Hur många semesterdagar har jag rätt till?

Du har normalt rätt till 25 dagar om du är under 40 år, 31 dagar om du är mellan 40 och 50 år och därefter 32 dagar.

Kommentarer

  • Hej!

    Kort fråga! I samband med pandemin ber/säger vår verksamhetsansvarig att vi bara ska planera för 4 veckors semester. I stor sett alla läkare på vår klink har redan lagt in semesterönskemål och jag och många andra kolleger har önskat fler veckors semester. Vilka skyldigheter och rättigheter har vi vid sådan anmodan?

    Vänlig hälsning!
  • Hej Thomas,
    tack för din fråga. Jag uppfattar att du och dina kollegor har redan lämnat in önskemål men ni har inte fått semestern beviljad men har ni har fått signaler om att era önskemål inte kommer gå att möta? För att kunna svara på den frågan behöver jag veta om du arbetar i regionen eller inom privat sektor.

    För att det ska handläggas så snabbt som möjligt ber jag dig också att kontakta medlemsrådgivningen på uppgifterna du ser nedan.

    ________________________________________

    Med vänlig hälsning
    Martin Riis

    Tel 08-790 35 10 Mån-tor: kl. 9-17, fre: kl. 9-13
    medlemsradgivningen@slf.se

    Sveriges läkarförbund

    Besök Villagatan 5
    Postadress Box 5610, 114 86 Stockholm
    www.lakarforbundet.se
    www.tryggvard.se
    Medlemsrådgivningen