"Det tog för långtid att hämta ljudet" (direktlyssning sr.se)

Hej,

Jag kan inte lyssna på direktsänd radio på er hemsida, varken med https://sr.se/ eller http://sr.se/? Kommer däremot in och kan lyssna på "gamla" program.
Inget händer mer än att det står "Det tog för långtid att hämta ljudet" Har testat ett 10-tal gånger nu, men utan resultat? Vad ska jag göra?

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Gäller det den dator och webbläsare som du använde när du skrev hit? Bakom kulisserna kan jag, som är som inloggad i forumet, se lite data. Stämmer det att det är med webbläsaren Internet Explorer på en Windows-dator?

    Är det på din arbetsplats? Av din e-postadress att döma (som andra lyssnare inte kan se), är det en arbetsplats där IT-säkerheten är väldigt viktig. Jag kan därför tänka mig att ni har en avancerad brandvägg där vi tidigare har fått passera genom att det gjorts undantag för våra ljudströmmar.

    Antingen är det er IT-avdelning eller vi på Sveriges Radio som har gjort någon förändring så att ljudströmmarna, förhoppningsvis ytterst tillfälligt, blockeras.

    Låter dessa antaganden rimliga? I sådana fall vill jag veta lite mer ...

    1. Har du någon annan webbläsare, exempelvis Chrome, på samma dator? Fungerar vårt innehåll i så fall bättre i den?
    2. Kan du lyssna via Tunein i Internet Explorer? Här hittar du våra kanaler:
      https://tunein.com/radio/Sveriges-Radio-a33815/
    3. När fungerade det senast?
    Återkom, så tar vi reda på vad som har förändrats!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för ditt svar:) Ja du har ju rätt i alla punkter så det är säkert en brandvägg här på jobbet som blockar. Men det gick att lyssna via Tunein, så det kanske är den vägen jag ska gå för att lyssna på radio direkt? Jag har tidigare alltid fått sätta på ett redan inspelat program för att sedan kunne lyssna på direktradio, men nu gick inte det heller.
    Mvh,
    Maria

  • Först är det ju bra att det gick att lyssna via Tunein.

    Om du tror att du är den enda på din arbetsplats som har intresse av Sveriges Radios kanaler och ifall Tunein fungerar bra för ditt behov, så kan vi släppa detta.

    Annars vill jag helst lösa problemet mer i grunden. Att ställa in brandväggar så att våra kanaler kan slinka igenom, är något som sjukhus, socialtjänster, domstolar, banker och andra med hög säkerhet brukar kunna göra.

    Om du vill får du gärna kontakta er IT-support och berätta att våra direktströmmar verkar blockeras, och att Sveriges Radios webbmaster tror att de behöver lägga till adressen http-live.sr.se som en "pålitlig webbplats".

    (Jag misstänker för övrigt att det även utan detta undantag i brandväggen fungerar att lyssna i Chrome, där vi använder en annan typ av ljudström som er brandvägg troligen inte har samma problem med.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Jag sitter i Oslo och är nog den enda här som vill lyssna på Sveriges Radio så jag tror vi kan släppa detta nu när jag kan lyssna via Tunein:)
    Tack för hjälpen!

    Maria
  • Annika rapporterade in samma problem, att direktlyssning inte fungerar medan efterhandslyssning funkar klockrent. Jag har valt att skapa en ny tråd av hennes felanmälan, för felet har med Samsungs webbläsare att göra och om det framgår av rubriken ökar möjligheten att andra drabbade hittar dit:
    Samsungs webbläsare: För lång tid att hämta ljudet​​​

    Denna tråd låser jag för nya inlägg.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.