilka kanaler som Ralfs mor har testat!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Problemet gäller hela ert utbud och har funnits sedan starten (två veckor sedan) med denna enhet.
    Med vänliga hälsningar,Ralf
  • Jag tror inte att jag har den funktionen. Finns ju inga appar, etc., på min apparat.
  • Hans: Tack. Jag fick också det intrycket.
    Ralf:
    Hur stora möjligheter har du att hjälpa din mor att felsöka? Det jag föreslåt nedan är lite bökigt, men skulle kunna ringa in problemet närmare.

    Dator + Tunein + din mammas nätverk
    Har du till exempel möjlighet att koppla upp en bärbar dator mot hennes nätverk och se om datorn kan spela upp våra kanaler i MP3-format via Tuneins hemsida?
    Testa kanalen P4 Plus (musikkanal) med MP3 i 128 kbps

    Om detta ger liknande fel
    Hör av dig om det blir liknande problem (möjligen med annat felmeddelande, till exempel Vi hittade inga spelbara mediaströmmar eller Vi ber om ursäkt – ett fel har uppstått. Försök igen). I så fall har vi ringat in att felet inte beror på radion, och kan felsöka kring uppkopplingen.

    Om Tunein fungerar i datorns webbläsare
    Nästa fråga blir om Pioneer kan spela upp samma ljudströmmar. Det kan du testa genom att koppla samman datorn med Pioneer-radion och se hur det går att spela upp ljudet den vägen. Du behöver en kabel för anslutning av ljudenheter (3,5 mm hane - 3,5 mm hane). Hur du gör finns beskrivet på sidan 26 i denna bruksanvisning:
    Pioneer X-CM66D: Other connections
    Om det fungerar, så återkom.

    Om det blir problem med Tunein via datorn i Pioneer
    Se om Pioneer kan spela upp andra Tunein-kanaler (alltså de som fungerar med Pioneers inbyggda Tunein) via dator + kabel. Och om det går att spela upp P4 Plus i Pioneer via datorn och denna direktlänk, som borde öppna sig i en spelare på datorn (som Windows Media Player eller Quicktime):
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-mp3.m3u

    Sammanfattar:
    1. P4 Plus i Tunein + datorns webbläsare på samma nätverk:
    • Fungerar inte - hör av dig
    • Fungerar - gå till 2
    2. P4 Plus i Tunein + datorns webbläsare uppspelat i Pioneer
    • Fungerar inte - gå till 3
    • Fungerar - hör av dig
    3. Testa dels andra kanaler (ej Sveriges Radio) + Tunein genom datorns webbläsare och Pioneer, dels våra kanaler via dator och direktlänk. Hör av dig!

    Alla resultat leder till "hör av dig", som synes. Och om du inte har möjlighet att felsöka vidare, får du förstås höra av dig och berätta det ...

    Vi hörs med andra ord!
    Annika Webbmaster
  • Hej Ralf!

    Har du haft möjlighet att hjälpa din mamma att felsöka?
    Annika Webbmaster
  • Jag har precis samma problem som Ralf med Pioneer X-CM66D - alla TuneIn   kanaler fungerar utom SR kanalerna. (Jag får meddelandet "unsupported stream").
  • För mig fungerar det fortfarande. Inte ett enda avbrott.
  • Hej Ian och förlåt att svaret har dröjt så länge!

    Har våra kanaler aldrig fungerat, eller uppkom problemet plötsligt?

    Och har du haft möjlighet att göra den felsökning som jag tipsade Ralf om ovan? Alltså det jag sammanfattade så här (se högre upp på denna sida för närmare beskrivning):

    1. P4 Plus i Tunein + datorns webbläsare:
    • Fungerar inte - hör av dig
    • Fungerar - gå till 2
    2. P4 Plus i Tunein + datorns webbläsare uppspelat i Pioneer
    • Fungerar inte - gå till 3
    • Fungerar - hör av dig
    3. Testa dels andra kanaler (ej Sveriges Radio) + Tunein genom datorns webbläsare och Pioneer, dels våra kanaler via dator och direktlänk. Hör av dig!

    Jag behöver fick inget svar från Ralf, så jag vet inte om han lyckades ringa in felet själv och lösa det, eller om han tyckte att mitt försök att hjälpa var alldeles för krångligt.

    Om du tycker att det verkar krångligt (vilket jag gissar eftersom du rapporterar in att du har samma fel som Ralfs mamma, men inte något om resultaten av det test jag försökt vara tydlig mede att vi skulle ha nytta av för felsökning), så säg till vari det krångliga ligger!

    Egentligen är det inte så svåra saker du ska testa ifall det är på ett nätverk hemma. (Om det däremot är hos en åldrig mamma som inte har någon dator är det ju bökigt, men egentligen inte något som är speciellt svårt att göra.) Det första jag vill veta är om en länk fungerar i datorns webbläsare över samma nätverk som Pioneeren, och just den saken hoppas jag inte innebär några problem.

    Hans:
    Med tanke på hur långvariga problem du har haft med vårt innehåll, är det ju verkligen skönt att allt fungerar som det ska numera!

    Det är verkligen rätt blandade känslor att läsa din gamla tråd, men främst känner jag en stark lättnad över att det till sist ordnade sig:
    Problem med pioneer vsx-920

    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har köpt en ny pioneer X-CM66D
    Och ingen av sr kanalerna fungerar i Tunein  non supported stream står det bara  varför?
  • Alltså sr lokala kanaler !
  • Alla andra kanaler fungerar inkl P4 plus
    Och det fungerar när jag kopplar dator via pioneer men inte direkt från Pioneer spelaren!
  • Jag verkar ha samma problem som Max och Ian och  det borde finna fler som har samma problem!
  • Hej Roger!
    Du skrev även i en annan tråd. Den tråden stänger jag, så tar vi allt här.

    I den tråden skrev du att felet gäller Pioneer X-CM66D med Tunein, att du på våra lokala P4-kanaler får felmeddelandet unsupported stream men att andra kanaler fungerar samt att det i första hand är P4 Västernorrland du vill lyssna på eftersom det är dålig FM-mottagning där du bor.

    Bra att du testat de olika steg jag frågat om, för då vet vi mycket mer om felet. Det är inte fel på ljudströmmarna (de fungerar via datorn) eller på din anläggning (den spelar våra andra kanaler).

    Ett ljudformat som inte fungerar i Pioneer

    Felet tror jag beror på att Tunenin av något skäl har en annan version av ljudströmmar (AAC istället för MP3) på vissa av våra kanaler.

    Lägg till en bättre länk själv!
    Som väl är kan du själv lägga in MP3-länkar som fungerar bättre.

    Här är bruksanvisningen till din enhet
    På sidan 18 står det hur du registrerar ett Tunein-konto och sedan lägga till egna adresser till olika ljudströmmar. Riktigt hur du lägger till kanaler manuellt är jag inte säker på, men detta kan förhoppningsvis vara till hjälp:
    Tunein: What is a Custom Url and where can I add it?

    Adressen du ska lägga till
    Lägg till den här adressen till P4 Västernorrland, så bör det fungera!
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/216-hi-mp3.m3u

    Alla våra kanaler i hög kvalitet och MP3 finner du här:
    MP3-länkar som M3U (192 kbps)

    Och den dåliga FM-mottagningen?
    Här finns information om olika saker du kan göra för att förbättra FM-mottagningen:
    Teracom: Checklista för bättre FM-mottagning

    Här kan du leta upp frekvenstabeller för P4 Västernorrland så att du är säker på att du har valt rätt frekvens. På vissa håll är det bättre mottagning av någon P4-kanal från grannlänet, och då kan det ju vara en god idé att lyssna på den kanalen under kvällar och helger, når utbudet är detsamma:
    https://www.teracom.se/privat/radio/frekvenstabeller-radio/

    Lycka till och berätta hur det fungerar med att själv lägga till en annan adress till P4 Västernorrland i Tunein!
    Annika Webbmaster
  • Hej och stort tack för svaret detta borde jag klara :-)
    Synd att det inte verkar fungera med DAB radio häruppe (Trehörningsjö)
    Ska testa dina tips med Tunein på !

    Roger
  • Tack för svaret, jag ska kolla det på min Pioneer!
  • Hej! Verkar inte fungera det heller
  • Har provat alla tänkbara varianter men den spelar inte upp nån av länkarna! Det står inte unsupported stream men går inte spela upp!
    Roger
  • Hur går det för dig Ian?
  • Man får hoppas att Pioneer kommer med en uppdatering av programvaran eller att ni på SR kommer på nån lösning ☺️

    Roger
  • Det här svaret fick jag av Tunein
    Kan det vara till någon hjälp?

    Hi Roger,

    I have verified this station and the stream is MP3 however it has M3U files format maybe that’s the source of the issue. You can ask station to request we add a basic mp3 stream.

    We apologize for any inconvenience this might cause. Should there be any concern, please let us know.

    Sincerely,

    Emelin Pleites
    TuneIn
  • Godmorgon!  P4 plus fungerar ju men inte vanliga kanalerna vad är det för skillnad på hur dom streamas?
  • Hej igen!

    Missförstånd reds ut

    Bra att du skrev att det endast är P4 Plus som har fungerat av Sveriges Radios kanaler. Eftersom du skrev alla andra kanaler fungerar inkl P4 plus, så trodde jag att P1, P2 Världen och så vidare fungerade och att felet gällde just lokala P4-kanaler.

    Den rätta tolkningen är alltså att alla kanaler från andra än oss fungerar men hos oss är det enbart P4 Plus du kan höra via Pioneer och Tunein. (Hojta till om jag fortfarande missförstår - vi vill förstå!)

    Det är intressant, eftersom det finns ett annat problem på en helt annan plattform där just P4 Plus (och en kanal som i Tunein heter Sveriges Radio Ekots extrasändningar) fungerat trots att andra kanaler hade problem! Varför det var på detta vis förstod vi inte då, och i och med att det var ett fel som upphörde av andra skäl, kom vi aldrig till klarhet. Nu tror jag att vi har stora förutsättningar att förstå detta bättre, och det fel som drabbar er med Pioneer X-CM66D kan därmed leda till att vi gör förbättringar som kommer att vara bra för även andra lyssnare.

    Kanske M3U är problemet
    Bra att du kontaktade Tunein. Jag gör samma tolkning som dem, att det skulle kunna vara M3U-ändelsen som ger problem. Det är en väldigt vanlig spellista, men vissa plattformar har problem med den. Här skriver vi om det:
    När M3U och PLS inte fungerar (till exempel i PS3)

    Du kan testa en länk som slutar med .mp3 istället. För P4 Västernorrland i hög kvalitet ser den länken ut så här:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/216-hi.mp3

    Förtvivla icke!

    Om det blir problem även med den länk som slutar med .mp3, så har jag ett par andra saker som vi behöver felsöka från vår sida, där jag skulle tro att den största felsökningen behöver ske.

    Att det är jul-tider och att därmed en del nyckelpersoner hos oss som jag kan behöva fråga om ditt och datt inte är på plats kan möjligtvis försena felsökningen, men jag lovar att jag inte ger upp i första taget!

    Felsökning du kan hjälpa oss med
    Saker du kan testa (om det alltså inte fungerar med att själv lägga in länken http://sverigesradio.se/topsy/direkt/216-hi.mp3 i Tunein) är:
    1. Leta upp kanalen Sveriges Radio Ekots extrasändningar i TuneinJag hittar den genom att söka efter Ekots hos Tunein, men det kan vara annorlunda i Pioneer ... Kan du lyssna med länk som finns inlagd i Tunein? (Oftast sänds en ljudslinga, men om du hör den så fungerar kanalen.)
    2. Kan du lyssna på P4 Plus om du lägger in denna M3U-länk som Custom URL? Du kanske kan kalla den Test-P4 Plus eller liknande för att skilja mellan denna variant och den som du hittat bland det som redan fanns i Tunein:
      http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp3.m3u
    Tack för den felsökning du redan har gjort och hoppas att det räcker med att lägga in en MP3-länk utan M3U! Om det inte fungerar, så tackar jag på förhand om du har möjlighet att testa dels Ekot sänder direkt och dels M3U-länken till P4 Plus!

    Vi hörs
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag testade filändelsen utan M3U i går men det funkade inte! Jag hittade era olika länkar med aac. Mp3. Pls mm så jag testade allt men den spelar inte upp och inget felmeddelande heller!
    Jag ska testa med ekot i kväll

  • Hej!
    Ekots extra fungerar  och P4 plus
    Men ingen av länkarna ! Och inte P2, P3 osv.
    Det är ju så långa namn på länkarna så hela namnet syns inte när det rullar i displayen på radion men det kan väl inte ha nån betydelse?
  • Varken länken till P4 plus eller till P4 Västernorrland
  • Tack för att du är så snabb med att testa.

    Att hela länken inte syns i displayen, ska inte vara något problem.

    M3U spelar ingen roll
    Dina testresultat tolkar jag som att felet saknar koppling till om M3U används eller inte. Det måste finnas någon annan skillnad mellan den länk som används i Tunein för P4 Plus och Ekot direkt och alla våra andra kanaler, vilket gör att dessa kanaler har fungerat via Tunein, men inte heller de har fungerat med de direktlänkar (med och utan M3U) som du prövat.

    Fel länkat i Tunein? Bra för dig men dålig för oss
    Jag tror att P4 Plus och Ekot i Tunein har fått "fel" länk och går "rakt mot servern" och inte via en tjänst som heter Topsy. Detta är ju i så fall bra för er med Pioneer-problemet, eftersom det är dessa felaktiga länkar som fungerat.

    Det är däremot dåligt för dessa kanaler, eftersom vi fattar strategiska beslut som bygger på statistik! Topsy används nämligen för att mäta besöksstatistik, och om min misstanke stämmer har dessa kanaler missat en massa besöksstatistik från Tunein. Lyssnare som alltså hade kunnat använda den rätta länken.

    Hittills är det endast Pioneer X CM66-D som har fått "permanenta problem", samt ytterligare någon plattform som hade tillfälliga problem i slutet av oktober. Vad problemen beror på är något vi förstås tar reda på.

    "Tjuvkoppla" dig runt Topsy
    Men det är bara vad jag tror - och jag vill veta! Och så vill vi förstås att du ska kunna lyssna på P4 Västernorrland och andra kanaler 😀

    Du kommer därför att få testa en länk som vi egentligen inte vill att lyssnare använder. (Och som tack för att du hjälper oss så mycket, ger jag dig gärna liknande länkar till alla kanaler du är intresserad av, om nu länken löser problemet med Pioneer!)

    Om jag har rätt ska du kunna lyssna med denna länk:
    http://http-live.sr.se/p4vasternorrland-mp3-192

    Och kanske även med denna, som börjar med https istället för med http:
    https://http-live.sr.se/p4vasternorrland-mp3-192

    Fungerar båda, den ena eller ingen?

    Om den "tjuvkopplade" länken inte fungerar

    Ifall länkarna ovan inte heller fungerar, så är det något annat än Topsy som är skillnaden mellan de kanaler som ger problem och de fungerande kanalerna P4 Plus/Ekot direkt.

    Vad tar vi i så fall reda på. Men jag tror att länkarna kommer att fungera.

    Du har hjälpt oss enormt mycket hittills och jag hoppas att du kan testa de "tjuvkopplade" länkarna - och att det därmed äntligen ska strömma P4 Västernorrland ur din Pioneer!

    Och FM?
    Jag tar ett till försök med FM. I Trehörningsjö är det 100,1 MHz du ska ratta in för P4 Västernorrland. Det finns även en alternativ frekvens på 101,2 MHz. Testa gärna båda! P4 Västerbotten kan du eventuellt också få in (och kanske till och med bättre vid vissa tillfällen), så testa gärna 103,6 MHz (i synnerhet om det är Ring så Spelar vi och Melodikrysset som sänds, för riksutbudet är ju detsamma i grannkanalen).

    Vi hörs!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Är inte hemma nu men jag provade denna igår och den fungerade på mobil och dator men inte på Pioneer spelaren
    http://http-live.sr.se/p4vasternorrland-mp3-128
  • Har ni varit i kontakt med Pioneer?
    Dom verkar dåliga på svara har skickat tre mail nu!
  • Vad gäller FM så brusar det på båda frekvenserna även om jag lyssnar i mono faktiskt lite bättre på 101,2!
    så dålig mottagning är det
  • Åh så bra att du hann pröva länken innan jag ens frågade efter det 😉

    Kontakt med Pioneer?
    Vi har ännu inte varit i kontakt med Pioneer eller Tunein om detta. Jag bedömer att vi bör felsöka vidare själva först (gärna med hjälp av er lyssnare som nu).

    I nuläget kan vi konstatera Pioneer X CM66-D fungerar med i princip alla kanaler som den ska fungera med och att det är något hos oss som avviker. När vi vet vad detta avvikande är kan vi se ifall det är en feature som de borde ha stöd för (vilket är en möjlighet, i och med att kanalerna fungerar hos alla andra) eller om vi gör något fel som vi får rätta till, ett fel andra plattformar kan kompensera för men som ger problem här.

    Inte Topsy heller

    Vi har nu konstaterat att felet inte beror på Topsy, inte på M3U och inte på skillnader mellan AAC och MP3. Att det inte var Topsy gör mig både glad och besviken. Glad, eftersom det innebär att vi troligen inte har ett stort fel på statistiken, vilket jag befarade. Samtidigt besviken, eftersom det hade varit en snabb och enkel förklaring på felet och jag då hade kunnat hjälpa er med Pioneer X CM66-D att få fungerande länkar till våra kanaler.

    Lösningen tills vidare

    Min tråkiga lösning tills vidare blir att koppla dator (eller mobil - går det?) till Pioneer och lyssna den vägen.

    I och med att felet inte har legat bland de saker jag spontant kunnat tänka mig givit problemet, kommer det nämligen att ta lite längre tid att felsöka.

    Gemensam nämnare för P4 Plus och Ekot direkt?
    Det är ju något som skiljer sig hos P4 Plus och Ekot direkt jämfört med våra övriga kanaler. Vad vet jag inte, men jag tänker ta reda på det.

    Vi vet dock att båda dessa kanaler är rätt nya och bygger på adresser som tidigare varit kopplade till extrakanaler (den typ vi använder vid t ex sportsändningar). Det ska inte vara någon skillnad.

    Nu över jul har vi två andra kanaler som också bygger på gamla extrakanaler. Det vore synnerligen intressant att se hur de kanalerna fungerar i Tunein + Pioneer X CM66-D!

    Om du Roger - eller Ian/Ralf - har möjlighet att testa ifall även dessa kanaler (i likhet med P4 Plus och Ekot direkt) fungerar, så vore det toppen!
    • P4 Bjällerklang
    • P2 Klassisk jul
    Och med det sagt önskar jag en god jul!
    Annika Webbmaster
  • P2 Klassisk Jul =Unsupported Stream
  • P4 Bjällerklang =Unsupported Stream
  • Jag ska kolla när jag kommer  tillbaks  från semestern!
  • Tack båda!

    God jul - trots att vi inte kan fungera så lätt i era radio-mottagare som både ni, vi, Tunein och Pioneer förstås hade önskat.
    Annika Webbmaster
  • God Jul
  • God Jul!
    Är inte hos min gamla mor på ett litet tag, så mitt bidrag till testerna får anstå till senare.
  • Hej! Så här ser länkarna ut på playradio.se och den övre funkar i Pioneer /Tunein men inte SR länken
    och det ser ju ut att vara stor skillnad på adresserna!

    http://ads-e-bauerse-fm-01-gos.sharp-stream.com/mixmegapol_instream_se_mp3

    https://http-live.sr.se/p4vasternorrland-mp3-128
  • Ursäkta!  ingen av länkarna fungerar
  • Hej ! Händer det nåt i frågan eller är ni lediga ännu?
  • Hej! Så här svarar Pioneer!

    Hej,

    Fick nedanstående information från den Tekniska avdelningen.

    Only 2  formats/qualities works for X-CM66D,  64 kBs MP3  and 128 kBs AAC

    Är det så att kanal inte ligger i dessa format så kommer man få felmeddelandet "Unsupported stream"

  • God fortsättning!

    Vi är inte fulltaliga, och jag har inte hunnit göra någon felsökning från vår sida. Om den senaste informationen stämmer, kanske vi slipper göra det, dessutom 😉

    Konstigt och intressant
    Only 2  formats/qualities works for X-CM66D,  64 kBs MP3  and 128 kBs AAC

    Jag har aldrig  hört talas om något liknande, där en enhet är låst till vissa bitrates på detta vis ... Varför just dessa? Och varför olika bitrate på olika ljudformat? Och var finns det dokumenterat så att lyssnare och supportfolk kan förstå att så är fallet? Det är ju verkligen inget som det går att gissa sig till...

    Om den saken hade stått i manualen, hade vi förstått vad som är fel för nästan elva månader sedan ... Men bättre sent än aldrig!

    Vi har 64 MP3-strömmar
    Om det stämmer, är ju lösningen att ni testar våra 64 kbps MP3-strömmar! Alla kanaler finns i MP3 med 64, 128 och 192 kbps och i AAC med 32, 96 och 192 kbps, så AAC har vi tyvärr inte i rätt kvalitet. (Det kan vara värt att testa om AAC 96-länkarna funkar, det är betydligt bättre ljud än MP3 64 kbps.)

    Direktlänkar, alla varianter

    Testa i första hand strömmar med play-list, som brukar vara det bästa för internetradio-apparater. De finns här:Om länkarna ovan inte funkar, är detta varianterna utan M3U eller PLS för P4 Västernorrland:Nu är jag mycket nyfiken på att få veta om Pioneers information stämmer. Jag håller tummarna, men har vid det här laget skruvat ned förväntningarna något.

    God fortsättning!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Ger snart upp! Den verkar inte öppna nån länk överhuvudtaget bara dom färdiga som finns på Tunein!  förutom nästan alla SR kanaler då. Spelar ingen roll vad jag lägger till för extern ljudström i tunein ingen funkar! Den börjar loading och avbryter efter nån sekund och hoppar tillbaka till länknamnet! Hur ser P4 plus länk ut som finns på Tunein? Den funkar ju men då står ju bara kanal namnet!
  • I tunein på mobilen kan jag spela upp alla länkar som jag lägger till som extern ljudström!
  • Hej! Ingen lösning i sikte förstår jag!
  • Hej igen!

    Vi har ingen lösning i nära sikte, men jag har fått kontakt med en person på Tuniens London-kontor som jag håller på att försöka sätta in i problemet så att vi i bästa fall kan se vad som skiljer de olika ljudströmmarna åt.

    Eftersom detta fel drabbar en ytterst begränsad plattform, hoppas jag att du har förståelse för att vi inte kommer att kunna släppa allt vi har för händer och ägna oss åt felsökning ... Men du kan lita på att vi felsöker vidare, om än inte i den takt jag förstår att ni som drabbats av problemet skulle önska.

    Vi hörs självfallet vidare om detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har nu gjort en förändring i våra ljudströmmar, som kanske skulle kunna göra att det fungerar bättre hos er med Pioneer X-CM66D. Testa gärna och berätta ifall det är någon skillnad ... (Gäller de vanliga strömmarna som du hittar i Tunein.)

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Fungerar tyvärr inte nu heller men P4 plus fungerar som förut!
  • Vad skiljer mellan P4 plus och dom andra P4 kanalerna?
  • Jag antar att hoppet är ute ! Får väl lyssna på dom där j....a reklamkanalerna då!
  • Hej Roger!

    Jag repeterar:
    du kan lita på att vi felsöker vidare, om än inte i den takt jag förstår att ni som drabbats av problemet skulle önska

    Tre frågor:
    1. Har du fått någon ljudström (från oss eller någon annan) du själv lagt till i Tunein att fungera i Pioneer? Hur såg den strömmen i så fall ut? (Vilken URL?)
    2. Den 18 december skrev du "det fungerar när jag kopplar dator via pioneer men inte direkt från Pioneer spelaren". Gäller det både P4 Plus (som var den kanal jag bad dig testa) och de kanaler det blir problem med i Tunein, som P4 Västernorrland?
    3. Stod det något annat i det svar du fick från Pioneer än detta?
    Hej,

    Fick nedanstående information från den Tekniska avdelningen.

    Only 2  formats/qualities works for X-CM66D,  64 kBs MP3  and 128 kBs AAC

    Är det så att kanal inte ligger i dessa format så kommer man få felmeddelandet "Unsupported stream"

    Jag tycker nämligen fortfarande att det är ett extremt märkligt svar. Antingen har de rätt och just dessa strömmar krävs - men i så fall finns det samtidigt någon annan begränsning som vi inte har förstått. Och begränsningen är så konstig. Varför just dessa strömmar/kvaliteter? Och varför i hela friden står inte det dokumenterat? Eller står det, fastän du och jag har missat det?

    Eller också har de fel, och då undrar jag varför de i så fall skulle skriva ned en så konstig förklaring. Om det inte handlar om att blåljuga för att slippa vidare felsökning (och det utgår jag från att det inte gör) så måste det vara ett missförstånd. Men jag begriper inte hur ett sådant missförstång skulle kunna uppstå.

    Om du ska lyssna på oss i Pioneer, så är det genom att koppla dator (eller mobil - går det?) till Pioneer och lyssna den vägen som funkar. Utom för P4 Plus då ...
    Annika Webbmaster
  • Hej ! Förstår att ni har mer problem att ta hand om så ursäkta tjatet.

    1. Verkar inte gå att få nån extern ljudström jag lägger till i tunein att fungera i Pioneer  bara dom som finns färdiga i tunein förutom sr kanalerna då exl P4 plus, skulle vara intressant att se hur den länken ser ut ...alltså den fungerande P4 plus länken!
    Går det att se hur länken ser ut i tunein och vad som skiljer den från den ni har på supportsidan till P4 plus?  Och även se skillnaden mellan P4 plus och P4 Västernorrland tex när det gäller tuneins färdiga programlänkar! Eftersom den ena fungerar.

    2. Och att spela tunein via mobil eller dator och bluetooth till pioneer spelaren funkar ju
    på alla kanaler !

    3. Pioneer verkar ju ha väldigt dålig support jag har mailat säkert tio olika frågor men endast fått det svar som jag skrev in här så dom verkar inte bry sig!
  • Funkar fortfarande inte ! Köpte tydligen fel Internetradio om man ska lyssna på SR !
  • Går det att se hur länken ser ut i tunein och vad som skiljer den från den ni har på supportsidan till P4 plus?  Och även se skillnaden mellan P4 plus och P4 Västernorrland tex när det gäller tuneins färdiga programlänkar! Eftersom den ena fungerar.

    Det är ett av de spår vi behöver följa upp. Jag har tog kontakt med Tunein i januari och frågade bland annat just detta. Min kontakt där verkade dock inte förstå vad jag egentligen undrade och bad mig boka in ett möte där jag närmare förklarade problemet, och på grund av sjukdom och annat har jag ännu inte hunnit med det.

    Och ja, jag håller med om att din radiomodell verkligen inte gör det lätt att ta del av vårt innehåll.

    Jag har missat att tipsa om att en del program kanske går att lyssna på i efterhand genom Tunein eller Spotify. Så även om du inte kan lyssna på P4 Västernorrland, kanske du kan lyssna på Karlavagnen, Kvällspasset i P4 och en del andra program som finns här?
    Nedladdningsbara program som hörs eller har hörts i P4 Västernorrland

    (Troligen finns inte alla dessa i Tunein eller Spotify, och även om de finns vet jag inte ifall de fungerar hos dig - men det är i alla fall värt att tipsa om.)
    Annika Webbmaster
  • Nu har det hänt något!

    Jag har med hjälp av kontakten på Tunein hittat en skillnad mellan P4 Plus och Ekot sänder direkt och de andra kanalerna. Vad den innebär rent praktiskt återstår att ta reda på, men jag är mer hoppfull än tidigare om att vi är något på spåren 😀

    På grund av OS och dess geoblockering, har min arbetsbörda dock ökat enormt denna vecka, så jag har inte riktigt tid att undersöka detta fullt ut, men jag ville berätta att detta går framåt!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Toppen, hade nästan gett upp vid det här laget! Men kul att se att ni bryr er om era lyssnare!
  • Det går långsamt, men det rör på sig ...

    Jag har bett min kontakt på Tunein att skapa två olika test-kanaler som jag har föreslagit att vi kallar Roger station test 1 och Roger station test 2 (som en liten hyllning till Roger, vars hängivenhet och tester verkligen har varit viktiga för att ringa in detta problem - men Ian och Ralf får självfallet gärna testa ni med!).

    Testkanalerna ska båda spela upp P4 Västernorrland och en av testkanalerna är inlagd på exakt samma vis som P4 Plus (och jag räknar därför med att den fungerar). Det sättet är dock dåligt av andra skäl.

    Den andra länken är ett mellanting mellan hur P4 Plus och Ekot sänder direkt ligger i Tunein idag och hur våra övriga kanaler är inlagda i Tunein. Jag hoppas att även den länken fungerar, eftersom det i så fall kommer att vara ett bra sätt som vi kan använda på alla kanaler framöver.

    Jag återkommer och berättar hur Tunein ställer sig till detta föreslagna test ...
    Annika Webbmaster
  • Tack. Jag väntar på kanalerna.
  • Toppen tack för det
  • Hej! Hittade testkanalerna på Tunein och både 1 och 2 funkar! Hurra! Och ett stort stort tack till dig Annika!!! Kommer dom att köra detta ljudformat nu?
  • Åh, det var verkligen glädjande!

    Ja, vi (inte dom) kommer att se till att Tunein ändrar alla kanaler till det format som är på den ena av testkanalerna (test 1).

    Men eftersom vi i samma veva vill ändra en del annat, som att vissa kanaler har fel namn eller konstig beskrivning, så kan det dröja innan vi löst allt.

    Där vill jag stämma av med min kontakt på Tunein om det blir enklare för dem att vi ändrar "en sak i taget" (namn på alla kanaler vid ett tillfälle och länkar som fungerar även för er vid ett annat, t.ex.), eller om det är enklare att ändra kanal för kanal.

    Om vi tar en sak åt gången, så är fungerande länkar förstås det vi ändrar först. Men om Tunein hellre vill att vi tar det kanal för kanal, så vill jag veta vilka kanaler det är ni härinne saknar mest, så att vi kan åtgärda just de kanalerna först! Den teknik vi har idag är ju fullt fungerande för de flesta, och eftersom det är ni tre som rapporterat in problemet, så vill jag prioritera "era" (och Ralfs mammas) önskekanaler 😀

    Alltså:
    Vilka kanaler från Sveriges Radio är ni extra angelägna om att vi ändrar?
    Annika Webbmaster
  • Och, igen, detta var riktigt goda nyheter!
    Annika Webbmaster
  • P1 är viktigast för mig!
  • Hej ! P4 kanalerna västernorrland och Västerbotten
    P3,  P1 och P 3 star kanske till att börja med
  • P1-P4 är viktigast för min mor, och i synnerhet P2 och P2 Classic
  • Tack alla!

    Då vet vi hur er önskelista ser ut. Eftersom de förändringar vi kommer att göra påverkar alla som lyssnar med Tunein, kommer vi att börja med att genomföra ändringarna för kanaler med få lyssnare.

    De stora kanalerna, som P1 och P3, får vänta tills vi sett att förändringarna som ska hjälpa er inte medför problem på Sonos, Iphone eller någon annan enhet.

    Ralf:
    Vilken av P4-kanalerna är det?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Både test ett och två fungerar med Sonos
  • Och även i Tunein på mobilen!
  • P4 Göteborg
  • Och Tunein på datorn!
  • Hej ! Test 1 och test 2 stängs  av efter 10-15 minuter har det att göra med att det just är testkanaler?
  • Hej!  Nu blev det ett nytt ämne i Pioneer tråden??   Vad tror du om min fråga att test kanalerna stängs av?
  • Tack för att du påpekade det. Jag har flyttat de inlägg som törde ett annat Tunein-problem hit:
    Tunein: P3 blockerat i UK?

    När det gäller att svara på de senaste inläggen om Pioneer-problemet så svarar vi senare, eftersom jag inte vet vad jag tror förrän jag har funderat lite ...

    Jag kommer också att förklara varför det dröjer med våra kanalförändringar.

    Bortglömda är ni absolut inte!
    Annika Webbmaster
  • Toppen tack för det!
  • Hej ! Nåt på gång ?
  • Hej Annika! Fantastiska nyheter Pioneer har kommit ut med en firmware uppdatering så nu funkar alla era kanaler i min internetradio! Så nu är det bara att gå in i meny bläddra till softwareupdate och välja att uppdatera men stäng inte av eller avbryt under uppdatering när det är klart stänger den av sig själv sen är det bara att starta upp den igen så funkar alla SR kanaler! Och ett stort tack till Annika  för fantastisk support och intresse för vårt lilla problem så nu är det bara att avsluta detta ärende vet inte om du meddelar tunein att det funkar nu men tack till dom med för att dom lade upp testkanalerna!
  • Åh så glädjande, Roger!

    Ian och Ralf, har även ni fått denna uppdatering?

    Det problem från vår sida som ni har hjälpt oss att identifiera, är ännu inte löst, och det är hos mig arbetet har stannat av. Jag har helt enkelt inte hunnit med det som behöver göras ... Det gör det extra skönt att veta att felen vi har idag inte skapar problem för er längre! Vi kommer att genomföra vissa förändringar - men när det passar i tid!

    Jag ska hälsa Tunein-kontakten och tacka.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Jag förstår inte hur det kan finnas ett kvarstående problem att lösa om en firmwareuppgradering av Pioneer-enheten gör att SR-kanalerna funkar.

    Men ja, jag fick de mycket goda nyheterna.

    Mvh
    Ralf
  • Tyvärr har jag inte ännu lyckats med firmware uppdateringen - det står "updating" men bara hänger flera timmar.
    Jag ska fortsätta att försöka, tack Annika för hjälpen!

    Ian
  • Hej Ian! Prova att plugga in nätverkskabeln direkt om du har segt wifi!
  • Ralf:
    Det var ju lite otydligt från min sida. För er del är felet löst. Ni kan lyssna!

    Men vi på Sveriges Radio behöver fortfarande ändra våra Tunein-länkar av andra skäl.

    Det problemet är inte "lyssningskritiskt" utom i särfall och är någon jag liksom mest nämnt i förbigående (till exempel den 20 december ovan):
    ... det finns ett annat problem på en helt annan plattform där just P4 Plus (och en kanal som i Tunein heter Sveriges Radio Ekots extrasändningar) fungerat trots att andra kanaler hade problem! Varför det var på detta vis förstod vi inte då, och i och med att det var ett fel som upphörde av andra skäl, kom vi aldrig till klarhet.

    Den felsökning ni har hjälpt mig med har även gjort att vi förstått det andra problemet. Detta andra problem uppstår enormt sällan, men när det väl gör det, så drabbar det många lyssnare!

    Förutom det, har jag skrivit den 7 mars att vi:
    ... vill ändra en del annat, som att vissa kanaler har fel namn eller konstig beskrivning

    Vi är alltså inte i mål från vårt håll, våra Tunein-länkar måste förändras. Men problemet som denna sida handlar om löser sig med firmware-uppdateringen.

    Ian:
    Testa Rogers tips!

    Och se om du har följt alla steg här:
    http://www.pioneer-audiovisual.eu/sites/default/files/firmware/Audio%20Systems/X-CM66D/Change_%20History_X-CM66D.pdf
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipsen!