Kan en medverkande arkitekt med längre anställningstid sägas upp före en handläggande arkitekt?

Kan arbetsgivaren vid arbetsbrist välja att enbart säga upp tex medverkande arkitekter även om vissa av dessa har längre anställningstid än handläggande arkitekter på samma företag?

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Ja, det kan vara möjligt. Ska arbetsgivaren enligt den nya organisationen inte ha kvar några medverkande arkitekttjänster utan endast handläggande arkitekter, kan det komma att innebära att anställda med längre anställningstid sägs upp före anställda med kortare anställningstid. Anledningen till detta är att de med längre anställningstid inte har tillräckliga kvalifikationer för att utföra de tjänster som kommer att besittas av personer med kortare anställningstid.

    Om du har fler frågor får du gärna ringa oss på 08-505 577 00.
    Lena Engelbrekt Koordinator
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.