Är jag tvingad att ta semester?

Hej!
Jag undrar om arbetsgivaren kan tvinga mig att ha fyra veckors sammanhängande sommarsemester? Alternativt att ta ut mina semesterdagar när som? Vi har lite att göra precis efter semestern och de vill därför att jag tar fyra veckor istället för de tre som jag tänkt. Jag vill spara mina andra dagar till ett tillfälle i höst.

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!
    En arbetsgivare kan inte tvinga någon att varken ta ut obetald semester eller obetald tjänstledighet. Så länge du har kvar tillräckligt många betalda semesterdagar för i år kan dock arbetsgivaren välja att lägga ut fyra sammanhängande veckor under sommarperioden. Det bästa är om ni kommer överens om utläggningen av semester men i slutändan bestämmer arbetsgivaren i situationen du beskriver. Du har dock alltid rätt att spara fem semesterdagar per år. Ring oss gärna om du vill diskutera frågan vidare.
    (Uppdaterad )