Avbrott i IOs-appen, augusti 2019

Denna tråd är flyttad från en tråd om liknande problem, förmodligen kopplade till Airplay.

Jag lyssnar i appen och har problem med att ljudet faller bort hela tiden. Provade att installera om appen men det gjorde ingen skillnad. Jag lyssnar på direktsändningen i P3 då det uppstår. Upplevde att det började igår, men fler här ovan verkar ju haft problem även tidigare.
Upplevde faktiskt inledningsvis problem med uppspelaren i webbläsaren också (Chrome, version 76.0.3809.100 ), det var därför jag bytte och provade via appen istället. Även här direktsändningen. i P3.

Kommentarer

  • Karin, är det Android eller iOS du har? Och vilken version av operativsystemet?

    mvh
  • Jag har sedan idag samma problem som beskrivs ovan. Konstigt att det inte är löst då första inlägget här är från 23 juli.
  • Problemet finns oavsett om man använder appen eller strömmar från nätet. Jag har iPhone 8 med iOS 12.4. Ohyggligt irriterande.
  • När jag bara använder appen på paddan fungerar det, men inte när jag castar via Google Home/Chromecast Music. Verkar vara castingen. Grymt irriterande att SR inte kan sätta en resurs på detta då det varit ett problem länge.
  • Benjamin - är det med AirPlay även du har problem?

    mvh
  • Hej,
    Jag har iOS 12.3.1. Iphone6S.
  • Ja. Problemet verkar enbart gälla direktsändningen. Lyssnar just nu utan problem på ett gammalt avsnitt i appen.
  • Jag kanske kan nämna att ljudet efter avbrottet inte återvänder där man kunde förvänta sig. Ibland har uppspelningen backat någon/några minuter.
  • Också samma problem sen i morse, ljudet hackar och uppspelningen hoppar. På vanlig dator, OS 10.14.6, Safari, rensat cache och omstartat..
  • Hej, ni som har skrivit idag - har detta startat idag?

    mvh
  • För mig började det idag.

  • För mig startade det idag.
  • Jag tror problemen idag är orelaterade till det tråden från början handlade om - det verkar ha varit problem under dagen med streamingen för en del, och det skulle vara bra om ni kunde se om det fortfarande är det.

    mvh
  • Upplever liknande problem när jag lyssnar på direktsändning, hackar, hoppar osv. Började inatt eller igår för mig. Använder SR play appen v 19.7.2 på en äldre iPhone iOS v 11.4
  • Samma problem fortfarande
  • Efter omstart av paddan har det fungerat i 5 minuter nu
  • Hej.
    Samma problemet med både P1, P2 och P4. Har aldrig haft problem under alla år tidigare, men idag försvinner ljudet från såväl våra mobiler som vår iPad.
  • Jo fortfarande problem här också.. :/

  • Nu droppade den igen 🙁
  • Vilken kvalité lyssnar ni på?
    (Man hittar det under Min sida -> Inställningar och hjälp)

    mvh
  • Lite
  • Jag har testat under alla 3 nivåerna, ingen skillnad i bortfall.
    Har 100/100 fiber, full hastighet på nätverket.
  • Ändrade till högsta kvalitet, droppar ändå
  • ...har också haft problem, men bara idag...
  • Har också problem sedan i morse med att ljudet hoppar och droppar. Uppstår i både mac och ios
  • Har haft problem med att lyssna på iPhone och iPad , många avbrott. Gäller idag tidigare inga problem.
  • Jag har datamängd Lite inställd på alla typer. Men det har inte varit problem förut.
    Jag upplever att problemen började redan igår.
  • Teknikerna tror de har hittat problemet och jobbar med att lösa det.

    mvh
  • Då håller jag tummarna för deras framgång!
  • Har idag och under natten inte haft några av gårdagens problem med att lyssna direktsändning. Yay!
  • Verkar ok nu
  • Hej!

    Era inlägg bröt jag ut från den tråd där de låg, eftersom jag tror att era problem var tillfälliga och berodde på tekniska problem som nu är åtgärdade.

    Om någon av er fortfarande har problem, så hör av er, så att vi inte missar att lösa även det!
    Annika Webbmaster
  • Jag har problem med att SR-appen som jag har på iPad laggar eller försvinner helt. Samma problem på två ställen, bostad och sommarstuga. Gäller vid streaming.
  • Hej Claes!

    Finns det någon ytterligare utrustning med i bilden? Vi undersöker ett problem som rör appen ihop med AirPlay 2, och jag undrar om ditt problem hänger samman med detta.
    Annika Webbmaster
  • Jag streamar från en iPad via bluetooth till en Harman Kardon Onyx. Det här problemet har varit i ca två veckor. Innan dess inga problem, enbart ngn enstaka gång.
  • Ok!

    Är du säker på att det är via Bluetooth, så att det inte är AirPlay? Det verkar som om Harman K-högtalare har fått tillgång till den tekniken (kanske via en uppdatering för två veckor sedan?):
    Here are all the receivers and speakers that are getting AirPlay 2

    Eftersom ditt fel är så likt det jag annars noterat på just AirPlay 2, är det bra att utesluta det problemet (som förstås också behöver lösas)!
    Annika Webbmaster
  • Nej, den här modellen kan ej anslutas via AirPlay. Jag använder Bluetooth.

  • Har ni någon lösning på problemet????
  • Se om det går bättre om du strömmar från hemsidan istället för Play-appen.

    Vi arbetar med spelarförbättringar i appen som vi tror kommer att lösa de snarlika avbrotten i AirPlay, men det arbetet handlar inte om att "rätta till ett fel" utan om att helt ändra vissa delar av tekniken i appen, så det dröjer innan du som lyssnare märker av något.

    Att hitta ett alternativt sätt att lyssna tills dess, är alltså vad jag rekommenderar, och hemsidan är alltså det första jag skulle testa!

    Här hittar du alla våra kanaler:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Problemet med appen kvarstår. Vid streaming till en AirPort express får jag avbrott olika frekvent. Inga avbrott om jag lyssnar direkt i en IPad.

  • Hej Thomas!

    Tyvärr är det problem med att strömma kanaler från appen Sveriges Radio Play via Airplay 2, den teknik som Airport Express använder. Här finns en tråd om det problemet:
    AirPlay 2: Play appen slutar att spela efter ett tag

    Eftersom vi inte kommer att "reparera den del av appen" som problemet finns i, utan istället byta ut den delen mot en modernare lösning, kommer förmodligen detta problem att kvarstå en tid framöver. Jag rekommenderar er som är drabbade att ta del av våra kanaler på annat vis, exempelvis genom att lyssna från sverigesradio.se i Safari istället för appen Sveriges Radio Play. Det ska fungera från din Ipad och ger inte dessa avbrott.
    Annika Webbmaster