Uppsägning på deltid?

Hej,
Vi är ett litet kontor med två anställda. Nu kan vi behöva säga upp en p.g.a. arbetsbrist. Kan vi, om de anställda går med på det, säga upp båda på halvtid istället? Som jag förstår det kan man få a-kassa även för deltidsarbetslöshet. Målet är att kunna återanställa båda så fort det går.
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Önskar en arbetsgivare omreglera en eller flera anställningar i omfattning genom det du beskriver - så kallad "hyvling" behöver arbetsgivaren skicka en förhandlingsframställan till oss. Notera att efter avslutad förhandling, och efter eventuellt godkännande av arbetsgivarens förslag, inleds en omställningstid som är lika lång som den anställdes uppsägningstid men aldrig längre än tre månader. Efter det börjar de nya villkoren att gälla.
    Mer information om vad som behövs i en förhandlingsframställan hittar du här. Du skickar alltså en förhandlingsframställan även i den här situationen.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.