Vad gäller vid uppsägning av praktik?

Hej! Blev nyligen uppsagd från min praktik pga arbetsbrist. Vill också tillägga att jag är färdigutbildad arkitekt MSA och var helt omöjligt att få jobb efter examen utan fick ta en praktik istället. Kruxet nu är ju att man inte är så eftertraktad i andra branscher heller nu då dom fattar att man kommer sluta och ta ett arkitektjobb så fort man får chansen. Dilemma! Har bara varit med i akademikernas akassa sen jag började praktisera den 1/9 vilket vad jag förstår är för kort tid för att få ersättning. Är det soc man går till nu då för att överleva?

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Visst är det en knepig situation. Vi rekommenderar att du först ringer Akademikernas a-kassa för att bekräfta att du inte får någon grundersättning från dem alls. Steg två skulle vara att kontakta Arbetsförmedlingen och se om du skulle vara kvalificerad för jobb- och utvecklingsgarantin och dess ersättning.
    Ring oss gärna vid fortsatta funderingar.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.