Delningsfunktionen på er sida?

Hej, Den delningsfunktion som fanns på er sida på er sidahar försvunnit från där jag tidigare fann den, vart hr den tagit vägen? Eller är den helt borttagen?
Mvh Klas Larsson

Kommentarer

  • Hej
    Vi har precis gjort om spelaren och valde då att ta bort dela-knappen eftersom så väldigt få använder den.
    Det går fortfarande att dela program från dess sida.

    mvh
  • Hej,

    Jag hittar inte den delningsknapp som du syftar på. Var mer precist är "dess sida"? Jag letar men finner inte något. Men jag måste ju säga att det var en onödig åtgärd att ta bort en direkt och enkel delningsmöjlighet. Det gör ju att vi lyssnare enkelt kan peka på ett program som vi vill att folk ska lyssna på, något vi tyckt var bra. det leder i sin tur tillät ni får fler lyssnare, vad kan var fel med det? En form av interaktivitet som engagerar lyssnaren och drar nya lyssnare.
    Med förhoppning om att ni ska lägga in knappen igen. En simpel rad html som klipps in igen misstänker jag ska räcka.
    Mvh Klas Larsson
  • Hej Klas!
    Tanken är att du ska kunna dela ljuden i spelaren genom att klicka på rubriken och då hamna på artikel-sidan. Där finns en dela-knapp. Vid undersökningar har vi fått veta att praktiskt taget ingen delar via spelaren. För att spelaren ska få en renare och enklare design tas sådant som nästan aldrig används bort. Hoppas du tycker det funkar bra att dela från artikeln istället!

  • Hm, artikelknappen? jag klickar på rubriken "Snedtänkt" till exempel, ser ingen knapp, klickar du istället på namnet på just detta program, "78-varvare", ser ingen knapp. Finns den där på ett sätt som jag inte uppfattar, det står inte "dela" vad jag kan se. Kan du var mer precis vore det bra, för en som inte använder samma begrepp? Ordet "artikel-sidan" i det här sammanhanget säger mej inget.
    Nu ska jag tjata lite... Ärligt talat, skymde den gamla delningsknappen något alls? Den syntes ju öht inte! Bara genom att klicka på pilen uppe till höger så att ett fält fälldes ner kunde man ens se den. Och om man vill sparar in på funktioner, få en renare utseende på sidan – det fält som då fälls ner är informationsmässigt och bild mässigt identiskt med det fält som redan syns under till... Pilen för denna funktion kan bytas ut mot en delningsknapp på samma ställe, inget skulle gå förlorat, men delningsfrekvens skulle säkert öka då delningsknappen inte som tidigare krävde ett aktivt letande, till en plats som inte har någon egen funktion. Kanske inte varje enskilt program delas särskilt ofta men jag har svårt att tro att det samlade antalet delningar är helt försumbart? Att få sitt material delat och spritt har väl ett egenvärde?
  • Hej
    På denna sida:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/1224244
    Hittar du delaknappen här: (gulmarkerad)

    Om det visar sig att den saknas av många så kommer vi att lägga tillbaka den, som som sagts ovan så togs den bort just för att det är så otroligt få som använder den.

    mvh

  • Hej, Ja där var den ju! Jag och andra gamla stofiler som lyssnar på P1 kanske missar det pga att det inte uttryckligen står "dela" som det gjorde i den tidigare funktionen utan bara en krokig pil... Men tack för att ni dirigerade mej hit, nu kan jag dela utan att behöva kör kopiera och klistra in. Tänker att ni kanske räknar hur många som delar varje enskilt program, det kan ju bli väldigt få, men sammantaget kanske många. Annars tycker jaga tt ni ska försöka uppmuntra det, det är ju bra för spridningen av radiolyssnande och mer specifikt lyssnande på P1. Hur som haver tack för hjälpen.
    Mvh Klas
  • >Vid undersökningar har vi fått veta att praktiskt taget ingen delar via spelaren
    Är det så att funktionen var dålig?
    Tycker att dela vid en viss tid alltid har varit labil / mystisk / opålitlig.
    Få vill använda en bristfällig funktion?
    Alla vill använda en toppenfunktion?
  • Ett sent tack till Klas och ett lite snabbare tack till Bertil för era reflexioner, som jag ser till att ansvariga nås av!

    Delning till tidpunkt har varit lidande av att det i ofta finns olika versioner av ett avsnitt, med och utan musik. Där har det ibland hänt att en lyssnare delat ett avsnitt (exempelvis Sommar & Vinter i P1) "med musik", medan vår delningsfunktion utgått från versionen utan musik, vilket gjort att tidpunkten inte har stämt.

    I en annan tråd skrev Bertil:
    Ser också att det inte går att dela vid en viss tidpunkt, den tid som spelaren står på. Alternativet finns kvar men det står alltid på 00:00. Det gick tidigare.

    Detta ska fortfarande fungera. Jag utgår från den nyhet du hade som exempel:
    Lindqvist om märkliga mötet: Gav mig iväg så fort jag kunde

    Den är visserligen endast två minuter och 23 sekunder lång, men om jag vill tipsa om att lyssna 1 minut och 45 sekunder in i klippet, så går det fortfarande och ger denna länk:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7157426&start=105

    Däremot fanns det en enklare koppling med den tidigare "tidpunktsdelningen i spelaren", så att tidpunkten automatiskt fylldes i efter markörens läge. Nu får du istället själv skriva in detta.

    Den förändringen har jag själv inte tyckt medför så stor olägenhet, och jag hoppas att du inte heller gör det.

    Bra att du berättade att du saknade funktionen, trots att du såg att den fanns där, för det är ju också ett område som kan förbättras, vilket jag framför till rätt kolleger.
    Annika Webbmaster

  • 12 är konstig rubrik för dela valet.

    807 här, också missvisande.

    .
    Här ser det bättre ut.

    > så att tidpunkten automatiskt fylldes i Den förändringen har jag själv inte tyckt medför så stor olägenhet, och jag hoppas att du inte heller gör det.
    Jätte jobbigt att fylla i uppgifter själv när datorn kan göra det åt mig. Jag får musarm.

    >Den är visserligen endast två minuter och 23 sekunder lång, men om jag vill tipsa om att lyssna 1 minut och 45 sekunder in i klippet, så går det fortfarande och ger denna länk:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7157426&start=105
    Länken är jättekonstig, tar mig till en sida med nyheter Ekot i spelaren.

  • Jag håller med om att det finns stort utrymme för förbättring.

    Den sista synpunkten delar jag dock inte. du kommer väl till en sida där det står:
    2:23 min (Börja lyssna från: 1:45 min)?

    Just korta nyhetsklipp är ju inte det huvudsakliga användningsområdet för att dela från tidpunkt, utan mer långa program. Om någon jag känner deltagit i Ring sp spelar vi och jag vill dela det från 37 minuter, så blir det kanske tydligare vad länken gör?
    Senaste Ring så spelar vi, börja lyssna från 37 minuter

    Jag har sammanfattat er återkoppling så här:

    1. Lyssnare hittade inte dela-pilen när vi beskrev var den låg, utan först genom bildstöd. (Ordet "dela" bör om möjligt skrivas ut!)
    2. I spelarens "dela från tidpunkt" fylldes tiden i automatiskt. En lyssnare såg att krysset för att dela från tidpunkt fanns kvar, men det framgår inte att det går att skriva in en egen tid istället för 00:00
    3. De lyssnare som har hört av sig tror att tjänsten varit för dold för att besökare ska förstå att den finns, och tror att den har potential
    Fick jag med det viktigaste?
    Annika Webbmaster
  • Den kollega som prioriterar vilka funktioner vi ska arbeta med och när, hälsar och tackar för återkoppling!

    Hon säger dessutom:
    Det ligger i planeringen att vi ska fixa några av dessa grejer.

    Så det kommer att bli bättre 😀

    Annika Webbmaster
  • >Jag håller med om att det finns stort utrymme för förbättring.
    Ofattbart mycket "handpåläggning" för att få det hela att flyta på.
    Jag får musarm på Er hemsida.

    Kommer till tiden 00:00 när jag trycker på play knappen, inte 1:45 som det står i texten Ni hänvisade till. Det känns jättekonstigt att inte komma till rätt tidpunkt i spelaren på en gång när jag aktiverar länken. Känns som 1800-talet att behöva klistra in tider, lästa texter, mycket mus-klickande innan det fungerar. Inte förvånad att funktioner inte används när de är så dåligt utformade.
    Det är liknande när jag aktiverar en programlänk (rubrik). Spelaren hänger inte med utan jag måste använda musknappen på Play knappen för att ladda spelaren.
    Alt-Shift-Pil för att bläddra gissar jag att få känner till, inte heller standard jmf med andra spelare. Saknar dessutom balong-hjälp om detta. Det är jätteviktigt att minimera musanvänadet och förenkla så mycket som möjligt för att undvika mus-arm. Blir ett arbetsmiljöproblem, sjukskrivning i slutändan.

  • Kommer till tiden 00:00 när jag trycker på play knappen, inte 1:45 som det står i texten Ni hänvisade till.

    Jag med, och även Ring så spelar vi, börja lyssna från 37 minuter ger samma fel. Jag rapporterar det som en bugg!

    Det är liknande när jag aktiverar en programlänk (rubrik). Spelaren hänger inte med utan jag måste använda musknappen på Play knappen för att ladda spelaren.

    Ge gärna exempel på en länk där du förväntar dig att starta ett ljud men det inte har fungerar! Jag vill undersöka om det är gränssnittet som behöver förtydligas eller om det är ett tekniskt problem.
    Annika Webbmaster
  • Jag har https://sverigesradio.se/avsnitt/1234234 Jakten på det sjätte sinnet
    i spelaren och det programmet framme.

    Väljer sedan I skuggan av Fantomen (R)  https://sverigesradio.se/avsnitt/1226890 och kommer till den sidan. Jakten på det sjätte sinnet är då kvar i spelaren istället för förväntade I skuggan av Fantomen (R).
    För att få upp I skuggan av Fantomen (R) i spelaren behöver jag peka på play vänster om rubriken.
    Det är besvärligt att starta lyssningen med tangentbordet. Tror att det går om spelaren laddades på en gång (mellanslagstangenten).

    Å andra sidan så kan jag lyssna på ett program och samtidigt bläddra till olika sidor när det är som det är nu.
  • Bra beskrivning!

    Det är, som du skriver, meningen att det du just nu lyssnar på inte ska avbrytas när du surfar på vår sajt. Först när du klickar på en lyssnings-länk, startar ett annat ljud.

    Du kan starta programmet I skuggan av Fantomen (R) direkt från sidan du var på (Jakten på det sjätte sinnet) genom att klicka på lyssningslänken, alltså Play-knappen som jag har markerat här:

    Klickar du istället på avsnittsbilden eller texten kommer du till avsnittets sida, där du kan läsa om programmet (och förstås starta lyssning).

    Kommandon för att styra spelaren med tangentbordet kan du läsa om här:
    Om webbplatsen: Så här navigerar du med tangentbordet

    Hoppas att du har nytta av de tipsen!

    Annika Webbmaster