AirPlay 2: Play appen slutar att spela efter ett tag

Efter ett tag slutar appen att skicka ut ljud. Som om den buffrar. Efter någon minut kör den igång igen om man inte trycker på pause och sen play direkt. Kör via wi-fi och har inte haft problem med andra appar.

Vill använda appen och inte webbspelaren. Har en IPhone XS med iOS 12.4.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterar in detta!

    Använder du någon teknik som skickar vidare ljudet något steg innan det når dina öron, som Bluetooth-lurar, Chromecast eller Airplay?

    Vilken typ av lyssning gäller det? Direkt på en kanal eller på avsnitt i efterhand? Om avsnitt, är dessa nedladdade eller inte?

    När märkte du det första gången?

    Svara på det du kan och återkom. Jag känner inte igen felet på rak arm och vill förstås ta reda på vad vi eller du kan göra åt detta!
    Annika Webbmaster
  • Vi har nu fått in en liknande felanmälan från en annan lyssnare:
    SR-appen avbryts/slutar sända ljud av hela tiden

    Hos Anders har felet funnits en längre tid. Är det samma för dig, eller har ditt uppkommit den senaste tiden?
    Annika Webbmaster
  • Det har funkat förut. Men har märkt att det är när jag spelar via AirPlay. Dock får jag inte samma problem med andra ljudappar.
  • Tack.

    Då är det nog samma fel som vi fått rapporterat här:
    AirPlay: Märkliga pauser

    Webben i stället för appen?
    Vi har inte löst det, men du bör kunna slippa problemet genom att strömma via sverigesradio.se. Allt innehåll i appen finns även på webben, så jag hoppas att du kan lyssna den vägen tills detta är löst!

    Det är svårt att felsöka, för vi saknar kontroll över Airplay. Allt lämnas över till operativsystemet kan man säga ...

    Om du lägger märke till något som du tror är bra för vår felsökning, så hör av dig igen!
    Annika Webbmaster
  • Nej, det hjälper inte att installera om appen, åtminstone för mig.

    (Var svar på ett inlägg som flyttats till egen tråd, då det rör andra avbrott)

    Det är något med AirPlay som inte funkar i appen, varför fungerar SR:s kanaler på en app som t ex ”Radio Sverige” hämtad fr AppStore, samma inställningar, över AirPlay?

    Nu har jag inte lyssnat genom SR:s app på några veckor, så den nya versionen kanske är bättre (hoppas det)..
    Har lyssnat 30 minuter utan avbrott nu, hoppas 😃
  • Här har en stor mängd inlägg brutits ut till en egen tråd, då de berodde på tekniska problem från vår sida som inte har någon koppling till de avbrott denna tråd handlar om:
    Avbrott i IOs-appen, augusti 2019

    ------

    Fortfarande sporadiska bortfall...
  • Det verkar betydligt bättre med bortfallen, jag fortsätter...
  • Fortfarande avbrott...
  • Då jag lyssnar på SRs toppnyheter via bluetooth högtalare försvinner ljudet efter 1-2 nyheter. Om jag pausar och startar om återkommer ljudet. Ibland återkommer det av sig själv efter några nyheter. Samma problem om ljudkällan är iphone el IPad. Inga problem om jag lyssnar utan bluetooth högtalare.
    Ni bör kunna återskapa felet för analys.
    Felet uppstod för ett par månader sen och finns kvar idag.
  • Hej alla!

    Den här tråden har blivit lång, och lite spretig, eftersom det är ett antal olika problem som har samlats i den. Även om samtliga rör att ljudet upphör efter ett tag, så ser jag att en del av er har problem relaterade till Airplay eller Bluetooth, några har problem som handlar om Android-appen och många hade tillfälliga problem som nu upphört (med koppling till att streamingen hos oss inte fungerade som den skulle under slutet av förra veckan).

    Vi vill självfallet lösa alla kvarstående fel - men för att göra detta behöver vi förstå vad som hör ihop med vilket problem! Jag flyttar därför de inlägg som jag tror hade med våra tillfälliga streaming-problem att göra i en ny tråd under rubriken "Avbrott i IOs-appen, augusti 2019", så att den stora gruppen inte tar fokus från de problem som återstår.
    Annika Webbmaster
  • Så, då har jag sållat bort det jag bedömde var tillfälliga problem med streaming-funktionen.

    Nu vill jag flytta undan er som har Android (Jens, Anna, Anita och Maria), för vi vill självfallet lösa era problem, men inte i en tråd med rubriken Play appen slutar att spela efter ett tag (Iphone). Att blanda in Android-appens problem gör det svårare att se mönster, och ni med Android blir inte hjälpta av att vi felsöker Iphone-appen!

    Annika Webbmaster
  • Marcus och Hjopek har problem med Airplay.

    Kan ni beskriva hur problemen yttrar sig nu? I och med att vi under förra veckan hade streaming-bekymmer, vill jag bena ut vad som var tillfälliga problem och vad vi fortfarande har kvar att lösa!

    Carl-Erik:
    Tack för en bra felbeskrivning! Just spellistor som Toppnyheter (men även ifall du själv lägger in avsnitt som ska spelas i en följd under Min lista) vet jag att vi har problem med på Ios.

    Det låter rimligt att detta problem blir tydligare med Bluetooth, men jag (som i och för sig inte är helt uppdaterad i ämnet efter semestern) tror att det i grunden är ett problem som skulle kunna uppstå även utan den extra komplexitet som Bluetooth, innebär.

    Jag stämmer av med apputvecklarna hur det går för oss att lösa det och om det finns någon inställning du själv kan ändra för att minska risken att felet inträffar.
    Annika Webbmaster
  • Hejsan,
    Idag har det in varit några avbrott, utom nu när jag började skriva det här inlägget, hände 2 ggr under tiden jag skrev?? Startade efter 30 sekunder åter i direktsändning. Inga mer avbrott nu när jag skriver. 🤪.
  • Låter som om det är mycket bättre, med andra ord! Skönt.

    Såg du tipset från den 26 juli högre upp i tråden om att du troligen kan slippa felet helt genom att strömma via sverigesradio.se istället för via appen?

    I och med att denna tråd delvis kom att handla om andra problem både på Ios och andra plattformar, blev det ju lite svårare för alla att se det som är intressant för de avbrott du drabbats av.
    Annika Webbmaster
  • Jag föredrar nog appen, har provat sverigesradio.se
  • Tyvärr, det slutar att strömma i ca 1min, sedan återupptas sändningen igen, om man backar 15 SEK och trycker på ”direktsändning” så återkommer det.
    Har hänt ca 5-6 ggr idag... gäller alla kanaler.
  • Aj då!

    Blir det någon skillnad om du ändrar kvalitet? Du kan ändra den under Min sida i appens nederkant -> Inställningar och hjälp -> Datamängd direktsändning.

    Teoretiskt borde lägre kvalitet ge färre avbrott, men för vissa typer av fel kan en högre kvalitet fungera bättre.

    Vad de olika kvalitets-alternativen innebär, står det beskrivet här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Direktlyssning: Appen Sveriges Radio Play [...] för Ios har valen lite (48 kbps), lagom (96 kbps) och mycket (192 kbps). [...] Det format som används heter AAC.

    Annika Webbmaster
  • Lyssnat i samtliga 3 lägen, ingen skillnad i avbrott.
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Fortfarande avbrott, just nu lyssnar jag på P!, sker var 2-10:de minut just nu (oberoende av kanal), kommer tillbaka efter 1 minut i direktsändning.
  • När jag lyssnar på 15 toppnyheter blir det inget ljud efter 5-6 nyheter sedan återkommer ljudet. Detta oavsett datamängd med JBL Clip 2. Däremot kan jag lyssna med JBL Flip 4 utan problem(annat tillfälle). Med Sonys bluetooth hörlurar MDR 1000x kan jag lyssna men ibland oerhört lång tid innan en nyhet går igång.
  • ”Däremot vet vi att Airplay 2 har fått bättre buffertider än tidigare. Att starta en uppspelning på en enhet och skicka ljudet till en Airplay 2-högtalare innebär fortfarande en viss fördröjning innan vi får höra vår musik, men när det kunde röra sig om flertalet sekunder med Airplay talar vi om max "ett par" sekunder med Airplay 2. Förhoppnings förbättras det här ytterligare i framtiden.”

    Och ovanstående har inget med detta att göra? Jag undrar alltså om det behövdes någon ändring i appen i samband med ovanstående?
  • Vill lägga till mig i skaran som har problem med detta. Har testat alla kvalitetslägen men får avbrott vid lyssning via AirPlay
  • Jonas, tråkigt att behöva välkomna dig till denna tråd - men bra att du hittat hit så att du ser att andra har samma fel och att felsökning pågår.

    Signaturen Lyssnare har ett annat fel, som vi felsöker här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/hackande-ljud-i-webblasare/
    Annika Webbmaster
  • Carl-Erik:
    Tack för att du specificerade detta. Det första jag skulle testa är att göra en tvingande omstart (som är lite annorlunda än en vanlig sådan) av hela telefonen.

    Här beskriver Apple hur man gör detta, fast i samband med ett annat problem:
    Om din iPhone, iPad eller iPod touch inte går att starta eller är låst

    Om detta inte hjälper, så testa att avinstallera appen, starta om telefonen och ominstallera appen från App store. Du förlorar då dina inställningar och nedladdade avsnitt, men just udda fel som drabbar enstaka lyssnare avhjälps ofta av just ominstallation. (Att använda BT-enheter är ju mycket vanligare än AirPlay, ändå är du ensam om att rapportera in detta fel. AirPlay-felet har jag kanske sett snart tio felanmälningar kring.)

    Jonas:
    Om det fungerar med dina vanor, så testa gärna att strömma från sajten istället för appen! Det ska inte ge avbrott i AirPlay och fungerar från Ios-enheter.

    Här finner du alla våra kanaler:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Hjopek:
    Var det härifrån ditt citat kom?
    MacWorld:  Vi testar IOS 11.4 – så bra är nya uppdateringen

    Uppenbarligen är det något med den tekniken som inte fungerar fullt ut med vår app. Jag hör med app-utvecklarna om de har haft möjlighet att följa de rekommendationer som Apple kommit med:
    AirPlay 2, information för utvecklare

    Alla:
    Vi håller på med en lite större teknisk omgörning av appen, och hellre än att lägga utvecklingstid på att lappa och laga det som inte fungerar fullt ut här, kanske vi kommer att lägga denna tid på att snabbare byta till den nyare tekniken (lite beroende på hur pass komplicerat det är att "laga" respektive hur lång tid det tar innan vi kan övergå till en nyare teknik).

    Även om jag förstår att ni kan föredra att strömma från Play-appen, som ni är vana, är min rekommendation att använda https://sverigesradio.se/kanaler när ni strömmar direkt över AirPlay, eftersom jag inte vågar lova att vi löser detta inom kort. Där får ni ju rätt innehåll utan avbrott.

    Om den tillfälliga lösningen inte funkar, så berätta gärna närmare vad som blir svårt med den, för ju bättre vi förstår problemen desto klokare kan vi prioritera vad vi lägger resurser på. Vi vill ju använda era pengar så klokt som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tyvärr missade jag källangivelsen, hade lite bråttom, men det stämmer.
    Den här verkar intressant, din sista länk
    https://developer.apple.com/documentation/avfoundation/airplay_2/getting_airplay_2_into_your_app

  • För att underlätta för andra lyssnare med AirPlay-problem att hitta till denna tråd, lägger jag till detta ord i rubriken.

    Det gör att Carl-Eriks problem (topplista + Bluetooth) inte stämmer med ämnet längre, och om det blir mycket felsökning kring ditt problem framöver, kommer jag att skapa en ny tråd av det (även om ditt inlägg inte var utanför ämnet när du postade det, så är det ju ett annat fel än vad de andra har).
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, jag har också AirPlay-problemet. Förstår att ni arbetar på det så jag vill bara säga att jag tycker du skött detta forum utmärkt i detta ärende. Det var lätt att hitta och slutligen dra slutsatsen att jag får vänta på uppdatering. Tack!
  • Tack Henrik!

    Jag vill fortsatt tipsa om att det går att lyssna direkt via exempelvis vår sajt, där alla kanaler finns här:
    sverigesradio.se/kanaler

    När det gäller program i efterhand, så ska det inte vara något problem att spela upp dessa från Play-appen via AirPlay 2.
    Annika Webbmaster
  • Inga avbrott längre!! 👍👍👍
  • Men så trevligt!

    Jag utgår från att det beror på en förbättring tack vare Ios 13 (eller 13.1, som jag bakom kulisserna ser att du har). Det kommer att glädja utvecklarna som sliter med att lösa ett par andra problem, främst i "dark mode", som denna uppdatering fört med sig ...

    Tack för att du berättade det!

    Ni andra:
    Om felet kvarstår hos er sedan uppgradering av mobilens/plattans operativsystem, så berätta det (eller om det löst sig utan att ni hunnit uppgradera), så att vi inte får fel bild av detta.
    Annika Webbmaster
  • Nja, jag är inte säker på uppgraderingen till 13.1 som orsak, eftersom jag, efter att läst om att ni jobbade med en omgörning av appen, inte använt den förrän igår, så det kan ju också vara något i er senaste uppdatering av appen.
    Hur som helst, bra jobbat!

  • Äras den som äras bör. Och jag tror att det är Apple i detta fall, eftersom vi hade räknat med att lösa detta i samband med de spelarförbättringar som vi jobbar med och som ni som lyssnare får del av senare i höst.
    Annika Webbmaster
  • Jag vill tipsa om att det går utmärkt att lyssna på SR Play med Sonos Appen (så klart på Sonos högtalare). Möjligen används inte Airplay på samma sätt av Sonos-appen som av SR-appen. Men det kan möjligen vara värt att ta reda på. Lycka till.
  • Tack för att du delar med dig!

    Det problem vi undersöker här gäller specifikt delar av innehållet (direktlyssning på kanaler) i Sveriges Radio Play ihop med Airplay 2. Sveriges Radios innehåll genom andra appar ger inte detta fel och det blir inte dessa avbrott om du lyssnar på avsnitt i efterhand via Sveriges Radio Play och Airport 2.

    Jag brukar därför tipsa er med Airport om att lyssna från vår sajt, eftersom det sättet fungerar hos alla oavsett vilken enhet man strömmar till och webbläsaren (oftast Safari, men det finns ju fler alternativ även där) är en app som alla brukar vara vana vid att använda.

    Det finns emellertid många fler varianter, exempelvis Tunein Radio, Mytuner Radio och Sonos-appen för er med Sonos.

    Trevlig helg och hoppas att det är fler än Hjopek som märker av förändringen!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har samma problem när jag använder Airport Express. Det är enbart SR Play och det är även när jag använder webben.
    Andra app'er som t.ex. DR Radio och Spottify fungerar opåklageligt.
    mvh
    Torben Sten
  • Hej Torben!

    Ditt problem skiljer sig något från det andra lyssnare rapporterat, för vår hemsida har inte haft problem med Airplay 2.

    En Airport Express kan ju användas på många olika sätt. Berätta mer om hur det är du lyssnar. Är det från vår app/webbplats på en Iphone? Vilken modell? Och vad är det för anläggning du vill spela upp ljudet på?

    Uppstod problemet nyligen (t ex i samband med uppdatering till Ios 13) eller har det pågått länge?

    Gäller det direktlyssning på våra kanaler, eller blir det liknande problem även om du försöker lyssna på program i efterhand från appen eller hemsidan?

    Medan vi felsöker tipsar jag om att du bör kunna lyssna via till exempel Tunein eller Mytuner.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Det började vi lyssnade direkte från websitet men det föll ut då och då. Sen laddade vi ner SR appen men problemet kvarstod. Det har stått på kanske 12 månader eller mer.
    Vi använder primärt Ipad men har tested med våran Iphones och har samma problem. Vi lyssnar också på DR via DR app och här är ingen problem alls likasom vi ingen problem har med att lyssna på Spotify via Ipad.
    Från Ipad/iPhone skickar vi till Airport Express och vidare till vår musikanlägning.
    Vi har inte tested att lysna i efterhand
  • ​Tack!
    1. Vad är det för version av Ios på er Ipad respektive Iphone? Om det går att uppgradera någon av dem till Ios 13, så har det hjälpt andra att slippa avbrott.
    2. Har du uppgraderat din Airport Express till Airplay 2? Uppdatera den fasta mjukvaran på din AirPort-basstation
    3. Vad är det för musikanläggning?
    Jag påminner om tipset att lyssna via exempelvis Tunein tills vi löst problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Vi har iOS 12.4.2 på iPad och iPhone. AirPort är uppdaterad.
    Musikanläggning är en Denon receiver kopplad till AirPort.
    Tack för tipset om Tunein
    Mvh
    Torben
  • Det låter som om det trots allt är samma fel som det de andra beskriver.

    Att uppdatera till senaste Ios har som sagt hjälpt andra. Annars kommer vi senare i höst att uppdatera en del av appens teknik vilket ska lösa problemet även om du väljer att inte uppgradera från Ios 12.4.2.
    Annika Webbmaster