Ansvar för uppdrag som student?

Jag studerar mitt fjärde år just nu och har fått en förfrågan från en bekant att rita deras uterum. De vill ha kompletta byggtekniska ritningar för bygglov och som ska kunna fungera som byggritningar. Jag funderar på hur ansvaret ligger på mig gällande ritningarna och så då jag fortfarande är student?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Jag skulle nog tyvärr avråda från att ta på sig ett sådant ansvar om du inte säkerställer att du har fullgott försäkringsskydd. Detta eftersom du riskerar att kunna hållas skadeståndsansvarig om det är något som skulle bli fel.

    Om du inte har någon försäkring tänker jag att du kanske skulle kunna göra en skiss eller dylikt men att du är tydlig med att den skulle behöva kontrolleras och att du inte ens kan rita komplett bygglovshandling.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.