Timlön efter pensionsålder?

Jag övergår från min tidigare anställning till att vara arvodist (pensionär). Vår HR har räknat ut ett timpris utifrån min tidigare lön (månadslön x 12/50 X 40 ) vilket är korrekt enligt er. Men min fråga är: Nu när jag kostar arbetsgivaren mindre för arbetsgivaravgift mm så borde jag kunna förhandla upp timarvodet med motsvarande belopp eller hur? Annars får de ju min arbetsinsats billigare än tidigare och samtidigt är det en stor fördel för dem att jag jobbar kvar. Hur räknar jag ut hur mycket jag skulle kunna begära?
Anonym

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Enligt Skatteverket  vid dags datum är arbetsgivaravgiften 31,42 procent för personer som är födda 1958 eller senare. För personer som är födda 1938-1957 betalas istället enbart ålderspensionsavgift om 10,21 procent. För den som är född 1957 eller tidigare innebär den sänkta arbetsgivaravgiften alltså en besparing för arbetsgivaren om 21,21 procentenheter och detta bör kunna vara till grund för förhandling om timarvodes storlek för det fall arbetsgivaravgifterna har sänkts.

    Sedan bör du naturligtvis ta tillfället i akt att se till att arbetsgivaren ersätter dig för att din ITP 2-pension slutbetalats vid 65. Det man kan göra är att arbetsgivaren efter överenskommelse får starta upp ett ITP 1-sparande på motsvarande kostnad. Eller att du får motsvarande summa i ökad lön. Efter 65 får alltså arbetsgivaren en lägre kostnad eftersom inbetalningarna till ITP 2 upphör då ITP 2 då är slutbetalat. Vad din arbetsgivare har betalat in till ITP2 är individuellt och jag rekommenderar att du kontaktar Skandia eller annan tjänstepensionsförvaltare om du haft någon annan. Men dessa två delar är vad arbetsgivaren sparar in och som kan vara föremål för förhandling när timlön fastställs.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.