Vad är det för skillnad på tjänstledighet och obetald semester?

Hej,
Innan jag hade tjänat in betald semester blev jag erbjuden tjänstledighet under sommaren. Vad är skillnaden mellan tjänstledighet och obetald semester? Jag tänker bl.a. på faktorer som möjlighet till sjukskrivning och vad som är pensionsgrundande etc.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Även om du inte har rätt till betald semester första året har du ändå rätt till obetald semester enligt semesterlagen. Om du föredrar kan du alltså välja att ta ut obetald semester.

    Har du semester och blir sjuk kan du välja att avbryta din semester och vara sjukskriven istället. Detsamma gäller inte vid annan tjänstledighet.

    Jag är osäker på i vilken utsträckning det gör skillnad för exempelvis den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) som bestämmer ersättningar från försäkringskassan eller pensionsinbetalningar. Jag får i dessa frågor hänvisa till Försäkringskassan respektive det bolag som hanterar er pension.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.