Frilansande studenter – vad ska vi ta betalt?

Hejsan,

Vi är två snart färdiga landskapsarkitekter. Vi har gjort vårt masterarbete för en kommun vilket har genererat fler uppdrag. Nu från en privatperson i kommunen som vill att vi ska jobba för henne i ca en veckas tid. Vi tänker att vi fakturerar henne via frilans finans då vi inte har eget företag. Frågan är vad vi ska ta betalt? Vi kommer att planera seniorboende på några fastigheter i kommunen, rita plan och visualisera. Vi har meddelat att vi jobbar ca 0,5 vecka var, alltså totalt en vecka. Vi har alltså inte tagit ut vår examen, men kommer förmodligen att göra det vid årsskiftet. Tar vi betalt / timme?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för er fråga. Ni skulle kunna välja att ta en fast ersättning för uppdraget. Då vet både ni och beställaren vad totalkostnaden för uppdraget blir. Detta förutsätter att ni kan uppskatta uppdragets omfattning och arbetsbelastning.

    Annars kan ni ha ett rörligt arvode som (timarvode). Rekommenderat arvode för praktikanter ligger mellan 450 – 700 kr och för en medverkande arkitekt ligger timarvodet mellan 600 – 1100 kr.

    Som medlemmar i Sveriges Arkitekter har ni tillgång till denna information och mycket annat som rör egenföretagare på arkitekt.se.

    Hoppas detta var svar på er fråga annars får ni gärna höra av er till mig igen.

    Allt gott,
    Rebecca

    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.