Tjänstepension under föräldraledighet?

Ska arbetsgivaren betala in tjänstepension under tiden man är föräldraledig? Vad är viktigt att tänka på gällande lön och pension när man går på föräldraledighet?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    I regel är svaret ja, men det kan finnas vissa skillnader beroende på kollektivavtal. För arkitekter i privat sektor som är födda 1979 eller senare gäller ITP1. Det sker då en inbetalning till din pension under föräldraledigheten genom en premiebefrielseförsäkring, läs gärna mer på Collectum. Försäkringen tar över arbetsgivarens betalningsansvar. https://collectum.se/privat/situationer-i-livet/om-du-ar-foraldraledig

    Oskar Holmer Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.