Pausas min uppsägning om jag tar föräldraledigt?

Låt säga att min arbetsgivare varslar om uppsägning 1/10, och att jag därefter ansöker om 6 månaders föräldraledighet med start 1/1 (ansökan görs givetvis minst 2 månader i förväg, alltså innan 1/11) I det fall varslet leder till uppsägning, låt säga 1/12, kommer föräldraledigheten att påbörjas under uppsägningstiden. Kommer min uppsägningstid då att pausas och fortsätta efter avklarad föräldraledighet?

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga och beklagar sent svar. Nej, uppsägningstiden pausas inte eftersom varslet lades innan föräldraledigheten. För det fallet uppsägning meddelas en anställd under dennes föräldraledighet börjar uppsägningstiden att löpa när den anställde helt eller delvis skulle ha återupptagit arbete enligt den då liggande föräldraledighetsansökan.
    Sveriges Arkitekter
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.