Sökfunktionen: att hitta senaste programmet

1.Vid sökning på "lunchekot" får jag alltid överst upp två gamla specialekon från 5 maj och 6 juni 2016. Varför?
2. Finns det något sätt att med ett enkelt val få fram bara senaste sändningen av återkommande program som exemplet ovan eller Studio Ett, Spanarna osv?

Kommentarer

  • Hej Mats!

    Jag byter plats på dina frågor, och börjar med att tipsa om hur du lätt når senaste Spanarna, Studio Ett etc. Lunchekot återkommer jag till längre ned.

    Och jag utgår från att du använder appen. Om frågan gäller vår hemsida, kommer delar av svaret att inte passa dig. Återkom i så fall!

    Jag har nämligen svarat på liknande frågor tidigare, och återanvänder delar av mitt svar till Örjan för någon månad sen, så det blir med Europapodden som exempel istället för Spanarna eller Studio Ett. Jag hoppas att det ändå är begripligt!

    Programträffar istället för avsnittsträffar
    När du är ute efter "det senaste avsnittet" finns det ett bra sätt. Ovanför de till synes osorterade avsnitts-träffarna, får du träff på programserier.

    Skriver du Europapodden, får du träff på ett program jämfört med över 200 träffar oönskad ordning på avsnitt. När du går in på denna enda programträff, når du alla programseriens avsnitt i kronologisk ordning (nyast överst):

    Stava fritt är stort, men stava som appen är större
    Metoden kräver att du stavar namnet precis som vi gjort i våra databaser. Eller en del av namnet. Att skriva eur (utan att ens trycka på sök) räcker exempelvis för att nå Europapodden. Eller pap (som är en del av Europapodden).

    Jag försöker vara snål med tecknen, för sökmotorn är exakt men helt utan intuition och fantasi. Så snart jag skrivit in ett tecken som inte hör hemma i programnamnet, så kommer detta program inte upp bland programträffarna.

    Om jag skriver P1 Morgon, dyker alltså inte P1-morgon upp. Ibland kan det vara svårt att veta vad programserien heter i appen, och då kan det gå snabbare att söka genom A-Ö -listor, efter genre eller liknande.

    Och Lunchekot?
    Samma metod för att söka efter program fungerar även där. Fast det gäller förstås att veta att programserien heter Ekot - vilket ingår i namn som Ekonomiekot, och ytterligare sex program, där flera dumt nog lägger sig högre upp än Ekot. Två programträffar är synliga, men det framgår att det finns totalt åtta program och finns en länk för att visa alla.

    Metoden fungerar om du väljer Visa alla. Själv blir jag dock så sur över att Ekot inte syns överst, att jag konsekvent väljer en annan väg.

    Senaste nyhetssändningarna
    Detta det sätt jag använder:

    1. Välj Sök program i appens nederkant
    2. Välj Senaste nyhetssändningarna
    3. Välj Ekot
    Under den senaste sändningen ligger de övriga i kronologisk ordning, så även när Lunchekot inte är den allra senaste sändningen, ligger den lätt åtkomlig.

    Vi har endast fyra längre nyhetssändningar per dag i Ekot-arkivet. Övriga Eko-sändningar ligger under programnamnet Nyhetsuppdatering från Ekot som du kan välja istället för Ekot vid punkt 3.

    Avsnittsträffarna för specifikt innehåll

    Avsnittsträffarna är alltså inte så bra för att hitta senaste avsnittet. Däremot för att hitta ett specifikt innehåll, exempelvis genom att söka på europapodden danmark

    Program du följer
    Du kan välja att följa dina favoritprogram (hjärt-markera) så är de enklare att snabbt hitta de nya avsnitten från just dessa programserier. Här har jag beskrivit hur man når dessa nya avsnitt:
    Favoritlista

    Hör av dig om du behöver en tydligare förklaring!

    Ekot special som tränger sig före
    Vid sökning på "lunchekot" får jag alltid överst upp två gamla specialekon från 5 maj och 6 juni 2016. Varför?
    Jag vet inte varför sökfunktionen prioriterar just dessa avsnitt högre än ett normalt Luncheko. Jag frågar kollegerna på Ekot om jag får redigera texterna och spara om dem, så att sökmotorn slutar prioritera dessa drygt fyra år gamla sändningar.

    Om det avsnitt som idag har rubriken Lunchekot special: Vind för miljarder döps om till Ekot special: Vind för miljarder, bör det bli bättre.

    För avsnittet med titeln Ekot special: Två veckor till folkomröstningen - vart är britterna på väg? är det i beskrivningen ordet Lunchekot finns med:
    Ekots EU-podd har följt och analyserat händelserna i Storbritannien under våren och vi ska nu få höra en del ur ett specialavsnitt om folkomröstningen i Lunchekot special. Ett program av Ci Holmgren.
    Om själva lunchen försvinner ur dessa texter, bör de helt enkelt inte kunna dyka upp när man söker efter Lunchekot.

    Det blev långt! Hoppas att det var begripligt. Om inte, så fråga på!
    Annika Webbmaster