Kan jag begära mer i lön med ökat ansvar när en kollega går på föräldraledighet?

Min närmaste kollega ska inom kort gå på föräldraledighet. Hon har betydligt mer ansvar än mig och jag ska under hennes föräldraledighet ta över hennes arbetsuppgifter. När jag pratat med familj och vänner få jag höra att jag borde ha rätt till en löneökning under den perioden då jag indirekt blir befordrad. Finns det någon term för detta eller vanlig praxis? Tacksam för svar och tips!
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Jag känner inte riktigt till om det finns någon tydlig praxis för just denna situation men en utgångspunkt är att man ska ha en lön som matchar det arbete och ansvar man har.

    I detta fall uppfattar jag att det handlar om ökat ansvar vilket borde medföra en högre ersättning. Förslagsvis i samband med att man får ett förändrat uppdrag eller i samband med lönerevision. Är arbetsgivaren ovillig och om du upplever att detta vore bra för karriären kan du å andra sidan kanske tänka att det är värt ändå.

    Detta är med andra ord inga ettor och nollor så jag föreslår att du pratar med Sveriges Arkitekter medlemsrådgivning för att prata om din situation och dina förutsättningar.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.