Kan jag spara semesterdagar?

Hej,

Jag har en fråga angående sparade semester.

Jag jobbar på ett kontoret när man tjänar 25 semesterdagar mellan januari-december och man ska använda dem direkt samma år som man tjänar dem.

Förra året började jag att jobba där i augusti och i slut av året, eftersom fanns inte stora ledigheten att ha, hade jag kvar 10 dagar som hade sparats.

Detta år, på grund av olika anledningar, kommer jag kanske att använda bara 20 dagar av 25. Har jag rätt att spara dessa 5 dagar, som lagen säger på vanlig situation? Eller eftersom jag har redan 10 dagar sparat under 2 år, behöver jag ta alla 25 dagar inom december för att undvika att förlora dem?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Reglerna för semester kan skilja sig lite från arbetsplats till arbetsplats varför jag får rekommendera att om man har specifika frågor om sin situation så får man kontakta Sveriges Arkitekters medlemsrådgivning.

    Utgångspunkten enligt semesterlagen är dock att man har rätt att spara fem semesterdagar per år. Den rätten påverkas inte av om hur sparandet såg ut förra året.

    Jag skulle därför säga att utgångspunkten är att du ska kunna spara fem semesterdagar även i år. Är man osäker på hur arbetsgivaren ser på saken kan man ju prata med denne för att försöka reda ut saken i god tid innan årsskiftet.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.